Annons:
Etiketthbtq
Läst 3440 ggr
Ikajo
6/9/13, 7:30 PM

Vad är egentligen Queer?

Jag måste erkänna att jag finner Queer extremt förvirrande. Jag förstår vare sig syftet eller innebörden med Queer. Det blir inte bättre av att det uppenbarligen är målet i sig. Att vara odefinierbar och okategoriserad. Det är väl fullt möjligt antar jag men jag förstår mig fortfarande inte på det!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Pagan
6/14/13, 10:57 PM
#1

då e vi två🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ikajo
6/14/13, 11:07 PM
#2

Jag har försökt ta reda på det, men det går bara inte…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

feministiskt initiativ
6/16/13, 9:46 PM
#3

hmmm vet iof inte så mkt om queer men ngn definition borde ju gå att få, om inte annat lär det finnas böcker om det =)

Ikajo
6/16/13, 10:06 PM
#4

Jag önskar verkligen att det gick…men det är svårt att förstå den definition som man får…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

feministiskt initiativ
6/16/13, 11:11 PM
#5

Ngn queer-feminist som kan förklara på ett bra sätt?=)

Geru
6/17/13, 12:42 AM
#6

Queer är när man inte vill ha en stämpel på sig. Du vill inte vara någonting, och det är då definitionen.

Det är att kritisera normer och sexualitet. Man vill inte tillhöra kön eller sexuell läggning, man vill bara vara människa.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Ikajo
6/17/13, 9:46 AM
#7

Det är det där som blir lite förvirrande för mig. Jag upplever mig själv som kvinna, jag vet att jag är bisexuell. Det hindrar mig inte från att vilja bli bemött som människa snarare än att bli bemött som kvinna eller HBT:are. Det behöver inte vara fel att känna tillhörighet till en grupp, det handlar bara om hur man förhåller sig till gruppen och de fördomar som finns om gruppen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Moa-]
6/17/13, 10:02 AM
#8

Ikajo; "Det behöver inte vara fel att känna tillhörighet till en grupp, det handlar bara om hur man förhåller sig till gruppen och de fördomar som finns om gruppen." Men om du inte känner tillhörighet till gruppen? Vart skall du räkna dig då? Du accepterar transpersoner som vill vara det motsatta könet, hetropersonen som känner sig hemma exakt där de är och vet att de vill ha en partner av motsatt kön. Om du är kvinna men inte känner dig kvinnlig och hemma i det kvinnliga, men inte vill bli man eller definieras som transperson, vart skall du då göra av den personen?

Ikajo
6/17/13, 10:13 AM
#9

Problemet är i så fall snarare stereotypen "kvinnlig" och "kvinnlighet". De könsroller som talar om för oss att kvinnor ska vara på ett visst sätt och män på ett annat, om vi inte följer dessa så är vi inte "riktiga" kvinnor och inte "riktiga" män.
Jag upplever mig inte passa in på den typiska kvinnorollen och kan tycka att jag har en rätt grabbig framtoning. Men jag har aldrig upplevt mig själv som man, jag bara tycker att mitt kön är irrelevant för den jag är. Det hindrar mig inte från att se mig själv som kvinna, det är bara ointressant.

Ju snävare könsrollerna är desto svårare kan det vara att känna att man passar in i dem. Vilket också är problemet med könsrollerna. Bara det sätt du talar om kvinnlighet säger ju att det finns en sorts modell som vi förväntas jämföra oss med och försöka passa in i. Om du inte passar in i den modellen kommer du givetvis uppleva dig obekväm och inte kunna identifiera dig med andra som efterlever stereotypen i högre grad.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Moa-]
6/17/13, 10:37 AM
#10

Men de som definierar sig som trans? Dem accepterar du? Det bygger ju på exakt samma fack?

Sedan anser inte jag att det är något negativt med ord som kvinnligt, jag känner mig mer kvinnlig i en enkel klänning än om jag går hemma och drar i mjukisbyxor, men det är min personliga uppfattning. Binder du bröst och dylikt som vissa gör, definierar du dig då som kvinna? Brösten är för mig en del av just könet kvinna, något som finns naturligt.

Jag definierar mig definitivt som kvinna och inte som könslös eller "hen".

Ikajo
6/17/13, 10:53 AM
#11

Att vara transsexuell handlar om att man upplever sig vara född i fel kropp. Det är faktiskt vetenskapligt bevisat att dessa människor har fog för sin upplevelse. Det är en helt annan sak, där handlar det om en kroppslig upplevelse. Könsroller är något helt annat, de stänger in människor i fack och talar om för dem för hur dem borde vara.

Det beror på vad man lägger in ordet kvinnligt. Vi kan testa om du vill, det finns en sajt som heter synonymer.se ska vi se vilka synonymer kvinnlig och kvinna har? Kvinnlig - typisk för en kvinna; feminin, tjejig, damig; effeminerad. Kvinna - dam, tjej, kvinnfolk, kvinnsperson, kvinns, fruntimmer, lady, madam, tant, kjoltyg, donna, brud, eva, femininum, fröken, matrona, kona, gumma; fru, maka, hustru.[

](http://synonymer.se/?query=hustru)Det är ganska förolämpande att du tror att du vet hur jag tänker om mig själv. Jag ser mig själv som kvinna, jag till och med piffa till mig ibland och kan tycka kjol är skönt. Däremot ser jag inte mitt kön som särskilt viktigt för hur jag är som person. Jag vill inte bli bedömd utifrån att jag är kvinna, jag vill bli bedömd utifrån att jag är människa. Jag definierar mig själv som människa men jag ser mig själv som kvinna, bisexuell och kristen. Det är delar av vem jag är men bara delar, det enda som är betydande i mitt liv är att jag är kristen. Resten är bara en liten del av det som utgör mitt jag. Mitt jag formas av så mycket mer än mitt kön.
Vad gäller mina bröst (vad nu DE har med saken att göra) så använder jag BH men om någon tycker att binda brösten är mer bekvämt är det upp till dem. Om jag väljer en "grabbig" stil just för dagen är det bara för att jag tycker det är rätt skönt. Överhuvudtaget bryr jag mig inte om vad andra människor tycker och tänker om mig. Bedömer de mig utifrån hur jag ser ut vill jag inte umgås med dem i alla fall.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Moa-]
6/17/13, 11:09 AM
#12

Ikajo; visa gärna ett enda inlägg där jag tillskrivit dig något synsätt på dig som person. Att du anklagar mig för saker som inte stämmer leder knappast framåt.

Vad har synonymer med kvinnlig med saken att göra?!? Det handlar väl då snarare om vad du lägger in i begreppet. Det du har där är ju bara diverse ord och former av kvinna. Kvinnlig för mig bygger på rent kroppsliga begrepp. Utan bröst hade jag personligen inte känt mig kvinnlig och troligen mått dåligt. Varför skulle annars män som genomför könsbyten vilja ha dem och kvinnor som gör detsamma vilja bli av med dem? 

Har jag någonstans skrivit att någon skall bli bedömd utifrån sitt kön? Jag är många saker, och jag kan känna mig som många saker, det är inte samma sak som att jag vill bli bedömd utifrån denna/dessa grund/grunder.

Gällande transpersoner kan vi ju diskutera, hur tusan du skall genomföra konkret forskning på detta. Jag tror att man snarare får lita på personers personliga upplevelser och övertygelser.

Ikajo
6/17/13, 11:52 AM
#13

Att tala om att jag skulle binda mina bröst? Vad nu det har med saken att göra. Man behöver inte tycka sig vara mindre kvinna bara därför.

Synonymer är ganska viktiga, de talar om vad vi associerar med ett visst ord. De skiljer sig rätt rejält från hur vad vi associerar med man och manlighet. Kvinnor associerar just med kvinnor medan män associeras med mänsklighet. Synonymerna tydliggör detta.

Så en kvinna som opererar bort sina bröst men inte byter kön är inte längre en kvinna för dig? Vi associerar den kvinnliga kroppen med bröst men sanningen är att både män och kvinnor har "bröst". En man som behandlar sig själv med östrogen kan utveckla bröst. En man kan, med mycket möda, producera små mängder mjölk. Att det är en mödosam och kanske inte särskilt produktiv process är en annan sak. Möjligt är det.

Det går inte att komma ifrån att vår uppfattning om kvinnligt och manligt är sociala konstruktioner. Annars skulle samhället se likadant världen över och det gör den inte. Vad som uppfattas som kvinnligt och manligt förändras i olika delar av världen. Kroppen har egentligen väldigt lite med saken att göra.

Problemet är att du skriver bara utifrån ditt kön. Det känns som du har jätteproblem med gråskalan. Där kön faktiskt inte är så viktigt. Du är dessutom mer aggressiv än du behöver vara. Jag diskuterar sällan saker från ett personligt plan, jag är strukturalist, jag studerar samhället i stort. Vad jag gör och hur jag tänker blir bara intressant när jag ser på hur samhället påverkar oss och hur vi påverkar samhället.

Tror du jag plockar saker från tomma luften? 🤔 Det finns hjärnforskning som visar att kvinnor och män har olika "hjärnmönster" än vad man nu ska kalla det. Personer som upplever att de är födda i fel kropp har det "hjärnmönster" som passar in på den kropp de känner att de borde ha. För dem är det jätteviktigt att den här forskningen finns, det betyder att man inte kan misstro deras upplevelse. Gedigen forskning är till hjälp.
Det viktiga i det här läget är hur tolkar att kvinnor och män har olika "hjärnmönster".
Men jag lovar, det finns forskning om det här. Ganska mycket forskning till och med. Gränsen mellan könen är inte så tydlig som man kan tro.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
[Moa-]
6/17/13, 12:12 PM
#14

Ikajo; hur skulle jag veta om du binder dina bröst eller ej? "Binder du bröst och dylikt som vissa gör, definierar du dig då som kvinna? " Retorisk fråga kallas det. 

Nej, synonymer till manlig är "manlig

1 av mankön, av hankön; avsedd för män
2 typisk för en man; maskulin, grabbig, killig; manhaftig (motsatsord: kvinnlig)

" synonymer.se

Så jag och synonymer.se håller inte alls med dig.

Men om du nu säger att män och kvinnor tänker olika så är vi ju då uppenbarligen inte samma, utan varannan gång anser du att saker skall ses som människa och lika, och varannan gång anser du att det är viktigt att särskilja saker. Jag tror du får välja en sida att argumentera utifrån, annars blir det väldigt dubbelt och svårt att förhålla sig till.

Ikajo
6/17/13, 12:36 PM
#15

Tvärtemot vad du tror så uppskattar jag en debatt, jag tycker det är jätteroligt och givande. Men det kräver att man lyssnar på varandra. Du har inte visat att du lyssnat på mig, förrän typ nu och då har jag redan hunnit bli rätt trött på att diskutera med dig. Jag har skrivit ganska ingående om hur jag tänker. Längre än vad jag egentligen tycker är bra många gånger. I ett försök att få dig att förstå hur jag tänker. Jag läser dina inlägg, jag läser givetvis in saker i dina inlägg. Du hade redan gjort mig rejält irriterad så det är klart att jag inte längre är så vänligt inställd gentemot dig.

Det krävs ganska mycket för att irritera mig men när jag upptäcker att man inte bryr sig om vad jag säger. Då blir jag irriterad.
Under våra diskussioner har jag gång efter annan försökt framför hur jag tänker. Liksom för de flesta människor är mina tankar ofta en del av en mycket större idé som jag inte har gått in på för den har inte varit intressant.
När vi diskuterar känns det mer som om du vill sätta dit mig snarare än att faktiskt vara intresserad av vad jag tänker och få mig intresserad av hur du tänker. Jag har försökt, massa gånger, fler gånger än vad jag egentligen orkar med, att förstå hur du tänker. Jag lyckas inte.
Jag kan inte skriva något utan att du försöker sätta dit mig och visa att jag har fel, att jag är inkonsekvent och uppenbarligen manshatare.
Nu är det nog. Jag kommer inte svara på ett enda inlägg från dig mer. För nu är det nog. Om det gör mig feg i dina ögon så fine. Då får det vara så.
Nu är det nog!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Gronstedt
6/17/13, 12:44 PM
#16

#6: Jag har aldrig definierat mig - betyder det alltså att jag är queer? Det är inte så jag uppfattat begreppet "queer", utan jag har trott att det omfattar personer som definierar sig som något annat än det de uppfattar som normen.

#8: "Om du är kvinna men inte känner dig kvinnlig och hemma i det kvinnliga, men inte vill bli man eller definieras som transperson, vart skall du då göra av den personen?" Varför i hela världen skulle personen behöva "göras av" någonstans? Den finns ju redan!

Geru
6/17/13, 2:19 PM
#17

#16 Om du vill vara öppen med att du inte definierar dig, så kan du kalla dig själv queer. Alltså, istället för att du säger te.x. "Jag är en hetrosexuell man" så säger man "Jag är queer". Det är könlöst och läggningslöst.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
6/17/13, 2:27 PM
#18

Geru; nja? Är det inte lite tvärtom, om du inte känner dig som en man eller kvinna eller bi-hetro-homo att du anses queer?

Gronstedt
6/17/13, 2:28 PM
#19

#17: Fast då definierar jag mig ju som queer. Jag ingår i en definitionsgrupp om 1, nämligen "mig". Jag har aldrig hittat någon annan definition som kommer nära nog 😉.

Geru
6/17/13, 2:30 PM
#20

#18 Inte nödvändigtvis. Det är en av sätten man kan använda det på. Men på te.x. Darkside.se så används det när man inte vill bli definierad av andra. Alltså inte stämplad.

Jag är mycket väl medveten om att jag är man, och att jag är hetro. Men jag ser inte det som positivt laddat, alltså kan jag välja queer istället, för att bli sedd som en människa. Det är i vilket fall så jag uppfattat det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Ikajo
6/17/13, 3:16 PM
#21

#20

Bästa förklaringen jag har sett hittills, jag har aldrig riktigt fått ihop det där måste jag erkänna…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
6/17/13, 3:30 PM
#22

#19 Ja :) I så fall så är det så :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: