Annons:
Etikettfilosofi
Läst 21493 ggr
Ikajo
8/6/14, 2:30 PM

Att förstå sociala strukturer

Jag har mött många gånger människor som inte riktigt förstår vad som menas med sociala strukturer. Den vanligaste reaktionen blir ofta en total förnekelse av att det skulle finnas några strukturer alls. En annan vanlig motreaktion är tron att individen kan själv välja om den ska följa strukturen eller inte.
För att göra det här lite lättare ska jag försöka bryta ner konceptet.

Det första steget är att förstå vad en struktur är. Man kan enklast beskriva en struktur genom att jämföra det med ett hus. Samhället är grunden, utan samhället finns det inga strukturer. Själva strukturerna är husets stomme. De är vad som ger huset dess form. Något som vi ofta inte reflekterar över eller funderar kring. Liksom olika samhällen har olika uppfattningar om hur ett hus ska se ut har olika samhällen olika strukturer. Väggarna, golven och allt annat är vad som ger stommen mening och innehåll. De är vad vi är medvetna om. Vi är inte medvetna om stommen, alltså strukturen, men vi är medvetna om resultatet av stommens existens.
Flyttar man det här resonemanget till samhällsnivå så kan förstå strukturer som stommen som ger samhället form. Eftersom det är en stomme är vi vanligtvis inte medvetna om exakt hur den påverkar oss. Vi kan bara konstatera att den påverkar oss. Något som vi märker bara genom det innehåll som är resultatet av strukturen. Det vilja säga, våra vardagliga liv är skapade av den struktur som ger vår vardag och vårt samhälle form. Det är också viktigt att komma ihåg att en struktur fortfarande existerar även när den inte påverkar oss personligen.

Nästa steg är att förstå vad en struktur gör. Något som är väldigt viktigt att förstå är att en struktur inte existerar på egen hand. Den formas och upprätthålls genom människor agerande och förhållande till nya och gamla strukturer. Alla strukturer är inte dåliga och samhället behöver dem för att fungera. Det kan vara väldigt självklara och enkla saker. "Det är fel att döda", "Man ska inte slå barn" eller "Vi kör på höger sida".  Strukturer ger oss något att förhålla oss till och får oss att röra oss i samma riktning.

Det sista steget är det som de flesta brukar ha problem med. När blir en struktur problematisk. Som jag skrev i stycket ovan. Vi behöver strukturer och de gör att vi som samhälle kan röra oss i samma riktning. Men det är också det som skapar den problematiska aspekten av strukturer.
Alla individer har möjligheten att gå emot strukturen men det sker inte utan konsekvenser. I de ovan nämnda exemplen så blir konsekvenserna allt från fängelse till böter. Hur dessa handlingar straffas är också en del av samhällsstrukturen.
Så varför blir strukturer problematiska? Därför att en del av dem resulterar i att vissa grupper i ett samhälle missgynnas systematiskt. Vilket är det enkla svaret. Strukturer som missgynnar eller gynnar specifika grupper är problematiska på grund av strukturers mest grundläggande natur. Omedvetenhet. Människor överlag är omedvetna om strukturernas existens och det sätt som strukturerna påverkar våra handlingar. Det gör att människor som är medvetna om orättvisor i samhället ändå kan förstärka dessa orättvisor genom omedvetet agerande.
Till exempel kan man vara medveten om att det finns rasism i samhället och ändå omedvetet agera rasistiskt mot en person med annat ursprung. Det kan handla om kommentarer, påståenden eller ryktesspridning. Det kan handla om att man omedvetet inte sätter sig bredvid en färgad person eller undviker grupper med personer från andra befolkningsgrupper.

När det kommer till feminism brukar fokus ligga på det som kallas för könsstrukturer. Strukturer som mycket specifikt påverkar människor baserat på kön. Bland dessa strukturer återfinner vi könsroller, kön, manliga och kvinnliga normer. De handlar också om sexualitet, familj och reproduktivitet. Det är ofta i de här frågorna som diskussionen kring struktur blir framträdande. Rent konkret går det att skriva långa uppsatser kring var och en av dem. Därför kommer jag inte göra det nu.
Däremot så tydliggör de vad som är så problematiskt med vissa strukturer. Som jag skrev tidigare. Individen har all möjlighet att gå emot strukturen men inte utan konsekvenser. Den som väljer att bryta mot normen kan alltid vänta sig repressalier, konsekvenser.
Vi kan ta som exempel diskussionen kring slöjor. Om bärandet av slöja är en frivillig handling och inte ett resultat av strukturer och normer. Då ska den som väljer att inte använda slöja kunna göra det utan konsekvenser och repressalier. Den som som väljer att använda slöja ska kunna göra det, också utan konsekvenser. Annars är användandet eller icke-användandet ett resultat av strukturer.
I exemplet ovan kan man ersätta slöja med vad som helst. Smink, långt/kort hår, kjol vs.  inte kjol, rosa, skägg, rakat vs. inte rakat osv.

Den grad som man som individ kan känna av strukturerna och eventuella konsekvenser om man bryter mot dem är helt beroende på den situation man befinner sig i. Givetvis finns det miljöer som uppmuntrar utmaning av strukturer eller som i sig självt är ett motstånd mot en existerande struktur.

Avslutningsvis. Det viktigaste att komma ihåg när det kommer till strukturer är att de inte är statiska. De är inte oföränderliga. I takt med att samhället förändras förändras också strukturerna. Ibland sker detta naturligt genom en allmän utveckling samhället. Ibland sker det genom påtryckning ifrån olika grupper.

Det här är en väldigt lång text, det är jag medveten om. Så cred till dig som orkade läsa ner ända hit. Diskutera gärna dina tankar och åsikter kring strukturer i tråden nedan.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Persifone
8/6/14, 3:21 PM
#1

Tack för en mycket grundlig och informativ text! Det är istället cred till dig som tog dig tid att skriva den tycker jag 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
8/6/14, 3:54 PM
#2

#1 Skriva är nog det enda som jag vågar påstå att jag har talang i… Eftersom jag är strukturalistisk/konstruktivistisk feminist så är det här något jag ofta kommer i kontakt med. Det här är inte mycket annorlunda från att skriva ett blogginlägg.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: