Feminism iFokus

Feminism

Etikett: kroppsligt
Läst 1577 ggr
Blanksteg
5

Att "behöva" sminka sig...

Jag blir lite less på det här och skulle behöva lite pepp och råd.

Jag får ibland påtryckningar om att jag borde sminka mig mer. Har oftast bara bronzer på mig för att inte se helt blek ut. Och argumenten är ju de där att om man sminkar sig och därmed framhäver sig själv mer så säljer man mer (jobbar som försäljare) och man får mer uppmärksamhet.

Men jag skriker inombords varje gång: VARFÖR!? Helst vill jag ju inte sminka mig alls (känner mig inte "finare" för det, utan känner bara att det är helt onödigt och tråkigt), och jag vill inte behöva sminka mig för att framhäva mig själv mer. Jag vill inte använda mitt utseende till att sälja produkter, utan det får min personlighet och retorik göra.  Jag tycker det bör räcka med att man ser ren och fräsch ut.

Hur bemöter ni sådana här påtryckningar?

Struntar ni att sminka er eller sminkar ni er för jobbets skull åtminstone?

Haku
5

Jag sminkar mig aldrig, bryr mig inte vad andra tycker rakar mig inte heller och det gör jag bara för att jag trivs som jag är jag känner inget behov av att sminka mig eller raka mig, ibland rakar jag mig bara för känslan av lena ben till exempel men det är sällan jag förstår att vissa sminkar sig för att dem tycker om det men det är tråkigt när några tjatar på andra om att man ska sminka sig för att se finare ut, jag personligen ser inte bättre ut med smink jag ser sämre ut det passar inte mitt ansikte. Jag tycker det är starkt av dig om du går din egen väg, jag skulle tycka det var kul att för en gångs skull se en osminkad försäljare :)

Blanksteg
3

Ok, tack för svaret! :)

Jag har nyligen blivit van vid att inte raka armhålorna och ändå kunna ha på mig linne ute. Har inte vågat mig på att visa mina bländande kritvita ben när de är orakade ännu, men kanske blir i morgon :P Var i affären för att köpa rakhyvel tidigare, men återigen tänkte jag: så himla onödigt…

Det är såå irriterande att man ens tänker på det här. Var på min första gynundersökning idag och dumt nog så ber jag implicit om ursäkt för att jag inte rakat underlivet… *suck*. Jag som trodde att jag inte var så påverkad av normerna.

Nä, kanske dags att börja stå upp för mig själv och sluta kompromissa med mina principer för andras skull. Det är ju "tack vare" mobbningen som jag fått mina starka principer om utseende o.s.v., att man inte ska bry sig om vad andra tycker och det är något jag är stolt över, så det känns ju extra frustrerande för det när jag får påtryckningar kring detta. Känns lika obekvämt som om någon skulle uppmana mig att dricka alkohol… (är nykterist).

Blanksteg
1

Sminkade mig inte alls idag, och förstås fick jag en kommentar för det…  Men nu står jag och den här personen varandra väldigt nära, vi kan säga vad vi vill till varandra. Men jag är alldeles för feg och snäll för att säga ifrån när något inte är ok.

Haku
2

Bry dig inte om du får kommentarer :) våga gå din väg, och om du trivs i det ska andra inte lägga sig i^^

Blanksteg
3

Tack :) ^^ Ibland blir jag dock osäker. Jag är väldigt blek, och ser säkert därför trött/sjuklig ut… Men ändå, kanske det gör det för att man i allmänhet förknippar blek hy med sjuklighet och trötthet o.s.v. och att smink har normaliserats så pass mycket att kvinnor anses "fula" o.s.v. utan smink.

Atropa
2

jag älskar smink, har alltid smink när jag är iväg och inte är hemma! det jag får höra är "hur orkar du sminka dig hela tiden" men det bjuder jag på :D men över lag i samhället tycker jag man blir mer dömd eller vad man ska säga, om man är osminkad. killar får inga klagomål om dom inte fixat håret en dag?

pälli
2

Jag sminkar mig sällan… 2013 var det senast jag använde concealer och puder. Idag, när jag väl sminkar mig, så är det bara mascara och fyller i ögonbrynen ytterst lite.

Skulle aldrig få för mig att kleta in mitt ansikte med concealer och annat trams igen, skulle bara känna mig ofräsch och igentäppt liksom. Lite mascara får mig att känna mig lite fräschare ibland, men 90% av min lediga tid går jag osminkad.

Arbetar som lokalvårdare så sminkar mig aldrig, varför ska jag liksom? :P Haha.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Ellys
1

Om jag sminkar mig gör jag det endast för min skull och inte för någon annan. Använder endast foundation, concealer och puder (primer ibland och bronzer). Jag har säkert fått kommentarer för att jag inte sminkar mig, men i sådana fall bakom min rygg. När jag gick i högstadiet var det väldigt viktigt för många att sminka sig, hela tiden var det en massa gnäll över att man såg dålig ut eller att sminket såg dåligt ut (nu menar jag dagligen). Nu i gymnasiet är jag mer accepterad för att jag inte bär så mycket smink + att jag fått bättre vänner :)