Feminism iFokus

Feminism

Etikett: feministiska-frågor
Läst 1901 ggr
Ikajo
9

"Beskriv dina kalsonger"

http://www.metro.se/nyheter/advokaten-till-valdtaktsatalad-beskriv-dina-kalsonger/EVHokk!OKCBHRjo0Mjhs/

Advokaten Elisabeth Massi Fritz har tröttnat på att kvinnor får frågor om sin klädsel vid våldtäktsmål och använder sig av denna enkla men mycket effektiva metod för att uppmärksamma hur kvinnor behandlas i svenska rättssalar.

Vilka är era tankar kring frågan?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Tjeja
9

Bra jobbat av Elisabeth Massi Fritz! På tiden att någon i rätten står upp mot rättens attityder och skuldbeläggning av kvinnliga offer!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Sommarek
9

Bra där. Så idiotiskt tragiskt dock att folk bara fattar hur absurd frågan är först när den ställs till en man.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Hoseok
5

Att den frågan fortfarande ställs är så jäkla absurt. Önskar vi kunde komma över det, men det lär ta ett tag innan det sker.

Jag har suttit i rättegång två gånger med två män som utsatt mig för sexuella övergrepp och frågor om min klädsel var väldigt omtyckt..

Atropa
2

Så jävla bra! Äntligen!

RobinEH
2

"– Ibland har trosor och sexuella preferenser betydelse, men det är ytterst sällan."

Hade varit intressant att se henne utveckla denna mening.🤔

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Atropa
2

#5 håller med :0

Kalli
3

Nu kan jag inte svara för advokaten men i samma anda beskriver Katarina Wennstam i Flickan och Skulden att frågar om ex. kläder kan ha betydelse om dessa finns med som bevis, eller för att beskriva ett händelseförlopp.

https://books.google.se/books?id=BkFhAgAAQBAJ&lpg=PT9&ots=hOX7o9hYIF&dq=Flickan%20och%20skulden%20kjol&hl=sv&pg=PT9#v=onepage&q=Flickan%20och%20skulden%20kjol&f=false

tarantass
0

Svårt att förklara bort det här som något annat än gammal klassisk sexism (av typ "seg struktur") och säga "numera är det bara männen som är förtryckta". Men det finns säkert de som tycker de lyckas med det också.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

På nåt vis är det tragiskt att man behöver gå ta till det, dock är jag sedan tidigare imponerad av henne, Elisabeth Massi Fritz,  och måste säga att jag till fullo star bakom hennes uttalande om spelar valet underkläder roll för den utsatta så gör det det defintivt för den som utsätter.

Denna kvinna är grymt imponerande, i de få intervjuer jag sett med henne.