En ursäkt & en presentation
Det var många månader sedan jag erbjöds att bli Medarbetare på denna fantastiska sajt.
Men sedan dess har jag inte varit ett dugg aktiv här.
Det var riktigt trist gjort av mig, därför tänker jag här be om ursäkt & förklara mig så gott det går utan att bli för personlig, jag skriver detta i en offentlig tråd så att alla kan se detta.
Min höst har varit kaosartad, i ett kaos av nya mediciner, diagnoser och depressioner så la jag min hjärtefråga - feminismen- åt sidan.
Det tar på en att vara aktiv inom feminism och med mitt utslitna psyke så släppte jag allt som heter ansvar.
Det ursäktar absolut ingenting, men jag ser det som självklart att jag ska förklara mig.
Nu är jag dock tillbaka och mår stabilt igen. Jag har tagit upp feminismen och fortsätter kämpa för de behövande, dock inte lika aktivt som förr.
Så, från & med nu kommer ni se mig på denna sajt.
Jag hjälper till att hålla stämning & ordning god, men svarar också gärna på frågor som rör just feminism.
Vem är då jag?
Jag heter Emmy och bor i Östergötland.
Feminist, det blev jag faktiskt ganska nyligen, för sådär 2-3 år sedan.
Uppväxt i en mycket patriarkalisk familj men har brutit mig loss och agerar numera finne i bakdelen på antifeminister 😉
Jobbar för feminismen på olika vis. Jag peppar, inspirerar och hjälper oftast unga tjejer med (oftast) vardagliga problem som uppkommit genom de patriarkala strukturerna, men självklart hjälper jag alla som söker sig till mig.
Bryter mot många normer och kallar mig själv för hen & inte hon.
Förutom feminism så är djur en stor del av mitt liv, jag pluggar naturbruk och när jag tar studenten kommer jag vara djurvårdare, hundinstruktör samt jägare.
Som redan sagt, jag ber om ursäkt för min inaktivitet. Men jag är verkligen peppad inför att börja hänga här igen & jag hoppas ni kan ursäkta mig🌺
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Trevligt att du mår bättre. Ett litet tips för framtiden: Om du startar en diskussion i en tråd och sedan inte vill fortsätta den där utan uppmanar personen du diskuterar med att pm:a istället, så är det ganska dålig stil att sedan inte svara på pm och ännu värre, inte ens läsa det.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#1 Tack!
Om du syftar på något du PM:at mig får du jättegärna göra det igen.
Om du skickat nyligen så har jag inte sett eller fått det, var det inte nyligen kan det tyvärr vara så att jag tagit bort det, eftersom jag spärrade av all personlig kontakt öht.
Det var dåligt gjort av mig om jag uppmanat dig till att PM:a men inte svarat på det.
Som sagt, det är helt okej att skicka igen. 🙂
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad skönt att du mår bättre! Ser framemot att ha dig aktiv på sajten 🌺
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
🌺
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Varför kallar du dig för "hen". Är du könlös?
Sedan undrar jag var du är peppande och inspirerande. Det jag sett av dig var väldigt tvärtom. Du spädde på myten om att feminister är otrevliga mot de av andra åsikter.
Vad skönt att du är här igen :)
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
#5 Jag kallar mig för hen därför att det är det jag vill & trivs med.
Min könstillhörighet tänker jag inte diskutera alls. Det är inte helt rätt att ifrågasätta det heller.
Går du runt och frågar alla varför de kallar sig för han, hon eller hen?
Det är ingen bra idé då det kan upplevas som väldigt kränkande, tyvärr.
Din åsikt om mig tänker jag heller inte diskutera kring, du får gärna skapa en egen tråd där du kan diskutera kring mig, men det är ingenting jag är personligen intresserad av.
Man kan inte gilla allt & alla, tråkigt nog.
Jag går inte in i varje tråd på iFokus för att peppa eller inspirera, oftast går jag in i en tråd på ett diskussionsforum för att förtydliga mina åsikter.
Jag peppar & inspirerar dem som söker sig till mig för att verkligen få hjälp eller svar på frågor - jag gör det inte för att roa någon som ändå är ointresserad, jag vill inte agera frågelåda för vem som helst, men som jag skrivit så är du jättevälkommen att kontakta mig om du har frågor eller funderingar ang. feminism. Denna tråd är dock inte rätt plats att göra det på.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Jag frågar inte om personer kallar sig han eller hon.
Det är ju självklart varför man gör det med tanke på att de flesta har ett kön.
Ordet uppfanns inte för att ta bort kön.
#8 Jag har inget intresse att diskutera den saken med dig, speciellt inte i denna tråd. Starta en egen tråd om du tycker att det är ett intressant ämne.
Hur man nyttjar ordet hen kan man ju ha olika åsikter om, men du har ingen rätt att tvångsköna mig som varken könslös, han eller hon.
Det är svårt att köna en människa som man inte känner, oavsett hur hen ser ut.
Det bästa är därför att låta bli helt och låta ens könsidentitet vara den enskilda personens sak. Tvångsköning kan som sagt uppfattas kränkande.
Ha en trevlig helg. 🙂
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Då är jag hemskt kränkande eftersom jag aldrig skulle få för mig att kalla någon hen. Möjligtvis i undantagsfall om någon faktiskt föds med två kön.
Har som tur är aldrig kränkt någon eftersom folk faktiskt accepterat sina kön i min umgängeskrets.
#10 Nu är det ju så att inte alla har ett enkelt och oproblematiskt förhållande till sitt kön. Då är det ju bra att det finns ett ord för dem. Kön är inte två olika kategorier, snarare så existerar kön på skalor till på vilka människor existerar.
Eftersom du inte är här så ofta så vill jag informera dig om att du är på gränsen till att bryta mot sajtens regler. Det är nämligen inte tillåtet att använda sig av härskartekniker när man diskuterar, vilket du gör. Ser jag det en gång till kommer jag utdela en varning.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#11 Undrar faktiskt om du vet vad "härskarteknik" betyder.
#12 Jag vet mycket väl vad härskarteknik betyder och det är just den attityden som kan ge dig en varning. Du har tilltalat min Medarbetare väldigt nedlåtande och nu gör du det mot mig. Så jag upprepar, det är inte okej.
Inget jag gör är okey enligt dig har jag märkt. Blir ganska svårt att skriva då.
#14 Det handlar om hur du gör saker. Du kan fortfarande uttrycka en åsikt utan att bli otrevlig eller mästrande, vilket du tenderar att göra. Försök ta till dig istället för att slå ifrån dig. Folk som reagerar gör så av en orsak och då kan det vara läge av fundera kring sitt eget beteende. Vilket jag också har påpekat förut.
Jag är varken otrevlig eller mästrande. Det är något du har valt att läsa in i mina inlägg.