Feminism iFokus

Feminism

Etikett: feministiska-frågor
Läst 1776 ggr
[postmortum91]
10

burka & smink är förtryck

Nu är det natt, och då kommer jag med mina tankar som vanligt.
Jag har sedan ett tag börjat fundera lite djupare kring det här med slöja. Först (i tonåren) tänkte jag: Fyfan för sloja, kvinnoförnedring
Sedan tänkte jag: Det är upp till var och en, det är inte alls kvinnoförnedrande.
Idag tänker jag: Muslimska kvinnor säger många gånger "Jag gör ett eget val, inget tvingar mig". Gudrun Schyman bl.a som är en känd feminist har varit högljudd med att försvara kvinnors rätt att bära sjal. Jag diggar Gudrun vanligtvis men jag har tänkt steget längre när det kommer till slöjan.

Om vi vänder på det, många säger att smink är kvinnoförtryck eller ett slags tvång, eller silikonbröst. Trots att många tjejer med silikonbröst säger "Jag gör det för min egen del." Så kan man tänka: "Jo, du väljer det ju själv, men det är ju bilden av hur kvinnobröst ska se ut som fått dig att ogilla brösten från början, därav blir det ändå ett slags ofrivilligt val" Samma gäller smink, eller att raka sig under armarna som kvinna.

Samma tror jag även gäller slöjan, det förväntas så hårt att muslimska kvinnor ska bära slöja, precis som det förväntas att västerländska kvinnor ska raka sina armhålor. Så även fast ingen står med kniven mot min strupe och skriker "RAKA DIG FÖR FAN, ANNARS SKÄR JAG HALSEN AV DIG", så gör jag mitt "eget val" att raka mig ändå. Så även fast den muslimska kvinnan inte blir tvingad av någon så tror jag det gäller samma där, att det blir ett ofrivilligt val. Våra "medvetna" val är egentligen resultaten av en patriarkal struktur.

Missförstå mig inte: Jag tycker att det är kvinnors ensak att klä sig i burka eller raka armhålorna, men jag tror inte det är så lätt som man kan tro. Därför enligt mig har ju dessa feminister som stolt visat upp sig i sjal samtidigt stolt gett ytterligare poäng till patriarkatet. Bra gjort Gundrun!
Jag förstår att de vill visa kvinnors rätt till sin egen kropp, men ibland blir det bara luddigt om man lyfter på täcket.

[VSK]
2

Väldigt många kvinnor som flyger från Iran till icke muslimskt land tar av sig allt förtryck så fort planet är uppe i luften. Trots att de inte får göra det så länge de är i iranskt luftrum. Undras varför 🤔

Trasig luftkonditionering ?

tarantass
2

#0: inte bara det, utan ännu mer komplicerat. Folk gör samma saker av olika skäl, även rakt motsatta skäl. En del av förtryck eller socialt tryck (medvetet eller omedvetet, och de omedvetna blir bara provocerade om man försöker påpeka det), andra som den bästa frihetsyttring de bedömer som realistisk i en ofri situation (som att freda sig för män och medkvinnor som har en bra bit kvar i sin utveckling), andra igen för att de faktiskt vill.

Schyman och de andra kan säkert både slöjans och sminkningens patriarkala aspekter. Men de vet också ovanstående. Och att i en situation som den andra måste man ta first things first, annars når man aldrig den tredje.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Atropa
1

förstår dina tankar TS och älskar dina kvällsfunderingar 😃 men tycker även här är viktigt att klarlägga att allt inte sker med ofrivillig handling till diverse slutsatser. jag själv har siliconbröst och bär smink i stort sätt varje dag och detta är absolut inte beroende på vad andra har för värderingar eller krav på vad man ska vara för typ av människa.  givetvis finns det väl dom som gör vissa val utan att tänka på att grunden är det inte dom som vill. men tycker det är viktigt att framföra att man faktiskt får se ut hur man vill utan att man bryter vissa regler! :)

Zepp
0

Det är som sagt komplicerat.. ta tex Egypten och Turkiet.. där det bara var bondtanter och ultrareligiösa som bar slöja förut.

Nu har det blivit poppis igen.. men mer av politiska skäl.. och det har tillomed blivit ett mode!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Atropa
0

ja men precis #4, vi får heller inte glömma att en gång i tiden var vi också där med våra hucklor i svensk tradition. Som tur är kom vi ifrån den traditionen ellervad man nu ska kalla det xD