Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2649 ggr
milow
7/4/13, 3:19 PM

Feminist-böcker?

En lista på "fakta-böcker" som handlar om feminism, jämställdhet etc kanske? Tänkte läsa så mycket som inte är kurslitteratur under sommaren som möjligt, så ja. Boktips, tack! 

Jag kan ju börja med "det andra könet" av Simone de Beauvoir, "flickan och skulden" av Katarina Wennstam och "under det rosa täcket" av Nina Björk som jag redan fixat inför sommaren.

Annons:
Ikajo
7/4/13, 5:42 PM
#1

Lena Gemzöe "Feminism" ger en översikt av feministisk teori och inriktningar.

Faucoult har haft många intressanta tankar. Judith Butler är ganska avancerad men är fortfarande intressant. Finns lite olika.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
7/4/13, 6:34 PM
#2

Jag gillar Virigina Woolf Ett eget rum :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Murvel]
7/5/13, 1:24 PM
#3

Skönlitteratur: egalias döttrar. Handlar inte direkt om feminism, utan om ett matriarkat där män är förtryckta och bland annat bör ha "ph" (penis-bh). Könsrollerna är omvända och lite överdrivna. Intressant bok som är lätt att läsa och ta till sig. 

Edit: eftersom du frågade om faktaböcker (sorry). "Kvinnopolitiska texter" och "den manliga dominansen" är två kursböcker jag sparat från min genusvetenskap.

milow
8/29/13, 8:58 AM
#4

#3 Jag har nu kommit igång att läsa egalias döttrar. Sitter med stora ögon, fascineras och skrattar om vartannat. Den är väldigt intressant, tack för tipset!

Persifone
8/29/13, 11:38 AM
#5

#4 Det är någon av de bästa böcker jag läst, vilket uppvaknande.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Salish
8/31/13, 4:31 PM
#6

Uppror Pågår av Fanny Ambjörnsson mfl. är en intressant bok som beskriver feminism väldigt mycket och även om feminismens historia.

Annons:
Morphogenesis
8/31/13, 4:39 PM
#7

Det Andra Könet av Simone De Beauvoir kanske? 

(och så läser jag om första inlägget och ser att det står där, silly me)

Salish
9/1/13, 1:26 PM
#8

Under det rosa täcket av Nina Björk också.

milow
9/1/13, 1:45 PM
#9

Hihi, #8 kanske också borde läsa om första inlägget :D Men "uppror pågår" ska jag ta och läsa en dag!

Persifone
9/1/13, 4:09 PM
#10

Läste boken "Det enda könet" Katarine Keielos.

Handlar om den ekonomiska mannen med mera, intressant!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tasartir
8/24/14, 12:55 AM
#11

SCUM manifest av Valerie Solanas.

Ingen fackbok, men då det är ett (enligt mig) feministiskt litterärt mästerverk så borde den läsas.

Upp till toppen
Annons: