Feminism iFokus

Feminism

Etikettsociala-medier
Läst 3560 ggr
Ikajo
5

Namn på nätet

När vi är ute på nätet så har vi i de allra flesta fall en pseudonym, ett alias med vilken vi tilltalas på nätet. I mitt fall så heter jag Ikajo i stort sett överallt. Som ni nog kan gissa så är jag ofta involverad i diskussioner. Något som jag har märkt är att de jag diskuterar med i de allra flesta fall har fått för sig att jag är man. Om de tilltalar mig eller ska prata om mig till någon annan så heter jag "dude", "man" eller "he".
Nog för att jag har ett rätt könsneutralt internetnamn men det gör det hela ännu mer intressant. Ett könsneutralt namn blir på något vis automatiskt manligt. Givetvis beroende på sammanhang. Men på till exempel Youtube eller engelska forum så är det vanligt att de antar att jag är man.
Intressant är också det faktum att attityden ibland ändras tvärt om jag avslöjar att jag är kvinna.

Vilka är era tankar och era erfarenheter? Har ert internetnamn blivit könskodat? Om det har blivit det, vilket kön antog de att ni hade och stämde det?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Yllhilda]
1

Jag hette forkortning av mitt namn på flera ställen. Folk trodde att jag antingen var kille eller "obestämt". Jag lät dem tro det då jag trodde det skulle vara till min fördel och att man skulle ta mig på större allvar, men såhär i efterhand tar jag det med en nypa salt.

Triccia
2

Kul att hitta denna fråga då jag själv ställt mig frågan de senaste dagarna men tvärt om. Varför misstar jag mig på kön av andra på nätet? Fast jag måste säga att när det gäller könsneutrala namn gör jag misstag åt båda hållen. Och tycker det är lite kul att upptäcka att jag har fel! Lite spännande på nåt sätt :).

Jag misstar mig även ibland på ålder också vilket är svårare att hantera…? Lite konstigt kanske men kan nästan bli lite besviken när jag märker att jag haft fel om åldern. Och i dessa fall ändras nog attityden gentemot den personen i större utsträckning än om jag har haft fel om könet.

Säg OCH istället för MEN... :)

Ikajo
2

#2 Jag skulle säga att det är rätt normalt. Jag har en tendens att anta att alla som skriver på sajten är kvinnor såvida de inte gör det väldigt tydligt att så inte är fallet. Kan bli lite knasigt ibland…

catcult
2

Mitt första riktiga nick på nätet (som jag valde när jag var 13-14 år och än idag använder, dock inte här) är könskodat. Jag har märkt både positiva och negativa sidor med det. I vissa fall misstänker jag att jag blir bättre behandlad tack vare mitt nick som avslöjar att jag är tjej, särskilt i forum/sammanhang där majoriteten består av män. Det kan dock ganska snabbt slå tillbaka på mig också då de gärna hugger på att jag är tjej och således totalt dum i huvudet så fort jag har en stark åsikt som inte överensstämmer med den som anses vara "rätt".

Jag antar att de flesta på forum överlag är kvinnor eftersom det brukar vara så enligt min erfarenhet, är jag dock inne på ett forum jag vet är mansdominerat utgår jag från att det är en man som skriver om nicket inte är könskodat.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[WiresInABox]
1

Jag antas ofta vara kvinna på forum. Jag fick en gång höra att jag "type like a girl" men fick ingen närmare beskrivning vad som menades med det. Samma person misstänkte mig för att vara tjej som bara låtsades vara kille på internet. På den tiden var jag transkille som låtsades vara ciskille på internet, så personen i fråga hade ju en poäng på själva låtsas-misstanken. Jag antar att eftersom jag växt upp som kvinna har jag formats efter det i min kommunikation på ett sätt som många kanske tolkar som "traditionellt feminint", men jag har verkligen ingen aning exakt hur det tar sig uttryck. Just denna kommentar jag skrev om var från 2006 men jag stöter fortfarande på folk som utgår från att jag är (cis)tjej. Men då har det varit på forum där tjejer varit i stark majoritet och då tänker jag att det kanske inte helt och hållet har med mitt sätt att skriva och uttrycka mig att göra, utan att jag har ett neutralt användarnamn och majoriteten är kvinnor så det blir lätt att anta det därför. 

(bara en notering: jag är öppet transkille i forum nu för tiden, jag låtsas alltså inte vara ciskille längre!)

Ikajo
1

Det är onekligen en intressant fråga. På Youtube använder jag mig av en mer neutral profilbild så det kan bidra men så sent som i förrgår var det någon som kallade mig "he". Jag tror inte riktigt på att det skulle finnas ett kvinnligt eller manligt sätt att skriva. Kanske finns det skillnader i uttryckssätt men det känns inte heller rätt. Jag skriver till exempel inte likadant på engelska och svenska.
Vad vet jag. Kanske är det för att jag är aspirerande skribent som jag vänder mig emot tanken på att kvinnor och män skriver olika. Det som är intressant är att senaste gången jag blev kallad för "he" så debatterade jag feminism. I ett sådant sammanhang, med uttalade feministiska åsikter, bli kallad för "he" och "him" av min meningsmotståndare är mycket intressant.

(Välkommen till sajten! Hoppas du kommer trivas.)

Surpan
1

Jag använder mig (här tillexempel) av nicket Surpan. Namnet är ursprungligen en fortkortning av 'Surpuppan', som jag med glimten i ögat blev kallad i gymnasiet vid ett par tillfällen.

Surpuppan är ju könsneutralt men Surpan uppfattas direkt som kvinnligt har jag märkt. Jag har reagerat i trådar här på iFokus att jag direkt blir omnämd som "hon", utan att det finns något annat som skulle tyda på det.

/Surpan

Geru
2

Jag brukar inte bry mig om namnet. Mitt namn är ett namn som jag hade på min Tauren, i wow från början. 

Annars kan man ibland märka vilket kön den som skriver är, genom sättet den skriver på. Människor uttrycker sig olika, och vissa sätt att uttrycka sig på stämmer mer överens med olika kön.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Salish
0

Brukar inte använda just det här namnet på andra sidor, men folk brukar ibland anta att jag är man, ibland kvinna. Kan ju säga att inget av dem stämmer… Namnet jag brukar använda är inte kodat på något sätt.