Annons:
Etikettvardagsfeminism
Läst 2320 ggr
[klarabastin]
2015-03-20 09:36

varför heter det FEMinism?

ghuuuu. jag e så jävla trött på att höra killar och tjejer fråga varför det heter feminism och inte typ "jämställdtism". jag för söker förklara för två killar i min klass (som tror att alla feminister hatar män) att det heter feminism för att det är vi som är under dem. vi ska upp till deras nivå, inte över , INTE över. vi vill ha jämställdhet, inte ta över världen som vissa tror. jag får spykbrott snarrttttt🤮

Annons:
Ikajo
2015-03-20 11:06
#1

Du kan förklara att ordet myntades av en man i syfte att nedvärdera kvinnorörelsen men att rörelsen tog över ordet och ändrade dess betydelse till att betyda kamp för jämställdhet. Du kan också påpeka att feminism sätter fokus på att det är kvinnor överlag som är i underläge. Liksom i alla rörelser för rättvisa så är det gruppen som har övertaget som måste ge efter. Samma sak hände i USA med Medborgarrörelsen som kämpade för svartas rättigheter.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
2015-03-22 16:48
#2

För att rörelsen rör främst kvinnor, så det är inte så konstigt att den har det namnet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: