Annons:
Etikettmusik
Läst 3108 ggr
Skogsraah
2015-10-14 21:55

Feministisk black metal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå igen! Känns som att jag gör trådstarter här titt som tätt 😉

Jag vill i varje fall tipsa er som gillar hårdare musik om att spana in min helt egna skapade genre: Feministisk black metal. Aldrig tidigare har det skapats feministisk hård metal, men nu har jag gjort det! Jag har släppt en låt. Inom ett par veckor kommer min första singel som inkluderar tre låtar ligga ute på Spotify och finnas till försäljning i några exemplar. Jag skriver allt musik och text samt skriker. Det är bara jag i bandet. Hoppas du vill spana in mina verk!

Länk till första låten "Patriarkat": https://soundcloud.com/skogsraah/skogsraah-patriarkat 

Text till Patriarkat:  "Elden, den bränner. Lågorna smeker min bleka hud. Jag vet att du vill veta. Om detta vidriga, satans patriarkat.

Jag hatar att le när jag hellre skulle dö. Du får mig att kväljas varje gång du tar på mig. Håll dig undan, jävel. Det blir inget mer. Stoppa ditt vidriga patriarkat.

Mina väggar är blodiga efter allt som du har gjort. Jag ser ingen annan utväg än att förgöra dig för gott. Det luktar, stinker av kvinnohat du har. Akta dig innan jag river sönder allt, ditt vidriga patriarkat. Fylld med hat åt ditt vidriga patriarkat.

Det du sagt till mig. Allt jag hört, allt jag sett. Allt jag lever i varje dag. Sanna mina ord, det här får ett stopp idag. Jag kommer störta ditt vidriga patriarkat.

Det är slut. Här tar allting slut. Dina drömmar om att härska. Vi krigar in i det sista. Och vi störtar ditt vidriga patriarkat. Fylld med hat åt ditt vidriga patriarkat. Vi störtar, vi bränner, vi förtär för alltid. Systrar av eld. Systrar av eld."

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Honestyisdead
2015-10-14 22:08
#1

Så mycket hat!

Persifone
2015-10-14 22:08
#2

Va kul, lycka till!

Sambon growlar i ett death metal band. Och det är inte ofta det syns kvinnliga artister inom hårdare metal, jättetråkigt!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Skogsraah
2015-10-14 22:11
#3

#1 Black metal är en relativt arg och "ond" genre. Dessutom hatar jag patriarkatet, så visst är det så.

#2 Tack! 🙂 Ja det är trist. Det är få kvinnor i de här genrerna… Tyvärr är det inte så poppis att komma som kvinna och göra så hård musik heller, men det får jag ta!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Honestyisdead
2015-10-14 22:12
#4

#3 Inte poppis hos vem?

Skogsraah
2015-10-14 22:13
#5

#4 Hos män. De flesta manliga kretsarna inom hård musik och kultur är inte särskilt feministiska.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Honestyisdead
2015-10-14 22:22
#6

Min väninna är growlare i ett band och säger sig tvärt om ha blivit välkomnad av andra band vid spelningar och andra metal sammankomster. 

Nu är ju inte hon heller feminist.

Annons:
Skogsraah
2015-10-14 22:25
#7

#6 Jag har spelat i band i åtta år och visst har jag blivit välkomnad, men arrangörer och annat folk har alltid vänt sig till männen i frågor. Då jag spelat i band med bara tjejer är det enda vi fått höra "ja, det låter bra för att vara tjejer" och dylikt. "Kan ni verkligen spela?" osv.

Det är mina erfarenheter jag pratar om och jag har redan fått en del påhopp genom att göra denna black metal och vara kvinna i genren. Det finns inte många kvinnor inom black metal och det är en rejält mansdominerad genre.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Inkanyezi
2016-05-18 11:31
#8

Skogsraah, du utger dig ju för att vara feminist, och jag undrar lite grann om den här texten uttrycker någonting feministiskt, om det alltså handlar om feministiska värderingar i det du uttrycker?

På många sätt tycker jag att din text liknar den frukandvärt smaklösa ramsa som framfördes på F!:s kongress. Den uttrycker hat, men något mer beslöjat, eftersom du inte specifikt riktar det mot en enskild man, annat än genom att implicera en individ genom att rikta dig till "du" och "ditt", andra person singular.

Uppriktigt tycker jag att din text är skitdålig.

Everlyn
2016-05-18 20:38
#9

#8 Du = Patriarkatet, det är min tolkning iallafall!

Förövrigt tycker jag att dethär är riktigt nice! Bra gjort Skogsraah!



Inkanyezi
2016-05-18 20:58
#10

Det jag funderar över är det dubbla budskapet. Skogsraah uttrycker tämligen tydligt att hennes feminism inte handlar om jämlikhet, utan hat, vilket också ramsan som skanderades hos F! gör. Den applåderades ju, vilket tyder på att de som kallar sig "feminister" uppskattar det här.

Jag är alldeles övertygad om att liknande hatverser riktade mot kvinnor skulle tas emot rätt surt, och jag saknar den kraftfulla reaktion jag borde vänta mig från feminister. Det rimmar ju verkligen illa att i samma veva komma med floskler om "jämlikhet".

JonasDuregard
2016-06-21 21:09
#11

#10 "Skogsraah uttrycker tämligen tydligt att hennes feminism inte handlar om jämlikhet, utan hat, vilket också ramsan som skanderades hos F! gör."

Den kanske handlar om båda delar?

"Den applåderades ju, vilket tyder på att de som kallar sig "feminister" uppskattar det här."

Det är en alldeles för långtgående slutsats att dra från ett så magert underlag, det tror jag du inser själv. 

"Jag är alldeles övertygad om att liknande hatverser riktade mot kvinnor skulle tas emot rätt surt"

Är det inte värre att hata kvinnor än att hata patriarkatet då?

Upp till toppen
Annons: