Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 2511 ggr
pälli
10

Jämställdhet inom graviditet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I torsdags var jag och sambon på RUL, vårt första gemensamma barn som dessutom är en tjej. La upp nyheterna på Facebook och fick kommentaren som är på bilden (strök över namnet på människan, en man, samt sambons namn som finns i kommentarerna).

Jag som annars är rätt neutral av mig, säger inte mycket eller knappt reagerar på saker folk säger flög i taket av detta. Först tänka jag strunta i att svara, ville inte skapa liv eller vara till besvär men snabbt insåg jag att jag ändå måste få säga mitt. Kanske för att jag själv befinner mig i denna situation, där min sambo fick eloge för att ha gett mig en frisk dotter i magen och jag glömdes bort? Det gjorde mig förbannad och kommer göra mig förbannad om jag får höra det igen.
För det är inte bara männens förtjänst att ha skapat ett barn, ett friskt sådant. Det läggs ett sådant ansvar på oss kvinnor för att se till att detta barn i 9 månader ska växa normalt och få rätt näring, och inte bara det så måste vi tänka på att vara försiktiga och inte bära allt för tungt eller stressa. Att vi kvinnor glöms bort i detta sammanhang gör mig förbannad, för det är vi som ska ha största fokuset i en graviditet för det är vi som går igenom något tungt och det är vi som har ansvaret för en ny människas hälsa!

Jag ville dela med mig, kanske  för att jag i och med graviditeten allt mer står upp för orättvisor riktat mot mig och för att jag är lite stolt över att jag sa ifrån.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[NeferNefer]
4

Ja, suck … bra jobbat? 🤦‍♂️Nej, bra jobbat, alla kvinnor som genomgår graviditeter! 🏆🌺🎂

pälli
3

#1 Exakt vad jag också tänkte. Jag vart lite sårad, satt där och hade stora ögon och såg ut som ett frågetecken. Kändes som om jag inte alls förtjänade lite eloge för det min kropp går igenom och hur stark den är, hur stark alla kvinnors kroppar är som kan jobba för två liv och inte bara ett! Som att pissa på en med en sådan kommentar… usch!

Det är jätte bra att min sambons spermier fungerar och vi TILLSAMMANS kunde skapa ett friskt barn, men att lägga över all eloge till mannen är absurt.

[NeferNefer]
5

Jag hade blivit enormt sårad, inte bara lite. Hoppas idioten fattar vad hen gjorde fel. Har du fått en ursäkt?

Över lag tycker jag det är dåligt med förståelse för vad en graviditet innebär.

pälli
4

#3 Allt han svarade var ''Självklart heja båda föräldrarna :)'' Det gjorde ingen rättvisa dock, kan bara hoppas människan inte fortsätter med dryga kommentarer till nästa gravida kvinna.

Det tycker jag också, har jag själv märkt. Oftast är det ju också dom som själva inte varit gravid eller har barn, känns som man inte kan skylla dom på bristen av förståelse då.

Wellcraft
1

Inte bara kvinnor kan få barn :) Kan vara bra att tänka på det.

Väl talat TS.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Persifone
1

Bra att du sa ifrån!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

pälli
1

#5 Tack, ska tänka på det framöver!

JonasDuregard
9

#0 Kan det inte ha varit så att han kände barnets far men inte dig och därför riktade sina gratulationer till honom? 

Du skriver att det är "som att pissa på en med en sådan kommentar", det tycker jag låter sanslöst överdrivet. Eller tror du att han menade illa med kommentaren?

"För det är inte bara männens förtjänst att ha skapat ett barn, ett friskt sådant."

Det tror jag exakt 100% av alla människor håller med dig om. Så du kanske slår in öppna dörrar lite nu.

pälli
10

#8 Människan känner min sambo ja (men vi har både hälsat och träffat på varandra), om han bara ville gratta honom kunde han gott och väl skrivit helt annorlunda än just detta. Ett ''Grattis *namn på sambon*'' hade inte fått mig att flyga i taket men en kommentar som denna gjorde mig rosenrasande, med all rätt. Som individ har man all rätt att reagera i stort sett precis hur man vill, andra kan inte styra hur en individ ska känna sig eller inte. Det som får mig att reagera starkt kan vara en pissak för dig och vise versa.

kampfrieser
6

Nu har jag inga barn själv, men har vänner som har barn. Det du beskriver har jag sett innan, att fadern till barnet (skriver cis-heteronormativt nu eftersom det är i de förhållandena det förkommit när jag bevittnat det) får en ryggdunkade kommentar om vilket jobb han gjort. Ofta följt utav kommentarer såsom "henne får du hålla hårt i för killarna" när barnet är en snippbärare, eller "det blir en son nästa gång ;))))" då föräldrarna annonserar att de har en nyfödd snippbärare.

Jag har nog aldrig sett att likadana kommentarer skrivs riktade åt andra hållet, dvs att föräldrarna ska hålla hårt i sin, vad många kallar, son för tjejerna i framtiden, eller att deras nästa barn blir nog en flicka.

Behöver jag nämna att dessa kommentarer kommer ifrån cis-heteromän?

Innan missförstånden haglar in: Jag förstår att väldigt få, eller nästan inga, menar något illa med det, men det är ganska självklart att det är ett bevis på hur inrutat, cis-heteronormativt och kvinnohatande det fortfarande många gånger är. Det är inte skoj, det är inte roliga skämt. Det kommer aldrig vara roliga skämt sålänge snoppbärare är mer önskade än snippbärare i de flesta delar av världen - och att detta gång på gång, 2015, fortfarande indikeras till nyblivna föräldrar i Sverige.

Karmatarerskanise
5

#10 Jag har inte varit med om att man säger sådant till nyblivna föräldrar.  Låter som tonårsbeteende.

kampfrieser
6

#11 Helt vanliga vuxna människor.

JonasDuregard
2

#12 Jag har inte heller stött på att någon tillönskas en son på det viset. Det är kanske inte så vanligt som du tror. Eller så ingår din bekantskapskrets i en ovanligt patriarkal subkultur.

Karmatarerskanise
1

#12 Jag skulle inte kalla dom vanliga.

kampfrieser
2

#13 Tillönskas och tillönskas, det är troligtvis ett "kul skämt trolololol" som förekommer riktat åt ett håll oftare än det andra, snarare än en uppriktig önskan. Fortfarande ett skämt med patriarkal bas, dock.

pälli
5

#10 Jo, jag har sett liknande då och då i mitt liv men dock inte ofta.

Jag hade inte reagerat över sånt här annars. Men jag gjorde det nu, för nu bär jag ett barn och har gått igenom både det ena och det andra. Jag gör också ett bra jobb som bär mitt barn. Min sambo har gjort ett bra jobb som sett till så spermierna är friska, absolut, men jag som kvinna då? Jag som går runt här med sura uppstötningar, kramper i vaderna, sammandragningar, ökade flytningar, mer svettningar så jag måste byta underkläder då och då, ligamentsmärtor, växtvärk, ömma bröst som läcker, viktuppgång så jag ständigt måste köpa nya kläder om och om igen, trötthet, illamående, lättare huvudvärk, järnbrist, hjärtklappningar, andfåddhet, onda höfter och knän för att jag vaggar fram pga viktökningen osv osv. Samt hur jag avstår från viss mat som kan skada barnet och fokuset på bra mat för att barnet ska växa och må bra. Jag gör ett jävla bra jobb som står ut med allt detta samt arbetar heltid. Om en man ska få eloge för att ha dunkat i spermier i mig, varför kan inte jag också få höra vilket bra jobb jag gör? JAG tog det som en käftsmäll, med all rätt. Det är tungt och jobbigt, jag har det jobbigare än sambon. Sen ska ungen ut också, ska han då få all eloge som peppade mig och jag förtjänar ingenting som genomled smärtan och kanske blivit klippt för att få ut ungen? Jag tror en hel del människor bör läsa på och se hur graviditeter fungerar samt förlossning, då förstår man nog helheten bättre.

[NeferNefer]
6

Mycket bra skrivet, Pälli! Jag har tack och lov sluppit höra hejarop till min man under mina graviditeter, men med mina enorma foglossningsbesvär och sömnproblem (för att inte tala om svimningsattacker och annat) kan jag garantera att jag hade skällt ut dem så de inte skulle veta vad de heter efteråt.

pälli
3

#17 Skönt att du har sluppit det! Jag har inte hört något mer sen denna kommentar, skönt nog. Men upprepas det så kommer jag reagera likadant.
Har snällt nog fått mycket omtanke från kollegorna och till och med grannarna som bär min tvättkorg in till tvättstugan, det finns guldkorn också :)

[NeferNefer]
2

#18: Underbart!! ❤️

Persifone
3

Kom att tänka på denna text i nöjesguiden om en intervju där Paolo Roberto delar med sig utav sina bästa förlossningstips.

Kerstinfalk
4

#20 Tack så mycket. Fick mig ett rejält skratt. Härligt med manliga expertåsikter!

Persifone
1

#21 Visst är det, vad hade vi gjort utan dem? 😂

SaraU
6

Min mormor sa till mig när jag fick min son för 4 år sedan "nu måste din pappa vara glad när du fick en son", jag gav till svar att det skulle absolut inte spelat någon roll vilket biologiskt kön mitt barn fick. Mina föräldrar fick höra när dem fick min lillasyster (efter 2 flickor tidigare) fick ni en dotter igen, vad synd. VAD DÅ SYND! Ett barn är ett barn och det är väl det man ska vara glad för. Så jo det finns människor i dagens samhälle som fortfarande säger dessa sakerna. Blir så arg…

the esthetic grown up is the child who survived