Annons:
Etikettlitteratur
Läst 3090 ggr
Kaiia
2013-08-30 11:34

Hon/han/hen i mitt projektarbete

Vet inte riktigt vart jag ska skriva detta, men här kanske är lämpligt?

Grejen är den att jag håller på med mitt projektarbete. Jag ska skriva en barnbok. Den handlar om en riddare som ljuger för mycket. Hen har en drake, och sen när hen tappar greppet om situationen så vågar hen inte be om hjälp. Ett barn kommer och löser allt.

Som jag har gjort nu har jag satt riddaren som "hen", för jag tycker inte könet har nån betydelse i frågan. Historiskt sett har riddare alltid varit killar, men småtjejer tycker jag också ska få chansen att leka riddare och inte bara prinsessor. Pga detta har jag fått negativ kritik av min (manliga) svensklärare.

Draken har jag satt som "den", vilket jag inte riktigt gillar. Borde jag sätta ett kön? Eller iallafall hen?

Barnet har jag tänk mig som en flicka. Blir det konstig om jag sätter ett kön på henne? Borde hon också vara en hen? Blir det fel om man blandar?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Kaiia
2013-08-30 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Draken :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Honestyisdead
2013-08-30 11:36
#2

Ser inget konstigt i att du sätter kön på de olika rollerna.
I verkliga livet HAR alla kön, varför ska man då dölja det i en bok?

Kaiia
2013-08-30 11:48
#3

#2 För att könet inte är viktigt, och om man väljer att säga hen istället för han eller hon så slipper man dom fördomar som alltid finns kopplade till olika kön.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Honestyisdead
2013-08-30 11:52
#4

#3 Ok, jag finner HEN tramsigt.
Då är det mycket fräckare att ta tex kvinnligt kön i en roll som brukar vara manlig osv.

Kaiia
2013-08-30 12:45
#5

#4 Jag tycker det är rätt skönt, just eftersom man slipper alla föreställningar :)

Det är det en annan som föreslagit också, att jag ska ha en kvinnlig riddare… Frågan är om jag borde kasta om alla kön från vad jag tänkte från början, det kanske hade blivit bra…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Gronstedt
2013-08-30 12:45
#6

TS, jag tycker nog du bör sätta "hen" på alla inblandade. Om du låter riddaren vara en hen och barnet en flicka, så ser det ut som om du försöker låtsas att tjejer kan vara riddare, men inte riktigt vågar säga det. Annars, om du vill vara på tvärs med det traditionella, så låt riddaren vara en hon och barnet en han som saknar grabbighet.

#2: "I verkliga livet HAR alla kön …" Nej, så är det inte. De flesta (men visst inte alla) kanske har yttre könsattribut som hänförs till ett enda kön, men det betyder inte att alla har eller är av ett visst kön. Varken invändigt eller utvändigt.

Annons:
Persifone
2013-08-30 12:46
#7

#0 Jag tycker hen är ett jättebra ord att använda!

Du kanske kan ha riddaren som hen, barnet och draken kan båda få könsneutrala namn "Kim, Gaby, Robyn" med flera? :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Gronstedt
2013-08-30 12:48
#8

Förresten, en tanke: Eftersom drakar är fantasidjur kan du ju låta draken ha ett tredje kön. För allt vad vi vet kanske drakar har tre eller fler olika faser i sin förökning? De kanske växlar kön under olika perioder av sitt liv? Och då kan du ju kalla det könet för vad du vill 🙂.

Kaiia
2013-08-30 12:52
#9

#6 Jo, jag funderar ju på det…

Grejen är väl lite att jag vill att barn som läser den här boken ska bli påverkade så att alla kan få göra som dom vill. Så varken flickor eller pojkar blir satta i fack om hur dom bör vara. Sen vill jag ju inte heller att det ska gå över styr, så man tappar greppet om sagan bara för att jag försöker gå emot strömmen…

Hur långt är det okej att jag går innan jag förstör för mig själv liksom…

#7 Vet inte om jag ska ge namn till nån annan än riddaren, som heter Riddare Modig, lite sådär könsneutralt :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Kaiia
2013-08-30 12:53
#10

Nåt som skulle vara spännande, men som jag antagligen inte kommer orka göra, är ju att göra två upplagor, där man bytt kön på alla karaktärer, låta barn läsa, och sen intervjua och se om dom uppfattar sagorna olika.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[NeferNefer]
2013-09-03 23:32
#11

Jag tycker nog också att alla karaktärerna bör vara feminina. Jag ser en bra poäng i att alla skulle vara hen, men är din handledare emot det kommer du att stöta på problem, tyvärr. Om du ger ut boken nån gång kan du ändra till hen eller den, men tills den är godkänd måste du nog göra som handledaren vill, är jag rädd.

Varför alla karaktärer ska vara feminina, det är för att det finns så många böcker där det bara är pojkar och män (kanske någon mamma, som i Rasmus Nalle), och det verkar helt okej för hela världen. Jag vill att det ska vara helt okej också att det bara är flickor och kvinnor i böcker i så fall.

Ikajo
2013-09-04 09:37
#12

#0 Jag tycker du ska dusten med din svenska lärare. Det är ditt arbete, inte din lärares. Om du vill ha hen så stå på dig. Förklara varför du vill använda hen, belägg dina argument och konstatera att du som författare har konstnärlig frihet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2013-09-04 11:33
#13

Om du vill ha lite ammunition mot din lärare i frågan kan du hänvisa till språkrådet. Deras åsikt har en viss tyngd eftersom det är Sveriges officiella språkvårdsorgan och alltså en del av en myndighet. Inte bara löst tyckande med andra ord.

Från länken: Dels används hen som ett alternativ till uttryck som hon eller han, vederbörande eller den i fall där könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras, som i exemplet Om en elev vill överklaga bör hen först vända sig till rektor. Dels används hen för att omtala personer som inte vill kategoriseras i grupperna ”man” eller ”kvinna”.

Annons:
[NeferNefer]
2013-09-04 13:23
#14

Moraliskt håller jag med både Ikajo och Jonas, men praktiskt går jag på min egen erfarenhet av att skriva uppsatser (och jag har skrivit rätt så många). Vissa handledare bryr sig inte stort om vad en skriver eller hur, bara det blir bra till slut (de ger ju tips och råd och allt sånt där, men lägger sig inte i utförandet så länge en inte frågar), men sen finns det andra som lägger stor prestige i att det blir som handledaren tycker. Såna handledare är till stort besvär, och är det så att din är av den typen vill jag faktiskt på allvar råda dig att göra som hen säger, om du vill få uppsatsen godkänd. Jag har en kompis som gjorde som hon ville, och hon hade bra argument för det, men handledaren var av den besvärliga sorten och flera år senare har hon fortfarande varken godkänd uppsats eller examen. Hon har tröttnat, dessutom. Visst går det att kräva att få ny handledare, men hon orkade inte bråka mer. Mina handledare har alltid varit av låt-gå-sorten (jag har sett till att välja såna), men jag har tagit del av kursares besvärligheter med sina handledare, plus min väninna …

Men det är din uppsats, och du måste noga tänka igenom hur du ska göra själv. Vi kan bara ge dig råd utifrån våra tankar och erfarenheter.

Kaiia
2013-09-04 13:37
#15

#14 Oj, det verkar besvärligt :/
Nej men min svensklärare tycker om mig, och vill jag skriva hen kommer han inte hålla med, men han kommer ju fortfarande godkänna texten.

#11 Tror du inte folk skulle reagera negativt om det stod hon då? Å ena sidan så vet jag alla som kommer säga att man ska vara historiskt korrekta som säger att det inte fanns några kvinnliga riddare. Å andra sidan så vet jag att barn antagligen inte ens kommer lägga märke till det. Fast sen är jag såklart orolig ifall vuxna läser högt, och reagerar…

Inte för att min bok kommer bli så stor, kommer fixa ett eller högst två exemplar, men vill ändå göra det "ordentligt".

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[NeferNefer]
2013-09-04 13:42
#16

Det har visst funnits kvinnliga riddare. Jeanne D'Arc … Dessutom finns det något som heter konstnärlig frihet. Vill du att din riddare ska vara en get så får du faktiskt göra riddaren till en get, även om det inte finns historiska belägg för getriddare sen tidigare 😉

Och ska vi vara rädda för vad folk ska tycka och tänka om det vi gör, då lär vi bli stående på ett ben hela livet, och även då kommer folk att kritisera oss och tycka illa om att vi bara står där på ett ben. Hur vi än gör kommer en tredjedel av alla att tycka att vi gör rätt, en tredjedel att vi gör fel, och en tredjedel bryr sig inte så mycket.

Men än en gång, det är faktiskt din uppsats och du som bestämmer. Jag kan bara säga hur jag tänker och känner, och det gör jag bara för att du frågade. Hade du inte frågat hade jag inte lagt mig i 😊

JonasDuregard
2013-09-04 13:53
#17

#14 Det låter som du talar om uppsatser på högskola/universitet? TS talar så vitt jag kan se om gymnasium och där är det kanske annorlunda. Till exempel är jag inte säker på att man kan välja en annan handledare.

#15 Om man ska vara historiskt korrekt försvinner nog draken också 🙂

Kaiia
2013-09-04 14:40
#18

#16 Tack, tänkte inte på henne!:D

#15 Haha, jo, men det brukar folk med det argumentet inte bry sig om >.<

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Sniff]
2013-09-20 21:28
#19

Hur har det gått? Jag tycker att det låter toppen att benämna karaktärerna som hen. Speciellt draken, då jag tycker det är viktigt att djur också får bli lite mer personliga och inte nedvärderas till ett "det" eller "den" 🙂

Jag har också tänkt skriva en berättelse där huvudpersonen är en hen, men jag har inte kommit igång än. Det borde verkligen finnas fler böcker där hen används! Då blir det mer accepterat och normalt.

Kämpa på! 👍

Kaiia
2013-09-23 02:45
#20

Jag har faktiskt inte skrivit nåt mer sen jag skrev det här inlägget :P
Men det kommer! Blir fortfarande lite förvirrad när jag ska försöka tänka ut vad som är bäst, om jag ska ska sätta hen eller hon eller han på riddaren… Det som jag lockas mest av för tillfället är att sätta hon som kön…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
[Sniff]
2013-09-23 08:42
#21

Ta hon då, om det känns bäst🙂

Eine
2013-09-24 15:43
#22

Ta hon!! Hen är ett icke-ord,grått kraftlöst och ointressant. Varför duger inte hon,eller han?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Timmorn
2013-09-25 22:10
#23

Det enda jag tänker kring hen är att det kanske blir jobbigt för läsaren om det är hen på alla tre? Förvirrande liksom. 

Men barnet behöver du inte skriva kön på alls, du kan bara skriva barnet eller skriva med beskrivande termer som beskriver hår, ansikte, kläder där du använder sånt som båda använder, både pojkar och flickor kan ha långt hår byxor. Ja klänning också, men fördomar ger ju snarare att det är en flicka då. 

Jag skulle säga att draken är hen, riddaren, och barnet och använde massor med beskrivande ord. '
Om diskussion uppkommer med barnet skulle jag fråga varför de tycker att riddaren är en man, eller varför barnet är en han eller hon. För då får de tänka till. Om svaret kommer att riddare är alltid killar, så tar man upp att Jeanne d arc finns. Eller fantasyböcker som tamora pierce där Alanna klär ut sig till man för att bli riddare. Eller någon av alla de kvinnor som har klätt ut sig till män för att få strida i krig eller få makten att göra det de vill genom historien.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Upp till toppen
Annons: