Annons:
Etikettspel
Läst 3425 ggr
[bat]
2015-03-18 23:39

Begreppet gamergirl

Gamergirl, girl gamer osv.osv. Själva ordet känns som en nagel i ögat på mig. Jag har inga problem ifall man självmant kallar sig för gamergirl. Det som stör mig är själva konstruktionen av att man måste dementera att man just är en tjej som spelar. Som att man styr kontrollen med sitt kön. Längtar extra mycket till dagen då spelvärlden är könsneutral och begrepp som gamergirl är ursuddade.

Annons:
Skogsraah
2015-03-19 00:00
#1

Håller helt och hållet med dig. Och sedan att det ska göras till något sexigt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

sisela
2015-03-19 00:20
#2

Men att dementera att man är en tjej som spelar betyder att man förnekar det. Det verkar som att du menar något annat, kanske "cementera"?

Hoseok
2015-03-19 00:29
#3

Att vara en kvinna och spela på twitch verkar vara en av de värsta sakerna gamers kan uppleva idag. Jag gjorde misstaget att läsa chatten under en twitch-streamer där en ganska känd gamer spelade. Hon fick så mycket hat. Så mycket sexistiska kommentarer. 

Sen att alla klagar på att kvinnliga gamers på twitch och liknande tjänster "har urringat för att tjäna mer pengar" osv, alltså.. Hade jag tjänat mer pengar genom att ha på mig urringad tröja så hade jag lätt haft på mig det.. Haha. Det är ju hennes kropp, hennes val. 

Jag nöjde mig i alla fall med det faktum att hon spöade skiten ur alla i spelet.

[bat]
2015-03-19 00:42
#4

#2 Vad bra att du la märke till det! Demonstrera skrev jag men T9 ville annat. :)

[bat]
2015-03-19 00:46
#5

#3 Håller helt och fullständigt med! Det är inte sällan kvinnor på Twitch/youtube som visar sig på "manlig mark" och briljerar oftast möts av hat och skällsord. H*ra är ju t.e.x. väldigt vanligt att höra i spelkretsarna.

sisela
2015-03-19 00:49
#6

#4 ahaaa! Tack, det var mer logiskt :)

Annons:
[bat]
2015-03-19 00:54
#7

#1 Precis! Både kvinnorna som spelar och de kvinnliga karaktärerna som existerar ska ha så mycket sexuella inslag som möjligt. Tycker att Nintendo är det enda företag av de större som tack och lov börjat gå ifrån det. Men kanske är för att de rent allmänt är mer barntillåtna.

Skogsraah
2015-03-19 01:02
#8

#7 Ja det är jättestörande… Hur ska man lyckas ändra på spelskaparnas och typ majoriteten av de spelande männens syn på kvinnor? Det är vidrigt. Sedan kan jag tycka att det inte ska sitta i hur mycket en tjej visar av brösten, att hon tjänar därefter. Är ju fruktansvärt. Hade aldrig gått med på det, trots att vi säger att jag tjänat mer… Blir ju som att jag säljer min kropp åt rabiata sexistiska män.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Hoseok
2015-03-19 01:12
#9

"Varför spelar inte fler kvinnor spel!?"
"Varför kan jag inte hitta en flickvän jag kan dela samma intresse som?!"

Gissa en gång. 

Plus att det är väl statistik som visar att bokstavligt talat hälften av alla gamers identifierar sig som kvinnor? Anledningen till att de inte "syns" är ju för att så fort de sätter på micken, visar sig själva eller liknande, så blir de påhoppade.

Nu kommer jag och säger det uppenbara, men men.

[EvelinaL]
2015-03-19 02:17
#10

Jag spelar rätt mycket. All respons jag har fått när jag har nämt att jag är en tjej är "Va kul, finns så få tjejer som gamear". Aldrig något negativt. Jag blir otroligt irriterad på tjejer som sitter på twitch med tuttarna hängandes och "spelar". Nu säger jag verkligen inte att alla gör det men många tjejer kallar sig "gamergirls", drar ner tröjan och skriker "se på mig". Det vill oftast bara ha uppmärksamhet och det får mig att bli så ledsen att de tror att de behöver dra ner tröjan och visa tuttarna för att göra det. Sedan är det ingen skam med att tjäna pengar på att filma sig själv med eller utan kläder. Porrbranshen är enligt mig stärkande för kvinnor (förutsatt att de är där på sina egna vilkor).  Det jag menar är att de är en skillnad på de såkallade "gamergirlsen" som sitter helt uppiffade med tröjan neddragen och försöker spela spel. Det känns bara så fake för mig. Och varför jag tror jag blir irriterad på de här tjejerna är för att jag vill verkligen inte att folk ska tro att alla tjejer som spelar är så där. 

Sedan med att kvinnor är sexualiserad i spel osv. så går det mycket åt båda hållen. I de flesta spel jag spelar är båda könen väldigt sexualiserade dvs. killarna är extremt muskliga och har knappt några kläder på sig och tjejerna är kurviga och lättklädda. Men jag spelar även spel där båda könen har full rustning. I det fallet tycker jag inte man kan peka finger åt företagen för företag kommer alltid producera det som konsumenterna vill ha. Om vi som konsumenter istället är tydliga med vad vi vill ha så kommer det försvinna. Så istället för att skrika på andra så kan man istället ta sitt ansvar och säga "Nej, jag vill inte spela det här spelet för kvinnorna är för lättklädda".

Hoseok
2015-03-19 02:21
#11

#10 Vad kul att du tillhör den grupp av människor som slipper undan trakasserier på spel, det måste vara oerhört skönt.

Jag reagerade dock starkt på resten av ditt inlägg, för det är oerhört mycket slutshaming där. Snälla döm inte tjejer för att de klär sig på ett visst sätt. De kan gilla att spela spel precis lika mycket som dig, även fast de klär sig lite annorlunda och/eller beter sig annorlunda.

De flesta tjejer som "drar ner tröjan" är inte så dumma som du verkar tro. De vet precis vad de gör. 

jag vill verkligen inte att folk ska tro att alla tjejer som spelar är så där. "
Grejen är att du bidrar med att ge en dålig syn på tjejer som spelar genom att säga så som du gör om vissa tjejer som spelar. Istället för att kolla ner på dessa tjejer som du inte tycker är "riktiga gamers", varför kan du inte hylla dem och uppmana dem att fortsätta göra det dom gör? Visa att ALLA tjejer får spela spel, även fast dom inte spelar det på samma sätt som DU spelar? 

Och angående att kvinnor och män är "sexualiserade" i spel. Det handlar om Male Gaze. Male Gaze innebär att man skapar karaktärer efter hur heterosexuella män vill se dem. Det är riktat till en heterosexuell manlig publik. 

~
Jag blir bara en aning ledsen av att se kvinnliga gamers klanka ner på andra kvinnliga gamers, bara för att dom inte "är äkta" enligt dom. Det förstör så extremt mycket. Det hjälper inte alls.

Hoseok
2015-03-19 02:27
#12

Förresten så är det inget fel med att vilja ha uppmärksamhet. Det är mänskligt att vilja ha uppmärksamhet. Alla som streamar spel vill ha uppmärksamhet, varför annars skulle de streama?

Snälla slut-shame:a inte kvinnor. Eller någon alls, för den delen. Bara.. gör det inte.

[EvelinaL]
2015-03-19 02:42
#13

Är ärligt talat rätt trött på folk som sitter på nätet och klagar på hur ojämnställt och orättvist samhället är för endast kvinnor. Gör något produktivt istället. Stödj inte företag som diskriminerar, använd ordet hen istället för honom/henne och vad mer ni nu har lust med istället för att sitta och klaga på var enda människa vars handlingar/åsikter inte faller er i smaken.  Allt är inte svart och vitt.

Annons:
Hoseok
2015-03-19 02:48
#14

Fast vad vet du om hur mycket "produktiva saker" alla i denna tråd gör i sitt liv? As far as you know så kan vi dagligen vara aktiva i demonstrationer, kampanjer och allt som vi kan hitta för att försöka kämpa för ett jämställt samhälle. Jag skulle aldrig medvetet stötta ett företag som diskriminerar någon för dess könsidentitet, kön, religion, läggning eller dylikt. Jag har använt hen i snart 10 år. Så exakt vad är det du ville få sagt med det där?

Kan man inte argumentera i ett forum och samtidigt göra saker som, enligt dig, gör skillnad?

Dessutom, du uttryckte din åsikt gällande något. Jag sa emot det då jag inte riktigt höll med i det du sa, plus i ärlighetens namn, kände mig en aning illa till mods av det.

Det är lite det forum brukar vara till för. Det är därför det i folkmun kallas diskussionforum. Man diskuterar, argumenterar.

Dessutom x2, när har jag någonsin påstått att det bara är kvinnor som utsätts i samhället? Jag kämpar regelbundet för mäns rättigheter att få göra saker som idag är svårt eller till och med omöjligt. Det ändrar inte det faktum att kvinnor fortfarande är, och har alltid varit, det förtryckta könet. Och det betyder inte att det måste fortsätta vara så.

kampfrieser
2015-03-19 02:56
#15

#10 Grejen är att man ska kunna sitta topless utan att bli sexualiserad. Det är lite det vi framför här. Kvinnor blir alltid, över allt, sexualiserade i allt de gör. Det spelar ingen roll om det finns de som indikerar att de VILL bli sexualiserade, det fenomenet är endast så pass utbrett pga de patriarkala strukturer som finns idag.

Så trött som du är på de kvinnor du i din text beskriver - så trötta är alla vi som faktiskt är någorlunda insatta och aktiva feminister på de som bräker ur sig saker som formats utifrån patriarkala strukturer.

Och allt det där som Kneko säger.

[EvelinaL]
2015-03-19 02:56
#16

#14 Jag blir mest irriterad att det tar så mycket tid och uppmärksamhet ifrån andra frågor i samhället som enligt mig är mycket viktigare. 

Jag sa vad jag tyckte, jag är helt okej med att folk motargumenterar det jag säger. Mitt mål i livet är inte att alla håller med mig, utan att jag har fått berätta min syn på saken sedan vad folk gör med den bryr jag mig inte om.

Hoseok
2015-03-19 02:59
#17

#16 Fast vad som är viktigt för dig är ju kanske inte lika viktigt för andra, har du tänkt på det? Du behöver ju inte bli "trött" på att folk kämpar för det dom själva tror på, så länge det inte är rent utav stötande, då.

Vi kämpar ju för samma sak på den här sajten: Jämställdhet. Är det inte det viktigaste? Dessutom så kanske inte alla kan bidra med lika mycket som du i vissa frågor.

kampfrieser
2015-03-19 03:03
#18

#14 Det blir väldigt motsägelsefullt då du säger att det läggs för mycket energi på liknande frågor, men samtidigt svarar i en tråd om det där du beskriver hur jobbigt det är för dig och att det påverkar din spelupplevelse negativt.

En liten hands up - 2015 och vi är fortfarande inte jämställda på något plan. Nej, det läggs inte för mycket energi på detta.

Lestrade
2015-03-19 03:03
#19

#16 Men hallå. Det låter som att man bara kan kämpa åt en sak åt gången? 🤓Det finns eldsjälar där ute som lever för och på att stoppa rasism, sexism, hbtq-fobi, främlingsfientlighet osv. Det är självklart att vissa av frågorna kan vara viktigare än dom andra, beroende på vem man är. Något kanske ligger en närmare hjärtat. Jag tycker det är lite småironiskt att du säger att du "inte bryr dig" om att folk säger emot dig, men uppenbarligen så reagerade du starkt med tanke på det du skrev i #13. Du säger ju att du är "trött".

Ikajo
2015-03-19 07:40
#20

#10 😮 Jag har D-kupa, det betyder att jag får en urringning vare sig jag vill det eller inte och med tanke på att jag har en förkärlek för linnen så blir mina bröst väldigt synliga. Nu spelar jag inte så mycket spel och jag spelar inte in eller livestreamar men om jag gjorde så skulle säkert folk kommentera min naturliga urringning, trots att jag bär de kläder som jag alltid gör.

Dessutom så får man ha urringat även om man är en kvinna som gillar att spela spel. Det finns liksom ingen orsak att man inte skulle få ha det.

Vad gäller resten av dina argument. Det finns olika sätt att kämpa för jämställdhet. Har du aldrig hört talas om nätaktivism? Att jag startade den här sajten var för mig ett sätt att bidra till ett bättre samhälle. Genom att ta striden i kommentarsfält och på forum så får jag åtminstone något att hända. Ibland är inte bästa alternativet att ställa sig och ropa på ett torg. Istället kan sansad argumentation och tydliga idéer ge bättre resultat. Jag har fått människor i min omgivning att börja tänka efter och ändra sitt tidigare sätt att tänka. Det är också förändring, för om det sker tillräckligt många gånger så förändras också samhället.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Hoseok
2015-03-19 12:20
#21

#20 Precis! Vill tillägga angående mitt "Dessutom så kanske inte alla kan bidra med lika mycket som du i vissa frågor. "

Det finns folk med olika funktionshinder, fysiska och psykiska, som gör det svårt att göra saker som "syns" utanför internet. För dessa personer så kan Nätaktivism vara nyckeln till att äntligen få sin röst hörd.

[bat]
2015-03-19 13:06
#22

Hatten av till dig Kneko, du slår verkligen huvudet på spiken! Kan tycka att det är lite förolämpande att säga att man ska fokusera på större och viktigare saker. Som att ens uppmärksamhet och fokus är begränsad åt enbart ett problem i taget och om vi nu lägger koncentrationen på detta problem, så blir något annat lidande. Snarare så att om man inte bryr sig om de små problemen så blir de stora bara större. Sen att man inte ska peka finger åt enskilda företag kan jag förvisso dels hålla med om. Det är inte svart och vitt. Men i och med att bilden av huvudkonsumenten är av en heteronormativ vit man, så är det inte konstigt om man som företag försöker behaga fördomarna man har kring bilden av en. Visst har det gått framåt i spelbranschen, de ropar efter fler kvinnor osv. Kudos. Men meningen med tråden var mest att belysa det lingvistiska. Att man som kvinna måste upplysa med prefixet tjej- / kvinna- när vi sysslar med sådant som anses vara för den manliga skaran. Detta görs förstås åt andra hållet också, med de mer ''tjejiga'' spelen. Det är som en 'vuxen' version av det som händer i leksaksaffärerna.

Geru
2015-03-19 21:43
#23

För mig är Gamer någonting som är könlöst. Annars skulle uppdelningen vara gamerboy och gamergirl. Det är inget tvivel om att jag tycker att alla får spela alla spel. Det är ingenting som ska vara könsfördelat, eller borde vara det. Man spelar för att ha kul. Antingen med spelet, eller att tävla mot andra, eller att samarbeta med andra. Man kan väl säga "PVP/PVE/RP" kan nog summeras hur man spelar.

#11 Poängen är att många inte spelar för att dom gillar spel, dom spelar för att dom gillar uppmärksamheten… Det är alltså inte en fråga om att någon är en dålig gamer, det är en fråga om någon är en gamer alls. Avsikten med varför man gör saker är, och förblir, viktig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-19 23:49
#24

#23 Jag känner mest: och? Det gynnar fortfarande ingen att klanka ner på kvinnor för att de klär sig på ett visst sätt. Låt dessa tjejer spela för uppmärksamheten om det får dom att må bra. Vad tusan är problemet? Plus vem tusan är det som avgör vem som är en äkta gamer? Och det mest intressanta: varför är det bara kvinnor som ifrågasätts och blir anklagade för att vara "fake gamers?" Retorisk fråga, vet mycket väl varför.

Hoseok
2015-03-19 23:54
#25

Och hur vet du att dessa människor inte gillar spel? Det låter mest som en sån sak folk säger. För folk har en tendens att bestämma vad stereotypiska kvinnor ska gilla och inte gilla.

Geru
2015-03-20 11:27
#26

#24 Det var inte klädsel som jag påpekade heller, utan beteendet. I min värld är att göra någonting sånt inget bra. Oavsett vilket kön du har.

Den definitionen sa jag precis där uppe. Problemet är, och förblir, att dessa "gamergirls" kallar sig själva för det, istället för gamers, och spelar inte för spelens skull, utan för att få uppmärksamhet. Och ibland på sina ställen pengar.

Visst finns det män som gör samma sak. Fast samhället är ju konstruerat som så att dom inte kan göra någonting sådant, alltså spela saker som dom inte gillar, och få te.x. pengar och uppmärksamhet för det. Därav finns det väldigt få fake gamers som är killar. Om man inte räknar troll då, som är ute endast för att förstöra för andra. Dessa är ju till majoriteten män.

Tydligen får du svar. 

#25 Nope. Jag bestämmer inget sånt alls. Men om någon gillar något så lär mig sig mycket om det. Du visar ett intresse. Och det gör inte dessa "fake gamers". Jag skiter fullständigt i vilket spel du gillar, om du faktiskt gillar det. Som jag sa förut, spel har inget kön.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-20 14:17
#27

Jag ser fortfarande inte problemet i att det skulle finnas människor som Streamar "bara för uppmärksamhet". För åter igen, det gynnar ingen att klaga på dem. Tvärt om så förstör man bara ännu mer för spelcommunityn genom att sitta och påstå vem som är en "äkta gamer" eller inte. Alla som vill kalla sig för gamer får göra det.

Annons:
[bat]
2015-03-20 15:44
#28

Själva ''äkta gamer'' är f.ö. så himla luddigt.

Är Pewdiepie en äkta gamer? Eller är en äkta gamer en som sitter i ett mörkt rum och aldrig låter sig synas när hen spelar? - För annars vore det ju enbart ett rop på uppmärksamhet.

Geru
2015-03-22 16:48
#29

#27 Jag tycker det. Våra åsikter får väl helt enkelt delas där. Men jag menar, att en tjej spelar på sin sexualitet, för att rikta sin stream specifikt mot män, för att dra in pengar, stödjer inte direkt feminism. Det bygger på sexism och könssterotyper.

Nej. Alla som spelar spel, för att spela spel, får kalla sig gamer. Jag kan te.x. inte kalla mig feminist och vara sexist på samma gång, eller hur?

#28 Han spelar spel för att han gillar det. Så ja.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[bat]
2015-03-22 17:03
#30

#29 Jag frågade alltså pga. detta :

"Poängen är att många inte spelar för att dom gillar spel, dom spelar för att dom gillar uppmärksamheten… Det är alltså inte en fråga om att någon är en dålig gamer, det är en fråga om någon är en gamer alls. Avsikten med varför man gör saker är, och förblir, viktig."

Vi vet inte varför människor genuint väljer att göra något, som i detta fall att spela. Pewdiepies avsikt att filma sig själv när han spelar kan vara densamma som  tjejen som visar sin urringning på Twitch.

Hoseok
2015-03-22 18:22
#31

#29 Det är inte säkert att alla tjejer du tror "spelar på sin sexualitet" faktist gör det, det som är grejen. Grejen är ju också att de flesta av dessa tjejer gör det för SIN EGNA skull, inte mäns skull. De gör det inte för att behaga män. De gör det för att de tycker om det och drar in pengar på det, precis som många tjejer som jobbar som exotiska dansare och på strippklubbar. Vilket är ett oerhört missförstått jobb som folk ser ner på för att de ser ner på kvinnor som uttrycker sin sexualitet. Om folk bara fattade och visste hur det faktiskt är. Att inte låta kvinnor uttrycka sin sexualitet när det inte skadar någon, är sexistiskt.

Ikajo
2015-03-22 19:09
#32

#29 Kan du verkligen veta att de spelar på sin sexualitet? För att de visar sin urringning? Ska de sitta i heltäckande eller vad? Det är ganska lätt för tjejer att få en urringning. Det betyder inte att det är sexuellt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
2015-03-22 19:49
#33

#30 Avsikten är det som räknas. Och jo, det kan du banne mig se på folk. Om du inte kan det är det ditt problem, men absolut, du kan se avsikten med folk. Handlingar säger ju allt om dig, så det handlar ju bara om att läsa dom.

Pewdiepie vet jag per definition att han gillar att spela spel. Det vet alla som har sett hans äldre filmer.

#31 Om någon säger "I show boobs for donations" tycker jag det är hyfsat självklart, tycker inte du? Klart dom gör det för sin egen ficka. Visst är det samma sak som en strippa. Jag ser knappast ner på en strippa pga det hon gör, men jag skulle inte kalla en strippa för gamer om det inte vore så att hon gillade att spela spel, även om hennes strippning skulle innehålla "spelinslag", i och med att det bara är för att sälja då.

Nu har ju jag inte sagt något om att man inte får uttrycka sin sexualitet. Jag har bara sagt att sättet det görs på är destruktivt, när det görs på samma vis som cam-sex görs. Donationer ger alltså perks på kroppen. 

#32 Japp, det kan man veta. Precis som jag skrev tidigare i detta inlägg. 
Vad har urringning med saken att göra? Vi pratar om att göra fysiska saker för pengars skull, inte för att någon sitter och spelar med en urringning.

Hela syftet med det här är alltså att säga: Gillar du att spela spel, och det är därför du gör det, är du en gamer. Annars är du inte en gamer. Precis som att en sexist inte kan vara en feminist, kan en som inte gillar att spela spel vara en gamer. Det hela har ingenting med kön att göra.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[bat]
2015-03-22 20:11
#34

#33 Nu försökte jag inte ifrågasätta Pewdiepies avsikt med att spela och filma detta, klart grabben gillar tv-spel! Menar mer att bara för att en tjej sitter och visar brösten  framför twitch medan hon spelar (vet ingen som gör det, men extremt exempel för att få fram poängen), betyder inte att hon inte gillar spelet och enbart gör det för uppmärksamhet. Men om hon nu skulle göra det är inte vår sak. 

Men har du följt tråden? Hela baseras  på att just  gaming inte ska ha något som helst med kön att göra, men ändå så påminns man om att det hela tiden har det.  Därav existensen av gamergirl eller ''spelar för uppmärksamnhet''.
Om du har missat sexismen som existerar så avundar jag dig.

Annons:
Geru
2015-03-22 20:31
#35

#34 Poängen är avsikten. Om avsikten sitter och visar tuttarna bara för att jävlas med sina peers, medans hon spelar spelet hon älskar, sure, hon är en gamer.

Nope. Svarade på ett inlägg. Sket i resten. Jag spelar just nu ett spel som är väldigt mansdominerat(EVE-online), vilket jag tycker är rätt trist.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-22 20:40
#36

Fast om vi nu ska ta Felix aka Pewdiepie som exempel, då kan man ju dra exakt samma sak där och påstå att han bara söker uppmärksamhet och att man inte tycker det ser ut som att han gillar att spela spel alls, för tydligen så är det ju vi som avgör det åt honom.  Jag kanske inte alls han tycker faller inom kategorin för vad en "gamer" är.

_"Han är bara en fejk gamer som sitter och skriker i kameran för att få uppmärksamhet. Fake geek boy som skriker för att folk ska lägga märke till honom. Spelar på sin rädsla, inte för att han faktiskt tycker om spel."
_
Det är liksom på precis samma nivå. Och oerhört onödigt. Nu känner jag förvisso Felix i verkligheten sedan barndomen och har en helt annan syn på vem han är som person och vad hans "avsikter är", så det är lite konstigt exempel kanske, men om vi bortser från det.

Ikajo
2015-03-22 20:45
#37

#36 Han har ju blivit anklagad för att ha en jargong som stänger ute kvinnor. Jag har bara tittat på några av hans videos eftersom jag tycker dem kan vara lite barnsliga men det är jag. Å andra sidan spelar jag bara The Sims. Mer typiskt "tjejspel" går det väl knappast att spela…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Hoseok
2015-03-22 20:47
#38

#37 Felix har blivit anklagad för mycket saker, varav mycket tyvärr är sant. Mycket sexism, rasism och kränkningar. Från honom, alltså. Men folk har ju en tendens att fortsätta stötta män som gör dumma saker om och om igen. 

Jag har en inspelning från när jag + han + några andra satt på skype där han slänger ur sig oerhört sköna antifeminist-grejer. (Notera: Läs "sköna" med en bitter ton)

Geru
2015-03-22 20:50
#39

#36 Då får du tycka det och presentera ditt fall för någon kring varför det skulle vara så.

Fast snälla, bland inte ihop geek med gamer. Det är inte samma sak. Inte ens nära. 

Han har spelat spel väldigt länge. Det märks som sagt om man har andra avsikter. 

Åhå? Gör du? Kanske vi borde ta någon annan som exempel då.

#37 Det är onekligen så att han mest riktar sig till unga män/pojkar. Men det betyder inte att han i sådant fall stänger ut det andra könet. Det är ju som sagt lite lättare att relatera till sitt eget kön än någon annans…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-22 20:54
#40

#39 Jag blandar inte ihop geek och gamer, jag vet mycket väl vad skillnanden där. Jag skrev "fake geek boy" för begreppet "fake geek girl" är precis lika överanvänt som "gamergirl". 

Fast man ska inte bara behöva relatera till "sitt egna kön" (Vad jobbigt det låter för mig som är könslös, vad oerhört svårt jag måste ha att relatera till någon). Så jag vill inte påstå att det är "Lättare" för alla människor att "relatera till sitt eget kön".

Det är hur många tjejer som helst som relaterar till pewdipie. Jag tror att hälften om inte mer än hälften av hans fanbase består utav kvinnor just för att de tycker han är rolig och tycker om att kolla på när han spelar. Trots det, så beter han sig oerhört konstigt mot just sina kvinnliga fans.

Geru
2015-03-22 21:06
#41

#40 Jag har bara hört termen gamergirl. Men jag hänger inte direkt i kretsar som hänger ut folk på sånt vis heller så…

Alla kan inte göra det. Man gör det man gillar själv. Inget av det är fel. Han ska ju inte specifikt behöva rikta sig till andra, precis som att te.x. en frisör inte måste klippa killar om den inte vill. Du som könlös har väl ett kön, och du har definitivt erfarenhet av ett kön, även om du inte definierar dig som det. 

Visst är många i fan-basen tjejer. Vet inte specifikt vad exakt du tänker på, det var rätt länge sedan jag tittade på pewdiepie. Han liksom blev sämre när han blev känd :p Har du ett exempel?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Ikajo
2015-03-22 21:07
#42

#39 Jag är sjukt trött på idén om att män bara kan skapa innehåll som tilltalar andra män. Den har jag hört på tok för många gånger. "Män kan inte skapa kvinnliga karaktärer för de kan inte sätta sig in i kvinnors sätt att vara", "Män kan inte skapa spel/film/böcker som tilltalar kvinnor". Vad märkligt då att det finns så många kvinnor som kan skapa manliga karaktärer och kan skapa spel/film/böcker som tilltalar män.

Det finns gott om Youtubare som lyckas med konsten att få olika sorters person att uppskatta deras innehåll. Oavsett kön.

Om man fånar sig som Pewdiepie gör nu för tiden, då är det mest bara uppmärksamheten man vill åt. Annars skulle han ha kunnat fortsätta göra de videos som början gjorde honom berömd. Jag följer flera stora Youtubekanaler som lyckats behålla samma nivå även efter flera år. De har ett lyckat koncept. Pewdiepie har bara sig själv numer.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
2015-03-22 21:09
#43

#42 Den idéen har jag inte. Det är du som generaliserar min uppfattning om världen när du säger så, vilket är lite tråkigt.

Det är väl så att pewdiepie inte känner att han kan det. Vad vet jag? 

Så lägg inte ord i munnen på mig, i framtiden, tack!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-22 21:11
#44

#41 Nä, jag måste inte ha ett kön. Men det är ingen diskussion jag tänker ha här. Och jag vet mycket väl bäst själv vad för kön jag har eller inte har, så det är ingen diskussion som ska fortsätta, tack.

Jag har bara personliga exempel angående pewdiepie när det gäller hans syn på kvinnor, annars är det mer saker man ""hört"" genom andra som kollar på hans videos och slutat kolla på hans videos pga olika saker. 

Han drog extremt mycket sexistiska skämt för typ 1 år sedan i alla fall. Det är väl bara en sak som tyder på att han har väldigt lite respekt för sina kvinnliga följare. Vet inte hur det ser ut idag.

Geru
2015-03-22 21:15
#45

#44 Ett fysiskt kön har du nog, eller har haft i vilket fall i och med att du blivit född(Om du inte är odlad i ett lab, som något olagligt experiment, i så fall ber jag om ursäkt)

Visst vet du det bäst själv.

Jag tror jag hört ett och annat sexistiskt skämt från honom, ja.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-22 21:22
#46

#45 Nej. Det är fortfarande inte relevant till vem jag skulle relatera till eller inte i mitt liv.

(Valde att radera hela min text pga reasons)

Geru
2015-03-22 21:29
#47

#46 Poängen är att alla har erfarenhet kring ett kön, oavsett om det är det kön du har eller inte, för att samhället trycker in dig i en form. Även om du bryter dig ur senare när du är äldre så är det fortfarande så att när du var ung så fick du uppleva hur det var att tillhöra något av dom två dominanta könen. Du föds med ett biologiskt kön, vanligtvis. Hurvida det könet är rätt eller inte var det inte frågan om, för det verkar inte som att det var det för dig. Men, oavsett, så har du upplevt något av könens syn på världen.

Det är lite lagom fult att redigera inlägg i efterhand.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-22 21:33
#48

Även fast jag håller med dig så vill jag påpeka att alla människor faktiskt inte styrts utav samhället på det viset. Många, ja. Oerhört många. men absolut inte alla. Vissa blir uppfostrade annorlunda. Jag håller med dig om att jag tror de flesta gjort och upplevt det du beskriver, ja. Men antagligen inte  ~alla människor på jorden~.

Jag var tvungen att redigera inlägget av viktiga anledningar som jag helt glömde bort. Du hann ju läsa i alla fall.

Annons:
Geru
2015-03-22 21:38
#49

#48 Det finns en fin liten mening som gäller för alla barn "Föräldrar är gud i barns ögon". Det är extremt ovanligt att någon uppfostras utan könsidentitet, vilket sedan gör att du i skolan och liknande får mest erfarenhet av just det könet som din könsidentitet säger att du tillhör(aka föräldrarnas uppfostran). 

Om det inte är så i ditt fall ber jag dig att beskriva din uppfostran, för att helt ärligt har jag svårt att se den möjlig alls idag.

Jag är snabbare än blixten xD Nä, men sidan var cachad lite längre så hann läsa, ja :P

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-03-22 21:45
#50

Det är inget jag tänker göra ikväll och i denna tråd då tråden handlar om något helt annat.

[Devya]
2015-03-31 08:52
#51

Jag har aldrig kallat mig själv för en "gamergirl" och aldrig att någon har kallat mig för det heller. Det enda jag har blivit kallad för och som jag bruka kalla mig själv för är gamer.

Det som jag har upplevt är att killar blir mera försiktiga av sig om de hör att man är tjej. De ger inte en samma kritik som de ger till killar. De behandlar en som man  är gjord av glas i princip. Därför brukar jag inte vilja berätta att jag är en tjej i början för jag vill få samma respekt som vilken som annan bra gamer. Det fungerade riktigt bra. Sen då man började raida på allvar så var man ju förstås tvungen att vara på ts eller ventrilo och då kom det ju såklart fram att man var en tjej men jag behandlades inte sämre eller bättre efter det. Jag hade redan visat vad jag gick för.

Jag antar att det också beror på vilket spel man spelar.

Numera är jag ingen gamer - jag är en ex-gamer.

Jag kunde inte bry mig mindre om jag kallades för en gamer eller en gamergirl. Jag förstår inte upprördheten över detta. Vad spelar det för roll?

Hoseok
2015-03-31 16:30
#52

Devya: Det spelar roll för spelindustrin är inte det enda stället tjejer ska få en "egen klass" just för att dom är tjejer. Att dela upp folk på grund utav deras kön på det viset, är fel.

[Devya]
2015-03-31 19:08
#53

#52 Hmm, så ts syftade på själva spelindustrin och inte om hur folk i allmänhet kallade tjejer för gamergirls? För det framgår ju inte tydligt på något sätt i första inlägget.

Hoseok
2015-03-31 19:16
#54

#53 Tror du missförstod mig lite. Vet inte hur jag ska omformulera mig, försökt i flera minuter nu, haha. Kommer inte på något annat sätt att förklara vad jag menade. Det var i alla fall inte så jag menade. Ursäkta mig för min virrighet just nu.

Ikajo
2015-03-31 20:20
#55

#53 Det som det handlar om är själva idén om att det är en skillnad på en kvinna som spelar spel och en man som gör det. Kvinnor blir det avvikande, män blir det normala. Det finns inget som heter "gamerboy" men det finns ett begrepp som är "gamergirl". En kvinna är alltså något som avviker och måste markeras.
Det handlar också om att det blir en markering som syftar till att kvinnor aldrig kan göra något på riktigt och fullt ut, därför att de alltid gör det i förhållande till att de är kvinnor.

Du ser samma fenomen inom idrotten. Damfotboll, damhockey, damtennis. En kraftig markering att det är just kvinnor som spelar. Även om det har ändrats något så är det fortfarande vanligast att när män utövar sporten så är ordet neutralt. Men eftersom man markerar när kvinnor utövar sporten så är plötsligt ordet inte neutralt, för då berättar den vad som är det normala.
Män spelar fotboll, hockey och tennis. Sällan hör du herrfotboll, herrhockey eller herrtennis.

Det är därför det blir ett problem. Det handlar inte bara om industrin. Det handlar om fördomar om vem är en riktig gamer. Det finns redan många som identifierar sig som gamer som vägrar erkänna att det är ett epitet kvinnor också kan använda. Gamergirl används också för att beskriva en tjej som bara låtsas vara spelintresserad, så låter det på spelforum i alla fall.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Geru
2015-03-31 21:14
#56

#55 Brukar man inte säga "Herrarnas" eller "Damernas" när det är OS?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hoseok
2015-04-01 00:22
#57

#56 Inte så mycket som vi borde göra. Kanske runt OS-tider och liknande, men det ändrar inte det faktum att "Herrfotboll" är underanvänt (är det ens ett ord? Haha) jämfört med "damfotboll".

Geru
2015-04-01 00:59
#58

#57 Det kan jag nog hålla med om att det är. Underanvänt, alltså.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Devya]
2015-04-01 05:08
#59

#55 Faktumet kvarstår ju dock att det är flera killar än tjejer som spelar. Hur många gånger har jag inte hört av tjejer att de ser ner på spelandet och rynkar på ögonbrynen då de får höra att en kille spelar. Det finns de tjejer som flyr fältet snabbt (finns även killar som är sådana men jag har nog sett att majoriteten är tjejer).

 Jag har nog sett alltför många dömande blickar då mitt ex har sagt att han är en gamer. Många tjejer har också blivit chockade över att jag har varit en gamer och tyckt att jag är lika knäpp som killarna om inte värre faktiskt. Med andra ord är det otroligt vanligt att jag har stött på tjejer som ser ner på en om de får höra att man spelar och som sen tycker att man verkligen har klarat sig undan om man har slutat.

Hoseok
2015-04-01 06:43
#60

#59 Faaaast du har fel. Det är nästan exakt lika många kvinnor som män som spelar spel. Det finns statistik som visar något i stil med 55% män 45% kvinnor. Så nej, det är inget "Faktum"! 

Dina personliga upplevelser gör inte saker till fakta. Jag har personliga upplevelser med att nästan alla män är svin, det gör det inte till fakta, alls. 

Statistik:
Länk

Vill du ha mer statistik så är det bara att googla på gaming och gender!

Och ja, statistiken visar att "fler män" spelar, men det handlar om några procent. Det säger inget. Man kan inte tro att det ska vara 50/50 liksom.

Det finns till och med annan statistik som visar att kvinnor är Över 50%.
Länk
Det går fram och tillbaka, beroende på hur och vart man räknar.

[Devya]
2015-04-01 08:46
#61

#60 Jag undrar hur det är med attityderna då och om det finns någon statistik på det. För jag har upplevt att många mera tjejer än killar ser ner på spelandet.

Flower97
2019-02-15 22:38
#62

Jag spelar och kallar mig enbart för gamer, tycker gamergirl känns så fånigt. Dock har jag märkt att om min lagkamrater fattar att jag är tjej… oj oj oj.. då blir dom chockade att jag spelar så bra, försöker flörta med mig eller börjar utrycka sig extremt sexistiskt… ;;

Annons:
Upp till toppen
Annons: