Annons:
Etikettpolitik
Läst 1695 ggr
Ikajo
11/2/14, 4:54 PM

Kvinnor i politiken

Att kvinnor döms hårdare än män i liknande situation är något som vi är relativt bekant med. Enda gångerna som de omvända gäller är i situationer som är starkt förknippat med kvinnorollen. Att vara kvinna i politiken betyder ofta att du nagelfars och minsta lilla brist blåses upp till enorma proportioner. Något som inte drabbar manliga politiker lika ofta och inte på lika lösa grunder.

Eller som den här krönikörer skriver: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article19770519.ab

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Southpaw
11/3/14, 12:01 PM
#1

Jag märker att du inte är i kontakt med verkligheten…

1) Det hon får kritik för, är faktiskt värdig för kritik. Att hon som MILJÖpartist använder sig av inte bara olagliga, men rent av miljö-hälsofarliga kemikalier/metoder är inte bara idiotiskt, men också högst hypokritiskt.  

2) Förmodar att du inte är inne på iFokus-sajten 'Politik' med andra ord, eller andra politiska sidor för den delen. Jag har sett manliga (och mindre uppsatta) politiker fått mer kritik för mindre. I stort sett så får faktiskt ALLA politiker skit oavsett om de har gjort något fel eller ej. Ibland är tilliten för politiker så otroligt liten att folk t.o.m skapar konspirationsteorier om dem, (något det existerar gott om här på iFokus).

3) Om du (ni) kanske syftar på att journalister 'grävde djupare' efter den första tabben kom fram som något hårt; låt mig bara klargöra att detta är inte så ovant inom journalism. Då detta är trots allt något en god journalist ska göra (om det anser sig vara passande)…. Vilket har ingenting att göra med hennes kön, utan att hon är politiker.

Så nej, inget av denna kritik hade med att göra att hon är kvinna. Detta var inte 'hårdare' än vad en manligt politiker skulle få, om något så skulle jag själv säga att detta var om något, mjukare med tanke på hur stor av en tabbe detta var. Den enda sexism jag ser är detta svaga försök att 'beskydda' en kvinnligt politiker enbart för att hon är en kvinna.

 Hon gjorde fel, inte som kvinna, men som medmänniska och miljöpartist. Allt är inte ett tecken på sexism. Använd inte sexism som fanatiker använder gud: "Då jag egentligen inte vet vad detta beror på, så måste det ha varit ….. som ligger bakom det".

Upp till toppen
Annons: