Feminism iFokus

Feminism

Etikett: vardagsfeminism
Läst 2335 ggr
Ikajo
0

Skillnad mellan ideal och verklighet

Det kan vara rätt stor skillnad mellan vad man vill uppnå och hur man själv klarar av att uppnå det. Man står inte över normerna bara för att man är feminist, men man är ju medveten om dem. Fortfarande måste man ju stångas med människorna man möter i sin vardag. De är känns minst lika viktiga som de stora diskussionerna på nätet. Men de är också svårast, för då har du inte tid att tänka.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Pagan
0

Jag har arbetskamrater som är från forna Jugoslavien, Ungern och Chile, för dem är jag rent av konstig! jag borde ju vara glad, lycklig och trivas med livet i största allmänhet. Att de är nöjda med tillvaron betyder ju inte att jag nödvändigtvis behöver vara det. Det blir en kulturkrock ibland då jag hävdar att kvinnor också kan byta olja på bilen, åka till besiktningen, bygga en altan - för dem är jag bara konstig!

När jag valde att sälja huset, skilja mig och då det senare visade sig att vi blev särbo, ja då var det verkligen konstigt! Vad var jag för arbetskamrat/person/kvinna/hustru/mamma egentligen? 

Att mina behov skulle styra var häpnadsväckande i mångas ögon. Så för mig uppnådde jag precis vad jag skulle vilja önska för så många andra, men i andras ögon blev jag en kuf🤦‍♂️

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ikajo
0

Det är nog inte bara en kulturkrock, jag har hört svenska män som haft liknande åsikter. Typiskt manliga uppgifter blir alltid lite konstiga om en kvinna utför dem.

Man ska vara lite konstig, då har man minst tio gånger roligare än alla som försöker vara normala 😃 tycker jag i alla fall!

Själv hamnar jag alltid i diskussioner, jag kan helt enkelt inte låta bli. Det är så pass viktiga frågor. Det värsta jag vet är när de plötsligt kräver källor av mig. Varför ska alltid JAG behöva bevisa min ståndpunkt eller påstående. Kan inte de försöka motbevisa mig någon gång istället. Och hur i hela fridens namn har de tänkt sig att jag ska kunna ha en källa tillgänglig i en spontan diskussion? Suck…

Pagan
0

jamen precis suck!

hur mycket är en åsikt värd då? Man blir så trött!

Hamnade i en diskussion senast i dag, en man vars bil lät konstigt då han svängde kraftigt, helt klart en styrled svarade han, nä kan lika gärna vara länkarmen svarade jag, du får lyfta bilen och kolla. Han såg bara himla konstigt på mig. Som kvinna ska jag alltså inte ha minsta koll? han åkte till besiktningen och bad dem lyfta bilen, å gissa vad? Han beställde en länkarm på hemvägen. Nu får han säkert byta knut också, men det sade jag inte till honom😉Kan han ta reda på själv.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ikajo
0

Alltid trevligt att ha rätt. Blir extra trevligt om personen man pratar med förväntar sig att man ska ha fel. Karlarna kan inte säga så mycket mera om bilar idag än kvinnor vilket fall. Bilarna har för mycket som är dator för att man ska kunna meka med bilen själv.

Undrar om jag ska försöka pröva att kräva att de motbevisar mig nästa gång de begär källor. Om de kräver att jag ska kunna uppvisa bevis, då måste ju de kunna uppvisa motbevis lika gärna…