Annons:
Etikettspel
Läst 1797 ggr
Ikajo
2013-10-15 21:09

Befäster våldtäktsmyter

Artikel från Aftonbladets spela. Se publiceringen här

Spelens världar är fyllda av sexualiserade kvinnoavatarer. Ny forskning visar att det kan få förödande konsekvenser för verkliga kvinnor.

Stanfords universitet har publicerat en studie i Computers in human behavior, och det är ingen rolig läsning för de som hävdar att spel inte påverkar människors beteende. Studien har utforskat den så kallade proteuseffekten – hur virtuella representationer påverkar vårt beteende i den verkliga världen – och applicerat den på sexualiserade avatarer.

Objektifierade sig själva

Ett antal kvinnor fick bära virtual reality-hjälmar där de fick se olika sorters avatarer i en spegel. Vissa av dessa avatarer var mer sexigt klädda, medan andra liknade den aktuella testpersonen. Sedan arrangerades ett möte med en manlig Avatar i den virtuella världen – då det visade sig att de kvinnor som spelade med en Avatar med avslöjande kläder visade sig betydligt mer villiga att diskutera sitt hår, sina kläder och sin kropp än de andra. Självobjektifierandet blev mer eller mindre självklart.

Svarade olika

Efter sitt besök i den virtuella världen fick kvinnorna en enkät där de fick svara på hur mycket de höll med om olika påståenden. Bland påståendena gömde sig en rad våldtäktsmyter, som att större delen av alla våldtäkter drabbar promiskuösa kvinnor eller de som dras med dåligt rykte. De testpersoner som blivit tilldelade en sexualiserad Avatar visade sig vara mer benägna att ge våldtäktsmyterna rätt.

Befäster våldtäktsmyter

Forskarna skriver i studiens slutsats att de anser att kvinnor kan påverkas negativt av virtuella avatarer. Kvinnors egen självbild kan ta skada – och våldtäktsmyter kan befästas. Man påpekar också att framtida studier bör fokusera på hur avatarer kan användas för att locka fram positiva förändringar, och att de som spelar tv- och datorspel eller medverkar i sociala onlinevärldar bör ta sig en funderare på vilka konsekvenser deras avatarer kan föra med sig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
JonasDuregard
2013-10-18 09:57
#1

#0 "och det är ingen rolig läsning för de som hävdar att spel inte påverkar människors beteende"

Det är kanske inte "rolig" läsning för de som hävdat motsatsen heller?

"De testpersoner som blivit tilldelade en sexualiserad Avatar visade sig vara mer benägna att ge våldtäktsmyterna rätt."

Menar de att kvinnorna ändrade uppfattning i de här frågorna av en förhållandevis kort rollspelsupplevelse? 🤔

Det låter högst förbluffande, och ger upphov till en hel del frågor: Skulle de ändrat sig om de fått svara på samma frågor innan? Skulle de fortfarande vara förändrade om de blev frågade några månader senare? Om de genomgick samma test fast utan en sexualiserad Avatar, skulle de då ändras tillbaks?

Hoppas någon försöker upprepa studien.

Här kan den som är intresserad läsa själva studien:

http://vhil.stanford.edu/pubs/2013/fox-chb-sexualized-virtual-selves.pdf

JonasDuregard
2013-10-18 10:05
#2

OK, läste lite i studien. Slutsatserna i dagstidningarna verkar något överdrivna. Det enda verkligt intressanta sambandet, mellan sexualiserad Avatar och våldtäktsmytsacceptans verkar bara uppkommit genom post hoc analys, det vill säga de kollade på datan och letade i efterhand upp hypoteser som skulle få statistiskt signifikant stöd. Att göra så går inte att jämföra med att bekräfta en a priori hypotes!

Om studien inte upprepas ger den tyvärr mycket svagt eller inget stöd till slutsatsen att avatarer påverkar uppfattningar om våldtäktsmyter.

Ikajo
2013-10-18 10:12
#3

Jag har bara delat en artikel som jag såg i en tidning. Inget annat.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2013-10-18 10:24
#4

#3 OK. Det var inte meningen att anklaga dig för något annat, jag antog att du ville ha diskussion om artikelns innehåll 🙂.

[Ritaren]
2013-10-18 13:52
#5

Hej Ikajo! Tack för trevlig sajt. Mitt första inlägg. jag har läst någon gång att svarta kvinnor var mer trygga i sina kroppar och att vita kvinnor var mer självkritiska och osäkra. En anledning kunde vara, menade man, att det inte fanns svarta barbiedockor. De vita flickorna skolades tidigt in i ett kroppsideal som är i stort omöjligt att leva upp till. Stora tuttar getingmidja…ja ni vet. Det tror inte jag är hela anledningen men nog påverkas vi av de bilder och ideal vi matas med. Det här med avataren kan jag förstå. På något sätt verkar man identifiera sig med bilden man ger ut av sig själv även om bara är en Avatar. Det där tål att tänkas på…

Morphogenesis
2013-10-18 15:08
#6

#1. Tack för länken, ska läsa den så fort jag får tid över.

Annons:
Upp till toppen
Annons: