Annons:
Etikettpolitik
Läst 1591 ggr
Persifone
12/4/14, 5:28 PM

Har Fi någon chans?

Tror ni att Fi, i valet den 22 mars, har någon chans att komma över 4-procentspärren?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Skogsraah
12/4/14, 5:39 PM
#1

Röstade vet inte, men lutar nog mer mot nej, trots att jag önskar att de kom in 😕

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Em_
12/4/14, 5:42 PM
#2

Nej, jag tror att alla små partier kommer tappa väljare. Känns som att folk är trötta på allt tjafs. Det låter som att de flesta som inte röstar på SD kommer välja  M eller S för att stärka "sitt" block.


Nareg80
12/4/14, 5:45 PM
#3

Vänta nu lite, kommer det att bli omval?!

JonasDuregard
12/4/14, 5:51 PM
#4

Jag tvivlar på det. Det skulle vara på rejält minskat valdeltagande kombinerat med ökade sympatier då. Men det första är ju ingenting att hoppas på direkt. 

Det man kan se i siffrorna är att i EU-valet där de kom in fick de 204 tusen röster och i riksdagsvalet 195. Jag gissar att det är ganska nära det högsta de realistiskt kan tänkas få. Jag gissar vidare att deras väljare är ganska benägna att gå och rösta. Så om valdeltagandet blir så lågt som i EU-valet (hemska tanke) så kommer de kanske in, men låt oss hoppas att det inte blir så illa.

Om man ska spekulera lite så tänker jag att många som röstade på dem gjorde det med ganska hög tillförlit till att det skulle bli regeringsskifte även om de inte kom in, nu är kanske folk inte lika säkra på det och då kanske de tappar lite.

JonasDuregard
12/4/14, 5:55 PM
#5

#2 Tror du det? Jag tror snarare att omval tenderar att gynna småpartierna eftersom deras kärnväljare (som oftast är hela deras väljarkår) nog går och röstar i hög utsträckning. De största partierna verkar i alla fall gynnas av högt valdeltagande.

Men vi får väl se. Det hade varit trevligt om ett par småpartier åkte ut.

TjockaBerta
12/4/14, 6:49 PM
#6

Jag tror att folk kommer att lägga sina röster på de tre största partierna då de sett hur det gick i höstens val. Många känner att deras röster var bortkastade.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: