Förstör brösten, för att förhindra...
I Kamerun, Nigeria och Sydafrika är så kallat "breast ironing" utbrett. Termen innebär att föräldrar (huvudsakligen modern) med hjälp av upphettade föremål, ex. stenar eller hammare, bränner sina barns bröst med syfte att förstöra vävnaden och på så sätt förhindra utvecklingen i samband med puberteten. Genom att göra detta vill de förhindra tecken på fertilitet och därmed tecken på att de är redo för giftermål. Liksom tror man att detta förhindrar attraktion från män.
Konsekvenserna av detta är många, enligt nedom artikel bland annat cancer, abscess, klåda, irreguljärt utsöndrande av mjölk, infektion och osymmetriska bröst.
Ett exempel på en som genomgått "breast ironing"
"My cousin raped me when I was 13 and I ended up giving birth to his child. I needed to produce milk but I no longer had breasts. We tried to use driver ants. When they sting you, your breasts inflate and it’s supposed to encourage milk production. I’ve had three children and, despite the ants, I haven’t been able to breastfeed any of them."
Oj, detta har jag faktiskt inte hört talas om innan! Fruktansvärt 😕
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
helt galna människor som gör så här
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Fyför
#2 Desperata människor gör desperata ting, särskilt när de är outbildade. Vad jag får ut av artikeln är att det ligger i kulturen att gifta bort flickorna så snart de blivit fertila. Likaså verkar våldtäkt vara oerhört vanligt. Mödrarna, som oftast gör detta, vill helt enkelt låta sina barn utbildas istället för att giftas bort, men förstår inte de förödande konsekvenserna. "Ingreppet" döljs heller inte sällan från fäderna, så sannolikt prioriterar dessa bortgifte före utbildning vilket modern ej kan säga emot.
#5 Det var min egna tankebana. Detta utifrån att "ingreppet" enligt artikeln inte sällan döljs för fadern.
"Their website states: 'Breast ironing is a well-kept secret between the young girl and her mother. Often the father remains completely unaware. "

#6 Och när man går till "their website", så finner man den här passagen:
"The rationale is to prevent girls from developing breasts between 11 and 15 years old in the belief that a flat childlike chest will discourage unwanted male attention, rape and premarital pregnancy. Breast ironing is a well-kept secret between the young girl and her mother. Often the father remains completely unaware. The girl believes that what her mother is doing is for her own good and she keeps silent. This silence perpetuates the phenomenon and all of its consequences."
Jag förstår att det på den här sajten ligger snubblande nära att dra allting som man finner negativt för kvinnor till det som utan närmare förklaring brukar kallas "patriarkat", och att det tar emot att förklaringen skulle kunna vara en annan.
Jag tror att man bör vara uppmärksam på den tendensen och i högre grad söka bakgrunden till olika företeelser utan skygglappar -- eller, som CAWOGIDO, bara gå direkt på det man vill ändra på och förklara nackdelarna med rutinen, för att få slut på eländet. Kvinnorna som sysslar med det här kanske inte ens har någon klar och sammanhängande uppfattning om vare sig ursprung eller avsikt med handlingen.