Annons:
Etiketthbtq
Läst 1319 ggr
Persifone
7/16/14, 3:40 PM

Bokcensur i Singapore

Länk till Aftonbladet, Omni.

"…Konflikten om barnböckerna med ”gay-tema” i Singapore är inte över. Nu väljer tre litteraturdomare i landet att lämna sina domaruppdrag i protest mot de nationella bibliotekens beslut att förstöra tre barnböcker som de anser är ”pro-homosexuella” och därmed olämpliga för barn. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.
”Vi fördömer i de starkaste ordalag beslutet att ta bort och förstöra dessa böcker, eftersom biblioteken är ansvariga för spridning av information snarare än dess förstörelse”, skriver de tre domarna i ett uttalande.
Domarna skulle delta i utnämningen av Singapores litteraturpris, det mest prestigefyllda litteraturpriset i landet."

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Ikajo
7/16/14, 5:17 PM
#1

#0 Såg det. Fy alltså… vart tar världen vägen?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
7/16/14, 8:22 PM
#2

Bra att domarna tar tydligt avstånd iaf!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
7/16/14, 9:28 PM
#3

#2 Det är fruktansvärt löjligt att påstå att homosexuellt innehåll skulle vara skadligt för barn. Jag förstår inte varför folk alltid drar parallellen homo-/bisexuell=sex. Det är som att man inte kan prata om en annan sexualitet utan att det automatiskt handlar om sex istället för attraktion och person.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
7/16/14, 9:43 PM
#4

#3 Du har så rätt.

Kollade på Özz Nûjen igår, han sa något i stil med:  "Homosexualitet finns bland 1500 arter, homofobi finns i en, vilka är det som är konstiga egentligen?"

Så jädra bra sagt 🙂

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: