Feminism iFokus

Feminism

Etikett: kroppsligt
Läst 1577 ggr
Blanksteg
5

Att "behöva" sminka sig...

Jag blir lite less på det här och skulle behöva lite pepp och råd.

Jag får ibland påtryckningar om att jag borde sminka mig mer. Har oftast bara bronzer på mig för att inte se helt blek ut. Och argumenten är ju de där att om man sminkar sig och därmed framhäver sig själv mer så säljer man mer (jobbar som försäljare) och man får mer uppmärksamhet.

Men jag skriker inombords varje gång: VARFÖR!? Helst vill jag ju inte sminka mig alls (känner mig inte "finare" för det, utan känner bara att det är helt onödigt och tråkigt), och jag vill inte behöva sminka mig för att framhäva mig själv mer. Jag vill inte använda mitt utseende till att sälja produkter, utan det får min personlighet och retorik göra.  Jag tycker det bör räcka med att man ser ren och fräsch ut.

Hur bemöter ni sådana här påtryckningar?

Struntar ni att sminka er eller sminkar ni er för jobbets skull åtminstone?

Haku
5

Jag sminkar mig aldrig, bryr mig inte vad andra tycker rakar mig inte heller och det gör jag bara för att jag trivs som jag är jag känner inget behov av att sminka mig eller raka mig, ibland rakar jag mig bara för känslan av lena ben till exempel men det är sällan jag förstår att vissa sminkar sig för att dem tycker om det men det är tråkigt när några tjatar på andra om att man ska sminka sig för att se finare ut, jag personligen ser inte bättre ut med smink jag ser sämre ut det passar inte mitt ansikte. Jag tycker det är starkt av dig om du går din egen väg, jag skulle tycka det var kul att för en gångs skull se en osminkad försäljare :)

Blanksteg
3

Ok, tack för svaret! :)

Jag har nyligen blivit van vid att inte raka armhålorna och ändå kunna ha på mig linne ute. Har inte vågat mig på att visa mina bländande kritvita ben när de är orakade ännu, men kanske blir i morgon :P Var i affären för att köpa rakhyvel tidigare, men återigen tänkte jag: så himla onödigt…