Annons:
Etikettfilm
Läst 2939 ggr
Wellcraft
2014-08-09 23:56

Feministiska filmer

Hej!
Hoppas det är någon mer vaken här :-)
Är filmsugen nu men är så trött på sexistiska filmer & finner sådana överallt tycker jag.
Finns det någon film som är väldigt icke-sexistisk men också jättebra?
Kategori spelar ingen större roll, men inte animerat & helst komedi ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
hund_katt
2014-08-10 00:08
#1

Edward Scissorhands? helt underbar film :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wellcraft
2014-08-10 00:15
#2

Verkade intressant, tack för tipset! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ikajo
2014-08-12 22:17
#3

Någon särskild orsak till att du inte vill att de ska vara animerat? Där skulle du annars kunna hitta ganska mycket.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Wellcraft
2014-08-13 22:20
#4

Nja, animerat är oftast barnfilmer och tycker inte heller animerat ger samma känsla i filmen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ikajo
2014-08-14 00:11
#5

#4 Vet inte om jag skulle säga att animerat ofta är barnfilmer. Jag tittar ofta på anime (japanska serier) och det finns allt möjligt. En del saker är definitivt inte för barn. Några har jag gråtit över bara för att de har varit så sorgliga. Andra har jag suttit med hjärtat på högvarv för att det vart så hög intensitet. En del är bara roliga, andra är obehagliga.

Överlag är anime bättre på att ha framträdande kvinnliga karaktärer än västerländska serier. Det betyder inte att alla kvinnliga porträtt är bra men de finns.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2014-08-15 08:04
#6

#5 "Överlag är anime bättre på att ha framträdande kvinnliga karaktärer än västerländska serier."

Jag håller inte med (beroende på vad man menar med framträdande). 

Över lag tycker jag anime är väldigt sexistiskt, även om det så klart går att hitta undantag. Jag vet att du inte håller med om den bilden, men jag tror du blundar lite för verkligheten och bara ser undantagen.

Över lag tycker jag anime speglar den utbredda sexismen i det Japanska samhället (Japan anses ofta vara det minst jämställda I-landet).

Men det var kanske inte det den här tråden skulle handla om.

Annons:
Ikajo
2014-08-15 11:46
#7

#6 Jag är väl medveten om att sexismen är utbredd i Japan. Inte bara har jag vart i Japan, jag har studerat både språket och samhället. Under årens lopp har jag sett över hundra olika serier, jag är väl medveten om sexismen som finns. Det betyder inte att det är det enda som finns. Det beror helt och hållet på vilken genre du väljer.

När jag talar om framträdande kvinnliga karaktärer så syftar jag på kvinnliga karaktärer som är mer än bakgrundsdekoration eller vars enda syfte är att agera fanservice. Många serier klarar Bechdel-testet, vilket man inte kan säga om många västerländska serier.

#5 "Det betyder inte att alla kvinnoporträtt är bra men de finns."

Men när det kommer till att Japan inte är jämställt så är det inget du behöver tala om för mig. Jag vet redan. Jag vet rätt mycket om Japan. Däremot skulle jag inte säga att all anime speglar ett sexistiskt samhälle. Det vore att lägga i för höga växlar. Jag har sett flera bra serier som inte har vart sexistiska överhuvudtaget (med tanke på antalet serier som finns har jag givetvis inte sett allt). Överlag har också kvaliteten på serierna ökat genom åren.

#0 Har du sett "Fröken Frimans krig" som sändes i julas? Annars kan du nog hitta den i arkivet på SVTplay.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Wellcraft
2014-08-15 13:49
#8

Nja har sett lite anime, gdw, gng & wolfs rain och har aldrig fastnat för det öht, tål inte japanska heller haha. 
Tycker som sagt inte det blir samma känsla när det är tecknat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ikajo
2014-08-15 14:09
#9

#8 Blir lite skillnad när man kan japanska 😉 jag har varit nörd i rätt många år så.
Alla tycker olika, det är helt okej. Jag skulle kunna tipsa om några som skulle vara omöjliga om de var på riktigt men om du inte är intresserad så är bara så.

Men "Fröken Frimans krig" kan absolut vara något för dig. Gillar du kriminalare rekommenderar jag serien "Cold Case". Den är relativt gammal med har bra mångfald och en kvinnlig huvudperson.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2014-08-15 14:47
#10

#7 "Under årens lopp har jag sett över hundra olika serier, jag är väl medveten om sexismen som finns. Det betyder inte att det är det enda som finns."

Det jag invände mot var att du skrev "Överlag är anime bättre […]". När jag läser det tolkar jag det inte bara som att du menar att det finns anime som inte är sexistisk, utan att du menar att det är vanligt.

"Däremot skulle jag inte säga att all anime speglar ett sexistiskt samhälle."

Det fattar väl alla, och det skrev jag ju tydligt i mitt inlägg också. Det jag invände mot skrev var just "överlag" och så vidare.

"Många serier klarar Bechdel-testet, vilket man inte kan säga om många västerländska serier."

Kan du redovisa siffror på det?

Ikajo
2014-08-15 15:52
#11

#10 I jämförelse med många västerländska serier så är det korrekt att säga att anime överlag har bättre porträttering av kvinnor. Jag har inte sagt något om sexism, jag konstaterade att framträdande kvinnliga karaktärer i anime är standard. Sedan att mycket anime lider av fanservice har jag aldrig förnekat, sådant har jag sett min beskärda del av.

Japan är ett land som är väldigt dubbelt. I allt. Det är klart att anime speglar detta.

Jag vet inte om någon har fört statistik över vilka anime serier som klarar Bechdel-testet och vilka som inte gör det. Det är fullt möjligt. Däremot så är det väldigt sällan som en anime inte klarar Bechdel-testet. Du kan testa med vilken serie som helst. Kan du verkligen påstå samma sak om västerländska serier? Glöm inte att Bechdel-testet är väldigt enkelt och säger ingenting om kvaliteten på serien.
I övrigt så är du för fokuserad på statistik och siffror. De är inte det ultimata svaret på allt. Om man är uppmärksam och, som jag, konsumerar mängder med anime varje år är det ganska lätt att bilda sig en uppfattning. Det betyder inte att jag ignorerar att det finns serier med problematiskt innehåll och tveksamheter. Det betyder bara att jag ser den andra sidan också.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2014-08-15 17:54
#12

"I jämförelse med många västerländska serier så är det korrekt att säga att anime överlag har bättre porträttering av kvinnor."

Jag håller verkligen inte med. Men det är så klart konstigt sagt att jämföra "många" serier med (all?) anime. Vilka "många" är det du valt ut? 🤔Väljer man bara ut de sämsta serierna att jämföra med verkar så klart vad som helst bra.

Om man ska jämföra något "överlag" så ska man väl se till helheten? I så fall tycker jag populära västerländska TV-serier ligger i lä i förhållande till anime vad gäller sexism.

"Kan du verkligen påstå samma sak om västerländska serier? Glöm inte att Bechdel-testet är väldigt enkelt och säger ingenting om kvaliteten på serien."

Om man ser till hela serier klarar nog de flesta testet. Ser man till enskilda avsnitt så får man ju någon slags kvot för varje serie, om det nu är intressant. Jag vet inte om 'västerländska' serier är sämre där, jag ser ingen anledning att anta att de är det. 

Men jag tycker det är att sila mygg och svälja kameler att snacka om Bechdel-test och sådant, vem som helst kan göra en bildsökning på anime på google så får man ett övertydligt bevis på hur sexistiskt belastad genren är (över lag).

Southpaw
2014-08-15 19:47
#13

JonasDuregard:

Skulle man jämföra det manga/anime som skapas av japanska män jämfört med det som skapas av män i väst, så är det väl inte så stor skillnad. (Så länge man inte kollar in på hentai)…

Men den största skillnaden mellan väst och 'öst' är det att det är mycket mer kvinnor som går in i skapandet. Vilket inte bara skapar en större variation på innehåll (vilket många spekulerar till varför just Japan får större beundrarskara för var dag) utan dessutom skapar mer kvinnliga protagonister.

(Vill bara poängtera att många använder detta som argument när de anser att feminister 'klagar för mycket och skapar för lite' berättelser själva).

Är dom bättre? Själv skulle jag inte ens vilja klaga på de som finns här i väst är dåliga. (Då sexuellt =/= sexism t.ex)…. Men man kan fortfarande inte förneka att det finns mycket, mycket mer kvinnliga karaktärer, vilket också ökar antalet av de feminister anser är positiva.. Trots deras snäva acceptens… 

Själv bryr jag mig inte ett smak om Bechdel-testet, men jag själv kan garantera att anime/manga(/hentai) klarar det mycket bättre:

Inte bara nog med att det finns en hel genre som kallas 'slice of life', om huvudkaraktärerna är kvinnliga (vilket de flesta är) så kan man med 100% säkerhet veta att det inte alltid kommer prata om pojkar/killar och/eller deras kärleks-liv/problem. I vissa fall så existerar det inte ens en enda manlig karaktär i hela seriens gång (vilket är 13 avsnitt)…

 …"vem som helst kan göra en bildsökning på anime på google så får man ett övertydligt bevis på hur sexistiskt belastad genren är (över lag)."

… Jag ber om ursäkt till Ikajo sajtvärden, men jag måste skriva detta… Men gå och lägg dig Jonas. Varför skulle du tolka resultatet som sexistiskt? För det enda jag skulle kunna föreställa mig beror på att majoriteten av bilderna är kvinnor. Vilket är totalt efterblivet.

1) Många av dessa bilder är inte ens från någon känd manga/anime. Vet inte varför, med dessa bilder är totalt slumpartade. Så jag tycker inte att man kan koppla dessa till anime/manga "genren".

2) Även om de var anime-/mangakaraktärer. Och? Skulle detta inte t.o.m tolkas som att kvinnliga karaktärer som norm är något positivt för kvinnor?

3) Faktum att du bedömde en hel "genre" som sexistiskt enbart att de bilder som dyker upp på bildsökningen föreställer kvinnor utan att egentligen ta reda på bakgrunden till dessa bilder; är lika dumt som att bedöma en kvinna som bimbo enbart för att hon är blond.

Ett litet tips, sluta var så ytlig och börja ta reda på saker och ting innan du bedömer dem. Förhastade slutsatser är inte bra för någon.

4) Och även om dessa skulle vara sexuella, (vilket de inte är), sexuellt =/= sexism.

Annons:
Ikajo
2014-08-15 20:22
#14

#12 Jag tänker bara säga två saker för vidare diskussion i den här tråden är ohövligt mot TS.

För det första, anime i sig självt är inte en genre. Anime är en förkortning av animation (a-ni-me-shon jap.) och används om alla former av animerade serier och filmer. Även serier som Avatar och Simpson benämns som anime. Det finns olika genrer inom anime på en väldigt bred skala. Mängden som producerats och produceras är enorm. Det är bara att kolla här.

För det andra, jag gjorde en bildsökning på anime. Majoriteten av alla bilder som kom upp är så kallad fanart. Det är alltså inte officiella bilder från serier. Det finns anime som bara består av fanservice, ja. Den genren kallas "Ecchi" och är rätt sexistisk. Det betyder inte att anime överlag består av fanservice eller sexism.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2014-08-15 21:54
#15

#13 "Skulle man jämföra det manga/anime som skapas av japanska män jämfört med det som skapas av män i väst, så är det väl inte så stor skillnad."

Det är ganska stor skillnad, i min mening.

"För det enda jag skulle kunna föreställa mig beror på att majoriteten av bilderna är kvinnor."

Då har du en särdeles svag förmåga att föreställa dig enkla saker 🙂. Dessutom är du otrevlig.

"Faktum att du bedömde en hel "genre" som sexistiskt […]"

Du läser som en kratta. Jag har skrivit flera gånger att det finns undantag.

#14 "För det första, anime i sig självt är inte en genre. Anime är en förkortning av animation (a-ni-me-shon jap.) och används om alla former av animerade serier och filmer."

Det du just beskrev är en genre 😉. Om man kan rekommendera anime-serier till någon så är anime en genre. Alla hårklyverier utöver det ser jag som helt onödiga.

"Även serier som Avatar och Simpson benämns som anime."

Men ändå var det inte Simpsons du syftade på, eller hur?

Southpaw
2014-08-15 23:34
#16

#15

"Det är ganska stor skillnad, i min mening". 

1) Då får du gärna förklara dig på varför du tror det. Jag själv har ingen bevis, det vet jag. Så jag tänker in begära konkreta bevis av dig. Men med tanke på att du försökte använda resultatet av bildsökningen av anime som en indikator/bevis på din 'hypotes' enligt mig visar starkt att du inte har koll på anime/manga överhuvudtaget. Så får jag fråga exakt hur du kan vara så säker på att det inte är så stor skillnad?

Är din oerfarenhet bättre än min erfarenhet? Erfarenhet är inte alltid det bästa. Men just nu har du inte uppgett något som skulle vara just bättre. Bara din åsikt, vilket inte kan stå av sig självt. 

"Då har du en särdeles svag förmåga att föreställa dig enkla saker"

2) Jag kan inte läsa dina tankar, jag kan inte veta hur du resonerar utan att få höra hur exakt hur resultatet av bildsökningen av anime på Google är bevis på att det är sexistiskt. Jag ser det inte, så ja; jag MÅSTE försöka föreställa mig hur du tänkte när du säger "sexistisk" utan någon resonemang eller förklaring.

Kan jag ha fel när jag försökte förstå dig? Ja.

Kan det vara så att det är mig felet besitter att det är JAG som inte kan se kopplingen? Ja.

Det kan bero på mig. Men du måste förstå att det är just därför man argumenterar. Man argumenterar för att utbyta tankar, idéer, fakta, perspektiv och åsikter.

Besitter du ett bra logiskt resonemang till hur man ska koppla bilderna till sexism; då är du en tölp som inte förklarar dig själv. OM det inte är så att du allvarligt tror att alla kan förstå varandra utan att förklara sig själva, då alla förmodligen ser saker och ting identiskt enligt dig (borttaget av medarb.). För en logisk tanke gör inte människan.

Eller så har du inget; och då är du en narcissistisk dåre som tror att han är smartare än vad han är.

Välj.

 Dessutom är du otrevlig.

Jag sa vad jag argumenterade om. Tonen, attityden, är ovidkommande. Om du säger något som inte låter logiskt enligt mig, samtidigt som då vägrar förklarar dig själv. (borttaget av medarb.). Så länge inte tonen tar allt för mycket rum och man kan fortfarande fokusera på sakfrågan, så är jag nöjd.

Så jag är inte nöjd att du istället för att fokusera på det jag sa om sakfrågan, fortsatte diskussion med att:

1) repetera din åsikt. Utan någon förklaring till varför du tror som du tror.

2) attackerade mig personligen. Utan att förklara om varför jag har fel. Jag är alltid öppen för iden om att jag kan ha fel. Men tro inte att jag bara läger mig för att någon säger att jag har fel utan reson.

3) attackera mig personligen igen. Dock så säger det sig självt, samt då detta inte har med sakfrågan att göra så är det bara irrelevant och jag kunde inte bry mig mindre.

Detta inlägg har blivit redigerat av Medarbetare. Håll god ton mot varandra i trådarna.

JonasDuregard
2014-08-16 00:20
#17

#16 "Jag kan inte läsa dina tankar"

Då är det bättre att du frågar än att du hittar på saker. Det blir heltokigt när du gör det. Det är dock inte säkert att jag svarar dig, speciellt när du beter dig som du gör nu.

"Tonen, attityden, är ovidkommande."

Allt är ovidkommande.

(Borttaget av medarb.)

"Välj."

Tölp kanske? Annars väljer jag "falsk dikotomi". 

Medarbetare tog bort en mening som citerade text som blivit bortttagen ur tidigare kommentar.

Southpaw
2014-08-16 00:28
#18

#15

Du läser som en kratta. Jag har skrivit flera gånger att det finns undantag.

Åh ironin!

_"Faktum att du bedömde en hel "genre" som sexistiskt enbart att de bilder som dyker upp på bildsökningen föreställer kvinnor utan att egentligen ta reda på bakgrunden till dessa bilder;"
_

…"enbart att de bilder som dyker upp på bildsökningen föreställer kvinnor utan att egentligen ta reda på bakgrunden till dessa bilder;"

Jag kommenterade inte om vad du ansåg om anime generellt eller ej. Jag kommenterade om hur du använde bildsökningen av anime som en/ett indikator/bevis på att anime är sexistiskt. För även om du tror att det finns undantag så utesluter det fortfarande inte det faktum att du fördömer/generaliserar hur en "genre" i sin helhet är efter något så vansinnigt banalt.

Ska du citera mig så får du banne mig skära av där meningen och poängen tar slut.

Southpaw
2014-08-16 00:37
#19

#17

Då är det bättre att du frågar än att du hittar på saker.

1) #13 " Varför skulle du tolka resultatet som sexistiskt? För det enda jag skulle kunna föreställa mig beror på att majoriteten av bilderna är kvinnor. "

Jag frågade OCH SEN började jag spekulera. Får man inte spekulera då motparten inte kan förklara sig själv?

Annars väljer jag "falsk dikotomi".

'Falsk dikotomi' appliceras inte på allt. För ironisk nog så är den logiken precis det 'falsk dikotomi' förespråkar mot. Det är inte alltid allt eller inget. Det är inte alltid svart eller vit. Men ibland är det svart eller vit. Ibland är det allt eller inget. Dessa båda existerar, i enlighet med 'falsk dikotomi'…

Försöker du vara ironisk?

Men snälla, förklara de andra alternativen om det var något jag missade. Ganska trött på att du slänger ut dig allt möjligt utan att förklara dig själv.

JonasDuregard
2014-08-16 01:15
#20

#19 "Jag frågade OCH SEN började jag spekulera."

Där har vi problemet. Spekulationen. 

"Men snälla, förklara de andra alternativen om det var något jag missade."

Ok, men det är pinsamt uppenbart.

Den ENDA förklaringen du kunde föreställa dig till att jag tyckte bilderna är sexistiska är alltså att det var mycket kvinnor på bilderna. 

Så är det alltså inte. Anledningen till att jag tycker bilderna är sexistiska är hur kvinnorna porträtteras, hur de är klädda, hur deras kroppar är formade och så vidare. Det är svårt att ge en bättre förklaring utan att det blir en ordboksdefinition av sexism. Jag antar att jag får lust att fråga dig om det finna någon bild som kan anses vara sexistisk och i så fall på vilka grunder.

Annons:
Southpaw
2014-08-16 02:00
#21

#20

Menar du verkligen allvar att man inte får spekulera?

Spekulation är bara farligt om man tolkar sina hypoteser som absolut sann utan att besitta på den nödvändiga fakta/beviset som krävs.

Men grattis, du fördömde en stor del av vetenskapen. Att försöka se bortom det vi vet just nu. Och du som ska t.o.m vara Medarbetare på 'Vetenskap'…. Tragiskt, så otroligt tragiskt.

Det enda jag kunde föreställa mig det du gick utefter. För alla andra förklaringar var så otroligt mer banal att jag inte vill tro på det. Men ack, förlåt att jag hade i alla fall en liten strimma hopp om dig… 

Och nej, det var du som tolkade bilderna som sexistiska. Så du är den som får förklara varför det skulle just vara fallet. För att jag kan förklara hur mycket som helst hur jag tycker att det är idiotiskt att bedöma hur folk tänker/tror utefter de saker de som artister skapar utan att känna dem tillräckligt. Så är det fortfarande du som måste övertyga mig om varför de är sexistiska, för att det är du som påstår.

Och ironiskt nog är det här spekulationer blir farligt. Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet när jag spekulerar utan bevis/fakta. Men hela denna diskussion beror på att du tolkar dina spekulationer som sann baserad på ingenting. Jag har i alla fall kollat/läst tillräckligt för att bilda mig en egen uppfattning om anime/manga. Och även om jag kan erkänna att min uppfattning kan vara fel, så har i alla fall jag något mer konkret; vad har du?

Din tolkningsförmåga av teckningar du fann på Google bildsökning? Du tolkar dem sexistiskt, andra gör det inte. Och om t.o.m en feminist som kan se sexism i att en modell lutar sig framåt men inte i dessa bilder; borde om något indikera på hur mycket du är ute och cyklar…

JonasDuregard
2014-08-16 09:43
#22

#21 "Menar du verkligen allvar att man inte får spekulera?"

Jag menar att du inte ska hitta på saker om andra skribenter. 

"Och du som ska t.o.m vara Medarbetare på 'Vetenskap'…."

Värre än så, jag är själv forskare 🙂.

Men tack för att du ger mig en arg femminuterslektion i vetenskap…

"Men hela denna diskussion beror på att du tolkar dina spekulationer som sann baserad på ingenting."

Du lever i en fantasivärld.

Southpaw
2014-08-16 12:22
#23

#22

"Jag menar att du inte ska hitta på saker om andra skribenter."

Du förklarade inte hur du tolkade bilderna som sexistiska. Jag MÅSTE spekulera vad du kunde mena, för att kunna fortsätta diskussionen. Då en stor del av att diskutera går ut på att ta reda på vart exakt i den andres; logik, fakta, perspektiv mm, det brister, så det är ens uppgift att faktisk försöka förstå den andre. Jag sa inte ens att du trodde så, jag påpekade aldrig att det var så du tänkte med säkerhet. Jag frågade dig exakt hur du menade, men valde att i alla fall försöka förstå dig trots på att du är så dålig att förklara dig själv. Så är det inte du som hittar på en massa om mig nu? Jag sa bara vad jag trodde var den mest logiska vinkeln du kopplade ifrån, och därmed utvecklade från där.

Men är det såhär du debatterar?

Du säger din åsikt utan reson, och när din motståndare försöker lista ut exakt hur du resonerar för att kunna fortsätta diskussionen. Ställer dig frågan hur du tänker samtidigt som han/hon försöker öppet diskutera från de möjliga vinklar du kan tänkas använda. Då anklagar du henne/honom för att hitta på och borde skämmas?

Jag börjar nästan tro på att du försöker vinna diskussioner genom trick och skenhelighet. För kolla bara hur du diskuterar. Vart är alla andra mina punkter om originalämnet? Du har fokuserat mer på att slänga ut irrelevant nonsens än att bemöta mig om vad sakfrågan började med.

Men åh nej! Enligt dig är det fel av mig att försöka lista ut hur du tänker för att kunna bemöta dig. Så du kommer nog klaga på detta också…

"Värre än så, jag är själv forskare"

Ack, att en 'kollega' kan sjunka så lågt. Men ja, alla forskare är inte bra forskare.

Och med tanke på hur dålig du är att förklara dig själv, så vill jag nästan tvivla på att du är en forskare. För hur fasen kan någon som inte kan förklara sin ståndpunkt/hypotes någonsin bli en?

Får jag fråga i exakt vilket fält du forskar i?

"Du lever i en fantasivärld."

Wow, jag har inget emot personliga angrepp. Men när någon använder dem som ett argument i sig  självt, så brukar jag tyvärr dumförklara den andre.

Vad sägs om att faktiskt börja förklara dig själv och använda riktiga argument?

Du "anklagade" mig för 'falsk dikotomi' förut. Så jag förmodar att du kan lista ut vilken argumentationsfel du har begått nu.

JonasDuregard
2014-08-16 13:19
#24

#23 "Jag MÅSTE spekulera vad du kunde mena, för att kunna fortsätta diskussionen."

Då är det nog bättre att bara låta diskussionen dö. Jag har ändå inget intresse av att diskutera med dig.

"För hur fasen kan någon som inte kan förklara sin ståndpunkt/hypotes någonsin bli en?"

Du misstar mitt ointresse av att diskutera med dig med oförmåga.

"Men ja, alla forskare är inte bra forskare."

En bra grej som en del forskare gör är att inte bedöma andra forskares kompetens utifrån några rader på ett internetforum 😂.

Southpaw
2014-08-16 13:57
#25

#24

"Du misstar mitt ointresse av att diskutera med dig med oförmåga."

Så du påstår nu, 5 kommentarer senare, att du inte har förklarat riktigt då du inte vill diskutera med mig? Det tog dig FEM kommentarer med en massa annat irrelevant nonsens för att yttra orden; "jag vill inte diskutera med dig"?

Nej, om det du säger stämmer (vilket jag inte tror), och förklaringen till din brist på förklaringar, beror på att du inte ville förklara. Så ändras inte faktumet att detta påstående i sig självt borde indikera på din oförmåga att kommunicera. För vem fasen behöver FEM kommentarer för att säga något man kunde säga redan från början?

Om du inte vill slösa en massa tid på denna tråd; SÄG DET DÅ! Om du inte är intresserad, slösa varken din eller min tid på att fortsätta diskussionen med en massa irrelevanta sidovägar.

Och oförmåga är oförmåga, nästan irrelevant till varför. Om du kan men vill inte så är du fortfarande oförmögen.

"En bra grej som en del forskare gör är att inte bedöma andra forskares kompetens utifrån några rader på ett internetforum"

Du kan mycket väl vara en forskare och vara en duktig en. Men när en människa som är otroligt dålig på att föra en debatt med logiska resonemang så tillåt mig att tvivla. Jag kan inte ens garantera att du är en forskare, du kan lika med ha ljugit för mig.

Så nej, jag bedömer dig just nu av det jag kan bedöma. Och din illvilja att förklara dig själv i en diskussion är inte ett bra tecken.

Jag kan ha fel. Jag är alltid öppen för den tanken. Men det ändrar fortfarande inte att jag inte får skapa en massa hypoteser om jag tycker att jag har sett tillräckligt.

Och alla forskare är inte bra forskare. Eller anser du det? Får jag därmed inte luta mina tanker åt det hållet när du visar mig ingenting av värde?

Persifone
2014-08-18 12:59
#26

**Tänk på att hålla god ton mot varandra i trådarna.

/Persifone, medarbetare**

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Saga85
2014-08-25 18:29
#27

Om vi ska återgå till ämnet så kan jag tipsa om Bridesmaids.

Annons:
Ikajo
2014-08-25 18:36
#28

#27 Den klarar, ironiskt nog, inte Bechdeltestet…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2014-08-25 20:37
#29

#28 Jo, det gör den.

Persifone
2014-08-25 21:48
#30

Vill tipsa om orange is the new black, om du av någon anledning missat den! Det är en serie dock 😛

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Saga85
2014-08-25 22:51
#31

#28 Varför inte?

Sedan har vi ju Little miss sunshine,  och Death proof som är riktigt bra må-bra filmer (fast på lite olika sätt). Och Fucking Åmål såklart!

Ikajo
2014-08-25 23:04
#32

#31 Jag har inte sett filmen själv så jag har inte full koll på varför men jag har sett folk ge exempel på filmer som klarar och inte klarar Bechdeltestet. Då har Bridesmaids funnits med bland dem som inte klarar testet. Orsaken ska vara att trots att det är en massa kvinnor med så talar de ändå inte om något annat än män, vilket också är ett av kraven för att klara testet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Saga85
2014-08-25 23:29
#33

#32 Jag var inne på Bechel Test Movie List - där står den att den klarar den (även om vissa inte håller med).  Jag skulle nog vilja säga tvärtom - trots att den heter "Bridesmaids" så pratas det väldigt lite om män ( det är väl två  män som de har riktiga samtal med). Och det är skönt med en film med rätt så rå humor, skriven av två (kvinnliga) komiker.

JonasDuregard
2014-08-26 07:05
#34

#32 Det är fel. Jag har inte heller sett filmen men kolla i princip vilken scen som helst ur filmen så får du ett motbevis.

Den här till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=O60XDg8HrF8

Annons:
Saga85
2014-08-27 12:10
#35

Eller den här: (varning för den som är äckelmagad) - "food poisoning" - https://www.youtube.com/ 😃

Persifone
2014-09-26 11:19
#36

#35 Skrattade nästan så jag grät när jag såg den filmen XD 

Serien Super fun night tycker jag är rolig annars :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: