Annons:
Etikettmassmedia
Läst 1860 ggr
[NeferNefer]
9/22/14, 4:19 PM

"Feminiserade storstäder"

Ja, inte vet jag … jag tycker att det är självklart att studier ska löna sig, och jag tycker också att det är självklart med lika lön för likvärdigt arbete. Så det här borde ju vara goda nyheter, men det känns som att det fattas något. Vet bara inte vad. Och att kalla storstäder för "feminiserade" bara för att unga kvinnors löner ökar känns fel. Städerna är ju fortfarande utformade efter mäns behov och det är väl fortfarande män som är i majoritet i styret🤔 http://www.dn.se/debatt/feminiserade-storstader-dominerar-snart-varlden/

Annons:
KimE
9/23/14, 12:13 PM
#1

Vad ska man kalla städer där antalet kvinnor är fler än män då? Det är demokratier, antalet kvinnor i röstberättigad ålder överstiger antalet män så de kan välja vilka ledare de vill. Det är lika fel med ett utbildningssystem som diskriminerar män som ett som diskriminerar kvinnor. Vårt största problem är att regeringarna skiter i landsbygden(allt utanför stockholm och göteborg) så att förutsättningarna att hitta arbete och bilda familj minskar snabbt. Om det fanns en politik för att hålla en hyffsad standard på samhälls service i glesbyggd skulle kvinnor ha lättare att stanna kvar.

[NeferNefer]
9/23/14, 2:05 PM
#2

#1: Antalet kvinnor världen över är väl fortfarande större än antalet män, men jag tycker inte att det är en feminiserad värld med tanke på att det är män som styr på de allra flesta ställen. Och jag ser inte på vilket sätt utbildningssystemet diskriminerar män, så du får gärna komma med exempel och källor på det påståendet.

KimE
9/23/14, 2:13 PM
#3

De flesta lärare inom grundskolan är kvinnor och det verkar missgynna pojkar. På veterinärutbildningen överklagade två kvinnor kvotering av två män så att det på kursen blev 100% kvinnor medan utbildningar med mer män ibland kvoter in kvinnor.

[NeferNefer]
9/23/14, 2:14 PM
#4

Så du menar att kvinnliga lärare diskriminerar pojkar, är det det du vill ha sagt?

KimE
9/23/14, 2:22 PM
#5

Nej de diskriminerar inte pojkar men skapar en miljö där pojkar missgynnas.

Ikajo
9/23/14, 3:26 PM
#6

#5 Det är snarare manlighetsnormen som gör att pojkar missgynnas i skolan än att det är en majoritet kvinnliga lärare. Pojkar tillåts vara stökigare och det finns fler ursäkter för när pojkar inte pluggar ordentligt och inte gör sina uppgifter. Kommer du upp i tonåren finns den en manlighetsnorm som gör att det är omanligt att plugga. Det är snarare sådant som gör att killarna halkar efter i den svenska skola. Tjejer får alltid höra att de kan göra bättre ifrån sin och att det lite av deras plikt att plugga en massa.
Skulle man ställa samma krav på killarna som man gör på tjejerna, även hemifrån och från samhället i övrigt, så skulle det inte vara någon skillnad baserat på kön.

Vad gäller händelsen på veterinärutbildning (vilket inträffade för nästan 10 år sedan! Långsint?) så var orsaken till att kvinnorna protesterade på grund av att männen kvoterades in trots att de hade sämre betyg än kvinnorna. Vilket är inte hur kvotering ska fungera. Kvotering fungerar genom att när det finns två personer med likvärdiga meriter, i det här fallet betyg, så väljer man medvetet den person som tillhör en underrepresenterad grupp.

När det kommer till frågan som TS presenterade handlade det inte om antalet kvinnor är högre eller lägre i städerna. Det handlade om att kvinnorna i städerna fick lika hög lön som männen i städerna och därför påstår man att städerna feminiserats. Vilket är löjligt.
Orsaken till att många kvinnor lämnar landsbygden? Utbildning kallas det. För att kunna studera vidare måste man flytta. Så är det bara. Men det är inte alla som flyttar från en liten håla till storstäder. Själv flyttade jag från en av Sveriges största städer till en bra mycket mindre stad, enbart för att kunna plugga.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Geru
9/25/14, 2:04 PM
#7

Det här är hysteriskt kul. Den här tråden är ett levande bevis på att man inte tar jämställdhet hos män allvarligt. Liksom, titta på Ikajo, som drar generalisering efter generalisering, och ingen lyfter ens ett öga för det. Aj fan om man hade gjort det med tjejer.

Ikajo generaliserar med sociala normer gent emot killar, deras uppväxt, och bortfärdar helt att det skulle kunna vara ett problem med att kvinnor hellre hjälper tjejer i klassen än killar. Utan att ens kolla upp om det kan stämma. 

Sen är det så att kvotering för kvinnor inom yrken har ofta lett till att man tummat på reglerna, te.x. inom polisen. Vilket gör det Ikajo säger dubbelmoraliskt, för jag hör inte henne klaga på det. 

Det är alltså inte längre om jämställdhet på feminism iFokus, är väl det man kan dra utav det.

Alltså, så går Feminism iFokus i från feminism(som ska handla om jämställdhet, sist jag kollade) och blir någonting annat. Intressant. Frågor på det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
9/25/14, 2:12 PM
#8

Och jag är på förhand ledsen om jag låter otrevlig och sur. Det gör mig bara extremt frustrerad när jag ser dubbelmoral i den utsträckning som jag gör, och när människor påstår sig jobba för någonting som dom egentligen inte jobbar för.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
9/25/14, 4:56 PM
#9

#7 & #8 Om du hade haft en trevligare ton och tilltalat mig direkt istället för om mig så hade jag tagit dig på större allvar. Vill du diskutera, vänd dig direkt till den personen. Och använd inte förtäckta förolämpningar. Vad gäller sajten så är det medlemmarna som avgör vad de anser är jämställdhet och hur den uppnås. Sajten i sig är bara ett utrymme för diskussion. Så att hoppa på sajten var onödigt. Att hoppa på någon alls var onödigt.

Nu råkar det ju vara så att det finns studier som visar att det finns ett problem kring manlighetsnormen och killars inställning till studier. Det råkar också vara så att jag har jobbat i en skola, i en skolklass, med kvinnliga lärare och har sett både bra och dåliga exempel på hur en klass kan hanteras.
För mig lät det väldigt generaliserande att påstå att orsaken till flickor presterar bättre än pojkar skulle bero på att lärare ger flickorna mera tid. När det faktiskt inte är sant. Flickorna får inte heller automatiskt bättre betyg för att det är kvinnliga lärare. Faktum är att min erfarenhet lutar åt tvärtom. Jag har haft kvinnliga lärare som låtit killarna komma undan med bra mycket mer än vad tjejerna gjorde.
Under hela min grundskoletid, i alla fyra skolor, så var det alltid killarna som var stökigast och orsakade en miljö som inte gynnade inlärning. Märk väl att jag inte skyller på killarna i sig utan lägger skulden på det samhälle och de normer som berättar för dem att det är så de ska vara.

Någon skriver att det faktum att det är mest kvinnliga lärare i skolan och påstår att det missgynnar pojkarna. Vilket var det jag reagerade emot.

När det kommer till kvotering så är det en myt att man tummat på intagningskraven för att få in fler kvinnor i polis- och brandkåren. Kraven är desamma. I fallet som nämndes så hade kvinnorna högre betyg än männen som kvoterades in. De enda meriter du har när du söker studieplats är betyg eller resultat från högskoleprovet. Om man vill få bättre fördelning mellan könen så kan kvotering mellan två likvärdiga kandidater lösningen.

Så kom inte och påstå att jag använder dubbelmoral. Jag har aldrig uttalat mig om kvotering till räddningstjänsten, förrän nu, och har överlag inte uttalat mig särskilt ofta om kvotering. Alltså smutskastar du mig och använder nedvärderande tonfall, utan att ha någon som helst belägg. Jag svarade på det åsyftade fallet, där jag råkade veta mer om omständigheterna varav jag uttalade mig om det. Ett fall som, återigen, är mer än tio år gammalt. Så det går inte ens att använda som ett vettig jämförelse.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[NeferNefer]
9/25/14, 5:15 PM
#10

Faktum är att mina erfarenheter påminner mycket om Ikajos. Det hände flera gånger att killar med sämre resultat på proven än jag fick högre betyg, trots att jag dessutom räckte upp handen på lektionerna medan de spelade ointresserade eller "tuffa". För att inte tala om hur jag som flicka missgynnades aktivt genom att jag sattes mellan bråkiga pojkar, så de slog på mig i stället för på varandra.

Och vad gäller lärare är det för det första så att det har blivit ett lågstatusjobb med dåligt betalt, med andra ord ett "kvinnojobb" som män inte är så intresserade av. Jag tror inte att någon försöker hindra män från att gå lärarutbildning och börja jobba i grundskolan. För det andra, på högskolor är det väl mer jämnt fördelat. Ändå tar fler kvinnor examen. Varför det? Blir manliga elever i högskolorna också missgynnade?

Jag ansluter mig till det Ikajo säger. Manlighetsnormen ställer till problem för pojkar och män. Det är inte rättvist för någon. Och jag personligen anser att vi kan lägga ner kravet på kvotering den dag de slutar kvotera in män på alla viktiga poster.

KimE
9/25/14, 5:38 PM
#11

Manlighetsnormen är långt ifrån hela sanningen, låter pojkarna skapa  oording i klasserna och är nöjd med att de inte får fullständiga betyg så har de inte mycket att välja på senare. Det har inte alltid varit stökiga klasser det är något som kommit på senare år.

Geru
9/25/14, 5:52 PM
#12

#9 Om jag hade tagit dig på större allvar hade jag skrivit som jag gjort förut, nämligen direkt till dig. Men det går ju inte att ta dig på allvar när du påvisar dubbelmoral. Det går, helt allvarligt, inte att ta någon som påvisar dubbelmoral på allvar, i och med att personen inte gör som den säger ändå.

Njae. Jämställdhet har ingenting med vad någon tycker är jämställdhet. Det är någonting som är direkt mätbart. Det är alltså fel av dig att påstå att jämställdhet är någonting subjektivt. Hur det uppnås, sure, men definitionen, nej.

Visst lät det som generaliserade åt andra hållet. Samtidigt är det så att du, som person, inte kan avgöra hur det är på alla platser i landet. För det varierar. Väldigt mycket. Där jag växte upp te.x. så ska ALLA plugga vidare. 

Du är sajtvärden. Du är den som representerar sajten. Du står praktiskt taget för alla ideal och innehåll. Och du brukar dubbelmoral. Alltså råkar hela sajten ner i diket av det.

Min far som är polis har en helt annan bild av det där med intagningskraven till Insatsstyrkan i polisen att göra. Och jag tar hans ord över ditt. Varje dag i veckan. Det är alltså inte alls antagningen till polishögskolan som är relevant. Utan till piketen, som dom så fint kallas.

Du verkar samtidigt inte förstå att det finns misogyna lärare av kvinnligt kön heller. Jag kan säga dig att det är lika vanligt åt båda hållen, för människor över lag är skit, lika mycket skit, åt båda hållen. Enda grejen är att män haft den styrande positionen i samhället, någonting som knappt finns kvar idag. I politiken te.x. är tjejer väldigt bra representerade, om jag förstod statistiken jag läste på balansen mellan kvinnliga och manliga representanter i riksdagen.

Och det är fortfarande dubbelmoral med Feminism-termen. 

Allt annat som jag just skrev gäller fortfarande med. Alltså dubbelmoral. Det är ingen smutskastning, för då hade du varit oskyldig, men det är du ju inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
9/25/14, 6:52 PM
#13

#12 Eftersom det är bara du som anser att jag använder dubbelmoral så hamnar vi i ett läge där jag har svårt att ta dig på allvar. Till råga på det klarar du inte av att argumentera baserat på argumenten utan väljer istället att anklaga mig personligen. Ska du diskutera med en person, gör det men kom inte att påstå att du inte nedvärderar någon när du inte klarar av att tilltala dem direkt. Till skillnad från hur du formulerar dig så har jag svårt att ta dig på allvar. Inte att jag har slutat göra det.

Uppfattningen av vad det innebär att leva i ett jämställt samhälle varierar mellan olika personer. Alla variabler är inte mätbara. För mig handlar jämställdhet om mer än bara siffror och mätbar data. För mig handlar det också om strukturer och värderingar, synen på könen. För andra handlar det om lika villkor på arbetsmarknaden, lika löner och antalet månader i föräldraförsäkringen. Enligt vissa så är vi redan jämställda, enligt vissa har vi kommit långt och andra menar att vi inte har kommit så långt som vi tror. Allt detta är åsikter. Liksom alla åsikter så måste man respektera att det finns olika.
Alltså är det fullt korrekt att säga att synen på jämställdhet är subjektiv.

Jag beskrev mina personliga upplevelser. Inte på något sätt försökte jag överföra mina erfarenheter på en generell skala. Däremot så finns det studier och undersökningar som har undersökt varför resultaten är sämre bland killar än bland tjejer. Detta är inte isolerat till bara svenska skolor, samma problem finns i t.ex. USA där det finns fler manliga lärare i skolorna. Vad studierna har kommit fram till är att det existerar en anti-plugg kultur hos unga killar som gör att de inte försöker. Då är det inte konstigt att deras betyg blir lidande. Liksom alla studier som finns det givetvis undantag, bara för att studier visar ett samband mellan manlighetsnormen och låga skolresultat betyder inte det att det är så det ser ut i exakt alla skolor, överallt.

Jag är Sajtvärd. Mitt ansvar är att se till att tonen på forumet är hövligt och att aktiviteten inte dalar allt för mycket för länge. När det kommer till åsikter så representerar jag ingen annan än mig själv. Jag har sedan länge gjort det tydligt. Mina åsikter är mina åsikter och i en diskussion har jag samma skyldigheter att hålla trevlig ton som alla andra. Ingen har någonsin får en varning eller repressalier baserat på att någon har en annan åsikt än mig. Det har aldrig hänt. När jag diskuterar representerar jag mina åsikter. Inte sajten i sin helhet. Om du försöker påstå det så förolämpar du sajtens medlemmar. Sajten finns till för alla sorters feminister och alla olika inriktningar. Helt väsensskilt från mina egna åsikter. Som jag framför i diskussioner som mig!

Tyvärr. Bara för att din far uppfattar det som att kraven sänks för kvinnor så betyder inte att så är fallet. Det finns inga som helst bevis för påståendet att kvinnor inom polis- och brandkåren skulle ha fått anställning på lägre krav än deras manliga kolleger. Inget bevis överhuvudtaget. Något som däremot är välkänt är tendensen för grov jargong på mansdominerade arbetsplatser, ofta med nedsättande kommentarer och dålig kvinnosyn, dit även polis och brandsoldater räknas. Något att tänka på kanske?

Jag har aldrig sagt att det inte kan finnas kvinnliga lärare som har ett misogynt beteende gentemot pojkar och killar. Jag ifrågasatte att någon anklagade hela den kvinnliga lärarkåren för sådant beteende (vilket skulle utgöra sisådär 98-99% av hela lärarkåren). Det är till och med så att jag har haft en kvinnlig lärare som gullade en massa med killarna i klassen trots att de störde lektionen. Så det finns kvinnliga lärare som ger killar positiv särbehandling också. Att påstå detta är inte dubbelmoral. Jag har aldrig påstått att det inte förekommer. Det gör det säkert. Men det är inte orsaken till att killar har sämre betyg överlag. I fall har man misskrediterat nästan hela den svenska lärarkåren. Baserat på ingenting.

Du har inget som helst belägg för att jag använder dubbelmoral, vilket jag inte gör, och du har ingen rätt att ifrågasätta mitt engagemang som feminist. Eller hur "korrekt" feminist jag är. Jag väljer bara att se saker ur ett större perspektiv.

Jo, du smutskastar. Du misskrediterar mina argument genom att kalla det för dubbelmoral istället för att faktiskt, på riktigt, bemöta mina faktiska argument. Om du kan bemöta dem istället för att attackera mig som person så kan vi hålla en vettig diskussion. Vilket du inte har bidragit till hittills.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Geru
9/25/14, 8:00 PM
#14

#13 Du säger en sak, gör en annan. Alltså dubbelmoral. Överlag brukar man väl gå till politik för att just prata politik, och även feminism. 

Ikajo, du har aldrig tagit åt dig av något jag sagt, och jag förväntar mig helt ärligt inte att du ska heller.

Så bortse från det som har med dig som person att göra med då? Jag själv är mina åsikter. Allting där är samma sak i min värld. Kommenterar du på en åsikt kommenterar du kring mig och mina värderingar - alltså personen. 

Jämställdhet är faktiskt enkelt. Riktigt, riktigt enkelt. Du tar helt enkelt värderingarna som du har när du inte vet om könet på en människa, och behandlar den sedan när du fått reda på könet på samma vis. Gör kön orelevant, helt enkelt.

Definitionen av jämställdhet är att det är lika förutsättningar för båda. Och det är definitivt mätbart, i vilket fall alla praktiska delar. Sociala normer är en annan femma. Men nu pratade vi struktur, eller hur?

Visst finns det problem kvar. Men det är inte något patriark direkt, så som andra länder är, även om diskriminering fortfarande förekommer och så. Sen kommer det mest troligen aldrig försvinna helt heller, och det är ju av samma anledning som te.x. rasism aldrig försvinner, även om man självklart ska slåss för det.

Alla praktiska saker går att göra på mindre än några veckor. Men folk är trångsynta, och du vet mycket väl att riksdagen är en sandlåda för "vuxna".

Men det upplevdes som att du överförde just dina personliga erfarenheter på en generell skala.

Det kan mycket väl finnas en anti-plugg kultur. Jag har inte stött på den. Så den är helt främmande i min världsbild i vilket fall. Det är väl iallafall goda nyheter, om något.

Faktiskt så är det så att dom sänkte styrkekraven just för att tjejer skulle komma in. Det vet jag att dom gjorde, men det är ju typ 10 år sedan nu. Att dom sen gått hush om det är en annan femma, och antagligen ingen som bryr sig. Just för att sociala normer idag säger att det är okej att göra så för kvinnor. För att få jämställdhet. Jag tycker inte så, och du verkar inte heller tycka så, så det är ju bra.

På just pappas del inom polisen är det fler tjejer än killar. Överlag inom polisen är det en rätt bra balans mellan könen, i vilket fall på inre tjänst. Vilket är ditt dom flesta tjejer söker sig, av någon anledning…

Det är lite som att vara partiledare för ett parti och vara Sajtvärd på ett forum. Medlemmarna är viktiga, men den som syns är sajtvärden. Precis som i politiken med så har inte alla medlemmarna samma uppfattning. Men dom är där ändå.

Vad du har gjort är att inte lyfta fram att det finns misogyna lärare åt båda hållen. Och som sagt, är det jämställdhet vi pratar om så måste bådas tas fram. Jag har aldrig påstått att det inte förekommer, utan precis så som jag sa är båda könen lika mycket skithögar.

Fast det la jag ju fram. Belägg för det alltså. Några av dom som du nu tacklat, andra som ligger kvar sen tidigare diskussioner du haft med mig och andra(för jag läser mycket, mycket mer än vad jag skriver).

Jag har all rätt att ifrågasätta. Precis all rätt. Annars skulle du inte ha rätt att ifrågasätta att te.x. SDs uttalanden och andra liknande saker. Att säga att någon inte har rätt att ifrågasätta är samma sak som åsiktscensur. Du tar dig rätten att bestämma hurvida någon får tycka något.

Jag smutskastar fortfarande inte. Jag påstår att det är dubbelmoral, och lägger sedan fram punkterna till varför jag tyckte det. Smutskastning är grundlöst, och det är definitivt inte det jag skrivit. Som sagt. Att påstå att jag smutskastar är ju att diskutera min person med i sådant fall, därav blir det dubbelmoral där med…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: