Feminism iFokus

Feminism

Etikett: media
Läst 1252 ggr
RobinEH
0

Sexualisering av minderåriga?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt omtycke här väl inte jättehögt men detta är något speciellt.

Videon ovan visar en grupp minderåriga ryska flickor som dansar, eller sk "twerkar". Inte nog med detta, utan de gör det i något som liknar gymnastikdräkter dvs som inte täcker benen. Två huvudsakliga läger har väl uppstått;

1. Skandalöst att sexualisera minderåriga tjejer
  2. Ingen hade blivit upprörd om det var killar som gjorde det

Det är relativt intressant att fundera över. Var det fel att låta flickorna utföra dansen eller är det helt enkelt den som uppfattar det som sexualisering som är problemet?

Detta är besläktat med frågan om huruvida det är okej att låta unga tjejer gå med korta shorts. En del tycker att det är fel för att det sexualiserar dem medan andra tycker att det är den som tolkar det som sexuellt som är problemet.

Vad tycker ni?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

ChristineL
0

Mina tankar, det framgår inte hur gamla tjejerna är eller i vilket syfte denna "uppvisning" gjordes.

RobinEH
0

Det är en uppvisning på en dansskola. Flickorna skall ha varit i 16-års åldern.

http://www.themoscowtimes.com/news/article/russian-girls-twerking-in-patriotic-costumes-cause-outrage/519057.html

Paxxie
1

Min första tanke är att minderåriga inte borde sexualiseras överhuvudtaget, oavsett kön. Jag är dock osäker på om twerking historiskt är menat att vara något sexuellt vilket gör mig tveksam till vart jag står. Om de som uppträder ser sin dans som konst och ett sätt att uttrycka sig borde det kanske inte begränsas?

Om man skulle utgå från att twerking är sexualiserande anser jag inte att det är jämförbart med korta shorts. Rimligtvis lär ju de flesta klä sig så för att det är varmt ute/bekvämt och inte för att uttrycka någon sorts sexualitet, vilket gör att jag inte tycker det känns som en hållbar parallell att dra.

ChristineL
3

Tycker mest det är tråkigt att tjejerna inte godkänt att videon läggs ut och inte heller har kommenterat artikeln. Det fattas fakta. Har dom koreograferat och producerat själva eller blivit påtvingade detta. Jag ser det inte som sexualisering om de har gjort det själva, men att lägga ut videon utan godkännande är det.

RobinEH
0

Flickorna skall ha varit delaktiga i formningen av koreografin och de hade sina föräldrars tillstånd att genomföra dansen.

Jag förstår inte hur det är sexualisering om videon lagts ut utan medverkandes tillåtelse.