Feminism iFokus

Feminism

Etikettfilm
Läst 11270 ggr
Ikajo
4

Disneyprinsessor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns mängder med exempel på folk som hittat saker att klaga på i Disneys filmer. De flesta handlar om innehållet. Sensmoralen, vad vi lär våra barn. Men det finns något annat som man sällan pratar om. Disneyprinsessornas figur. Kika på bilden av Jasmine nedan. Den är från filmen. Kolla på hennes midja. Jag menar seriöst? Huvudet är typ dubbelt så brett.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Alenzi
26

Fast helt ärligt, udda proportioner gäller ALLA Disneys figurer och inte enbart kvinnogestalterna. Djur med mangaögon, män med gigaenorma hakor och bröstkorgar etc.

[NinaCrown]
3

Varken Gaston eller Dr. Facilier är speciellt realistiska heller och de är varandras totala motsater utseendemässigt.

Det jag dock tycker är lite tråkigt var när Disney bestämde att de skulle ändra på Merida och göra henne mer "prinsessig" när hon skulle tas med som en Disney-prinsessa. Hon är ju ändå en av dem ytterst få disney-hjältinnorna som inte slutar med en karl vid sin sida, kommer bara på Alice just nu utöver henne som inte slutar i ett forever happy-äktenskap i slutet av filmen…

Afturelding
5

Dessutom har Disney gjort en markant förändring de senaste åren. Prinsessorna är inte lika låsta i sina roller längre. 

I Prinsessan och grodan (2009) så är prinsessan en driven, ung kvinna som sliter för att kunna öppna en egen restaurang. Ja, hon träffar en prins som i vissa lägen behöver rädda henne, men hon räddar honom väldigt många gånger också. Och att hon faktiskt gör någonting genom hela filmen och har tydliga karaktärsdrag är en mycket positiv utveckling. Tittar man på t.ex Törnrosa så gör hon absolut ingenting, hon har inga utmärkande drag, och väntar bara på att hennes prins ska hjälpa henne.

I Brave (eller Modig på svenska) från förra året så är prinsessan inte ens lika klassiskt vacker, hon har ett lite annorlunda utseende. Och karaktären tar sig igenom hela filmen utan någon manlig beskyddare, motsätter sig äktenskap, jagar trots att hennes föräldrar och samhället inte är okej med det och är den som räddar dagen i slutändan helt själv. Vist är det tråkigt att de ändrade på henne, men hon står fortfarande ut ur mängden på ett positivt sätt.

Gemensamt för alla senare prinsessor är också att de har mer naturliga kroppsformer. Ja, de är fortfarande ganska smala, men de ser naturliga ut.

Då tycker jag snarare att man kan ifrågasätta själva rollen som prinsessa. Ser man sig omkring i filmvärlden så finns det nästan ingen drottning som är en god förebild, där drottningen har en central roll. De är ofta antagonister och rent av skrämmande. Och när en kung dör och prinsessan tar över, så förblir hon ofta just en prinsessa. Och detta är högst relevant, till och med i Wreck'it Ralph från i år så förblir hon en prinsessa. Det lär alltså barn att kvinnor/flickor kan ha makt, men det ska vara en bekväm nivå. Det får gärna finnas någon som kan gå in och ta över om det blir för jobbigt. Och det kan också vara ett uttryck för att kvinnor ska vilja vara unga längre, titeln Drottning visar helt enkelt på att man blivit äldre.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Ikajo
1

Givetvis så är inte Disney figurerna realistiska, det är inte det jag försöker säga. Men titta bara på deras midjor! Deras kroppar! Gaston har inte ben lika tunna som hans armar. Hans midja är ungefär axelbredd, vilket är normalt. Många Disneyprinsessor ser hälften ut som barbiedockor och bland annat läkare har sagt att om Barbie vore en riktig människa skulle hon sakna organ.

Det sänder ändå en signal till unga flickor om hur en vacker kropp ser ut.

Det blir extra tydligt om man jämför med riktiga människor.

[Zorita]
15

Fast jag tycker de flesta disneyprinsessorna är starka kvinnor och bra förebilder. Jasmine vägrar vara ett "pris man vinner" och kämpar för att få träda ur sin klassiska roll som prinsessa. Belle vågar vara annorlunda och står upp emot ett odjur för att rädda sin pappa. Ariel tar för sig trots en överbeskyddande pappa och får den prins hon vill ha. För att inte tala om Mulan! De enda förlegade rollerna jag kan tänka på är de som kommer från gamla medeltida sagor, men de är ju också väldigt gamla filmer med hopplöst förlegade ideal. Visst, utseendemässigt är de rätt stereotypiska, men det tycker jag gäller för männen också. Genomgående är de vackra karaktärerna också goda medan de tjocka, smala eller fula är onda. Det vore kul om någon film skulle vända på det! Här är för övrigt ett bra exempel på hur skurkarna kunde se ut om de vore vackra: http://9gag.com/gag/awrBVRB

Ikajo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är välkänt att Disney gör de "onda" så fula de bara kan. Typ för att det ska vara så uppenbart som möjligt för barnen att se vem den onda är.

Det här kanske kan vara något att se för en ny vinkel (förutom att Starkid är sjuuuukt duktiga och roliga!)

[NeferNefer]
7

En sak som alltid gör mig lika trött på allt, det är att flickor och kvinnor i filmer oftast måste slå ur underläge. De slåss och kämpar, visst, men ingen tror på dem och de blir motarbetade. Även om de lyckas och folk ändrar åsikt i filmen är det ändå trist att det alltid börjar med att de får höra att flickor/ kvinnor inte kan/orkar/vet etc. Pojkar och män i filmer behöver aldrig hantera sånt.

[Zorita]
5

Det vet jag inte om jag håller med om, att män inte behöver hantera sånt i Disneyfilmer. Odjuret och Aladdin tex. Sen vore det väl en tråkig film där huvudkaraktären inte blir motarbetad och inte ligger i underläge?

[NeferNefer]
3

Nu är det inte bara Disneyfilmer jag menar iofs, och var det så i nån enstaka film så vore det väl en sak, men det är ju så nästan jämt i filmer och tv-serier. Speciellt såna från USA av nån anledning.

Men nu har jag sagt mitt, nu kan vi återgå till Disneyprinsessor.

Jag tycker det är toppen att de vill gå sin egen väg och kämpar på. Det jag tycker är liiiite trist, det är att alla är exakt likadana bortsett från kläder och hår, och att de har exakt samma minspel allihopa. Men det kan jag överse med om jag inte ser alltför många filmer på raken.

JonasDuregard
8

#3 Inte ens disney kan ju helt ignorera att samhället utvecklas så klart.

"I Brave (eller Modig på svenska) från förra året så är prinsessan inte ens lika klassiskt vacker, hon har ett lite annorlunda utseende."

Hon är onaturligt smal, har jättestora ögon och mjölkvit hy. Vad är det som är "lite annorlunda", att hon har rött hår?

Det är för övrigt samma Merida som nämns i #2 antar jag, fast där med rakt motsatt slutsats.

"Gemensamt för alla senare prinsessor är också att de har mer naturliga kroppsformer. Ja, de är fortfarande ganska smala, men de ser naturliga ut."

Naturliga? Här är en bild på den andra princessan du nämner (från "Princessan och grodan"), kan du förklara på vilket sätt hon ser naturlig ut?

Ikajo
0

#10 Fast i Brave så är det ju ett medvetet val att hon har stora ögon och stort huvud. Det vet jag fler serier och filmer som har, manga och anime kallas det. Där går det åtminstone att hitta exempel på kvinnliga karaktärer med naturlig midja. Sedan så finns det faktiskt kvinnor med mjölkvit hy (mjölk är inte särskilt vitt heller), jag känner flera stycken, så det är ingenting att kritisera. Visst ska hon vara typ 14-16 år?

Jag säger som sagt inte att det måste vara realistiskt, det är inte det det handlar. Det handlar om sunda eller osunda kroppsformer som våra barn tittar på och många små flickor beundrar prinsessor och de får bara se onaturligt smala eller extremt tjocka kvinnor. Det är det jag ser som ett problem. Jag satt och tittade på Aladdin och kunde knappt fokusera mig för att jag störde mig på hur tunn Jasmine var. I prinsessan och grodan är hon en groda större delen av filmen… grodor är mycket men inte eleganta.

[NinaCrown]
2

Jag skulle vilja påstå att film-Merida har en ganska naturlig kroppform, speciellt ifall man lägger på minne att hennes mamma tvingar henne att bära korsett vilket man får se i filmen. Kan hålla med om att ansiktet inte ser naturligt ut, men tror inte det är en ansiktsform många skulle vilja eftersträva…

(Film-Merida till vänster, merchandise-Merida till höger)

JonasDuregard
2

#11 "Fast i Brave så är det ju ett medvetet val att hon har stora ögon och stort huvud."

Det är alltid ett medvetet val, det är knappast något som händer av sig självt 🙂. Men jag förstår inte vad det har med saken att göra.

"Det vet jag fler serier och filmer som har, manga och anime kallas det."

Det är också en genre som dras med minst lika skeva ideal som disneyfilerm (även om det så klart finns undantag).

"Sedan så finns det faktiskt kvinnor med mjölkvit hy (mjölk är inte särskilt vitt heller), jag känner flera stycken, så det är ingenting att kritisera."

Menar du att skönhetsideal som går att förverkliga aldrig ska kritiseras? Det var oväntat. Eller du kanske bara känner att du måste opponera dig i största allmänhet.

Min poäng var att hon har ungefär samma fysiska attribut som andra disneyprincessor förutom att hon har lockigt hår.

"I prinsessan och grodan är hon en groda större delen av filmen… grodor är mycket men inte eleganta."

Jag har inte sett filmen, men jag gissar att det är i samband med det så kallade "lyckliga slutet" som hon förvandlas till den stackars varelsen i #10. Ser du ärligt talat inget problem med det? 🤔

JonasDuregard
0

#12 Aha, det finns två av henne.

Ja, där sparade de in lite på plasten 😐.

[NinaCrown]
0

#14 Ja, och det är merchandise-Merida som jag inte uppskattar i inlägg #2

Ikajo
1

#13 Vi i väst har väl knappast vit hy som skönhetsideal? Då är det sydostasien du ska till. Här är det väl ändå solbränd hud som är idealet?  Jag bara säger att kvinnor har olika nyanser på huden, naturligt. Särskilt vi här uppe i norr tenderar att vara rätt ljushyade så här års. Jag har alltså vänner med i stort sett lika ljus hy som Medira som inte har gjort något för att bli så. De har blek hy helt naturligt, de sminkar sig inte eller använder krämer. De kanske inte är ute så mycket men det är inte spelnördar heller.

Sa jag att manga och anime inte har skeva kroppar? Jag tror jag skrev Där går åtminstone att hitta kvinnliga karaktärer med naturlig midja vilket är lite skillnad, eller hur?

Suck, övertolka inte allting…ibland så är en tanke just bara det, en tanke. Ett konstaterande. Hon är klädd i vacker klänning i sammanlagt fem minuter i hela filmen, typ, kanske tio. Jag bara konstaterade att hon är groda större delen av filmen. Jag sa ingenting om den övriga tiden, eller hur?

JonasDuregard
3

#16 "Jag bara konstaterade att hon är groda större delen av filmen."

OK, så du hade ingen poäng då utan ville bara opponera dig.

Ikajo
2

#16 Nej, jag var inte ute efter att opponera mig. Allt jag säger är inte ett argument, det var ett rent konstaterande. Inget mer.

Shadowone
0

#11 Vad menar du med: Grodor är mycket men inte eleganta?

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Shadowone
0

Jag tror att det inte finns ett betydelse med hur figurerna ser ut, utan snarare att dessa figurer lockar persionerna hur de ser ut i kläderna och allt annat, men så finns det folk som går för hela utseende för intresset som kan vara en chock.

Eller överdrev jag?

Shadowone
0

Dessutom så är dem skaparna som teknar alla dessa figurer. Men man brukar säga att somliga brukar göra om dom vid senare till fälle. Man brukar säga, ingen är perfekt, även om somliga vill ha bara perfekta bilder i dagens sanning, men så har det varit förr också.

Ellenor123
5

Jag stör mig mer på att prinsessornas liv i Disneyfilmer, och även andra, verkar mest fokusera på att hitta en man och gifta sig. Det tycker jag är himla trist.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Zorita]
1

#22 Men det är väl för att de flesta filmerna är kärlekshistorier, eller? Alltså de flesta filmerna jag kan tänka på går inte ut på det, men sen blir de kära eller åtminstone träffar prinsen, tex Belle, Ariel, Tiana. Den enda jag kan komma att tänka på är Jasmine, ja förutom de dammiga klassikerna som Törnrosa osv. (Men där är det snarare bröderna Grimm vi ska skälla på.) Eller var det någon speciell film du tänkte på?

Ikajo
2

#23 Bröderna Grimm?! Där är väl sagorna så brutala de bara kan bli? De riktiga sagorna är ofta långt ifrån så söta och lyckliga som Disney framställer dem. Den lilla sjöjungfrun slutar ju olyckligt i H.C. Andersens ursprungliga historia.

Den av Disneys filmer som sticker ut en aning är väl i så fall Mulan, i alla som jag kan komma på…

Jag kom på att i gamla Disneyfilmer, typ Snövit och Pochahontas har de relativt vettiga figurer. Snövit ser väl nästan lite mullig ut, gör hon inte?

[Zorita]
0

#24 Jag syftade på att de riktigt gamla disneyfilmerna är baserade på gamla Grimmsagor, tex Törnrosa och Askungen, från en tid med förskräcklig kvinnosyn. Men ja, Disney har ju skrivit om en del av historierna. Tex reser ju Pocahontas med John Smith till England (vilket hon iofs gör i tvåan). Där har de faktiskt gjort så hon INTE fokuserar på mannen trots att hon gjorde det i verkligheten ;) Jag vet inte om Snövit och Pocahontas figurer är bra, men nog är de bättre. Speciellt med Pocahontas är ju att hon är så lång och bredaxlad. Den enda riktigt bra kroppsfiguren (förutom Mulan) jag kan komma på är EVE :P

Ikajo
1

#25 Fast det är en annan John hon följer med till England i tvåan. Det är åtminstone lite annorlunda att det är två män som konkurrerar om en kvinna istället för tvärtom.

Jag tänkte mest på att de inte hade smalare midja än huvud. Även om Snövit ser väldigt mycket ut som ett barn…
Hehe, jo det är sant. Wall-E är ju en riktigt toffelhjälte dessutom.

JonasDuregard
4

#26 "Det är åtminstone lite annorlunda att det är två män som konkurrerar om en kvinna istället för tvärtom."

Är det inte snarare precis så det brukar vara?

Vilka filmer är det du tänker på? I de flesta jag kan komma på där det finns någon slags romantisk rivalitet så är det män som tävlar om kvinnor. Tänker att det hör till hela objektifieringsgrejen.

Lilla sjöjungfrun är nästan ett exempel (om man räknar sjöhäxan som en konkurrent om prinsen). Någon som kommer på något annat?

Ikajo
1

#27 Jag syftade inte så mycket på en specifik film som på fenomenet på det stora hela. Tycker det är standardplotten i jättemånga grejer. Typ varenda TV-serie.

[Zorita]
1

#26 I verkligheten följde hon med John Smith men gifte sig med en annan John. #27 Wendy och Tingeling bråkar om Peter Pan och Askungen bråkar med sina styvsystrar. I princess and the frog "bråkar" Tiana och Charlotte om Naveen. Lady träffar en rival om Lufsen. Jag skulle nog inte räkna Ariel och sjöhäxan dit, sjöhäxan vill ju bara ha makten, inte prinsen. Det är en del filmer där två killar bråkar, tex Alladin och Jafar, Tarzan och Clayton, Bernard och Jake, Quasimodo och Phebus, Odjuret och Gaston.

[NeferNefer]
1

Det är nog rätt vanligt med två män som är rivaler om samma kvinna i filmer och serier, men då tycker jag att kvinnan får väl välja själv vem hon vill vara med. Hon kanske inte ens vill ha någon av dem båda? Fast då blir det inte mycket till intrig, antar jag.

[NinaCrown]
1

#29 Han heter John Rolf, vilket även är namnet på personen verkliga Pocahontas gifte sig med och reste till England med

[Zorita]
1

#31 Ja justja! Det var länge sen jag läste om det där och såg filmerna. Fin historia.

[NinaCrown]
2

#32 Kan ge en snabb walk throug 😛

Pocahontas var yngsta dottern till hövdingen, och hade irl mest troligen väldigt låg status i sin stam. Som ung (ca 14 år enligt mina kalkyler) möter hon John Smith (som var typ dubbelt så gammal). John Smith åker tillbaka till England och fabrikerar ihop en kärlekshistoria mellan han själv och Pocahontas (något han gjort tidigare med andra tjejer från andra delar av världen). Pocahontas får dock höra att han är död.

Pocahontas gifter sig med John Rolf och byter till det kristna namnet Rebecca för att sedan följa med Rolf till England där de bor och skaffar barn ihop. Pocahontas blir sjuk och har som sista önskan att få se sitt hemland igen, men dör under båtresan dit.

Disneyvarianten är något anorlunda…

Disneyvarianten har lagt till en starkare feminin karaktär, kärlekstrianglar och skippar hela delen där hon blir sjuk och dör… Och de skippar barnen m.m.

[Ritaren]
7

Jag vill bara säga att jag ogillar hur Disneys tecknade flickor blivit allt för "försexade" nuförtiden. Det börjar för tidigt för barnen. Låt barn få vara barn.

Shadowone
3

#34 jag tycker detsamma.

Persifone
4

Håller också med #34

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Shadowone
4

#24 Gud. Jag gillar Mulan. Tjejen som gick ut i strid för att ta pappans plats. Tjejen Visade också att även kvinnor klarar allt. Tack vare hon så tog man bort förbudet mot att kvinnor skulle gå ut i krig.

[Kittypurrpurr]
5

#16 Jag har inte hängt med riktigt men Jag är ginger! Rödhårig och fräkning och nope. Jag kan inte bli solbränd på grund av mina pigment. Jag är blek och blev kallad spöket i skolan. Var rätt mobbad för mitt röda hår och bleka hy. Hon är ju skotte i filmen och de flesta var rödhåriga där och tycker jag är rätt lik henne när jag är osminkad x)

---------------------------------------------------------------------------------

Ang det här - Själv bryr jag mig inte ett dugg om hur dom ser ut. Jag gillar alla disney filmer ^^ Låt dem vara smala Säger J.A.G till mig själv. Finns ju kaniner i kavajer och möss som städar! Och när jag var mindre brydde jag mig inte om deras kroppar. drömde om deras klänningar och håruppsättningar :P Inte här för att bråka så ber er snällt att om ni avskyr min syn eller blir "äcklade" över min kommentar så låt mig vara avskydd i era huvuden istället. Alla har sin egen rätt och jag vågar säga vad jag tycker och tänker! Ha det gott!

[Ritaren]
3

Jag tror ingen avskyr dig bara för att du har en annan syn på saken. Men kanske har vi olika åsikter och det är helt naturligt att ha. Jag tycker fortfarande att sagofigurerna de senaste årtiondena blivit mer "försexade". Även kläderna för små flickor tycker jag signalerar för mycket sexighet. Jag minns en syn för några år sedan…en lite flicka med bar mage, platåskor, minikjol och sminkad…hon kanske bara var tio år. Jag stod i en butik med äldre kvinnor och alla tog sig för pannan. Jag tror inte det handlar om moralism utan mer om att vi vill skydda dom små flickorna från vuxenvärldens sexualitet. De vuxnas attribut kanske inte passar för barn. Jag hörde en kille säga att han blev lite förvirrad som liten pojke när han såg flickan i Alladin han blev helt enkelt attraherad. Det är inget fel med sex och attraktion men när samhället, media överöser oss med sexualiserade bilder så blir det som om man pådyvlar något vi knappt kan värja oss emot. Det blir helt enkelt för mycket. När jag var ung kvinna sa en gång en kille att han upplevde det som han blev kränkt av alla bilder på halvnakna kvinnor på stan. Han fick helt enkelt stånd och det tyckte han var jobbigt. Som om sexualiteten hela tiden ska triggas vart man än vänder sig. Jag tycker det sexuella har blivit förvrängt och kommersialiserat i vår tid. Men det är bara min åsikt. Andra kanske inte alls känner så, medan återigen andra kanske precis känner som jag, en viss olust för företeelsen. Jag tycker barn ska få vara barn och inte pådyvlas sexualisering för tidigt. Den väcks garanterat ändå i sin egen takt. Det var min åsikt hoppas du inte avskyr mig för det;-) Såg förövrigt en video med barnidolen Miley Cyrus, okay den inte kan jämföras med Lilla Sjöjungfrun eller Alladinfilckan, men jag tar upp saken här ändå. Det är garanterat en produkt av cyniska män som vill ha klirr i kassan. Hur långt ska det gå? Man vill kanske chocka och "utmana" "morallisterna". Men vi blir bara mer och mer immuna, så man måste toppa hela tiden. Så vad blir nästa steg när folk inte längre reagerar på nuvarande chockare? Gruppsexmusikvideor? Javisst ja det har man redan kommit med. Sadomasokistiska musikvideor? Hmm finns redan ett gäng. Skära av sig kroppsdelar i närbild. Javisst ja Miley har gjort det. (Hon är ju så rebellisk och cool, good girl gone bad) Men dom kommer nog på att toppa dessa, här flödar "kreativiteten". Vuxenvärlden har abdikerat. Vi vuxna som sätter upp ett varnande finger är väl bara mossiga gamla moralister, inga att bry sig om.

Shadowone
0

#36 Tack detsamma.

SolidShinta
4

Fast de är ju tecknade figurer. I tecknat överdriver man ofta proportioner för att få till minnesvärda eller intressanta former i karaktärerna. Samt vilken typ av karaktär det är.
De manliga karaktärerna är ju minst lika överdrivna. Kanske finns en del unga pojkar som kan se på det och känna sig mindre värda för att de inte har stora muskler istället då.
Varför karaktärerna har oproportioneligt stora ögon är för att det ska vara lättare att förmedla känslor. Sen ligger det ganska stor tankekraft bakom att designa en karaktär, det är inget som de bara haffsar ihop utan har många stadier av olika designer som ska skickas vidare till andra högre upp som ska godkännas eller göras om osv.

Lite rolig läsning
http://www.fanpop.com/clubs/disney-princess/articles/28129/title/creating-jasmine-stuff-dont-tell

http://www.buzzfeed.com/briangalindo/19-disney-characters-that-could-have-looked-completely-diffe
(många teckningar som beskrivs som sexiga, som tex tonats ned)

Jag är själv animatör så jag kanske har en annan syn på det här än andra, men jag ville iaf säga mitt då jag är insatt i hur tecknade filmer görs osv.

Ikajo
1

#41 Det finns dock gått om manliga disneyhjältar som inte är biffiga och jättestarka. Bland annat rätt så många barn. Peter Pan är knappast ett muskelknippe till exempel.

Jag tycker inte att det är en bra ursäkt att figurerna är tecknade. Visserligen har jag bara minimal erfarenhet med animation men jag är mer än välbekant med tecknande. Jag har tecknat människor i över tio år, däribland mangafigurer som är kända för sina överdrivna och stilistiska drag.

Det jag reagerar på är inte ansiktena. Det jag reagerar på är hur fruktansvärt tunna hjältinnorna är. Det finns ingen bra orsak till att det är så för det behöver inte vara så. De borde inte se ut som de saknar både några revben och ett fång inälvor.

SolidShinta
4

Men jag fattar bara inte varför du lägger så mycket vikt bakom hennes kroppsform. Om du har erfarenhet av att rita så borde du förstå att det ligger mer tankegång bakom hennes utseende än det, bla att hennes kroppsform är inspirerad av tecknaren Al Hirschfelds stil samt arabisk skrift. Inte bara Jasmine heller utan alla karaktärer i filmen är det.

Dessutom om vi ska prata "disney-prinsar" så är de allra flesta slanka, muskulösa män. Tex. prins Philip, Erik, John Smith, Tarzan, Hercules, odjuret (både som odjur och människa) m.fl. Även manliga antagonister så som Gaston och Clayton.
Sant att det även finns många barn men ska vi nämna Peter pan kan vi ju även nämna Wendy som är hjältinnan i den filmen. Hon ser ut som en helt normal liten tjej. Ingen överdriven midja på henne. Även Mowgli och tjejen som "fortrollar" honom i slutet likaså.

Det jag försöker få dig att förstå är att i Jasmines fall är det ett stilistiskt val. Hon ska symbolisera en blandning av Al Hirschfelds konststil, arabisk skrift och de kurviga byggnaderna av Taj Mahal (som visserligen är indiskt, men byggnaderna/omgivningen i filmen är också inspirerade av det)

Jag vet inte vilken erfarenhet du har så jag kan inte uttala mig om det. Men illustarationer och animation skiljer sig väldigt mycket åt. I illustrationer kan du i stort sätt teckna hur du vill bara du såklart är skicklig och gör ett intressant upplägg, men i animation måste man komma på en minnesvärd form på karaktären så att den ska skiljer sig märkvärt från resten av karaktärerna. Speciellt i västerlänsk animation men även i anime göra man sådana skillnader men då mer genom tex frisyr och färger.

Ikajo
1

#43 Jag reagerar i allmänhet på disneyprinsessornas kroppsform. Det är flera nivåer som gör att jag reagerar. Även om det finns en designtanke bakom så är det fortfarande onödigt att göra henne så fruktansvärt tunn. Ingen riktigt kvinna eller flicka kan se så ut utan att ha allvarliga problem. Det är ungefär som en barbiedocka. Det är inte vettigt helt enkelt. Många små flickor ser dessutom upp till de här prinsessorna. Jasmine som en skulle fortfarande kunna vara vacker men bra mycket mer verklighetstrogen som här Andra delar av problemet ligger i att flickor lär sig redan som barn att vackra flickor är små och tunna. De ska ha små fötter, perfekt timglas midja och svallande, långt hår. Det är på den nivån att de gånger jag visat bilder på långhåriga killar jag tecknat så har barn (och vuxna) ansett att det är kvinnor enbart baserat på hårlängden.

Men dem är också uppenbart barn. Windy är ingen prinsessa och det är inte flickan i Mowgli heller. Alla tre är dessutom barn. Det finns mycket man kan säga om det sätt som Disney målar ut sina antagonister och även det sätt manliga hjältar beskrivs (eller inte beskrivs i många fall). Vill du diskutera det så kan vi starta nya trådar om ämnet.

Hennes midja kan omöjligt vart ett stilistiskt drag. Jag vet vem skådespelaren de använda för inspiration är. Hon är definitivt inte så tunn. Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt att försvara det faktum att många Disneyprinsessor har en så smal midja att de skulle ha svårt att överleva om de vore riktiga kvinnor!

Jag har mycket lite erfarenhet av just animation men jag har mycket erfarenhet av att berätta historier. Jag har sett hur många anime-serier som helst. Vad gäller att teckna så pratar vi mer än tio år. Jag har också stor erfarenhet att skapa karaktärer. Bra karaktärer står ut genom att ha en rund och välgjord personlighet. Även i tecknat och i film så är det inte konstiga färger eller extrema drag som gör att karaktären står ut, det är det faktum att karaktärerna är välgjorda och gör så att man känner något för dem.
Annars skulle allas favoritponny vara Pinkie Pie men uppenbarligen så är Rarity mer populär, särskilt bland Bronies…

SolidShinta
12

Du har uppenbarligen ingen aning om hur tecknad film görs eller hur karaktärer designas och lyssnar uppenbarligen ingenting på vad jag sagt om vad Jasmines design är baserad på. Hon är inte först och främst baserad efter en riktig skådespelerska.
Så jag ser ingen anledning till att diskutera vidare om det här.

Dessutom skriver du gång på gång att du gillar anime.
Sök på anime en gång på google och se vad det första du får upp är.  Små tjejer med gigantiska bröst. Det är jättenormalt. Verkligen. *sarkasm* Om vi nu ska diskutera skeva ideal.

Jag bor i Japan, studerar och jobbar med animation. Jag vet hur man bygger upp karaktärer och hur allt arbete bakom tecknad film går till. Du borde lära dig att lyssna på andra människor ibland också.

Lycka till!

JonasDuregard
6

#45 Håller med om att Manga och Anime lämnar disney i skuggan när det gäller skeva kroppsbilder. En genomsnittlig disneyprincessa ser hälsosam ut jämfört med en genomsnittlig mangatjej.

Ikajo
2

#45 Jag vet mer än du tror och är fullt medveten om att det finns skeva ideal även från Japan. MEN, jag vet också att det finns fler varianter beroende på till vilken publik serien vänder sig. Det sjuka i det läget är inte lika mycket de oproportionerliga kropparna som det faktum att kvinnor med gigantiska bröst dyker bara upp i serier riktade mot män. Ju mer riktade mot män desto större bröst. De serier som riktar sig i första hand mot kvinnor lider inte alls av samma problem.

Och om du googlar på kvinnliga karaktärer i allmänhet så får du mest ansikten, inget annat. Det finns en enorm mängd serier, så det går att hitta allt möjligt, det är jag väl medveten om. Så man får söka på specifika serier. Här är ett par av de mer "normala" kropparna. Att manga figurer tenderar att stora huvuden är en del i stilen och har historisk förklaring. Jag har inga problem med stora huvuden i disney heller.

http://www.hdwpapers.com/walls/slayers_revolution_wallpaper-normal.jpg

http://japanworld.se/wp-content/uploads/2013/12/kimi-ni-todoke.jpg

Jag måste säga att du inte lyssnar på mig heller. Om man tittar på andra karaktärer och hur de är designade är det uppenbart att kvinnors kroppar inte måste vara super smala och sakna både det ena och det andra inuti kroppen. Ingen kvinna har den sortens timglas form! Det finns helt enkelt inga skäl att göra så. Du ska inte tro att jag försvarar de extrema brösten i manga, det gör jag inte. Jag är bara medveten om kontexten. Väst lyckas alldeles utmärkt på egen hand. Det är bara att titta på spelvärlden och deras ännu sjukare kvinnoideal.
Du jobbar med det här så det är väl inte jättekonstigt att du försvarar det men jag rekommenderar att du lyssnar på andras synpunkter. Det är inte Jasmines personlighet jag har problem med. Det är inte de stora ögonen. Det är det faktum att hon och nästan varenda disneyprinsessa har en midja så smal att de inte ens skulle kunna ha en normal uppsättning revben och rent krasst sakna stora mängder tarmar och andra delar av andra organ. Precis som en barbiedocka. Och mängder med barn fullkomligt älskar prinsessorna. Särskilt många små flickor. Och allt de får se att pinnsmala kvinnor som inte existerar annat än i relation till en man. Det är först i samband med att pixar har börjar göra filmerna som detta har börjat förändras så smått.

Ett exempel på en prinsessa som bryter dessa normer något kommer inte från disney, hon kommer från Dreamworks. Fiona i Shrek. Hon är i större delen av filmerna ett träsktroll, tjock och rund. Även som människa är hon inte extremt small, visst hon är tunn men hon har i alla fall bredd åt rätt håll. Det vilja säga, hennes rygg är lika bred hela vägen, precis som vanliga människor.

Det är synd att du inte vill se det jag försöker säga och istället blir nedlåtande för att "du vet mer" och för att "du jobbar med det". Det är inte en bra ursäkt, i så fall skulle aldrig en konstnär behöva lyssna och ta till sig kritik men så fungerar inte världen. Särskilt inte när man jobbar i en bransch vars främsta mål är att tjäna pengar.

Morphogenesis
10

#47. "Det är synd att du inte vill se det jag försöker säga och istället blir nedlåtande för att "du vet mer" och för att "du jobbar med det". Det är inte en bra ursäkt, i så fall skulle aldrig en konstnär behöva lyssna och ta till sig kritik men så fungerar inte världen. Särskilt inte när man jobbar i en bransch vars främsta mål är att tjäna pengar."

Är det inte samma sak du försöker med "Jag har mycket lite erfarenhet av just animation men jag har mycket erfarenhet av att berätta historier. Jag har sett hur många anime-serier som helst. Vad gäller att teckna så pratar vi mer än tio år. Jag har också stor erfarenhet att skapa karaktärer." ? 

Ta ett steg tillbaka och försök betrakta det från en annan synvinkel, som att andra faktiskt har någonting som är värt att säga.

SolidShinta
3

Du har delvis rätt i att med anime så är "främsta målet att tjäna pengar". Skulle det vara en pik? Då tycker jag att vi börjar bli lite väl personliga här. Anime är ofta baserat på en manga så enda anledningen att göra det till en anime är för att tjäna mer pengar och nå ut till en bredare publik.

Jag försöker bara få dig att se det hela ur ett annat perspektiv, men du vill inte lyssna.
Disneys hjältinnor är i de flesta fall så mycket starkare kvinnliga karaktärer än de kvinnliga karaktärer i anime. Då är jag mycket väl medveten om att det finns mycket olika typer av anime.

Jag jobbar ju med det så jag tycker så klart om en del anime. Dock så tycker jag att kvinnosynen i mycket anime är VÄLDIGT skev så det är svårt för mig att förstå hur du kan ha så starka åsikter om Jasmines midja men samtidigt prata så väl om anime.
De du länkar till är INTE vad som först kommer upp om du söker på anime på google. Kimi ni todoke är en söt anime, det finns sådana också. Slayers tycker jag också är rätt så sexualiserad, dock inget man ser på just exempelbilden du tog fram. De är dessutom riktade till 16-18 åringar.

Här är också en tjejanime för yngre. Inte för att de har jättebröst, men det är ju långt ifrån oskyldigt.
https://www.google.com/search?q=anime&client=firefox-a&hs=rba&rls=org.mozilla:en-US:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=G8bPUui7KsrjkQXk5ICACw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=615#q=anime&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=Te6JJM03HtoWJM%253A%3BsB6WUO_UWYuREM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.rabbitpoets.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F12%252FMadoka-Magica-Prime.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.rabbitpoets.com%252Ftop-10-anime-shows-of-2011%252F%3B1920%3B1200

Här är googles svar på sökordet "anime". Mest tjejer i utmanande poser och kläder. För det är vad det mest handlar om. Fan-service.
https://www.google.com/search?q=anime&client=firefox-a&hs=Aov&rls=org.mozilla:en-US:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Gc7PUv3oI5HakgXCpoGIBA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=615

Det finns bra anime. Jag förstår bara inte ditt resonemang. Inget ont menat mot dig, försökte bara förklara hur det ses på ur en professionell synpunkt.

CarolinaF
1

Det finns ganska mycket en gott och väl kan klaga på gällande Disneyprinssesorna ja, en av de sakerna är figuren. 

Och någon sa att andra figurer också har konstiga proportioner, inte bara kvinnliga… Oh well, jag vet inte hur viktigt det är att Kalle Anka har en lagom stor näbb eller att Musse Pigg har trovärdiga öron. 

Att tecknat är tecknat är självklart, tecknaren får fantisera fritt och när en ritar jag en gott fantisera bort en och annan naturlag. Hade Yasmin haft 7 ögon istället för två så hade det inte varit sexistiskt, trots att ingen kvinna ser ut så naturligt… vet ni varför? För det är inte ett patriarkalt skönhetsideal att ha 7 öron!

Dessa prinsessor är skönhetsidealet maximerat, precis som Barbie. Deras kropp, hår, hy, ögon, rörelsemönster, klädsel och beteenden är extrema versioner av vad som alltid har förväntats av kvinnor. That's the problem. 

Grejen är att när du som barn kollar på dessa figurer och sen ser vuxna kvinnor läsa bantingstips, göra skönhetsoperationer och TV visar reklamer med kvinnor som ska se ut typ som de prinsessorna så är det svårt att övertala en 6 åring till att Yasmin inte är på riktigt.

JonasDuregard
1

#50 "Oh well, jag vet inte hur viktigt det är att Kalle Anka har en lagom stor näbb eller att Musse Pigg har trovärdiga öron.

Jag skulle gissa att de kanske främst syftar på manliga karaktärer. Kollar man på prinsar till exempel finns det ju ett ganska tydligt mönster.

CarolinaF
2

#51 ja men manliga skönhetsideal är också ett problem, det har väl aldrig feminismen förnekat. Männen i filmerna är dessutom ofta patriarkala framställningar av "en riktig man". De tillskrivs egenskaper som modiga, starka och kapabla och har ofta rollen att rädda prinsessan.

Geru
0

#52 Det finns massor av "feminister" som förnekar att det är ett problem att dom har manliga skönhetsideal, te.x. hur lång en man ska vara.

Om vi nu ska ta skönheten och odjuret så beskrivs ju gaston som en rövhatt, och har är en rövhatt. Han är dessutom snygg, och rövhatt, alltså torde man tolka det som att alla snygga människor i sådant fall är rövhattar. Och då odjuret, som är fult, är ju den som lyckas. Det hela är ju en transformativ historia om hur ett odjur blir snygg, eller vad man ska säga. Och det kan ju tolkas på massor av vis.

Shrek är annars en favorit. Shrek är ju inte direkt snygg. Kanske med träsktroll mått då ^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

CarolinaF
3

#53 Kul att du tog upp "Skönheten och odjuret" som ett exempel. Ja, Gaston är är ett svin och han är väldigt populär. Kvinnorna i filmen älskar honom och männen i filmen beundrar honom, han framställs som en "stark man" och en "kvinnokarl". När Bell kommer till odjuret blir hon kidnappad, psykisk misshandlad och förtryckt, odjuret börjar dock tycka om henne och blir snäll mot henne av två skäl. 1. Hon är vacker 2. Hon svarar hans förtryck med att älska honom och rädda honom ur hans destruktiva beteende. 

Är du insatt i destruktiva relationer och hur de fungerar? I många fall där kvinnan blir slagen, psykiskt misshandlad eller våldtagen av sin man/pojkvän så stannar hon kvar i hopp om att hon ska kunna "göra honom bättre" hon ska "älska honom snäll". 

Skönheten och odjuret är ett väldigt bra exempel på barnfilm när den är som sämst ur ett genusperspektiv. Dels lär den oss att män ska vara dominanta för att vara attraktiva och att det är OK att bete sig som en rövat (ditt ordval) för kvinnan ska älska dig snäll och se det mjuka i dig när du misshandlar henne och isolerar henne.

Skönheten och odjuret lär oss också att jag som kvinna ska vara vacker och attraktiv och tåla skit om jag ska bli älskad av en man.

Gronstedt
2

#53: Fast om det är så tänkt, att Odjuret ska vara fult och Gaston vacker, har de ju skändligen misslyckats. Odjuret är helläckert och Gaston ser ut som en parodi på sig själv. Jag måste säga att jag hade blivit förbannad om jag varit Belle, som förälskat mig i ett stort, härligt Odjur bara för att få det bortbytt mot en uttenuttig liten mes som den söta lilla prinsen på slutet.

CarolinaF
2

#55 hahaha true, odjuret är sötare som odjur, dock är han ett svin.

Gronstedt
3

#56: Inte speciellt svinig, tycker jag. Brysk och ohyfsad så länge han är stressad och pressad, men vem är inte det? Rättsinnig och resonabel när pressen minskar och han vågar lita på Belle, vilket är betydligt mindre vanligt. Din analys i #54 håller jag inte alls med om. Han kommer att högakta Belle för att hon står upp mot honom utan att förakta eller håna honom,  hon kommer att uppskatta honom för hans vänlighet och intellekt, de kommer att älska varandra för att de är tänkande och hänsynsfulla varelser som, till skillnad från resten av det samhälle som parodierasi filmen, kommunicerar med varandra.

CarolinaF
2

#57 jo jag tycker att han är rätt svinig faktiskt… för mig mig är det inte att vara lite brysk när man kidnappar en människa och isolerar sin partner och om vi föreställer oss relationen mellan skönheten och odjuret som en verklig relation mellan en man och en kvinna så handlar det om en destruktiv man med psykiska problem. Han kan absolut ha varit i väldigt utsatta situationen i sitt liv som har format honom och han är i behov av hjälp. Dock är det inte kvinnans uppgift att hjälpa honom genom att ta hans skit för att han sakta ska bli snäll. 

Jag har sett sånna här relationer på nära håll, i min egen familj, det är fruktansvärt. 

Idéen om att hon ska se honom för den han egentligen är, offra sig själv och sitt välbefinnande, leva begränsad, isolerad och rädd. Alltid leva efter hans regler och humör för att eventuellt så småningom bli högaktad och älskad av honom för att hon har stått ut och lyckats lära honom gränser och empati är en ide som många kvinnor bär på i sina äktenskap. Ibland slutar det med skilsmässa efter flera år av lidande, ibland slutar det med att han får hjälp (av proffs, inte av henne) och allt för många gånger har det slutat med att kvinnan har mördats.

Ikajo
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kommer alltid något efter lyckliga slut.

Geru
2

#54 Det är väl snarare så att hon snubblar in ditt av misstag? Eller har jag missat en scen där odjuret faktiskt drar henne ditt?

På vilket vis sker den psykiska misshandeln? Och ja, jag behöver faktiskt ordagrant där, för jag ser det verkligen inte. Visst, han är "grinig" to say the least, men det är ju inte psykisk misshandel. 

Belle är ju lite mer än snygg som karaktär. Det visas rätt tydligt tidigt i filmen med. Det är knappast så att odjuret tycker om henne för att hon är snygg, utan just för att hon är snäll, och inte dömer honom efter hur han ser ut, som alla andra gör i filmen. 

Visst är det en destruktiv relation. Kanske inte den värsta jag sett, och knappast den värsta när man når slutet i filmen. 

För att rätta dig: Ordet jag använder är Röv och Hatt. Det blir då mitt egna ord Rövhatt. 

Jag tycker du har fel. Jag tycker den istället visar att man ska vara intellektuell och att personligheten är viktigare än utsidan som tjej, och att den visar hur fula människor behandlas av andra i dagens samhälle där män ska vara snygga(Och då är onda).

Sen kan man ju diskutera det där om varför han håller henne fången(För det är ju så att folk faktiskt vill döda honom för att han ser annorlunda ut).

Om något så lär filmen oss att Belle har rätt attityd till saker, i och med att hennes synsätt är det som på slutet gäller för dom båda. 

Sen är ju inte du den enda som sett destruktiva relationer på nära håll.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
0

#55 Poängen är att Gaston som är snygg är dum. Odjuret som är fult och rätt ond från första början(Det är ju därför han fick förbannelsen först, om jag kommer ihåg rätt) förändras för att sedan bli bitter för att alla hatar honom pga att han är ett monster som ingen vill lära känna just pga hur han ser ut.

Jag tolkar det som att han går från att vara ett odjur till att bli fin, fast då mer hur han är som person än på utsidan.

Du sätter mycket bättre ord på hur jag ser odjuret i ditt nästa inlägg. Det är så svårt att beskriva saker ibland…

-Stephen Hawking

JonasDuregard
0

#52 Jag håller med 🙂.

Gronstedt
3

#57 "… för mig mig är det inte att vara lite brysk när man kidnappar en människa och isolerar sin partner och om vi föreställer oss relationen mellan skönheten och odjuret som en verklig relation mellan en man och en kvinna så handlar det om en destruktiv man med psykiska problem. Han kan absolut ha varit i väldigt utsatta situationen i sitt liv som har format honom och han är i behov av hjälp. Dock är det inte kvinnans uppgift att hjälpa honom genom att ta hans skit för att han sakta ska bli snäll." Nåja, han kidnappar henne inte, utan hon dräller in i hans hus oinbjuden. Han isolerar henne inte mer än under en kort period i början, då han dels är rädd att hon ska dra på honom mobbens vrede (vilket hon gör), dels är rädd att hon ska råka illa ut i hemska skogen om hon ger sig av (vilket hon gör) och dels hoppas på att hon ska kunna hjälpa honom att bli av med sin förbannelse och inte vågar tro att hon ska vilja göra det frivilligt innan han hunnit bli bekant med henne och förklara sig. Det dröjer inte länge innan hon kan ge sig av om hon vill. Belle tar heller ingen skit, och det är just för att hon inte gör det som han ganska snart blir - inte snäll (för vem vill ha en snäll karl?) - utan vänlig, respektfull, uppriktig, lekfull och sympatisk.

"Jag har sett sånna här relationer på nära håll, i min egen familj, det är fruktansvärt." Jag har både sett och levt i den typ av relation du tror att det här handlar om, och de fungerar inte alls som i filmen.

"Idéen om att hon ska se honom för den han egentligen är, offra sig själv och sitt välbefinnande, leva begränsad, isolerad och rädd. Alltid leva efter hans regler och humör för att eventuellt så småningom bli högaktad och älskad av honom för att hon har stått ut och lyckats lära honom gränser och empati är en ide som många kvinnor bär på i sina äktenskap." Men så är det ju inte i den omtalade filmen.

55: "Skönheten och odjuret är ett väldigt bra exempel på barnfilm när den är som sämst ur ett genusperspektiv." Skönheten och odjuret är ett ganska bra exempel på barnfilm när den är som bäst ur ett genusperspektiv. Nämligen att om man som kvinna inte lyssnar på rykten och tassel, utan bildar sig en egen uppfattning om en man, och om man lyssnar på vad mannen faktiskt säger och gör och lugnt men utan rädsla står upp för sin egen uppfattning, och dessutom har turen att träffa på en man som faktiskt är karl nog att göra det samma, och som dessutom är både intelligent, hövlig och allmänbildad, så kan man få det ganska bra.

#61: Ja, han blir väl ett odjur för att han var ett fä till prins i sin ungdom? Och som odjur mognar han till en riktigt sympatisk person, men med berättigad rädsla för mobbar av bybor med facklor och med en ganska berättigad benägenhet att bli grinig på oinbjudna gäster som låser in sig i ett rum och tjurar. Han brölar åt henne ett par gånger i början, det är väl allt vad som sker av "misshandel".

Och när han räddat henne från vargarna och skäller på henne för att hon stack, så gastar hon åt honom att hon hade aldrig stuckit om inte han skrämt henne med sitt brölande. Han inser att det är en berättigad förebråelse och håller flabben och anstränger sig att vara lite mer lågmäld. En man (eller ett odjur) i ett misshandelsförhållande hade inte gett sig förrän han fått henne att be om förlåtelse för inte bara för att hon blev rädd utan också för att hon tvingade honom att skrämma henne genom att vara en så dålig människa.

JonasDuregard
1

#55 Han är också charmig mot henne för att han övertalas till det av sin omgivning som hoppas att hon ska bli kär i honom och på så vis häva förbannelsen som vilar över dem. Jag är inte säker på att det går att översätta till en vardaglig situation. 

#60 "Det är väl snarare så att hon snubblar in ditt av misstag? Eller har jag missat en scen där odjuret faktiskt drar henne ditt?"

Hennes far snubblar dit och tas till fånge för olaga intrång eller liknande. Belle erbjuder ett fångutbyte. Så kidnappning är kanske inte så långt från verkligheten.

JonasDuregard
1

#63 Jag måste fråga, när såg du filmen senast? För vi talar om Disneys anpassning?

Kidnappningen skedde som sagt genom ett fångutbyte.

Angående "bara en bit i början" så dröjer det fram tills en timme in i filmen (som är 90 minuter ungefär) innan han säger till henne "jag släpper dig". Under hela romantik-montaget är hon definitivt hans fånge.

CarolinaF
3

#60 okej, så att hon stannar hos honom enbart för att rädda livet på sin pappa, blir isolerad, förlorar kontakt med omvärlden, inte har rätt att lämna honom, lever i skräck och under hot är varken psykisk misshandel eller kidnappning enligt dig? För mig är det en mycket osund relation med en man som ska lagföras

JonasDuregard
1

Helskön diskussion det här 🙂.

Jag måste säga att ni båda slänger med en hel del saker om karaktärernas avsikter och beteende som inte framgår av händelser eller dialog i filmen, men jag gillar det 🙂.

Geru
0

#63 Precis.

#66 Du får tolka det hur du vill. Det finns en favorit kommentar jag har till sådana situationer, och det är "Du tolkar som fan läser bibeln".

-Stephen Hawking

CarolinaF
2

#68 Problemet är att det handlar inte om hur jag som vuxen tolkar filmen utan om hur den sår frön i barn och deras tankar kring könsroller och relationer.

CarolinaF
2

#63 du har sa och levt i såna relationer och därför jag du uttala dig om alla destruktiva relationer inklusive dem i min familj. Wow…

Gronstedt
1

#70: Nu förstår jag inte alls vad du menar. Du gav en beskrivning av en relationstyp vilken jag väl känner till och jag framhöll att den omtalade filmen inte beskrev den relationstypen. Hur får du det till att jag uttalat mig om din familj?

#69: Den sår som sagt de utmärkta frön jag beskriver i #63 ("Nämligen att om man som kvinna inte lyssnar på rykten och tassel, utan bildar sig en egen uppfattning om en man, och om man lyssnar på vad mannen faktiskt säger och gör och lugnt men utan rädsla står upp för sin egen uppfattning, och dessutom har turen att träffa på en man som faktiskt är karl nog att göra det samma, och som dessutom är både intelligent, hövlig och allmänbildad, så kan man få det ganska bra."). Det ser jag inte som ett problem. Nog är det viktigt vad man som vuxen ser i filmen. Eftersom det kan skilja sig så tydligt, är det sannolikt så att barn också kan se olika slags frön. I synnerhet om de får hjälp med tolkningen av vuxna.

#65: "Fångutbytet" sker efter att hon klivit in i hans slott. Men egentligen har han två fångar och låter den ene gå, trots att han vet att det kommer att medföra stor fara för honom själv, för att vara snäll mot den andra. Ganska långt innan han tydligt säger att han släpper henne är det tydligt att relationen blir allt mer respektfull och vänskaplig. I synnerhet när han ger henne slottets bibliotek visar han att han inte bara respekterar hennes intellekt och att han anser intellektuell verksamhet värdefull och viktig i en kvinna, utan också att han gärna delar den intellektuella sfären med henne. Det är inte typiskt för klassiska misshandelsförhållanden.

Geru
0

#69 Om vi säger såhär: Det var inte nyligen som jag såg filmen eller tolkade filmen. Om vi ser olika perspektiv så gör barn det med.

#70 Du tycker inte det är lite dubbelmoraliskt av dig att säga någonting sådant efter att du själv dömt en situation endast efter vad du har varit med om?

-Stephen Hawking