Feminism iFokus

Feminism

Etikett: anti-rasistisk-feminism
Läst 1051 ggr
Ikajo
5

Feminism och flyktingfrågan

När det kommer människor från andra kulturer och andra traditioner så uppstår det genast frågor man måste fundera kring. Det handlar om hur vi som vita feminister ska förhålla oss till kvinnor från andra kulturer. Vi rör på en ganska vansklig gräns mellan att vara solidariska och att vara uppfostrande eller förmanade. Det finns alltid en risk att vi som vita feminister gör oss själva till företrädare för dessa kvinnor snarare än att lyssna på deras tankar och önskemål. Då får vi problem.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Kerstinfalk
2

Har du någon spännande frågeställning som kan starta en diskussion?
Jag tror definitivt att ämnet behöver lyftas, men jag vet inte var du vill starta.
🙂

Ikajo
5

Det finns en ganska enkel punkt att starta. När vita kvinnor uttalar sig om slöja och hijab utan att lyssna på den grupp det handlar om. Ofta vill muslimska feminister inte ha vår hjälp eftersom vi alltid kommer prata från ett utifrånsperspektiv.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[postmortum91]
0

Samtidigt har vi kommit mycket längre inom jämställdheten i Sverige än i deras hemländer. 
Jag har svårt att tänka mig att en kvinna som flyttar från exempelvis pakistan kan flytta fram sitt tänkande flera decennier fram om ni förstår vad jag menar.

Jag var i Indien på fältstudier för några år sedan och intervjuade kvinnorna där. 
De tyckte att en kvinna inte alls ska vara ute själv utan en mans tillstånd och tyckte att det var bra att männen kunde diciplinera kvinnorna ifall de gjorde "fel". 
Alla tyckte såklart inte det, men om en av dessa kvinnor kom till Sverige och började argumentera för sin sak, ska vi då lyssna?
Jag tycker att vi kör på vårt race, jag ser inget problem i vår feminism i Sverige. Det handlar helt enkelt om att varje enskild individ oavsett kön ska kunna få välja vad att ha på sig, jobba med, ha för intressen etc. Så varför skulle muslimska kvinnor säga emot det? 
Enligt mig är det inte feministiskt att förbjuda kvinnor bära burqa samma som att det inte är feministiskt att förbjuda kvinnor bada topless. Vi ska bli behandlade lika som männen, om de får ha på sig tyg på huvudet så ska även vi få det men ingen ska heller tvinga oss till det.