Annons:
Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 2663 ggr
Ikajo
11/1/15, 11:10 AM

Rymdsexism

Sex kvinnor som ska ingå i ett experiment för att ta reda på hur en grupp som består exklusivt av kvinnor skulle klara av en rymdfärd fick under en presskonferens svara på frågor som "hur de skulle klara sig utan smink" och "vad de skulle göra utan män". Samtliga kvinnor är experter inom sitt område och med tanke på deras unga ålder respekteras.

http://www.iflscience.com/space/all-female-moon-flight-test-crew-asked-how-they-will-cope-without-make-or-men-space

Fotnot: Experiment med en exklusivt manlig grupp har redan förekommit. En av de större var en simulerad resa till Mars som varade i ungefär två år. Det här experimentet kommer bara vara i åtta dagar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Shadowone
11/1/15, 11:59 AM
#1

Om män kan. Så kan kvinnor också klara av detta. Det handlar bara om viljan. Inte en massa maskulistisk skitkraft. Eller bullshitmanpower. Jag tror på girlpower. Ingen könsskillnader.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

RobinEH
11/3/15, 6:07 PM
#2

#1 Du kallar "manpower" för "bullshitmanpower" men tror på "girlpower"? Förstod jag dig rätt?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Shadowone
11/28/15, 1:24 AM
#3

Både ja och nej. Jag ska förklara.

Anledningen till att jag kallar det för bullshitmanpower är att männen i rymdstationen gänför sina krafter med kvinnornas kraft. Okej oftas syns många av kvinnor i media i stilen och beteendet, men det är sällan man får se muskulösa kvinnor eller stora kvinnor som kan ta allt. Men gräjen är att det finns miljontals kvinnor därute som kämpar varje dag. Så dessa män kan slänga sig i väggen om dom ska fortsätta jämföra krafterna mellan könen.

Nej, står för att jag jämför inte könen. Alla är lika värda. Det är viljan och ork man ska ha. Inte höra dom höga snubbarna eller somliga kvinnor som håller med maskulisterna om rätten att tala vad dom anser.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Atropa
12/13/15, 8:32 PM
#4

Herregud… Klart vi inte klarar av detta hur ska vi klara oss utan män… -.- blir så trött

Shadowone
4/6/16, 6:14 PM
#5

#4     Vadå då?

Am I man or woman. No. I'm genderless.

tarantass
4/26/16, 12:37 AM
#6

"Bullshitmanpower" kan man ju också kalla det när man talar om den traditionella manligheten. Den som ska göra män till våldsamma superatletiska okänsliga homofober, gynofoba häradsbetäckare och allt det där andra som jag ändå tror vi alla känner till.

Eller som alltså stillatigande förutsätter att simulerade marsresor är sådant man bara bjuder in karlar till.

Således inget av det som verkligen är manlig styrka, enligt min ringa mening åtminstone.

Att jämställa det med den "girlpower" som innebär att kvinnor försöker finna sin verkliga styrka är inte riktigt rättvist. Inte ens om kvinnorna snubblar på en del saker, som man gör när man är nybörjare och de enda förebilder många har är dåliga.

Den rätta jämförelsen är med män som försöker finna sin verkliga styrka. Som kanske inte är så värst olik kvinnornas.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[eliinmeyer]
4/26/16, 1:58 PM
#7

Det jag hatar med girlpower är att om det nu finns girl power, så betyder det att det finns vanlig power (manpower??). Samma sak med fotboll. Det finns fotboll, och så finns det damfotboll??? Fattar inte logiken där alltså. Om det nu ska vara två olika "lag" med de två könen i var sitt så borde det antingen heta "mansfotboll och damfotboll" eller så borde det bara heta fotboll

tarantass
4/26/16, 2:33 PM
#8

#7: Om man just som grupp har något att jobba med, kan det vara klokt att benämna det efter gruppen. "Kvinnokraft" ska alltså jämföras med "manskraft", inte med "människokraft" eller "kraft".

Och heller inte med "damfotboll" när herrfotboll bara heter "fotboll", eller till exempel de gamla "kvinnolönerna" som var lägre än männens "löner" för samma jobb.

Kan man inte göra så blir det liksom adjöss med att jobba självförtroendestärkande för en grupp.

I genusfallet är det sedan nästan bara kvinnor som medvetet jobbar med detta, eftersom det är så lätt att få illusionen att männen redan har det bra. Och tyvärr också (vilket illustrerar ett av deras största problem) eftersom sådant jobb anses "omanligt".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Shadowone
6/25/16, 5:28 PM
#9

#8    Förlåt mig om jag frågar igen.  Jag förstod vad du menar när du sa (I genusfallet är det sedan nästan bara kvinnor som medvetet jobbar med detta, eftersom det är så lätt att få illusionen att männen redan har det bra. Och tyvärr också (vilket illustrerar ett av deras största problem) eftersom sådant jobb anses "omanligt".) Men jag hänger nog inte med riktigt när du säger att det är bara kvinnor som jobbar med ämnet att dom får illusioner som händer männen. Jag vill höra.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Upp till toppen
Annons: