Annons:
Etiketthbtq
Läst 1793 ggr
Persifone
4/17/14, 9:57 PM

Indien inför ett tredje kön

Läs mer här: QX

"Indien inför tredje kön och diskrimineringsskydd för transpersoner

Indiens Högsta domstol införde den 15 april,  i en banbrytande dom, ett tredje juridiskt kön i landet. Det innebär att miljoner transpersoner för första gången accepteras som fullvärdiga medborgare.Det är sedan några år tillåtet för transpersoner att byta juridiskt kön i Indien. Men enbart mellan man och kvinna, och enbart efter det att personen genomgått könskorrigerande operationer. Den könskorrigerande vården i Indien bekostas av privata sjukförsäkringar, försäkringar som många transpersoner inte har eftersom det vanligen är arbetsgivaren som står för dem…"

===

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Ikajo
4/18/14, 10:25 AM
#1

Jag måste säga att jag finner det lite motsägelsefullt att de inför ett tredje kön samtidigt som de förbjöd homosexuella handlingar. Bara manliga så klart, kvinnors sexualitet verkar inte erkännas. Jag funderar samtidigt om det går att lyfta diskussionen ett snäpp. I diskussionen om kön så blir det nästan alltid hårddragningar, skarpa gränser. Antingen är det man, kvinna eller mittemellan. Det verkar nästan alltid lite provocerande att befinna sig i ett mer flytande tillstånd. Ta till exempel ordet cis som används för att beskriva en man eller kvinna som är bekväm men sitt kön och de attribut som det ofta tilldelas. Att känna sig bekväm med sitt kön men inte kunna identifiera sig med de attribut som det förväntas ha, utan att man upplever sig osäker på sitt kön, verkar vara mycket svårare för många att acceptera. Trots att det är ett av de mål som den moderna feminismen strävar efter; uppluckring av normer och könade attribut. Man får inte känna att könet är oviktigt, irrelevant, för ens identitet. Även de som kämpar för erkännandet av ett tredje kön har svårt att acceptera att de finns dem som finner sitt kön relativt oviktigt, inget mer än kroppen de lever i. Frikopplad från identiteten.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: