Annons:
Etikettfeministiska-inriktiningar
Läst 1826 ggr
Ikajo
2014-07-10 18:11

"Brösten är våra vapen"

Femen är en organisation som är känd för att göra uppseendeväckande demonstrationer och aktioner. I Aftonbladet berättar grundaren av Femen Sverige om organisationen och dess mål.

http://www.aftonbladet.se/wendela/kvinnaoman/article19201302.ab

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
VildaVittra
2014-07-10 18:16
#1

Skulle män skriva sina budskap på deras snoppar skulle de väl dåna och sedan vråla förtryck.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

catcult
2014-07-10 18:23
#2

#1 Nja, fast brösten är ju inget könsorgan och således inte jämförbart med kuken. 😉Men å andra sidan tycker jag att det skulle vara lika löjligt och svårt att ta på allvar om ett gäng blekfeta män gick ihop och skrev diverse slagord på sina bröst också.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

VildaVittra
2014-07-10 18:33
#3

#2 Bröst har samma effekt på män som en snopp har för kvinnor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
2014-07-10 18:35
#4

#3: en sanning med modifikation. Skulle en man börja vifta med dingelidongen framför mig skulle jag knappast bli upphetsad. Jag skulle nog bli antingen irriterad eller börja skratta, beroende på vilket humör jag var på.

VildaVittra
2014-07-10 18:44
#5

#4 Men vad har du för syn på män? Skulle du vifta med "taxlapparna" framför de män jag umgås med skulle de rygga baklänges.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
2014-07-10 18:45
#6

#5: Okej, då måste jag ha missförstått ditt inlägg. Kan du då vara snäll och förklara vad du egentligen menade, så ska jag svara bättre.

Annons:
VildaVittra
2014-07-10 19:08
#7

#6 Att det är olämpligt att försöka framföra ett budskap på något som är laddat då frågan förvanskas. Vill man förändra världen, så ska man inte bete sig lika illa, bara för att de gjorde det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
2014-07-10 19:10
#8

Jaha, det var så du menade. Lite knepigt att läsa ut det från ditt förra inlägg. Men i så fall håller jag med dig.

[Pandette]1
2014-07-12 10:42
#9

Jag vet inte, läser någon vad det egentligen står på brösten? Jag hade försökt titta överallt förutom där.

Ikajo
2014-07-12 11:21
#10

#7 Bröst är bara laddade för att vi har bestämt att de är laddade. I många kulturer så saknar bröst sexuell laddning.
Det är förmodligen också Femens mål att utnyttja det faktum är brösten är laddade för att väcka reaktioner och uppmärksamhet.

Sedan skulle jag inte påstå att en mans könsorgan har samma effekt på kvinnor som bröst har på män. Dels för att det inte är alla män som blir upphetsade enbart av ett par bröst. Dels för att kvinnor sällan bedömer en mans kvaliteter utifrån hans "paket". Jag kan också tycka att det är onödigt att brösten är sexuellt laddade. I grunden är de till för att ge bebisar mat, inte leksaker som männen ska klämma och känna på. Om nu bröst var så sexuellt laddade borde även manliga bröst vara sexuellt laddade, vilket de vanligtvis inte är.

(Kom ihåg att hålla en god ton i tråden. Annars blir jag tvungen att vidta åtgärder!)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
2014-07-12 16:55
#11

#10 Det är faktiskt rätt vanligt att mansbröst är sexuellt laddade… 

Och det är även rätt vanligt bland män att bröst, bara som dom är, inte är det.

Så ja? Hur är det med fördomarna :)?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2014-07-12 23:31
#12

#10 Hennes mål är alltså att förvanska frågan enligt dig? Eller skulle du tycka att det vore okej med att män skrev politiska budskap på deras snoppar som de sedan tryckte upp i ditt ansikte?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ikajo
2014-07-13 00:13
#13

#12 Du kan inte jämföra ett könsorgan med ett par bröst. De har inte skrivit något på sina vaginor. De vill väcka uppståndelse och utnyttjar det faktum att kvinnors bröst väcker reaktioner. Vad jag tycker personligen om saken är en helt annan sak. Bara för att jag länkar till artikeln betyder inte det att jag har samma åsikt som Femen. Fortfarande. Jag kan förstå deras syfte och se saker ur ett annat perspektiv än mitt eget. Bröst i sig självt är inte sexuellt. Om du ska jämföra med en man så gäller det bara utifall en organiserad grupp män skriver budskap på sina bröst och sedan genomför en demonstration. Det skulle inte väcka lika mycket uppmärksamhet som när kvinnor gör det men du kan inte jämföra det med att visa könsorgan. Bröst är nämligen inte könsorgan. De är mjölkproducenter. #11 Den dagen en karl kan bli utslängd ifrån ett badhus, klubb, anmäld för förargelseväckande beteende eller riskera tafsande när han går barbröstad. Den dagen är mansbröst sexuella. Så är det inte just nu.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
VildaVittra
2014-07-13 00:39
#14

#13 Du får gärna förklara hur man skriver något på en vagina. Mig veterligen är det ett inre organ. 

Du försvarade Femen, så då ställde jag dig en fråga vilken du undvek att svara på. 

Jag ser också saker ur ett annat perspektiv än mitt eget, därför tycker jag att man inte ska förvanska frågor genom att försöka hävda dom på olämpligt sätt. Jämför gärna med hur militanta veganer förstör för oss som arbetar aktivt med att ge djur ett bättre liv när de kallar slakt för mord (du vet att mord är en lagterm?) och anser att det är att berika språket.

Tror du att folk skulle lyssna på mig mer om värphöns om jag skrev mitt budskap på en slaktkropp?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2014-07-13 01:31
#15

#13 Såatteh… När greps en kvinna i Sverige för det? Och blev dömd för det?

#14 Ibland vill jag krama dig för du skriver så bra saker :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
2014-07-13 15:26
#16

Varning till Vildvittra: På sajten vill ha en trevlig stämning och en respektfull diskussion. Att vara otrevlig och tala nedlåtande är inte tillåtet.

Detta är den första av två varningar. Skulle beteendet upprepas efter den andra varningen kommer ett tillfälligt skrivförbud utdelas.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ikajo
2014-07-13 15:36
#17

#14 Finns en vulva också, finns folk som tatuerat sig där. Det har i vilket fall ingenting med saken att göra. Du kan fortfarande inte jämföra bröst med ett könsorgan. Det är inte samma sak. Att visa könsorganen är blottning, vilket är olagligt. Det är däremot inte olagligt att vissa brösten.

Sedan har du fel. Ingenstans i mitt inlägg säger jag att jag försvarar aktionen eller deras agerande: _Det är förmodligen också Femens mål att utnyttja det faktum är brösten är laddade för att väcka reaktioner och uppmärksamhet.
_Det är allt jag säger om Femen. Därefter diskuterar jag min åsikt kring bröst som något sexuellt. Vilket är skilt ifrån Femen. Jag argumenterar också emot ditt påstående att en barbröstad aktion är jämförbart med en man som visar sitt kön, med eller utan text.

Vad gäller Femen, kollar man på bilder så kan man se att de inte skrivit så mycket just brösten utan mer runt omkring. Magen och vid halsen närmare bestämt.

#15 Två av kvinnorna i Femen har blivit anmälda för förargelseväckande beteende och på badhus har kvinnor blivit anmälda för förargelseväckande beteende när de badat utan överdel. Huruvida någon kvinna har blivit dömd för att gå med bar överkropp vet jag inte. Det brukar inte rapporteras och eftersom det är ett brott som ger enbart böter brukar statistiken vara bristfällig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
2014-07-13 16:53
#18

Woow, fick hon en varning för det där? Allvarligt nu? Det är inga personangrepp eller sådant alls i inlägget ju. Snacka om förtryck på sajten när man har en diskussion.

Som du säkert vet Ikajo, så modererar man inte i sin egen diskussion, utan låter en Medarbetare gör det. I och med att det annars ser ut som att du försöker vinna en diskussion genom att hota någon att lämna sajten. 

#17 Så du har ingenting att bevisa på att det faktiskt har hänt, alls?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
2014-07-13 23:10
#19

#18 Vi är bara tre på sajten och tro mig, jag har undvikit att göra något alls i många trådar under hela den tid sajten har existerat. Men eftersom det kom till min kännedom att medlemmarna på sajten upplevde vissa diskussioner som hetsiga och aggressiva så har jag lyssnat och därför börjat vidta åtgärder. Taket på sajten är fortfarande högt men det här är inte första gången som Vildvittra har en otrevlig attityd på forumet och varningen beror inte bara på hennes attityd mot mig utan även hennes attityd mot andra i diskussionen.
Hon har inte fått en varning på grund av sina åsikter. Hon har fått en varning för sin otrevliga och aggressiva attityd. Något som numera får konsekvenser. Kan man diskutera på ett respektfullt sätt så kommer man inte märka av åtstramningen. Men det här är de åtgärder jag har valt att genomföra efter att ha lyssnat på mina medlemmar. Och från vad jag kan se verkar det vara vad som krävs.

Vad gäller biten kring barbröstade kvinnor. Jag sa aldrig "dömda", jag sa anmälda. Kvinnor har blivit anmälda för förargelseväckande beteende pga att de vart barbröstade. Något män inte blir. Huruvida de döms eller inte är inget jag har diskuterat överhuvudtaget.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
2014-07-14 03:45
#20

#19 Var någonstans är det en otrevlig och aggressiv attityd hos henne? Jag ser det verkligen inte, så det är nog en bra idé att förklara det där ordentligt. Att andra känner att det är otrevligt betyder inte att alla gör det, och som du sa själv. Det är ett politiskt aktivt forum. Det kommer bli hårt. Det är alltid hårt där. Det går inte att mjuka ner heller mer än att inte använda sig av personangrepp och annat skit.

Du personligen borde ha dragit på dig flera varningar, men det lär ju inte hända direkt, eller hur? 

Och människor blir anmälda för vad som helst. Anmälningar spelar ingen roll. Det är domar som spelar någon roll - allt annat är aftonbladet retorik och attityd.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Upp till toppen
Annons: