Annons:
Etikettsociala-medier
Läst 1456 ggr
Ikajo
12/27/14, 9:56 PM

Everyday Sexism

Ett föredrag hållet av skaparen av sajten www.everydaysexism.com i samband med en TEDx konferens. Hon säger rätt viktiga saker och belyser grundläggande problem. Även om vissa saker inte skulle hända i Sverige på grund av den svenska mentaliteten så är det inte så länge sedan en kille lyfte kjolen på en tjejs klänning på grund av ett vad.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Andorr
12/27/14, 10:06 PM
#1

"Den svenska mentaliteten" brukar användas i förlöjligade syfte. Att inte våga vara spontan, typ. Feg, tråkig svensk.

Jag uppfattar det dock som att TS ser detta uttryck på ett positivt sätt. (?)

Jag har för avsikt att se på det länkade materialet vid tillfälle.

Ikajo
12/27/14, 10:30 PM
#2

#1 Jag syftar på att saker som "catcalling" och dylikt inte förekommer på samma sätt i Sverige som i många andra delar av världen. Mycket eftersom många svenskar skulle tycka det vore konstigt om folk ropade till folk de inte känner. Att det skulle vara förolämpningar eller snuskigheter har mindre med saken att göra. Det är ett mycket osvenskt beteende.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

KimE
12/31/14, 5:16 PM
#3

När jag var yngre hände det att några visslade efter flickor för att visa att de uppskattade deras utseende och få en blick tillbaka.

Ikajo
1/3/15, 12:09 AM
#4

#3 …"Flickor" (för jag antar att det faktiskt var kvinnor) kanske inte uppskattar den typen av "uppskattning". Jag har aldrig begripit mig på uppfattning om att kvinnor skulle på något vis gilla att män tar sig rätten att bedöma om deras utseende tilltalar dem.

Jag har visserligen blivit tilltalad av främlingar på stan för att de gillar en hatt jag har. Men det just det, de tilltalade mig. Pratade med mig och sa att de tyckte att min hatt var snygg. Det var dessutom min hatt de kommenterade. Inte mig personligen. Vilket var en mycket trevlig komplimang.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

KimE
1/3/15, 7:00 PM
#5

Ja tonåringar eller unga kvinnoroch visslarna var tonåringar med. Att bedömma utseende är en automatisk grej, därimot går det välja om man ska säga något eller inte.

Ikajo
1/3/15, 8:01 PM
#6

#5 Jag skulle inte påstå att bedöma utseende är en automatisk grej. Däremot så skulle det inte förvåna mig om det finns en viss betingning bakom. Det finns rätt många människor som inte noterar hur människor ser ut överhuvudtaget.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
KimE
1/4/15, 8:16 PM
#7

Jag tror att det är yttterst få som inte noterar hur människor ser ut.

Andorr
1/4/15, 8:51 PM
#8

Om jag har förstått saken rätt, så är betingade reflexer rätt automatiska.

Så, som jag ser det säger #5 och #6 samma sak, fast med lite olika ord. 🙂

Ikajo
1/4/15, 10:13 PM
#9

#8 Jojo, så är det ju men en betingning är inlärt. Alltså är det inget som är där naturligt utan något vi uppfostras till. Det är ju trots allt inte bara föräldrarna som uppfostrar barnen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: