Polisens uppmaning
Vad tycker ni om denna artikel som aftonbladet skrev för någon dag sedan? Jag förstår att polisen vill minska på våldet, våldtäkterna och morden, men det ska ändå ALLTID läggas störst ansvar på kvinnorna. Är någon förvånad? Det är ju verkligen inte första gången. Nu ska vi alltså inte springa med musik i lurarna och helst ta med oss en väninna. Är ju lika bra att sluta gå ut på kvällarna, kan en tycka…
Här skriver jag om min syn på saken: http://skogsraah.se/2015/august/polisens-uppmaning-till-kvinnorna.html
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
I det närområdet rekommenderar dom det, ja. Är det fel att be allmänheten att vara försiktiga när en galning springer lös? Sedan står det inte att kvinnor ska ta med en väninna, utan det står att man ska ta med en vän eller väninna, denna "man" kan även vara män.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Det är inte fel att be allmänheten vara försiktiga, men det är inte första gången ansvaret läggs på kvinnorna. Och jag säger kvinnorna eftersom det var en ung kvinna som blev drabbad och att våldtäkterna och morden i sådana här situationer till en stor majoritet drabbar kvinnor. Det är ett faktum.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#2 Hur läggs ansvaret på kvinnor när de även ber män vara försiktiga? Ska dom bara råda män att vara det? Hur kommer det låta då i feministkretsar? "Åhh, de tycker att lite svinn av kvinnor inte gör något, se, vi har inte samma värde som män i samhällets ögon"?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tycker att du överdriver. Det är inte polisen råd eller sätt att minska på våldet. Utan en uppmaning att vara försiktig. Om du springer och samtidigt lyssnar på musik så är risken större att du inte hör när någon våldtäktsman närmar sig. Inget konstigt med det.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#3 Du verkar inte se problemet. Om du så vill kan vi säga att det är extremt fel att ansvaret läggs på befolkningen. Istället för att det riktiga problemet borde tas itu med. Att uppfostra vettiga män som inte våldtar och mördar och låta "befolkningen" känna sig fria i sina egna kroppar och i sina egna områden.
… och innan någon skriver "KVINNOR VÅLDTAR OCH MÖRDAR OCKSÅ". Ja, det vet vi.
Kan du snälla förklara vart det står att bara kvinnor ska akta sig?
Ingen ska behöva känna sig så osäker att man inte ska kunna gå med musik/ljudbok/radio eller vad det nu kan vara i hörlurarna. Det är orättvist hur vi ska bli behandlade hela tiden. Ta med vän/väninna, jaha? Varför ska det ens behövas? Frihet till sin egen kropp och högre straff på dessa sortens brott.
the esthetic grown up is the child who survived
Vad jag förstår så uppmanar de allmänheten att vara försiktiga, och alltså inte bara kvinnor. Ser inte på något vis att artikeln är riktad till just kvinnor.
#5 … och under tiden de tar itu med problemet så är det inte fel att de går ut med rekommendationer.
#6 Nej det står inte i de orden, det var min tolkning! Det går att läsa ur kontexten. Ni andra får tolka precis hur ni vill.
#7 Precis. Håller med till punkt och pricka.
#5 Om du vill kan du forska lite kring det här med att lägga ansvaret på kvinnorna. Det är väldigt, väldigt vanligt. I specifikt den här artikeln skriver de inte bokstavligt att det är kvinnor som ska akta och anpassa sig, men det går att komma till den slutsatsen ganska snabbt att det är vi kvinnor som bör akta oss mest. Vi vet ju alla att det är flest kvinnor som våldtas och mördas i sådana här situationer. Matten går att räkna ut ganska snabbt, speciellt då det var en kvinna som mördades i denna situation.
Har ni verkligen inget bättre argument att komma med än att fastna på att även män måste akta sig? Jies… Det är inte riktigt problemet eller sakfrågan.
#5 Det är inte jag som inte ser problemen, jag hittar dessutom inte på problem där dom inte finns, utan lägger min energi på det som faktiskt existerar.
Vi säger så här, skulle du tycka att det var att lägga ansvar på dig felaktigt om man sa åt dig att ta med ett gevär när du knatar omkring på Svalbard?
Hur vet du att denne person blivit uppfostrad till att slåss och våldtas? Sitter du inne med tips ska du ju kontakta polisen för de vet inte ett skvatt om denna våldsman.
#12 Eftersom du anser att det inte existerar problem kring detta ber jag dig att läsa på om våldtäktskultur. Att jämföra med Svalbard tror jag inte riktigt fungerar.
Jag blir då inte förvånad… Det är så typiskt polisen att göra så…
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#13 Jag ber dig läsa på om vad förtryck faktiskt är. Gärna också om ekvivalism, så du slutar att belasta män som grupp för det en individ gjort (och vet vi att det verkligen var en man?). För vi lever i ett vidrigt samhälle där män lever farligare samt förtrycks mer än kvinnor.
Och det går alldeles utmärkt att jämföra med Svalbard. Svara på frågan.
#15 Oj, jag vet gott och väl vad förtryck är! Det sker ett systematiskt förtryck mot kvinnor. Patriarkatet kallas det. Ett slags förtryck är ju de alla män som våldtar kvinnor varje dag. Jag är helt klart påläst 🙂
På Svalbard är det farligt. Det finns rovdjur? Och då ska jag ta med mig ett gevär? Det finns en gaaaanska stor skillnad mellan rovdjur som i så fall hade ätit upp mig för att de måste överleva med en som våldtar? Behöver våldtäktsmannen våldta för sin överlevnad menar du? Du jämför män med rovdjur? Ja, på sätt och vis håller jag med dig.
#16 Så mycket text och du kunde ändå inte klämma in ett svar på frågan? Vi tar det igen: Vi säger så här, skulle du tycka att det var att lägga ansvar på dig felaktigt om man sa åt dig att ta med ett gevär när du knatar omkring på Svalbard?
Nej, du håller inte med mig, jag förtrycker nämligen inte män, vilket du gör i denna tråd. Och du har nog läst fel material om du tror att det är så verkligheten ser ut.
Patriarkatet? Ska vi skylla på dom också när feminister förtrycker män?
#17 Alltså, jämförelsen med Svalbard är helt oväsentlig eftersom den inte är realistisk. Det borde du förstå? Eller brukar svenskar pendla dit några gånger om året? Jag ska inte till Svalbard, men jag ska gå runt i mina områden, helst ensam, flera gånger i veckan. Men OM jag nu sattes på Svalbard av någon utomordentlig kraft (ja, så löjlig är frågan) skulle jag såklart ha med mig ett gevär om jag var tvungen att överleva. Ingen vill väl dö av att bli uppäten? Det råder fortfarande en STOR skillnad på en isbjörn och en våldtäktsman/mördare. Värt att påpeka.
Nej feminister förtrycker inte män… Du är i ett feministiskt forum nu och jag tror inte vi kommer komma så långt med dina motstridiga åsikter.
#18 Inte realistisk? Du vet alltså inte att det bor folk där året om?
Du har fortfarande inte svarat på frågan. Vi tar den för en tredje gång: ->Vi säger så här, skulle du tycka att det var att lägga ansvar på dig felaktigt om man sa åt dig att ta med ett gevär när du knatar omkring på Svalbard? <- Eller behövs blinkande text kanske?
Och jo, du är feminist och du förtrycker män, du har till och med gjort det i denna tråd.
#18 så när hatet kommer från en hona av mänsklig typ riktad mot en hanne av mänsklig typ i systematisk form så är det ej diskriminering men om polisen uppmanar allmänheten att vara extra vaksamma så är det det patriarket som säger att det är kvinnans fel bara för att du tolkar det så. har jag missförstått nått här eller har jag fel kön för att få skriva här endligt dig?
#19 Jo, men JAG bor inte där. Jag bor inte i områden där det knatar runt isbjörnar och det gör ingen i Sverige. Eller är det något jag har missat? Förklara gärna vart det finns isbjörnstäta områden i Sverige. Det är fortfarande inte samma sak, isbjörnar gentemot våldtäktsmän och mördare. Eftersom din frågeställning bygger på det.
Jag svarade ju visst på frågan? Du verkar tro att jag är skyldig dig en massa svar som är helt oväsentliga till tråden i sig. Kan bara anta att du har fruktansvärt tråkigt. Men gör jag din dag har jag inga problem med att svara på frågan: Nej! Det skulle inte vara ett felaktigt ansvar att lägga på mig. Andra alternativet är ju att jag blir uppäten, så rätt självklart att jag blir ombedd att försvara mig själv?
Nöjd så? Du är för rolig 😂 Du har bestämt dig för att jag förtrycker män och det är helt okej. Jag som kvinna blir systematiskt förtryckt varje dag, så jag tror att männen kan klara av att jag "förtrycker dem".
#20 Du har förstått det ganska så rätt, ja. Du får skriva här som vilken annan människa som helst. Men ett tips innan en skriver i ett feministisk forum är att läsa på om just feminism och förtrycket som sker mot kvinnor.
Alltså det gör mig ärligt talat ingenting att ni tror att jag hatar män och är en taskig förtryckare. Det tyder på okunskap hos er och det vet jag. Återigen: Ni är ett feministiskt forum. Läs på.
#22 finns gott om feminister som anser att den synen du står för är det som förstör feminismen, själv kan jag inte säga att jag bryr mig ultra radikaler har ju redan dragit ner ordet feminist till en svordom i detta land, om du inte tror på det så kan du till och med fråga folk i staterna om svensk feminism då det för dem är samma sak som ultra radikal för dem.
o det är en sak som är som lika illa som allt annat skräp då det inte har ett jota med jämnställdhet att göra utan vill få till ett matriark o styra över männen i nån sorts helig tro att det skulle bli ett bättre samhälle o gärna mindre krigiskt.
finns matriark samhällen o dom är till o med mer krigiska än patriark samhällena den du.
själv är jag mer pragmatisk av mig lika lön för lika arbete
o jo det finns fysilogiska skillnader mellan män och kvinnor och även saker där ena könet presterar bättre än andra men det är ju sanningar vissa inte tycker om då det ej passar i deras doktrin. vi män är bättre på att packa tex o kvinnor har bättre minne än män nu är det generella sanningar finns alltid undantag
#23 Vad menar du då att min syn är? Att jag hatar män? Att jag är medveten om att män utför de flesta våldtäkterna och morden på kvinnor? Att vi lever i ett patriarkat där männen går först och är priviligerade? Det är fakta. Förklara gärna så utvecklar jag min syn.
Vet inte riktigt vad du pratar om. Om du tror att feminismen vill styra över männen är du helt ute och cyklar. Jag skrev inte i tråden för att undervisa icke-feminister om feminism. Men jag förstår inte riktigt. Håll dig till tråden. Vi pratar inte allmänt om feminism här. Det finns flera trådar som du kan diskutera dina synpunkter på feminism generellt i. Det du tar upp är inte väsentligt till ämnet i tråden .
Jag kan säga såhär.. Personligen har jag jobbat inom en mansdominerad bransch i flera år och har regelbundet råkat ut för att kunder har gått förbi mig för att prata med en manlig kollega som har haft samma "rang" som jag på företaget. Jag har fått jobba betydligt hårdare och snabbare än mina manliga kollegor för att jag är kvinna. Skulle tro att jag kommer mötas av samma sak när jag börjar jobba som CNC-operatör.., ska det behöva vara så?
Visst jag är bara en person = ett exempel.. Men jag kan säga att det finns massor av liknande exempel ute på olika arbetsplatser i Sverige..
Fast jag tycker tråden börjar bli rätt rejält ot nu…
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#25 Ja, det du beskriver är vardagsmat. Tyvärr. Det är därför sådana här frågor är så viktiga att lyfta. Det ska definitivt inte behöva vara så. Och det är på grund av ignorans som det fortlöper. Män (och kvinnor) vill inte ta till sig att det faktiskt ser ut såhär på otroligt många arbetsplatser och i otroligt många andra miljöer och därför blir det ingen skillnad. Alla vill tro att de är för jämställdhet och att de inte beter sig annorlunda utifrån vilket kön de möter, men sanningen är oftast inte så.
Håller med dig om det blir OT. Ser gärna diskussioner om det jag faktiskt ville diskutera.
Mitt intryck av artikel är att det är en uppmaning av omtänksamhet, typ som att jag själv ber mina vänner att vara försiktiga när de rör sig i mindre säkra områden under nattetid. Eftersom gärningsmannen inte har fångats känns det som en bra ide för allmänheten att vara lite försiktigare än vanligt. Jag tror att polisen gör sitt bästa för att fånga hen oavsett.
Jag tycker att victim blaming (vet inte om det finns något svenskt ord för det?) är vidrigt, men i det här fallet ser jag faktiskt inte det.
#27 Jo, jag tror också att det är av omtänksamhet. Det tvivlar jag inte på. Det blir bara så fel och arbete ur fel ände när det alltid ska läggas ansvar och uppmanas till oss. Sådana här artiklar håller ju ändå ett victim blamande samhälle upprätt.
#28: Jag förstår vad du menar. Tror att det som gör att jag inte upplever den så är jag får intrycket av att det är en tillfällig uppmaning fram tills att de har hittat gärningsmannen. Vi vet ju inte vad den här personen hade för motiv eller om han tänker göra det igen, vilket gör det svårt för polisen att veta hur man ska förhindra att någon annan råkar ut för samma sak. Om det hade varit att vi i allmänhet hela tiden borde jogga utan hörlurar etc. hade jag hållit med dig. Sådana uppmaningar förekommer såklart också, men inte i just det här sammanhanget. Även om jag försöker titta på artikeln ur ett större perspektiv känner jag att man fortfarande måste kunna uppmana allmänheten att vara försiktig under särskilda omständigheter.
#29 Jag förstår definitivt din syn på det och håller med till stor del!
"Jo, men JAG bor inte där. Jag bor inte i områden där det knatar runt isbjörnar och det gör ingen i Sverige. Eller är det något jag har missat? Förklara gärna vart det finns isbjörnstäta områden i Sverige. Det är fortfarande inte samma sak, isbjörnar gentemot våldtäktsmän och mördare. Eftersom din frågeställning bygger på det."
Du kan alltså inte sätta dig in i teoretiska scenarion? Det kan jag.
"Jag svarade ju visst på frågan? "
Nej, det gjorde du inte, du svarade en massa annat, men inte på frågan.
"Du verkar tro att jag är skyldig dig en massa svar som är helt oväsentliga till tråden i sig. Kan bara anta att du har fruktansvärt tråkigt."
Skulle du kunna försöka att hålla dig från att diskutera min person? Men nej, jag har inget tråkigt liv, det är faktiskt riktigt roligt att kämpa mot förtryck och att försöka göra denna värld bättre.
"Men gör jag din dag har jag inga problem med att svara på frågan: Nej! Det skulle inte vara ett felaktigt ansvar att lägga på mig. Andra alternativet är ju att jag blir uppäten, så rätt självklart att jag blir ombedd att försvara mig själv?"
Är "nej svaret på detta? "Vi säger så här, skulle du tycka att det var att lägga ansvar på dig felaktigt om man sa åt dig att ta med ett gevär när du knatar omkring på Svalbard? "
Men vi leker med tankarna igen, om du nu skulle åka till Sthlm (ja, jag vet att du inte bor där, men låtsas att du åker dit), varför är det då fel enligt dig att polisen säger åt ALLA, oavsett kön, att vara försiktiga. Du kan försvara dig mot en isbjörn, men inte försvara dig mot en mördare genom att röra dig i grupp eller genom att se till att du inte lyssnar på musik. Hur kommer det sig?
"Nöjd så? Du är för rolig
Du har bestämt dig för att jag förtrycker män och det är helt okej. Jag som kvinna blir systematiskt förtryckt varje dag, så jag tror att männen kan klara av att jag "förtrycker dem". "
Så för att du känner dig förtryckt så är det alltså okej att förtrycka andra? Jag jobbar istället för att ingen ska förtrycka någon. Du tror inte världen blir lite trevligare om man istället gör som mig?
Här tar vi några exempel på saker du skriver samt tycker som förtrycker män:
"Du jämför män med rovdjur? Ja, på sätt och vis håller jag med dig." "Att uppfostra vettiga män som inte våldtar och mördar och låta "befolkningen" känna sig fria i sina egna kroppar och i sina egna områden."
Du belastar en hel grupp för det EN individ har gjort. Precis på samma sätt som en SD-nöt belastar alla muslimer för det IS gör, eller påstår att alla romer är tjuvar.
#25 Min upplevelse är precis tvärtom, det är mig man vill ha hjälp av även om det finns kunniga män också. Jag tror det snarare har med vilket första intryck man får av personen, alltså saker som kroppsställning osv.🙂
#32 Jag kan lugnt säga att alla vi som var av kvinnligt kön på den arbetsplatsen råkade vid upprepade tillfällen ut för samma sak, så det var inte bara jag.. Men som sagt att jag skrev utifrån egen erfarenhet och har inte påstått någonting annat.. 😉
#25 det är ett problem o stämmer ej heller med lika lön för lika arbete då du fick arbeta mer för samma lön (eller skall vi vara ärliga så hade du nog lägre lön) men att tro att det bara händer kvinnor i mans dominerade är ju inte korrekt då en manlig uska får stå ut med mer arbete den med (fast den har troligen lite bättre lön)
#24 läs #20 igen
Hur kan det här tolkas som victim blaming?
Jag menar, det är en jävla mördare lös, EN JÄVLA MÖRDARE.
Det är klart som fan att du ska vara försiktig då. Det spelar ingen roll vilket kön du har. Uppmaningen är till alla.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#24 o tja undra vart man kan få för sig att du hatar män dels det du skrivit i denna tråd o sen ett citat från dig på din blogg "Förstår ni nu varför jag avskyr män? Det här är patriarkatet och våldtäktskulturen. Vem som helst kan vara våldtäktsman. Rik som fattig, snygg som ful, tjock som smal, populär och framgångsrik på jobbet - hur bra och stabilt det än kan verka utåt. Jag blir ständigt övertygad om att det här med män är en dålig idé. Sådana här brutala grejer är det fan bara män som gör. "
så tja hur kan man få för sig att du hatar män?
#36 Det är inte lika smalt som du tror. "Män" i den bemärkningen står för våldtäkts- och machokulturen. Det vet feminister om, men förstår att det det kan bli fel om en som inte är insatt läser. Jag sticker för övrigt inte under stol med att jag avskyr många män. Det gör jag. Men det har inte med trådens ämne att göra.
#35 Ingen har skrivit att detta är victim blaming. Det jag påstår är att det är problematiskt att lägga ansvaret på oss, ifall vi blir mördade eller våldtagna. Att vi ska anpassa oss.
#37 Du menar att feministerna bestämmer de svenska ordens innebörd? Det påståendet du nu gör rimmar illa, om att detta enbart är specifika män, med när du sedan skriver att vilken som helst kan bli våldtäktsman. Hur ska du ha det?
Och jo, det har med tråden att göra, eftersom du tolkar in saker i en artikel som inte står där pga av din syn på män, något män får lida för.
Har du ens tänkt tanken att en kvinna bragt detta offer om livet?
#38 Det är ju definitionen av victim blaming. Skärp dig nu.
Det är ingen som lägger ansvaret på någon i artikeln. Det som dom säger är att du ska vara försiktig.
Precis som i väldigt många andra situationer i livet så ska du då vara försiktig när det finns en mördare lös. Hur kan du inte förstå det?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#39 Jag talar inte för alla feminister, jag förklarar hur jag tänker och menar. Jag har förklarat precis hur jag tänker och menar med det jag har tolkar. Det är bara att gå längre upp i tråden och läsa. Vi är ett feministiskt forum och jag förväntar mig att de som vill diskutera är något sånär pålästa om feminism. Vilket majoriteten i denna tråd definitivt inte är. Vilket förstås är tråkigt. Tar mycket av min tid att förklara mina synpunkter och ståndtaganden åter och åter igen. Nej, män lider inte av detta. Det verkar inte vara en kvinna så nej. Min åsikt är att det verkar vara en man.
#40 Nej, det är din uppfattning utifrån det jag skrivit. Skärp dig själv, du är i ett feministiskt forum. Jag förstår definitivt att en bör vara försiktig, det är inte det det handlar om. Hur kan du inte förstå att problematiken är mer komplicerad än så?
#42 Hur ska jag skärpa mig? Du skriver ju definitionen av victim blaming, och säger sedan att det inte är det. Vad är det jag har gjort snett, tycker du?
Det finns ingen annan problematik just nu. Det hade varit en grej om något sagt något om kvinnor eller så vidare på kvällen, på väg hem eller något. Men nu är det ju inte så. Du har byggt upp ett luftslott som inte existerar. Du ser saker som inte finns där. Du tolkar så vagt att det är skrattretande och när jag förut tolkade det du skrev snett, sa du att man inte alls kan tolka det så. Det är så mycket dubbelmoral med dig och din etik att jag vet inte ens var jag ska börja!
För att citera wiki om Victim blaming: "Victim blaming occurs when the victim of a crime or any wrongful act is held entirely or partially responsible for the harm that befell them."
Det är exakt det som du pratar om. Du skriver till och med det ordagrant i #38 med orden: "Det jag påstår är att det är problematiskt att lägga ansvaret på oss, ifall vi blir mördade eller våldtagna. Att vi ska anpassa oss."
Det står där på svart och vitt.
Om du vill bruka dubbelmoral och göra luftslott för att du själv tycker att det är kul så får du väl göra det. Men förvänta dig inte att någon ska ta dig på allvar. Det blir som i historien om pojken som skrek varg.
-Stephen Hawking
#41 Oroa dig inte för min nivå av "påläsning", jag vet mer än du. Jag vet också vart jag står och vajar inte fram och tillbaka som vissa andra. Du säger ibland att du inte hatar män, för att i nästa andetag visa att du gör det. Och om nu "påläst" var ett krav för att delta i ett forum, hur kommer det sig då att du skrivit på de där jag är admin? 😎
Jag är ekvivalist, dvs jag tycker att alla oavsett kön, hudfärg, nationalitet, ålder, sexuell läggning osv har samma värde. Så jag tycker inte man "bekämpar" förtryck genom att exempelvis trycka ner andra, därför är jag inte feminist.
Hur vet du att det inte var en kvinna? Återigen, har du några tips om detta fall så vill polisen ha det, eftersom de inte vet ett skvatt.
Eller är det inte så att du utgår ifrån att det är en man baserat på dina fördomar?
Och jag kan räkna till två män i denna tråd som tagit illa vid sig av dina uttalanden, men mäns känslor kanske inte kan göra ont enligt dig?
#41 Vi är ett feministiskt forum..
#42 Skärp dig själv, du är i ett feministiskt forum…
Har du tänkt på hur många gånger du använder feminism som något att dölja dig bakom när du inte har argument som håller? Feminism handlar inte om att hata män eller att förvrida alla händelser i samhället till att handla om att män är hänsynslösa och tvingar kvinnor att anpassa sig när det är de som är offer. Det borde du veta som är så påläst.
Jag tror att många (inklusive mig själv) väljer ofta bort att kommentera här på forumet för att det finns personer som gärna övertolkar det mesta. Som exempelvis en vänlig och i all välmening uttalad uppmaning att vara försiktig när det finns en galning som springer runt.
Men kära nån. Förstår inte alls hur detta kunde tolkas på ditt vis ts. Snacka om att skapa "problem " där de inte finns.
Låter er icke-feminister diskutera istället. Ni har så mycket att säga angående detta ändå 😉 Jag diskuterar helst med feminister då jag vet sedan tidigare att det inte fungerar i längden med de som inte är mottagliga. Finns bättre forum för det ändamålet, så jag låter er vara fundersamma och gå OT i den här tråden.
(Jag har förklarat precis vad jag menar med inlägget. Finns det fortfarande frågetecken hänvisar jag till tidigare kommentarer och mitt blogginlägg!)
#47 Och du är då vem att bedöma vilka som är feminister och inte?
Du diskuterar helst med människor där du inte får mothugg. Inte med andra feminister, i och med att dessa inte håller med dig.
Du har inte besvarat frågor, inte heller har du sagt var någonstans som du ser att det är victim blaming i artikeln. Du säger att det är en "känsla".
Det är lite oroväckande att se hur vilsen du är i dina åsikter, men vad kan man göra åt det, du vill ju inte lära dig någonting, och inte heller vill du höra någon form av kritik.
-Stephen Hawking
#47 så det du söker är inte någon att diskutera med eller mot utan en nickdocka.
Så sant som det är skrivet. Här ville man ha medhåll.
#49 Jag diskuterar i andra feministiska forum. Inga nickedockor 😉
#51 Får jag fråga vilket forum? Eller tänker du ducka den frågan med :)?
-Stephen Hawking
#52 Det är inget förhör det här, bara så du vet. Vill du hitta feminister att förhöra är jag fel person. Jag har sagt mitt i den här tråden. Feministiska forum på Facebook bl.a!
#53 Men nu får du väl ändå ge dig. Det är en enkel fråga om vilket forum. Det är av intresse. Det är inte något förhör. Jag förstår verkligen inte vad du får allting i från.
-Stephen Hawking

#0 Förutom att uppmaningen inte är riktad specifikt till kvinnor så står det inte heller att gärningsmannen är en man (även om det är statistiskt sannolikt).
#5 "Om du så vill kan vi säga att det är extremt fel att ansvaret läggs på befolkningen. Istället för att det riktiga problemet borde tas itu med. Att uppfostra vettiga män som inte våldtar och mördar och låta "befolkningen" känna sig fria i sina egna kroppar och i sina egna områden."
Men det är inte polisens ansvar direkt antar jag (att uppfostra män som inte våldtar)? Om det ens går att göra.
Bortsett från hur det borde vara i den bästa av världar, tycker du att polisen agerat fel i den här situationen?
.
Jag känner väl till teorin om victim blaming och tycker det finns många bra exempel på det. Men det är lätt att överdriva så att man helt omöjliggör effektivt brottförebyggande.
Bästa metoden tycker jag är att jämföra med andra brott som drabbar andra grupper, vilka rekommendationer vore rimliga att ge den gruppen för att förebygga brott? Till exempel att rekommendera villaägare att installera larm eller något annat som medför en kostnad eller annat krångel. Gör man ett sådant tankeexperiment så anser jag inte att den här rekommendationen verkar orimlig.
Vidare så handlar ju Victim blaming egentligen inte främst om vad man ska rekommenderas göra, utan att man ska betraktas som ett brottsoffer även om man inte följer rekommendationerna. Någon sådan tendens fanns ju inte i den här artikeln.Inget "annars får du skylla dig själv" eller så.
#47 Vill betona att jag är feminist om det inte redan framgår.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag kanske har sett på för många kriminalserier (..?) , men i mitt huvud kunde det lika gärna ha varit en död manskropp i motionsspåret, och rådet vänder sig därmed både till män och kvinnor.
Nä jag förstår inte heller. Hade det varit bättre om polisen inte varnat allmänheten till uppmärksamhet och någon mer blivit överfallen av en mördare? Ibland tror jag man måste fundera lite på vad som är viktigast, uppmana Alla till vaksamhet och riskera att någon tar illa vid sig eller att fler blir anfallna… #0 Vi värderar nog saker lite olika verkar det som….