Suffragette - tankar
Så jag fick oväntat tid över och bestämde mig för att se en film som jag har väntat på i över ett halvår - Suffragette. Det här är ingen recension, jag betvivlar att jag skulle klara av att göra en recension. Suffragette är på många sätt en autofiktion, huvudkaraktären har inte existerat på riktigt men händelserna i sig har inträffat. Kvinnor blev misshandlade, av polisen. De blev inspärrade och tvångsmatade. En kvinna dog innan världen började ta kvinnors rättigheter på allvar.
Suffragette har anklagats för vittvättning (white washing) men det här är inte en dokumentär. Filmen följer en kvinna från arbetarklassen, den gör inte anspråk på att göra ett historiskt porträtt av en verklig person. Det förekommer historiska personer och de är personer som måste vara med för att kunna berätta vad som faktiskt hände. Återigen, genom en person som inte existerade men som representerar en riktig grupp. Så i förhållande till det så tycker jag inte att filmen gör en vittvättning.
Skulle jag rekommendera folk att se filmen? Absolut. Kanske inte en film du ser för att ha roligt eller som ett nöje. Men jag tycker absolut folk ska se den. Alla som kan. Framför allt skulle jag vilja uppmana alla de som kommer till den här sajten för att klaga på den moderna feminismen (ni vet vilka ni är) och som tycker vi är färdiga med jämställdheten. Moderna feminister är smärtsamt medvetna om vad som krävdes för att nå dit vi är idag, därför vakar vi hårt om framstegen och fortsätter framåt. Men allt som oftast finns det en historielöshet hos de som motsätter sig den moderna feminismen. Så jag skulle vilja rekommendera dem att gå se den här filmen.
Fast jag tycker alla ska se den. Särskilt skolungdomar.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag såg den för ett tag sedan, rekommenderar den jag med. Man får verkligen en inblick i hur det var då.
R.I.P. Anton 💔
Såg den precis! Jag tycker att den var bra :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus