Annons:
Etikettmedia
Läst 2635 ggr
Ikajo
2015-09-18 17:01

Kvinnliga hjältar

Det är svårt att göra bra kvinnliga karaktärer. I alla fall om det ska bli en karaktär som folk tycker om. Hon får inte vara för svag. Hon får inte vara för stark. Hon får aldrig vara helt självständig men hon får aldrig vara hjälplösheller. Hon får inte vara för sexuell men inte heller pryd. Hon får inte vara seriös. Hon får inte vara löjlig. Hon måste vara mycket mer intressant än manliga karaktärer annars är hon platt. Hon får inte vara ful men är hon snygg är du ytlig. Hon får aldrig existera utan att existera i förhållande till en man. Hon får aldrig vara beroende av en man. Hon får inte känna att hon duger utan komplimanger samtidigt som hon uppskattar när hon får dem. Hon får aldrig vara en ledare. Är hon det ändå måste hon antingen vara inkompetent eller maktgalen. Man får helt enkelt konstatera att det ibland lika svårt att skapa en kvinnlig karaktär som att vara en.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Afturelding
2015-09-18 17:21
#1

Jag har dock sett en rejäl förändring på senaste tiden. I alla fall i serietidningar. Nya Wonder Woman (new 52) är en helt fantastisk karaktär t.e.x.

Ms Marvel har alltid varit en bra karaktär, men den som är nu är ganska revolutionerande. Hon är 16 år, muslim och andra generationens invandrare. Captain Marvel (samma karaktär som den tidigare Ms Marvel) är också en bra karaktär. Nya Squirrel Girl följer också mönstret med de nya superhjältinnorna som är riktiga karaktärer och inte bara klichéer. Det finns också många karaktärer ur x-men som varit bra skrivna från början och som sen följt med samhällets utveckling. 

För att inte tala om Buffy och de andra kvinnliga karaktärerna i det universumet, som fortfarande lever vidare i serietidningsformat.

Jag säger på intet sätt att det du skriver är felaktigt, men ville lyfta fram lite positiva nyheter som kanske inte är så välkända för personer som inte läser serietidningar 🙂 Superhjältefilmer är ju stort nu igen, så sker förändringarna i tidningarna så kanske de även letar sig fram till TV/film.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Ikajo
2015-09-18 19:52
#2

Jag läser inte serietidningar, såvida du inte räknar manga 😃

Det är mer av en tankeprovokation baserat på vad jag har sett i samband med diverse serier jag tittar på. Många gånger verkar det som en del kvinnliga karaktärer aldrig duger.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Afturelding
2015-09-18 20:08
#3

Absolut, och jag håller med dig! Men som sagt, sker det en förändring i tidningarna så kan det leta sig till större medier (Wonder Woman ska få en egen film, och även Captain Marvel, under de närmaste åren. Det är även tal om en tv-serie om nya Ms Marvel). Marvels Agent Carter är ju en väldigt bra karaktär också, även om serien brottas med en del sexism på grund av att den utspelar sig på 40-talet.

Ibland tycker jag att det är bra att lyfta fram bra exempel på motsatsen av ett problem. Jag tycker att det hjälper till att förklara vad det är som är problematiskt med den stora massan.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Ikajo
2015-09-18 20:36
#4

Det är absolut bra att lyfta fram positiva exempel. Du kommer aldrig höra mig säga något annat. Mina observationer kommer från ett litet annat håll än just Marvel, så att skriva just "hjältar" kanske var lite missvisande då jag syftar till ledande kvinnliga roller överlag. Jag har ett exempel ifrån animen Sword art Online där många blev upprörda när den ledande kvinnliga karaktären gick från att vara väldigt stark och självständig till att bli hjälplös. Grejen är att hon aldrig slutade vara stark och självständig Men hon hamnade i en situation hon inte kunde ta sig ur på egen hand. Jag blev inte upprörd eller irriterad för att jag tycker fortfarande att hon uppvisade handlingskraft även i en situation där hon var helt under någon annans kontroll. En annan orsak till att det inte gör mig något är för att även starka och självständiga kvinnor kan ibland hamna i situationer där de behöver hjälp. Och det ska de kunna få utan att plötsligt betraktas som svaga.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

catcult
2015-10-07 06:57
#5

Håller inte med dig. Några av de mest omtyckta kvinnliga karaktärerna stämmer inte alls in på din snäva mall. Ta bara Carrie från Homeland, Jaye från Wonderfalls, Georgia Lass från Dead Like Me, i princip alla kvinnor och tjejer från Bunheads, Brooke från Scream, Summer och Taylor från the OC, Lorelai och Emily Gilmore och Paris från Gilmore girls. Det finns hur många som helst! Höll nästan på att glömma: Joanna i Mr. Robot! Darlene är också bad-ass i den serien.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Ikajo
2015-10-07 10:15
#6

#5 Nu är det ju inte så att jag beskrev min egen uppfattning om kvinnliga karaktärer utan snarare ville illustrera hur kvinnliga karaktärer uppfattas. Det finns helt enkelt väldigt mycket krav runt omkring och att kvinnliga karaktärer möter mycket mera kritik.

Det borde framgå ganska tydligt att jag är rätt sarkastisk.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
catcult
2015-10-07 13:14
#7

#6 Ditt inlägg var kristallklart men jag håller ändå inte med. Som jag skrev tidigare: några av de allra mest omtyckta kvinnliga rollfigurer genom tiderna passar inte alls in i den mall du tror de behöver följa för att bli universellt omtyckta.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Ikajo
2015-10-07 14:23
#8

#7 Det är inte en mall för någonting. Det är en kommentar på hur verkligheten ser ut. Tror du verkligen att jag tycker att det borde vara så här? Kvinnliga karaktärer bedöms hårdare än manliga karaktärer på mycket samma sätt som kvinnor bedöms hårdare än män inom många områden. Jag är själv en skribent och har flera böcker jag avser skriva, varav några redan är på gång. Det är ett faktum att kvinnliga karaktärer måste leva upp till så mycket mer. Det är något jag ser i diskussioner på nätet där kvinnliga karaktärer aldrig kan få vara tillräckligt bra, de måste vara perfekta.

Det är just det jag försöker lyfta fram och kritisera. En bra karaktär definieras aldrig av vilket kön karaktären har även om det är okej att lyfta in att en kvinna kan ha andra upplevelser och utmaningar än en man. I mycket media är det sällan fallet. Det har blivit bättre men fortfarande så är det snävare. Jag har sett en omtyckt karaktär få kritik för att hon inte längre speglar betraktarnas förväntningar på hur hon ska vara.

Jag beskriver inte hur jag tror att en kvinnlig karaktär måste vara för att bli omtyckt. Jag kritiserar de kriterier som jag ser lyfts fram av andra och som syns i den media jag konsumerar.

Egentligen tycker nog du inte annorlunda från mig, om du tänker efter.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

catcult
2015-10-07 14:52
#9

#8 Jag måste ha en helt annan världsbild än du för jag anser inte att gemene man ställer sådana snäva krav på hur en kvinnlig karaktär bör vara som du upplever. Självklart finns det personer som gör det, precis som det finns människor som ställer snäva krav på hur en manlig protagonist bör vara, men jag upplever inte att majoriteten av befolkningen kräver att en snäv mall ska följas.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Ikajo
2015-10-07 15:44
#10

#9 Jag läser artiklar och kommentarer på näten, följer diskussioner av olika slag. Det är återkommande. I MTVs serie Teen wolf så finns det en familj där det är kvinnorna som bestämmer. Vilket låter väldigt bra. Tills det visar sig att alla kvinnorna i familjen beter sig närmast psykopatiskt. Även en av de kvinnliga huvudkaraktärerna blir så när hon får del av den makten och förblir så tills hon åter slår över tillbaka till den ursprungliga sidan. En annan kvinnlig karaktär kritiseras för att hon först säger att hon inte behöver komplimanger men sedan ändå blir glad när hon får en.

Det finns fler exempel. Manliga karaktärer har lite mer svängutrymme. Det finns färre fallgropar. Du vill inte göra en kvinnlig karaktär som andra upplever som våpig eller irriterande om de ska ta henne på allvar, men slår det för mycket åt andra hållet så hon bossig. Du ser väldigt sällan en kvinnlig karaktär beskriven som ful eller vardaglig. Manliga karaktärer få komma i lite flera varianter. Det finns givetvis fallgropar där också men inte i lika hög grad.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: