Dockor med kön och bröstvårtor
Länk till aftonbladet.
"…Julia Taube, 35, hade inte tagit ställning till huruvida hennes tre barn skulle få leka med Barbiedockor eller inte förrän de fick några dockor i present av släktingar.
– Då kände jag att vi vill ha ett alternativ till den typen av dockor, eftersom Barbiedockorna saknar kön och bröstvårtor samt speglar orealistiska skönhetsideal, säger hon till Aftonbladet.
Så hon bestämde sig för att skapa egna, genusmedvetna dockor.
– Det måste finnas dockor som passar alla, som inte har den typen av kroppsideal med smala midjor och stora muskler. Dockor som uppmanar till andra typer av lekar…"
Mycket bra initiativ tycker jag! 👍
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Heja Julia! 🌺
Ja, inte en dag för tidigt.
Men eftersom de kallas "genusmedvetna" kommer det väl att bli nätstorm mot dem (suck).
Det säger också mer än så om hur illa det är. Att vanlig enkel realism inte får plats annat än som "genusmedveten" och väcker "tråkigheter".
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#2 Det räcker att läsa kommentarsfältet till artikeln för att märka att vissa inte är helt nöjda med en docka som ser "verklig" ut…
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Får mig att tänka på den här artisten som gör om redan existerade dockor:
Varför måste en docka ha genitalier över huvud taget? 🤔
#5: för att människor har det kanske? Så gott som alla. Även nyfödda.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Jo men är det relevant på en docka?
Om det inte är relevant, varför rör det upp så mycket känslor?
Men folks könsorgan är ju inte ens viktigt att veta irl, varför är det så viktigt att en docka har det? Och varför är det "genusmedvetet"?
För att få en realistisk bild av hur en människa ser ut kanske? Precis som med realistiska kropps- och ansiktsproportioner.
Det är ju liksom inte som om docktillverkarna struntade i orealistiskt överdrivna konventionella könsattribut eller könsroller bara för att de utesluter könsorganen. De båda sakerna tillsammans blir rätt perverst.
Jo fast…. varför ens bry sig om vad någon har mellan benen…?
Vad svarar man då på barnens frågor om det när de har upptäckt att alla riktiga människor (i deras värld och i de allra flesta fall) har något mellan benen?
Visst ska man vara könsblind såtillvida att alla ska ha rätt att vara de personer de är, och där har inga föreskrivna könsroller någon plats. Ett projekt i hård motvind. Men blir det lättare om man förnekar uppenbar verklighet? Blir argumenten för det starkare då, med tanke på att meningen med alltsammans är att ge utrymme för verkligheten – nämligen hurdana folk är i den?
Transskap och folk som rent fysiskt inte är entydigt män eller kvinnor lär man ändå behöva förklara för de barn som inte träffar sådana personer till vardags.
Då är frågan, har alla dessa dockor likadana könsorgan? Eftersom alla har ju olika könsorgan, plus att alla kvinnor inte har vaginor och vice versa, etc.
På bilderna till AB-artikeln har alla dockor kvinnokroppar, men det är ju också vad man kan vänta sig i den kultur vi har. Om Julia Taube har någon del i det vet inte jag, men det möter inga tekniska hinder att tillverka manliga.
De psykologiska hindren är ju uppenbara, men det är sådant man måste prata med och handla inför sina barn om. Det kommer man inte runt hur man än gör. Skulle det underlättas om man fortsätter lägga skikt mellan dockorna och verkligheten, bara byter ut överdrivna värdekonservativa skenheligt pryda attribut mot könlöshet?
Transskap hör också dit, vilket jag nämnde ovan. Varför skulle ett barn tycka det vore konstigt att en person med snippa var en kille inuti eller tvärtom om hen inte har fått det i sig någonstans ifrån? Så långt dockorna har med det att göra kan jag tänka mig att det blir tydligare om de ser ut som folk ser ut och förvirrande om de är retuscherade.
Jag förstår fortfarande inte varför. Och fortfarande, vad är det som är så genusmedvetet med könsorgan?