Smink vs. Utan smink
Debattartikel i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article18765581.ab
Debattören i artikeln ifrågasätter den "naturliga" trenden som har uppstått där kändisar visar sig utan smink. Utgångspunkten ligger i att tanken om vår uppfattning av "naturligt" är lika mycket en konstruktion som det sminkade idealet.
Nu bryr jag mig föga om kändisar och ännu mindre om ideal men något med den här artikeln får mig att fundera på om debattören inte gör konflikten ännu krångligare än vad den redan är.
Hon skriver bland annat att hon aldrig går till jobbet utan eyeliner och mascara eftersom hon annars får höra att hon ser trött ut och sjuk ut. Vad hon missar är ju att hon genom att sminka sig varje gång hon går till jobbet på egen hand skapar en förväntan om hur hon ser ut. Det till skillnad från den som aldrig har smink på sig och då inte heller möter några kommentarer kring det, eftersom de runt omkring inte känner till något annat.
Så jag funderar. Vad är problemet? Och hur ska kvinnor egentligen göra? Jag har personligen inget problem med att kvinnor sminkar sig så länge de inte gör det som ett krav eller för att de inte tycker att de duger annars. Vill någon ha smink är det deras ensak. Men hur blir det då om även en osminkad trend kritiseras? Är det illa bara för att de tidigare var sminkande och nu har slutat sminka sig? Vad gäller för dem som aldrig brytt sig?
Och varför är det så att hur än kvinnor beter sig så gör de av någon orsak fel i vilket fall?!
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag blir heller inte klok på detta >.< Är så himla less på det här med att man "ska" sminka sig för att möta andras förväntningar och det här med att man ser tröttare och sjukare ut utan smink. Min syster sminkar sig ganska mycket, och hon ser jätteblek ut utan smink o.s.v., men det är ju för att jag är så van vid att hon sminkar sig. Jättedumt!
Undrar också hur det är med killar som är naturligt bleka… Behöver de också sminka sig för att inte se trötta och sjuka ut? Eller ser de "normala" ut i normsamhällets ögon?
1# Killar som är naturligt bleka slänger in på massor av foundation för att se bruna ut, så vi vänjer oss aldrig vid att de är bruna, utan vårat öga är helt inställt på att personen är blek utan att vi lägger någon tanke bakom det.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Vet många killar som använder faundation och killar som ständigt får höra att de ser bleka och sjuka ut för att inte tala om mörka ringar under ögonen.
Jag har verkligen inget problem med att man sminkar sig men man ska göra det för sig själv, ingen annan. Man ska inte behöva vakna och känna att man behöver ta på sig smink för att se bra ut. Tyvärr är det många som känner så och det tycker jag är jätte synd. En sak som också blir jobbigt är att många killar är rädda för att använda smink ifall någon skulle märka. Jag tycker både killar och tjejer ska kunna välja att gå med eller utan smink lika väl som de ska klä få sig hur de vill. Om det är någon som inte gillar hur man ser ut, så kan ju dom dra åt *insert ugly word here*.
Det jag stör mig på är när kändisar visar sig "utan smink" när de egentligen har smink på sig. Om man tittar noga så kan man se att många av dem fortfarande har smink på sig när de "tagit bort det" men det är mer naturligt, men fortfarande smink. Detta gör bara så att folk tror ännu mer på att andra människor har "perfekt" hy och ansikte överhuvudtaget utan smink.
Själv älskar jag smink! Jag tycker det är roligt att sminka mig och jag är imponerad av vad smink kan göra. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte känner mig mer självsäker med smink än utan men jag jobbar på det. Men jag är i all fall ärlig om det. När jag har "naturligt smink" frågar ibland folk om jag har smink och då är jag ju såklart ärlig om det.Alla jag känner vet hur jag ser ut utan smink så jag känner inget tvång att sminka mig om jag bara ska till gymnasiet. Det finns dagar då jag inte har lust att sminka mig och då gör jag inte det. Därför tycker inte jag att jag "gömmer mig" bakom sminket eftersom alla ändå vet hur jag faktiskt ser ut. Jag tycker bara om smink helt enkelt.
Tycker hela sminkdebatten är tröttsam. Man ska få se ut hur man vill, men ändå så motsägs den tanken så fort man disskuterar hur man uppfattar andra och sig själv med smink/utan smink. Och tidningarna är otroligt kontraproduktiva med sina rubriker om att kändisar är precis som oss och samtidigt uppvisar en bild av en osminkad kändis. Jag älskar smink. Jag älskar det kreativa med smink och att ha friheten att kunna använda sminket till min fördel. När jag var yngre och hade sämre självkänsla och förtroende så kanske jag sminkade mig av ''fel anledningar'', att korrigera de felen man ansågs sig se hos sig själv. Men spelar det egentligen någon roll varför man sminkar sig? Jag anser mig inte vara mindre feministiskt lagd bara för att jag tycker om smink. Och dessa krav på kvinnan att hon ska se ut på ett visst sätt börjar tyvärr inte med sminket och kommer inte sluta med sminket heller. Tror inte man kan komma fram till en gemensam slutsats om det ''onda'' med sminket, för alla har vi olika anledningar till varför vi väljer smink. Det finns säkert lika många kvinnor som tycker att de MÅSTE ha sminket och de finns de som är som jag, att det är en kul och kreativ sak. Men problematiken ligger inte i smink i sig, utan bristen på självförtroendet hos dessa kvinnor ger sig säkert tyvärr uttryck i flera olika fenomen.
Att de gör det till en ''trend'' är fruktansvärt. Vadå, är det ett ideal om man inte har smink på sig? Hur kan något så naturligt bli till en trend?
Problemet ligger väl i just det att det hela tiden är kvinnor som ska förändra sig, och att det hela tiden sker dubbelbestraffning, det spelar ingen roll hur du gör, det är alltid fel enligt någon.
Kanske kunde det vara ett positivt steg att inte påpeka människors utseende stup i kvarten.
Så om man ska sminka sig eller inte är egentligen inte relevant tycker jag, utan något som personen själv får bestämma oavsett anledning.
Problemet ligger ju inte i sminket liksom, utan i de grundläggande strukturerna i samhället. Alltså tänker jag att det inte spelar så stor roll om någon sminkar sig eller inte, mer än för individen själv då kanske.
(Jag har bara skummat igenom tråden, sorry om jag missat något eller upprepar)
#7 Hade inte kunnat säga det bättre själv!
Inte anade jag att den här tråden skulle vakna efter nästan ett helt år. Många intressanta tankar.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här