Annons:
Etikettmaskulinitetsforskning
Läst 1025 ggr
Zepp
2015-10-23 18:33

Fortsatt fler kvinnor som väljer högskola

Varannan kvinna läser på högskola – men bara var tredje man. En av orsakerna är grundskolans förlåtande attityd mot pojkar, anser professor Lena Abrahamsson, som är positiv till lite kvinnodominans, men också oroad över slagsidans eventuella konsekvenser.

Fler kvinnor än män studerar på högskola. Ökar också andelen kvinnor som har högkvalificerade jobb?

– Än kan vi inte se att kvinnorna tagit över, som vissa är rädda för, säger Lena Abrahamsson skämtsamt, fortsätter:

– Men man kan se en ökad andel kvinnor på tjänster och befattningar som kräver lång utbildning med goda resultat och där det är hög konkurrens baserat på formella meriter. Det är förvisso inga dramatiska förändringar, men eftersom allt fler yrken kräver högskoleutbildning, så kan man säga att fler tjejer har chansen.

Lena Abrahamsson anser dock att slagsidan i Universitetskanslersämbetet statistik är problematisk, ur ett jämställdhetsperspektiv.

– En antipluggkultur bland pojkar och män är inte positiv för någon, oavsett kön. Skillnader mellan könen är aldrig bra för samhället, och av den aspekten behöver vi se till att öka pojkars intresse för, och möjlighet till, högskoleutbildning.

Ett demokratiskt samhälle behöver män och kvinnor på alla nivåer, i alla yrken, menar Lena Abrahamsson, som särskilt lyfter två skäl:

– Det är först och främst en demokrati-, rättighets- och värderingsfråga. Kön ska inte vara en styrande faktor vad gäller lön, värdering och position.

http://skolvarlden.se/artiklar/fortsatt-fler-kvinnor-som-valjer-hogskola

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2015-10-24 22:39
#1

Ingen som har någon åsikt/synpunkt?

Kan tillägga att jag är man och feminist!

Vem är inte feminist i dag?

Och om man inte är det, vad är man då?

Jojo.. dum i huvudet eller egoist såklart, men nu menar jag vilken världsåskådning man har!

Såå.. hur försvarar man att man inte är feminist/är för jämställdhet mellan könen!

Finns det sådana?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2015-10-25 14:45
#2

Jag tror inte att det är stor idé att söka åsikter och synpunkter här. Forumet är inte helt dött, ibland livas det upp av kontroverser, men det är ganska talande att några djupare resonemang inte tycks intressera. Sajtvärden själv har lagt upp flera nya ämnen som skulle kunna vara intressanta, och även en Medarbetare har gjort så, utan att de har fått ett enda svar.

Jag tolkar det till att forumet har ganska låg aktivitet, och att det mest tänder till i frågor där det endera är kontroversiella ämnen som tas upp, kanske i synnerhet sådana där män anklagas för ditten och datten. Utrymme för forskning kring feminism eller akademisk diskussion finns såvitt jag kan se, men bland läsare och medlemmar utöver Sajtvärd och Medarbetare är intresset litet för sådant som berör jämställdhet, och i synnerhet är ointresset stort bland de flesta för sådant som påvisar att män inte alltid särbehandlas positivt gentemot kvinnor. 

Det ser ut att behandlas som en grundtes (ett axiom) att den som föds till man är privilegierad i alla sammanhang. Allt som talar emot det tycks vara av ringa intresse. Här har du ju hittat något som visar att kvinnor inte alls behandlas sämre på grund av sitt kön, och det är ju mot ideologin.

Upp till toppen
Annons: