"Flocken"
Läste nyss lite på nätet om filmen "Flocken"
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/valdtaktsdrama-vill-vacka-debatt/?ref=yfp
I det här fallet handlar det om en våldtäckt, dock tänker jag att så ofta skuldbeläggs offret. Helt ärligt gör det mig så fullkomligt vansinnig oavsett brottets art.
Hur kan vi få samhället att sluta skuldbelägga offret?
Taget från artikeln " Flocken" är inte bara en film om våldtäkt, utan också om grupptryck och inskränkthet, "
Även om bade män och kvinnor utsätts för våldtäckt så är faktum att majoriteten är kvinnor. Jag förringar ingen våldtäckt.
1996 gjordes filmen Jägarna,med samma typ av mentalitet…. den filmen såg jag då och mår illa av än idag. Vi pratar nästan 20 år senare, å vad har hänt? Det får mig att gråta invärtes.
Filmen ska bygga på fallet i Bjästa och jag vet att familjen har uttryckt att de upplever filmen som ett övergrepp och även till vis del förtal. Regissören har inte pratat med flickan eller hennes familj innan filmen gjordes. Mamman har i Aftonbladet uppmanat folk att bojkotta filmen.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
När jag läser artikeln så tänker jag på att hon blir oskyldigt dömd och de gör henne till den kriminella. Medans brottslingen får gå fri och ostraffad. Sådana här typ av filmer är alltid jobbiga att se finns ingen större orättvisa än så.