Feminism iFokus

Feminism

Etikett: vardagsfeminism
Läst 2188 ggr
Ikajo
2

Baka bullar eller byta däck

http://www.metro.se/metro-debatt/lat-mig-baka-bullar-och-dricka-skumpa-medan-min-man-byter-dack/EVHogi!DWkR4lpBZU2jI/

Den här artikeln dök upp på Metro idag.

Jag ska erkänna att jag ögnade igenom texten men det var inte svårt att uppfatta vad som försökte framföras.

Vad tänker ni när ni läser en sådan här text? Själv har jag svårt att förstå motsättningen eller konflikten som skribenten försöker måla upp. Nu har inte jag bil och har aldrig byggt däck för särskilt händig är jag inte. Bullar har jag bakat och matlagning tycker jag är kul. Så vad är era tankar?

(Jag lämnade en kommentar till själva artikeln, jag undrar om ni kan klura ut vilken.)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tarantass
5

Den gamla vanliga halmgubben som befäster den myt "alla" vill ha kvar om feminismens ondska och östblocksaktiga likriktningsideal där inga barn blir gjorda eftersom arbetande kvinnor är så osexiga. (Hemarbete är ju inte arbete, som bekant.) En myt som kommer att stå ännu litet starkare på grund av den här artikeln.

("Halmgubbe" = argumentationsfel där man gör sig sin egen felaktiga bild av motståndaren – i det här fallet jämställdhetsivrare – och sedan angriper den bilden i stället för vad motståndarna faktiskt tycker.)

301 kommentarer, ledsen, orkar inte plöja dem. Men den första jag fick upp säger väl ungefär vad som behöver sägas, man behöver bara lägga till "och män och alla andra":

"Jag är kvinna, VD på ett företag, något jag själv valt. Jag tycker att alla kvinnor har rätt att göra sina egna val, om det är att förvärvsarbeta eller att vara hemma o sköta hem o familj, vem är ni andra att bestämma över det?" (Sanne Rubin )

Sedan är ju verkligheten mer komplicerad än vad både artikeln och kommentaren förutsätter. Alla våra val är inte våra egna, alla visar sig inte i längden så lyckade som vi först trodde (redan det rent praktiska med pensionspengarna kan bli surt sedan man har levt upp sina år som ung och odödlig och före första skilsmässan), och så vidare. Rubin kanske inser det men ville fatta sig kort.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ikajo
1

Det finns onekligen problem med artikeln. Jag lämnade en ganska lång kommentar om vad som är problemet.

KimE
3

Det har blivit en lyx och en statussymbol att en förälder kan stanna hemma med barnen, i de flesta svenska familjer vore det omöjligt. Så det valfria är inte så valfritt.

Salish
1

"Föds med olika förutsättningar" menar hon könsroller där? För det är inget vi föds med utan är socialt betingat. Hela artikeln känns lite… jag vet inte hur jag ska beskriva det. Någon nämnde något om halmgubbe och det känns väldigt mycket så i artikeln.

Ikajo
3

#4 Det var nog jag som pratade om halmgubbe. Jag har verkligen svårt att förstå vad hon vill uppnå.

Salish
3

ja det känns som ännu en sån där artikel från en (vanligtvis) rikare person som konstaterar att bara för att hon själv är nöjd med sin roll så bör alla vara det och jag bara ??? va.

Geru
4

Hon känner väl sig pressad av samhället i storhet att inte vara en "hemmafru". Det är väl det jag får ut av artikeln. Att hon själv gillar att hon är en del av den typ av social norm som många feminister inte gillar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zepp
0

Hon skryter om sin tillvaro.. dvs att hon lyckats gifta sig med en man som tjänar tillräckligt för att försörja henne och barnen, samtidigt som de kan leva ett välbärgat liv!

Världens äldsta yrke brukar man kalla det i nedsättande ordalag?

Nu är väl det egentligen inget problem så länge hon, mannen och barnen är lyckliga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[NeferNefer]
5

Världens äldsta yrke … hm… matsamlare? Shaman? Barnvakt? Barnmorska? Skinnberedare? Verktygsmakare? Jägare? Botare? Klädmakare? Utforskare? Handelsresande?

Zepp
0

Fru åt någon man som försörjer en!

[NeferNefer]
6

#10: Det kan väl knappast vara världens äldsta yrke, att vara fru till en man som försörjer en. Alla de yrken jag räknade upp torde vara bra mycket äldre än äktenskapet, som är ett förhållandevis nytt påfund. Att vara fru är dessutom inget yrke.

[NeferNefer]
4

#0: Jag förstod ärligt talat inte krönikan alls. Är hon ironisk? Misslyckat i så fall. Är hon uppriktig? Ja, kul för henne då. Jag har ingen aning om vad hon vill ha sagt men önskar henne ändå all lycka i sitt liv, medan jag lever mitt liv och är lycklig.

Zepp
0

"Världens äldsta yrke brukar man kalla det i nedsättande ordalag"!

Kona, frilla, lyxhustru, goulddigger är andra benämningar.. dvs i nedsättande ordalag.. vilket vi inte har något som helst belägg för i detta sammanhanget/denna personen!

[NeferNefer]
5

#13: Då förstår jag inte varför du ens tar upp det? Och dessutom är knappast prostitution heller världens äldsta yrke.

Zepp
0

"Nu är väl det egentligen inget problem så länge hon, mannen och barnen är lyckliga!"

Du vet.. ibland slinker det ner några bokstäver.. som man inte alltid lägger så stor vikt vid.. men som andra funderar destomera på!

Salish
1

Bara lite casual heterosexism sådär.

Zepp
0

Umm.. ungefär så ja!

Gäller numera män oxå!

Dvs.. trots allt har det hänt något.. framgångsrika kvinnor kan numera skaffa en toyboy.. samma sak!

Jag bryr mig inte så mycket om något av fallen.. så länge bägge är lyckliga och framförallt barnen!

Sen så är väl frågan om toyboyen byter däck eller bakar bullar?