Annons:
Etikettlitteratur
Läst 4047 ggr
Ikajo
2013-09-30 11:53

Kvinnlig eller manlig hjälte?

Vilka är era erfarenheter av kvinnliga och manliga huvudpersoner i böcker? Vilken roll har genren spelat? Har det funnits tillfällen då ni reagerat starkt på hur karaktären framställs?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
ChristineL
2013-10-01 12:19
#1

Ronja Rövardotter och Alice in Wonderland/Through the looking glass är ju solklara favoriter om vi snackar kvinnliga hjältar. En annan är Hermione i Harry Potter.

Ronja är kaxig och bångstyrig och sätter sig emot sin fars regler på alla sätt. Jag skulle gärna se en vuxenversion av den boken. Hade Astrid Lindgren hållt sig till att skriva endast om starka tjejer så hade det nog blivit en ännu större succé.

Alice och hennes drömvärld bara älskar jag! (Eller är det en verklighet? 😉) Det hade kanske varit bättre om det varit en solklar verklighet där hon är hjälten istället för att hon ska framställas som galen av omgivningen.

Hermione tycker jag helt klart framställdes bättre i början av bokserien, sen blir hon lite "lam" och förutsägbar. Hon blir för mycket men hon står samtidigt upp för att hon är begåvad, modig. Böckerna har ju nästan förändrat en hel värld men inte på grund av henne.

Ikajo
2013-10-01 16:43
#2

Äntligen någon mer än mig som inte tycker om Hermiones utveckling i böckerna. Visserligen tycker jag hon utvecklas till närmast ett våp men men… Det tristaste är ju det faktum att hon får väldigt lite kredit för sin intelligens. Hon får besserwisser-stämpeln ganska hårt och får ofta skit för att hon är ambitiös och kämpar hårt för sina resultat. Det är ju också lite typiskt att det är flickan som är "plugghästen" istället för hjälten.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

ChristineL
2013-10-02 13:37
#3

#2 - Ja, besserwisser är ordet jag sökte! Och mer cred borde hon få, absolut! Det är iaf inte henne Rowling satte glasögon på ;) Appropå plugghäst

Ikajo
2013-10-02 13:47
#4

#3 Hon kallas dock plugghäst många gånger, och besserwisser. Rowling satte glasögon på många figurer 😉

Personligen gillar jag de kvinnliga karaktärerna hos Terry Pratchett. Det är Nanny Ogg, Granny Weatherwax, Tiffany Aching och så vidare. Nanny Ogg är särskilt en favorit, en mer levnadsglad kärring får man leta efter. Hon skäms inte ett dugg för hur hon är och har en härlig glimt i ögat. Dessutom häxa. Väldigt rolig person.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

milow
2013-10-02 14:53
#5

Spontant kommer jag att tänka på filmen hungergames. Katniss gjorde stort intryck på mig när jag såg filmen. Jag har planerat att läsa böckerna som filmen bygger på och hoppas att de är lika "läsvärda" som filmen är sevärd. Filmen påverkade mig något fruktansvärt första gången jag såg den, så hemsk, uhu. Man har många tankar i huvudet efter man har sett den.

Afturelding
2013-10-02 15:54
#6

Åh, nu sa du något Ikajo!

Jag fullkomligt älskar Terry Pratchetts kvinnliga karaktärer. Nästan alla av dem. Våran honkatt är döpt efter Esmeralda Weatherwax till och med. Men det är nog Nanny som är min favorit egentligen, av precis dem anledningar du listat. Böckerna om häxorna är mina favoritböcker, inte bara av Terry Pratchett utan på det stora hela.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Caf_Roy
2013-10-02 16:59
#7

När jag läste Traitor Queen av Trudi Canavan reagerade jag faktiskt på att karaktärerna var så jämnt och trovärdigt balanserade och gestaltade.

Boken är tredje delen i en serie som utspelar sig efter en annan serie (som StarWars, fast i rätt kronologisk ordning från början). Huvudkaraktären i den första serien är kvinnlig, en bra serie med bra karaktärer, men inte riktigt lika bra fördelning av kön, egenskaper, makt, mm.

Den andra delen centreras runt hennes son, men han är bara en liten del av allt som händer. Det finns många starka kvinnliga karaktärer, men även en hel del manliga. Både kvinnliga och manliga antagonister, folk med olika moraliska ståndpunkter och värderingar, ett matriarkat, öppet homosexuella, kärlekstrubbel (liten del), komplicerade relationer och allt annat man kan önska sig. Allt detta utan att något känns malplacerat eller för mycket, det gör bara historien bättre och mer trovärdig.

Jag önskar att alla författare (manusförfattare inkluderade) kunde skapa karaktärslistor som hon.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: