Feministiska serier?
Hej!
Läser ni mycket comics och sånt? Skulle gärna vilja ha tips på sådana som är bra även från en feministisk synvinkel. jag läser alla genres!
Ritar och skriver själv en fantasykomedi webserie som går att läsa HÄR. Om någon annan gör något liknande får ni mer än gärna länka! 🙂
#1 åh, tack så mycket för tips och länk. Ska kolla upp alltihop 🙂
Jag läser mest manga men det finns ett gäng som har en bra kvinnlig huvudperson där hon är både aktiv och självständig. Plus några som är av ett mer utforskande slag.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#3 härligt! Några särskilda titlar du rekommenderar? 🙂
#4 Det beror lite på vad du är ute efter. En del av dem är romantiska andra är mer slice of life, en är mer mystik. Några har manliga huvudpersoner men bra kvinnliga karaktärer omkring. På den romantiska sidan (så kallad shojo) skulle jag nog rekommendera "Skip Beat!", "Soredemo sekaii wa utsukushii" och "Kamisama Hajimemashita". "Ame Nochi Hare" handlar om en grupp killar som utan förklaring förvandlas till tjejer när det regnar. "Gin no Saji" har också en manlig huvudperson med tecknaren har med flera välgjorda kvinnliga karaktärer som är mångfacetterade och känns naturliga (det är samma tecknare som till Full Metal Alchemist". En ny serie jag nyligen hittade är "Takane to Hana", också shojo men som bryter mot genrekonceptet en hel del.
Jag skulle nog särskilt rekommendera "Skip Beat!" den har en intressant huvudperson och hanterar romantik på ett komplicerat men ändå moget sätt.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#5 åt jättebra tips! Stort tack! 😃
Vill säga att tv-serierna "Outlander" samt "Reign" iallafall har starka kvinnliga huvudkaraktärer, vilket är trevligt. De är inte så feministiska på ett bredare plan men tycker enda att det uppmärksammas med jämna mellanrum. Det är hursomhelst serier som jag kunnat uppskatta :)
Jag tycker Bob´s Burgers är en bra serie ur en feministisk synvinkel, men det är ju en tv-serie. :)
Ms. Marvel, :D! Kvinnlig muslimsk huvudkaraktär, stort steg framåt av Marvel. Sånt gillas!
#9 å har nyligen läst ifatt på allt ms Marvel! Den är fantastisk! :D
#8 Det finns några nummer av en specialserietidning av Bob's Burgers också, men de finns inte tillgängliga i Sverige vad jag vet.
Jag kan tycka att Ensamma Mamman från 80-talet är relativt feministisk.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Nu är ett nytt avsnitt av min webcomic uppe! 🙂