Utredande uppsats
I Svenska 3 ska jag nu skriva en utredande uppsats. Det krävs minst en fackbok för att skriva detta. Jag har valt att göra en skönlitterär analys på boken Jane Eyre. Min tes ska då röra feminism.
Men jag har jättesvårt att komma på en bra tes, där jag samtidigt kan använda mig av en fackbok.
Jag vet inte om feministisk analysmodell (som jag för övrigt inte hittar tillräckligt med info om) och Bechdeltestet kanske kan hjälpa.
Men finns det någon här som har tips på en bra tes i ämnet, som uppfyller kriterierna för utredande uppsats? Alla tips på både tes och fackböcker mottages tacksamt!
Jag ska skriva uppsats i Svenska 3 till våren 🙂 Du skulle kunna använda dig utav en kritisk diskursanalytisk metod som bygger på Foucaults teorier om makt i förhållande till bokens skildringar av makt och jämföra med motsvarande diskurser i dagens samhälle.
Som litteratur rekommenderar jag:
http://cdon.se/b%C3%B6cker/b%C3%B6rjesson%2c_mats/begreppbart_-_makt-743721
http://www.bokus.com/bok/9789172274525/sprak-och-kon/
Det finns flera olika böcker som vidrör just diskursanalys, du kanske redan har stött på någon? Jag vet inte vilken som skulle vara bäst.
Vad är ditt huvudämne/program? Jag antar att det är inom ett program?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#1 Jag läser på komvux, så jag tillhör inget program 🙂 Egentligen är jag inte så insatt i feministiska frågor, så just detta låter lite svårsmält för mig. Men absolut värt en funderare! Jag får se om jag tar feminism och inte något ämne som jag är lite mer insatt i, men det är ju bäst att kolla upp allt man kan så man har mycket att utgå ifrån. Tack så mycket för ditt svar!
Jag visste inte att det gick att läsa Svenska 3 på komvux. Så det är alltså inte en högskoleuppsats? Då kan det vara lite avancerat så klart, jag har rätt många år bakom mig vid högskola och universitet. Då kanske en enklare tes skulle kunna vara vilka kvinnliga förebilder som finns i boken och så kan du använda en fackbok i textanalys.
#3 Nej, det är gymnasiet, alltså gamla Svenska C 🙂
#4 Ah, det är omkring sju år sedan jag tog studenten, mycket har hunnit hända sedan dess. I så fall behöver du inte göra det allt för avancerat skulle jag tro. Vill du läsa feministisk litteratur ändå så är det ju bara att göra ändå. Det finns några som är lättare att börja med än andra.
Om du vill ha en feministisk vinkel kan du ju undersöka om du tycker det finns feministiska förebilder i boken. Alltså bland karaktärerna. Och om du tycker att det finns en fråga som kommer upp i boken som du tycker fortfarande känns aktuell idag.
#5 Ja det nya betygsystemet kom 2011 :-) Boken över lag är väldigt bra för feministiska frågor, så det finns mycket att jobba med. Tack för dina tips, jag får fundera lite!
#6 Jag gick ut tre år innan dess 🚬 Var väl min smala lycka. Fast jag läste Svenska C i trean på gymnasiet men det brukar se lite olika ut i olika skolor.
Lycka till 🙂 det finns som sagt några enklare böcker som fungerar som bra grund även om de har några år på nacken.