Annons:
Etikettmassmedia
Läst 5290 ggr
Ikajo
1/9/15, 10:44 PM

Bara bröst

En minidokumentär om bröst. Diskutera gärna nedanför era tankar kring dokumentären och ämnet som den tar upp.

OBSERVERA! Kommentarer av den här typen: "Sen är det ju mängder med män och killar som tycker […]" är inte välkomna. Kvinnors kroppar finns inte för att recenseras. (Citatet är en faktiskt del ur en faktiskt kommentar till dokumentären.)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Andorr
1/9/15, 11:05 PM
#1

Av någon anledning "skuttade" tuttfilmen.

Jag tycker väl att var och ens bröst är både  speciella och unika.

Jag hoppas att jag slipper stöta på silikontutts, speciellt de som är gjorda enbart för storleken skull.

Sen vet jag inte riktigt vad Ts menar med: Sen är det ju mängder med män och killar som tycker…

Ska jag vara stolt över att jag inte förstår vad Ts menar, eller ska jag skämmas? 🤔

Ikajo
1/9/15, 11:36 PM
#2

#1 I kommentarerna till dokumentären så är det flera män som tyckte att de skulle berätta just vilka sorts bröst de tyckte om och vilka sort bröst andra män tilltalas av. Istället för att diskutera själva huvudfrågan: bröstfixeringen i sig. Det kan bli mer än bara tröttsamt när någon tar upp ett ämne som det här och det genast kommer människor som bidrar till problemet. Utan att dem inser det.

I det här fallet så är det inte intressant att män och killar tycker si eller så om bröst. I det här fallet handlar det mera om kvinnornas förhållande till sina egna bröst och det ideal som trycks i deras ansikten på daglig basis. En av kvinnorna i dokumentären blev ju sexuellt trakasserad för att killar tyckte de hade rätt till hennes bröst.

Förstår du bättre nu? Annars är det nog bara att gå till Youtube och läsa kommentaren. Den ligger rätt högt upp.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Triccia
1/10/15, 12:01 AM
#3

Kollade på denna film lite motvilligt, hade inget för mig.. trodde mest det skulle va lite töntigt och överdrivet av nån anledning. Själv har jag aldrig haft komplex just för brösten då jag ligger ganska nära "idealet" gällande bröst. Nånstans mitt i filmen blev jag dock skitförbannad och lite tårögd. Jag har lite blåögt trott att killar alltid gillar vad dom får/ser trots "idealen". I detta klipp säger några att det är ÄCKLIGT med små bröst!! VA?!! Jag blir helt förstummad! Jag har sett mängder med tjejkompisar i duschen med bröst i alla möjliga storlekar och former och hört om deras komplex men också hört och sett hur de haft pojkvänner/sambos/äkta män som älskat dom precis som dom är, trots hängtuttar, pyttebröst och jättebröstvårtor. Män bryr sig inte i slutändan, det är vad jag är uppväxt med! Jag är nu över 30 år och har fortfarande inte förstått att det finns en värld utanför min bubbla, där det finns människor som tycker att det är äckligt att inte se ut som en retuscherad bild…

Såg nyligen en länk på Facebook med "fula tuttar", blev lika överraskad då när jag klickade på länken! Jättefina tjejer var det! Och sjukt fula kommentarer. Förstår inte. Jag förstår verkligen inte.

Säg OCH istället för MEN... :)

Triccia
1/10/15, 12:12 AM
#4

Oj, kanske missuppfattade lite… kanske inte skulle skriva om vad jag upplevt att män tycker… Såg jag nu när läste tråden igen och postat. Jaja, ta bort det om det inte passar. Skrev bara utifrån mina egna känslor och upplevelser .

Säg OCH istället för MEN... :)

Ikajo
1/10/15, 12:26 AM
#5

#4 Du har inte alls missuppfattat faktiskt. 😃

Jag ville inte att det skulle bli en tråd där män håller på att förklara varför de tycker om alla andra sorters bröst och varför kvinnor borde tycka det är smickrande. Ibland är det svårt att göra tydligt.

Det är just kvinnors personliga upplevelser och tankar kring ämnet i sig som jag vill lyfta.

(Vi tar bara bort inlägg om de bryter mot sajtens regler.)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

LitenEstelle
1/10/15, 11:20 AM
#6

Usch ja.. när jag gick i mellanstadiet var det många killar som tafsade på oss tjejer och alla var väldigt fixerade vid våra kroppar. 
Jag minns speciellt en dag då jag och min tjejkompis satt på en bänk och killarna vi tyckte om kom fram till oss. Han som jag tyckte om pekade på mig och sa till sin kompis att "jag vill ha henne för hon har störst bröst, du kan ta hon andra". Jag blev överlycklig. För han ville ha mig! Nu när jag tänker tillbaka blir jag så jävla förbannad…

(e.s.) 

Annons:
Ikajo
1/10/15, 12:05 PM
#7

#6 Det verkar onekligen finnas brister i hur vi fostrar synen på kroppar, och på andra människor. Frågan är om det är något skolan borde jobba med eller om det är föräldrarna som behöver bli mer medvetna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Daisy-Moa-Elsa]
1/10/15, 12:26 PM
#8

Jag får direkt en liten fundering, man säger att det gjordes 4.000 bröstoperationer ett visst år,  dock utan att tala om hurvida det rör sig om bröstförstoringar bara eller alla typer av bröstoperationer inklusive bröstreduceringsoperationer?  Synd att det inte framgår.

LitenEstelle
1/10/15, 1:25 PM
#9

#7 Jag tycker att det först och främst är föräldrarna som måste lägga grunden för en sund syn på människokroppen, men där föräldrarna inte räcker till måste skolan ta vid - och det gör den tyvärr inte. 

Det var aldrig någon vuxen som sa till när pojkarna tafsade, skrek "hon och hon har mens" osv. Vi fick knappt någon information alls om kroppen eller sex. Och ifall man sa till en kärare när killarna var jobbiga så fick man till svar att "pojkar är sådär, de växer snart ifrån det". Vi tjejer fick helt enkelt stå ut med alla blickar, ord och händer för så hade det alltid varit.

(e.s.) 

Triccia
1/10/15, 11:04 PM
#10

Vi har alla ett ansvar att föra fram en positiv självbild till unga tjejer, oavsett om vi är förälder, lärare eller bara en vanlig privat person. Alla kan göra något, ingen kan göra allt. Som jag beskrev tidigare har jag personligen inte haft några problem i detta område, har helt ärligt inte ens varit speciellt intresserad av feminism överhuvudtaget trots att jag läst en hel del i ämnet. Hamnade i detta forum lite av en slump för ett tag sen och förstår att det finns nåt här som intresserar mig, nåt som jag kan göra skillnad i. Har av denna tråd fått en insikt som jag faktiskt kan använda mig av i framtiden! Hoppas fler känner likadant :)

Säg OCH istället för MEN... :)

Ikajo
1/11/15, 10:10 PM
#11

#10 Roligt att du känner att du har hittat något på forumet som du gillar. 🙂

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

KimE
1/14/15, 7:59 AM
#12

Jag gillar de flesta sorters bröst speciellt om de sitter på någon jag tycker om.

Ikajo
1/14/15, 1:59 PM
#13

#12 Nu var det ju inte det det handlade om. Det var just den typen av kommentar som undanbads.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Deviance
1/28/15, 6:05 PM
#14

Själv var jag först jättenöjd med mina bröst. Trots att de hade lite bristningar och så. Men sen började jag ta prevmedel och så började de växa och få ännu mer bristningar ovanförbrösten så huden spänst blev mindre och jag upplever att de hänger mycket mer. Och jag har jätteont i ryggen och inga bhar passar så just nu känns allt bara som ett enda stort hassle och jag har börjat få komplex för brösten speciellt för att det är ett sånt jävla tjat om det hela tiden. Tycker att den interaliserade sexismen bland tjejer på sociala medier har blivit så mycket starkare på senaste tiden, vilket är jättetråkigt och jag försöker hitta en teori till varför det har fått en sådan rush på så kort tid nu. Det är mycket snack om "Tur att jag har så fasta bröst ändå. Hade inte stått ut med mig själv annars." och sånt tycker jag är skitjobbigt att höra och ibland skickar många direkt ut ett meddelande nästan targetat till sina medsystrar+ickemän med bröst att deras bröst är sämre osv osv. Är så trött på shaming från folk som passar in på normen som måste ställa sig och skrika när media väljer att försöka minska hetsen med kroppsideal. Skinnytears osv.

____________

hamstrar & fotografering

Persifone
1/28/15, 6:35 PM
#15

#14 När feminismen går framåt ökar också motståndet, så kallat backlash.  Om jag inte fått något om bakfoten.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tarantass
1/28/15, 6:58 PM
#16

Ja, motstånd kan öka när något bra vinner terräng. Men det är kanske bra om man är vaksam ändå, för motståndet kan också öka därför att det bra förlorar terräng. Ofta kan det väl vara på båda sätten samtidigt, på olika delar av "slagfältet". Här har jag en känsla av att det är så.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Deviance
1/29/15, 12:41 AM
#17

#15 Ja jo det förstår jag. Tycker bara det blivit så extremt och det är ju inte direkt feminist-bashare utan bara en högre grad av tjejer som klankar ner på andra tjejer. Ah jag vet inte, det är bara så jävla tröttsamt just nu.

____________

hamstrar & fotografering

Atropa
8/12/15, 4:55 PM
#18

fantastiskt klipp! älska bröst! jag har dock silikon och dom ser precis ut som vanliga tuttar -alltså ser inte ut som fotbollar ;)

ina9
9/5/15, 1:19 PM
#19

Jättebra video. Många kvinnor börjar ju ifrågasätta det när de har barn och deras bröst får användas till ett ändamål. Men då är det ändå många män som ska ha åsikter om att de inte vill se kvinnor amma offentligt… 
Det är så himla onödigt att kvinnokroppen ska vara sexualiserad! Blir så arg när jag tänker på det.

Upp till toppen
Annons: