Media och ignorans
Jag vet inte riktigt om det här passar in här, men kör på ändå!
Media och ignorans(?) Jag bloggar mycket om kroppsbild, ideal och feminism i övrigt. Något jag brukar uppleva när jag "skyller" på samhället, media, hur negativt vi påverkas av media och att jag då skriver inlägg och försöker peppa läsare till att vara nöjda med sig själva trots smalhetsnorm, fatshaming osv är att vissa beklagar sig över BEKLAGANDET till media. Förstår någon hur jag menar? Kommentarer som att de är trötta på att folk hela tiden hänger upp sig på media, tycker det är löjligt att folk tar åt sig, inte bara är sig själva, varför skiter inte bara folk i det, onödigt att bry sig om att skriva om media osv, skaffa lite självdistans, blabla. Ungefär som att de som påverkas av media och mår dåligt får skylla sig själva för att de inte har "stake" nog att stå emot?
Jag förstår verkligen inte detta. Är det fel att diskutera och ifrågasätta media? Knappast. Är det bara svaga, hjälplösa individer som tar åt sig av media och dem ska vi skita i tills de blivit mer hårdhudade? Försöker förstå vad de menar. Jag personligen tycker det är JÄTTEVIKTIGT att granska, diskutera och ifrågasätta det mesta - men framför allt något så omfattande och påverkande som media.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Media är inte en stor klump. Media består av massor av olika delar. Alltså undrar jag då vilken media du menar?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag menar först och främst reklam, men även olika nyhetsinslag på TV, i tidningar och på nätet som uppmanar oss att gå ner i vikt och kommer med de "hetaste" tipsen. Kändisar som rör sig i media, artister, programledare - Allt vi ser och 80% av de kroppar vi ser (åtminstone kvinnliga) hör till idealet. Att vara smal och att det finns en prototyp av snygg. Jag tycker hela mediasfären är genomsyrad av detta.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#2 Okej. Problemet där är ju att det faktiskt säljer, annars skulle ingen göra reklam för det, och ingen skulle vilja ha tips kring det. I och med fri marknad får man alltså då ändra problemet från konsumethållet. Hur ska man göra det, tycker du?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#3 Nu är det ju inte riktigt så enkelt. http://www.huffingtonpost.com/2015/05/22/advertisers-body-diversity_n_7421562.html?1432318290=&ncid=fcbklnkushpmg00000063
Jag kan ju påpeka att jag just nu läser en kurs i copywriting, det finns många avvägningar man måste göra i alla situationer. Reklam kan faktiskt ändra vårt sätt att se på saker. Både på bra sätt och på dåliga.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#4 Säkert. Men majoriteten av det fungerar på det vis som jag beskrev. Det är hyfsat förståeligt med, eller hur?
Om du gör saker onödigt komplicerat får du ingen förändring ändå, i och med att du inte kan hitta slutet eller en lösning på problemet.
-Stephen Hawking
Visst brukar jag vara nöjd med mig. Även om min mor eller mina bröder fortfarande tycker att jag klär mig fattig. Men behöver dom vara beröm eller märkeskläder. Och sen. Varför ska jag köpa underkläder från de kända klädesbutiker som H oM eller något liknande som alltid ska vara mode. Den ända jag har fått stöd av är min moster och pappa. Visst. Min moster är för mode. Men hon har inget emot de kläder som finns i andra butiker som kanske inte är välkänd eller något som har funnits i över 100 år. Min mormor berömde mig för min åsikt. Vad säger man. Alla måste ha olika åsikter. Men tyvärr kan jag inget göra när det kommer till min mor. Jag måste tyvärr följa allt min mor säger.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Ja jag håller med #4. Jag studerade mycket media och dess uppbyggnad i ett halvår och vi "hjärntvättas" i mångt och mycket in i att vilja ha olika saker, allt ifrån grejer till den där perfekta kroppen som så ofta lyfts fram.
#3 Vi har ju inte plötsligt kommit på vi privatpersoner där hemma att vi vill vara smala annars duger vi inte. Det här är något som lyfts fram i media så oerhört länge och ingen vill ju må dåligt av att en inte duger i samhället. Så det håller inte riktigt att det är vi själva som bestämt att vi ska vara smala annars duger vi inte. Varför skulle vi vilja må dåligt, få ätstörningar, känna oss så fula och otillräckliga att vi vill göra drastiska åtgärder för att förändra vårt utseende osv?
#7 I och med att du är tjej så antar jag att det inte är likadant där. För killar är mer normen att man ska ta hand om sig själv, inte att vara smal.
Annars brukar jag inte direkt bry mig om reklam? Jag ser rakt förbi den, utom politisk sådan ^^
Det är inte så att ätstörningar och må dåligt enbart kommer from smalnormen. Det kommer från en lång rad med andra källor med, som har med socialstruktur och göra.
Det är mer så att den ökade psykiska ohälsan uttrycker sig på det viset, men det är inte så att reklamen eller normen blivit speciellt mycket värre nu än förut.( 20-30 åren då alltså)
Alltså finns det hyfsat stora hål i argumenten som du för, som jag nu påpekat.
Jag är alltid en privatperson? Vilket annan form av person finns det?
-Stephen Hawking
#8 "Annars brukar jag inte direkt bry mig om reklam? Jag ser rakt förbi den, utom politisk sådan ^^ "
Det är ju precis det jag tar upp i trådstarten. Att många som reagerar, diskuterar och ifrågasätter reklam blir besvarade med fraser liknande dina. Varför bry sig om reklam? Varför orka lägga energin? Nu bemöter du ju ungefär på samma sätt. Du bryr dig kanske inte om reklam, men det finns tusentals med människor där ute som vare sig de vill eller inte påverkas och ger negativa effekter. Du är man och möter inte idealet på samma sätt som kvinnor, klart du inte påverkas i lika stor grad. Det är givet. Det är ett faktum att kvinnor påverkas av ideal, åtminstone majoriteten och någon gång i livet. Går liksom inte att argumentera emot.
Det spelar väl ingen roll att det inte är värre nu än för 20-30 år sedan? Det är ju fruktansvärt att media inte blivit mer nyanserad på så många år. Lite större eller på annat sätt normbrytande modeller ser vi ibland, men verkligen inte ofta.
Jag ifrågasätter inte om du är en privatperson eller inte, jag bara formulerade mig så.
#9 Reklam har ju bara effekt för att du ger den effekt. En bild är bara en bild tills du gör den till något mer.
Jag förstår att många ser reklam som ett problem. Men jag menar, om vi ska bannlysa en typ av reklam kommer vi antagligen att bannlysa massor. Och det är alltid någonting som kränker någon, eller som någon ser som opassande.
Förstår du då hur svårt det är att lösa det problemet genom att ändra på reklamen?
Man ändrar problemet genom att inte bry sig om reklamen. Och när reklamen inte har effekt så byter då marknaden till en annan reklam, som alltid.
Jag är hyfsat överviktig. Jag ser snygga vältränade killar överallt i reklam. Jag bryr mig helt enkelt inte. Jag vet om vad verkligheten är, och det är knappast reklam.
Jag har sagt att män inte har idealet att vara smala, inte att vi inte får andra ideal påtryckta.
Ja, många kvinnor påverkas. I och med frihetslagstiftning och liknande kan du då inte ändra på reklamen. Alltså får du ändra på kvinnorna. Hur svårt är det att förstå?
Folk lägger ner alldeles för lite tid på personlig utveckling idag. Och när man pratar om personlig utveckling är det ofta självförverkligande skräp, eller new-age jimbo. Det är ingen utveckling på folk idag. Alla är extremt kränkta över allt.
Och poängen är: Det spelar ingen roll att du är kränkt. Vi är alla kränkta. Din åsikt är inte mer värd för att du känner dig kränkt.
Problemet är att du inte kan känna att du duger själv, någonting som dina päron ska ha lärt dig.
Problemet är alltså inte reklamen. Utan helt enkelt generationens uppfostran.
Bara för att du ser ett problem betyder inte det att det finns ett. Allting är inte ett problem. Vissa saker kan du strunta i och problemet försvinner då av sig själv. Reklam är en sådan sak. Om inte en jävel brydde sig om reklam hade det inte påverkat någon alls. Alla vet då att reklam är inget att bry sig om.
-Stephen Hawking
Jag tycker det är väldigt viktigt att kunna få vara väldigt kritisk mot i princip allting. Om någonting inte klarar av att ifrågasättas kan det ju inte vara särskilt genomtänkt, anser jag. Sen kan man givetvis ha olika åsikter om hur problemet borde tacklas (t.ex ska man utgå från att ändra på konsumenten eller reklamen?), men jag ser inte varför det skulle vara något fel med att ta upp frågan. Om det finns något som gör att människor mår dåligt är det väl bara bra om det diskuteras och belyses från mer kritiska håll.
#11 Visst ska man kunna vara kritisk mot allt, det ingår ju i friheten som vi har i landet.
Det är inte poängen med det jag skrivit, i vilket fall. Poängen är att du inte kan tackla problemet genom att ändra reklam, i och med att då brister friheten, och därmed brister ju en hel drös med andra, väldigt viktiga delar av ett samhälle, te.x. den frihet man har att kritisera den reklamen.
Det jag förespråkar är då att ändra inställningen till reklam, kort och gott.
Visst kan jag hålla med om att det inte är bra när människor mår dåligt av olika saker, men samtidigt så går det inte att tillgodose alla dom behoven. Låt säga att jag te.x. får någon att må dåligt, ska jag då försvinna? Om en människa mår dåligt av låt säga alla andra, ska dom då försvinna för att denne inte ska må dåligt?
Rättvisa handlar ju om att alla ska ha sin rätt. Det finns många tusentals perspektiv på det här problemet, men nästan alla som klagar på reklamen hakar upp sig på deras egna.
-Stephen Hawking