Annons:
Etikettmaskulinitetsforskning
Läst 1660 ggr
Ikajo
2015-07-08 00:36

Mansrollen

Hur tänker ni kring mansrollen? Vilka erfarenheter har ni? Finns det olika och på vilket sätt skiljer de sig åt? Tycker ni att det finns risker med den mansroll som finns? Fördelar? Hur borde den se ut?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Salish
2015-07-13 00:37
#1

Klart det finns mansroller och de är ofta skadliga… nu är jag ju inte cis-man så jag har inga direkta erfarenheter genom uppväxt osv men jag har själv märkt inom trans-kretsar att transmaskulina personer (som jag) måste vara väldigt "manliga" av sig för att räknas, alltså att man måste vara på ett visst sätt, och jag känner att man själv blir väldigt osäker på sig själv om man är en av dom där som inte vill eller kan leva upp till olika mansroller.

Geru
2015-07-16 21:49
#2

Manrollen. Jadu. Den kommer väl i lika många olika former som kvinnorollen. Den har antagligen lika många skadliga aspekter med, fast på olika vis.

Beror på vilken mansroll man pratar om. I och med att jag är man, så antar jag att jag har en mansroll. Det betyder inte att det är speciellt många som har exakt min roll(I stort sätt ingen, antagligen). Om de finns dom som har liknande roller? Absolut. Antagligen så finns det några stycken.

Mansrollen borde väl… Se ut på flera vis? Det finns ju några få skadliga mansroller som man kan tycka borde förändras, men annars så vet jag inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Inkanyezi
2015-07-18 10:54
#3

Mansrollen kan man ju faktiskt se i statistik kring könsroller, men någon sådan mansroll som specifikt tillhör mig är väl svårare att kristallisera ut. Det finns helt klart delar av den som i vissa sammanhang är mer eller mindre cementerade, men som man inom feminismen kanske inte vill tala så högt om. (Observera att ordet "man" i föregående mening eller den här inte har ett smack med kön att göra, utan tillhör vårt språk, vare sig man vill eller inte.)

Bland de mer tydliga delarna av mansrollen är den som man kan se i berättelser om skeppsbrott - som Titanic - där frasen "kvinnor och barn först" torde ses som tämligen problemfri. Vid liknande katastrofer dör och skadas män i större utsträckning än kvinnor. Mansrollen innebär att män oftare hamnar i farliga situationer och att de skadas och dör på arbetet i högre grad än kvinnor. Mansrollen innefattar att ofta ta det där steget tillbaka och inte bara visa hänsyn, utan också att bortse från sin egen säkerhet, sitt egenintresse, till förmån för kvinnor.

Det finns också en tråd bland de senare här på forumet där en annan del av könsrollstänkandet kring mansroll har utvecklats något, där en "typiskt kvinnlig" aktivitet (baka bullar) ställs mot en "typiskt manlig" (byta däck). Jag har personlig erfarenhet av liknande kvasifeministiskt resonemang kring att svetsa på bilen jämfört med att ta hand om barnen under samma tid.

Det finns säkert män, och kvinnor också för den delen, som tycker att det är kul att byta däck eller mecka med bilen, men en del av oss gör det nog av helt andra skäl, som att man kanske inte har råd att anlita proffs och att det faktiskt måste fixas. Det är mycket som måste fixas, disk, städning, trädgården, och också bilen, som kanske i högre grad används av kvinnan i hushållet, och så var läget för mig när jag svetsade på den sönderrostade bilen. Jag tyckte inte alls om att svetsa eller mecka. Jag gjorde det för att någon måste göra det, endera jag, eller någon som jag skulle betala för att göra jobbet. Om jag i stället hade använt den tiden till att göra typiska "kvinnogrejer" som att diska eller städa, hade bilen inte blivit fixad.

Och för kvinnan i hushållet var det en könsfråga. Men inte för mig. När jag inte var tvungen att göra någonting åt bilen så diskade och städade jag och bytte blöjor, ägnade mig åt barnen, tog hand om dem på många sätt. Min roll var inte att lämna över det som uppgifter för en könsroll. Enda skälet till att jag svetsade på bilen var att det måste göras, och att jag inte hade råd att lämna bort jobbet.

Jag tror att det är så för många män, och det visar på hur mansrollen formas av den som inte vill göra vissa nödvändiga saker i hushållet. Allt tekniskt som är svårt eller farligt är väldigt lätt att smita undan, under förevändning av könsroller, där det inte sällan framförs som att mannen skulle göra det för att det är roligt eller intressant för honom. Jag tycker inte att det är roligt att laga taket eller värmesystemet, inte heller bilen. Det är saker som tillhör underhållet, det som likt städning eller blöjbyte måste göras, och någon måste göra det. Man kan anlita yrkesmän för en del av de här uppgifterna, om man har ekonomi som tillåter det, eller man kan göra det själv. Jag har upplevt vid väldigt många tillfällen att kvinnor smiter undan sitt ansvar inför de uppgifterna.

Och där ligger en del av mansrollen, att man tar på sig uppgifterna som man ser att de behöver göras, när den andra smiter undan.

Upp till toppen
Annons: