Annons:
Etikettsociala-medier
Läst 2943 ggr
Ikajo
12/18/14, 6:46 PM

Lögner om kvinnor som folk tror på

Hur många av de här myterna har du hört för?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
[Yllhilda]
12/18/14, 7:05 PM
#1

De flesta av de där som jag hört var för flera år sedan, när jag var tonåring faktiskt. Men senaste gången jag hörde någon av dem(den om att kvinnor är bättre föräldrar) kan ha varit på flashback i samband med ordet "sliddjur".

Geru
12/19/14, 10:13 PM
#2

Det skulle ju vara trevligt att se en om män, på samma vis. För jag kan ju säga att sådana där stereotyper ligger nära båda könen…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
1/19/15, 12:57 PM
#3

Det fascinerar mig så otroligt att det finns folk som fortfarande tror att mödomshinnan spricker. Hade en kompis av kvinnligt kön som blev oerhört upprörd av att höra att det inte stämde.

Ikajo
1/19/15, 2:56 PM
#4

#3 För mig är det otroligt att så många kvinnor tycker att det är fullt normalt att det gör ont och blöder första gången man har sex. Blodet skulle då bero på mödomshinnan…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Hoseok
1/19/15, 5:24 PM
#5

För mig är det en sådan absurd sak.. När jag som 13-åring faktiskt trodde på att mödomshinnan sprack så ville jag ju aldrig i mitt liv ha sex på grund utav det, för det låter ju brutalt och hemskt att något ska gå söder.

Ikajo
1/19/15, 5:26 PM
#6

#5 Det heter till och med inte mödomshinna längre. Nu mer pratar man ju om slidkrans.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Wellcraft
2/10/15, 11:35 AM
#7

Tyvärr är det så inprintat att det för cistjejen ska blöda och göra ont.
I somras hade jag en livlig diskussion med en man som råkade vara på samma fest, han påstod att mödomshinnan fanns.
Det sorgligaste med det hela var att när jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade så intygade hon att mödomshinnan fanns & lade även till att den kunde gå sönder vid ridning och dyl.

Tråkigt att folk, även de som ska kallas pålitliga spär på en gammal myt som faktiskt skrämmer folk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kampfrieser
2/20/15, 11:27 AM
#8

#7 Haha, wow. Jag som ridit sedan 4 års ålder borde ju med den logiken var alldeles söndertrasad då.

Men shit. Okej, inte för att jag har så mycket tilltro till sjukvårdsupplysningen - vet oftast mer än de som sitter där, men det där är ju absurt.

ny.här
2/20/15, 12:17 PM
#9

Jag vill bara inflika att mödomshinnan finns på vissa, men troligtvis ett fåtal.

Ikajo
2/20/15, 1:20 PM
#10

#9 Den finns inte ens på vissa. Som sagt så är det riktiga namnet slidkrans. Det är ingenting som ska gå sönder. Ibland dock så kan slidkransen helt täcka vaginan eller vara tajt, men detta är medicinskt och behöver oftast åtgärdas genom operation.

Om man som slidbärare har sex utan att vara tillräckligt upphetsad så är det inte bara slidkransen som kan skadas utan också slidväggen vilket kan orsaka smärta och blod. Är man upphetsad ordentligt så vidgar sig vaginan och blir flera gånger större, den inre delen av klitoris styvnar på samma sätt som en mans penis. I det läget så är risken för att det ska göra ont väldigt liten. Det är väldigt synd att det verkar som väldigt få slidbärare som har partners som är villiga att vänta tills slidan är redo.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

ny.här
2/20/15, 1:27 PM
#11

#10 jag fick åka in akut när jag var 13 år, jag hade fruktansvärt ont i magen. Det var mensen som kommit men den kom inte ut pga att det var helt täckt. Jag blev sövd och de öppnade på och sedan fungerade det som det skulle.

Säkert ovanligt men jag torde väl inte vara helt ensam.

Ikajo
2/20/15, 1:33 PM
#12

#11 Citat från #10 "Ibland kan slidkransen helt täckta vaginan […] med detta är medicinskt och behöver oftast åtgärdas genom operation."

Jag sa inte att slidkransen inte kan täcka helt täcka. Jag påpekade dels att det heter just slidkrans (den sitter längre ner än vad som folk ofta tror) och dels att om den täcker helt så är det ett medicinskt problem.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Salish
3/24/15, 9:32 PM
#13

Underligt att de säger att "the hymen" alltså slidkransen kan spricka genom att man cyklar,  när den inte ens finns… dock tänjs den ju ut och det är helt riktigt att en läkare inte kan kolla om en person är oskuld.

Annons:
Sealle
4/15/15, 11:03 PM
#14

… Va. Finns inte mödomshinnan? Hur länge har folk vetat om detta? Haha, nu undrar man ju vad mer man inte känner till.

Ikajo
4/16/15, 8:51 AM
#15

#14 Exakt när det blev vedertagen medicinskt vet jag inte men det har vart fakta ganska länge. Tyvärr sprids ju myten fortfarande från alla möjliga håll.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Wellcraft
4/25/15, 6:05 PM
#16

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Salish
4/25/15, 11:18 PM
#17

Intressant. Tänkte på det när jag var yngre och fick höra om det här med mödomshinnan, "va vaddå jag har ju ingen hinna". Har inte folk sett att den inte finns eller?

Upp till toppen
Annons: