Annons:
Etiketthbtq
Läst 1656 ggr
Persifone
2013-08-17 15:43

Tyskland får tredje kön.

Kan läsas här

"Tyskland blir 1 november det första landet i Europa att erkänna ett "tredje kön" på landets födelsebevis, rapporterar den tyska tidningen Der Spiegel.

Ny lagstiftning gör det möjligt för föräldrar att välja bort att könsbestämma sitt barn, vilket exempelvis gör det möjligt för personer som föds med både manliga och kvinnliga karakteristika att bestämma senare i livet om man vill bli man eller kvinna. Lagen gör det också möjligt att välja bort att tillhöra de traditionella könskategorierna. Det är dock oklart om detta kommer att påverka andra identitetshandlingar.

Enligt minoritetsorganisationen Ilga ligger EU efter när det gäller könsminoriteters rättigheter.

– Även om Bryssel har satsat mer på att främja medvetenheten om diskriminering mot trans- och intersexuella skulle jag vilja se att det gick snabbare, säger Silvian Agius från Ilga till Der Spiegel"

Ännu en länk om detta i SVD

Tummen upp från mig 👍

Vad tycker ni andra?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[NeferNefer]
2013-08-18 12:28
#1

Äntligen!!! 👍❤️

Persifone
2013-08-18 15:34
#2

Nu väntar vi bara på att Sverige tar efter!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[NeferNefer]
2013-08-18 17:46
#3

Precis. Det var ett bra tag sen Sverige var ett föregångsland, vore kul om vi kunde haka på det här snabbt i alla fall 👍

[Sniff]
2013-08-22 14:40
#4

Åh vad glad jag blev när jag läste det här, så himla bra gjort av Tyskland! Precis, nu måste vi få Sverige att göra det också! Heja heja! 🙂

Persifone
2013-08-22 17:25
#5

#4 Jag håller med! Det är skönt att det iallafall går framåt, dock långsamt :P

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: