Annons:
Etikettgenusvetenskap
Läst 928 ggr
[postmortum91]
11/19/15, 3:23 AM

Hunger games - jämställdsaction

Nu klassar jag Hunger games-filmerna som action.

Vanligtvis HATAR jag action, varför?

Jo, för att majoriteten av filmerna handlar om män som ska hämnas eller något liknande, bara explosioner, folk dör och ingen bryr sig direkt. Det kan finnas kvinnliga soldater etc med, fast de är en väldigt liten minoritet.

Hunger games är KLOCKREN! Även om man inte tycker storyn är bra så är det framtidens actionfilmer. Ni som sett en eller flera av filmerna vet att näst intill exakt 50% av alla krigare är kvinnor. Kvinnorna och männen framställs på liknande sätt, det finns labila, det finns känslokalla, sentimentala, romantiska. Det är ingen egenskap som är mer specifik för ett visst kön i filmerna. Generalerna och ledarna är också väldigt jämt fördelade. Det är lika många kvinnliga som manliga ledare i filmen/filmerna. Detta är verkligen en feministisk actionfilmserie. And i LOVE it, inte för själva handlingen utan för det medvetna valet av karaktärer etc. Dessutom känns det aldrig konstigt att det är lika många kvinnliga soldater som män, så varför följer inte fler filmer med och går mot en modernare utveckling?

Annons:
Hoseok
11/19/15, 4:53 AM
#1

Jag håller helt och hållet med dig, men vill bara säga:

Jag tycker väl att det snarare är författaren (Suzanne Collins) som ska få creds för allt det här? Inte filmerna. Det är inte filmerna som skapat karaktärena. Tvärt om så har filmerna många problem gällande just karaktärerna som egentligen inte rör feministforumet, så ska inte gå in för djupt på det mer än det "stora":

Fel hudfärg och etnicitet på Katniss, till exempel.. Det förstnämnda är mer tydligt i böckerna medan det sistnämnda är mer en fanbase-grej som folk diskuterar. Kort och gott, många fans anser att hon beskrivs som annat än vit i böckerna. Men jag älskar Jennifer Lawrence, så det är inte henne det är fel på.

[postmortum91]
11/19/15, 11:17 AM
#2

Jo det förstås. Har läst böckerna också så vet vad du menar. Dock är regissören ändå bra sim behåller det även då det skiljer sig från dagens "syn på kvinnor och män"

Upp till toppen
Annons: