Annons:
Etikettfeministiska-frågor
Läst 1558 ggr
[postmortum91]
12/19/15, 3:20 PM

Ge flickor frihet istället för mansfria miljöer

http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/ge-flickor-frihet-istallet-for-mansfria-miljoer/

Det är ett dilemma när föräldrar vägrar låta sina döttrar delta i exempelvis simundervisningen i skolan. Ska man gå olika kulturer till viljes oavsett vad och ge dessa flickor "mansfria" miljöer, eller ska man sätta ner foten och kräva att föräldrarna anpassar sig efter den svenska läroplanen?

Det är ett känsligt ämne, för sätter man ner foten säger man samtidigt att "vårt sätt är mer rätt än ert" eller "er kultur är felaktig". Om man inte sätter ner foten fråntar man rättigheter och möjligheter för en del av landets flickor och kvinnor. Det blir en avveckling av den utveckling vi sett de senaste decennierna när det kommer bli flickor och kvinnors utökade frihet. Det här är en av många områden som jag anser att jämställdheten hamnar i konflikt med öppenheten till andra kulturer. Vad är okej, och hur långt ska vi lyssna in andras kulturer?

Det här är diskussioner jag saknar inom vänstervågen, man skall vara förstående och öppna för allt och alla, alla kulturer är lika bra etc. Samtidigt som man värderar jämställdhet och hbtq-frågor högt. Jag tycker man blundar att dessa två många gånger kan krocka med varandra, och vi måste våga prata om det för att kunna lösa de obesvarade frågorna på ett bra sätt.

Annons:
Duvethon
12/19/15, 3:49 PM
#1

Personligen tycker jag inte att en kultur där kvinnor inte har lika mycket rättigheter inte är bra. Jag tycker att man ska sätta ner foten om det handlar om människors rättigheter, samtidigt förstår jag vad du menar. Dock så ska man enligt mig sätta ner foten, enligt mig ska både mannen och kvinnan behandlas lika i alla kulturer och är det inte så hoppas jag att alla bör sätta ner foten, jag tror inte man sårar någon mer än de som inte har rättigheter inom kulturen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Ikajo
12/19/15, 5:20 PM
#2

#1 Det är tyvärr inte så enkelt. Risken är i så fall att föräldrarna hindrar sina döttrar att delta i livsviktig undervisning. Det bästa sättet att skapa förändring är alltid det samma. Information. Du får inte en person att andra sig genom att ta en klubba där det står "Jämställdhet" och slå den i huvudet på människan. Om det gick att göra så hade vi haft jämställdhet sedan länge.
Därför är det bästa alltid att informera, undervisa och föregå med goda exempel. Kunskap är alltid nyckeln till utveckling. Informera nyanlända om de svenska lagarna. Samla föräldrar på föräldramöten och prata om sådana här saker. Det är också viktigt att inte peka ut den svenska kulturen som bättre eller överlägsen. Det är bättre att beröra punkter där även vi svenskar brister. Annars riskerar folk att gå i försvarsställning.

Sedan ska vi inte glömma att kvinnor är fullt kapabla att försvara de strukturer som förtrycker dem. Ofta inom starkt patriarkala strukturer är det inte männen som agerar vakt, det är ofta andra kvinnor. Så har det vart även i västvärlden. Männen börjar ofta agera vakt först när kvinnor börjar utmana strukturerna, de kvinnor som då också agerar vakt belönas av det patriarkala samhället de försvarar. Även på bekostnad av andra kvinnor.

Jag ska dock erkänna att uppdelad undervisning inte måste vara något dåligt. Om det sker vid enstaka tillfällen och görs med hög känslighet för varierande könsidentiteter så kan det istället gynna både pojkar och flickor. Det krävs dock att finns en genusmedvetenhet bakom så att uppdelningen inte bidrar till att cementera könsroller. För framförallt flickor kan det ibland ge en fristad. Jag vet själv som ung tonåring att killarna i klassen inte alltid imponerade med sin mogenhet och respekt med lärare som inte har tillräcklig koll eller disciplin. Det kan vara jobbigt för vem som helst att klä av sig och stå i baddräkt i en simhall.
Jag gillar att simma själv men jag har kvinnliga vänner som inte vill simma just för att de inte vill att andra ska se på deras kroppar. (Ingen av oss är särskilt tunna.) Just badhus är mer utsatt. Eftersom vi inte har fått bukt med sexismen i skolorna kanske vi ska städa utanför vår egen port lika mycket som vi viftar med sopen framför någon annans.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Zepp
12/19/15, 6:21 PM
#3

Jag och Ikajo har inte alltid samma åsikter.. men här sammanfaller de väldigt mycket!

Man behöver inte ens gå till andra kulturer för att se skillnader utan det räcker med att se till olika individer.. i vårt sekulära och jämställda samhälle!

Såå.. förutom det med jämställdhet så finns det annat att ta hänsyn till!

Nu vet jag inte om det handlar om detta men det finns pensionärssim/bad.. jag är inte pensionär ännu.. men det kan ju tänkas finnas de äldre som inte vill bada med yngre.. för att de anser sig för osköna/tjocka.. tycker att det är obehagligt att visa sig "halvnaken",  skäms för sitt tillstånd som gammal och inte så perfekt?

Lika kan det vara för kvinnor/flickor att det är en mental grej att slippa vara perfekt/uppfylla diverse ideal?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[postmortum91]
12/19/15, 6:29 PM
#4

#3 Jag håller med dig, men jag anser att det är skillnad på om man som vuxen kvinna känner sig obekväm i närheten av män när man är i baddräkt eller om det är föräldrar som anser att deras dotters kropp är inget som ska synas i mäns närvaro. 
Generellt sett är jag för att det kan finnas dagar på allmänna badhus där bara män eller kvinnor får vara under vissa tider eller så. Men när man låter det gå ut över barnets skola och att vuxna människor bestämmer vad som är okej och inte utifrån hederskultur så anser jag inte att det är något man ska uppmuntra eller stå bakom.

Zepp
12/19/15, 7:22 PM
#5

#4

Vi har lixom inga avvikande åsikter i  frågan i princip!

Vilket inte hindrar unga flickor från att känna sig obekväma.. oavsett kulturell härkomst!

Eller föräldrars fobi för pedofiler!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Duvethon
12/20/15, 3:21 PM
#6

#2 Nu läste jag inlägget väldigt snabbt men jag håller med dig, jag vet att det inte är så enkelt. Jag talade mer generellt och svarade inte rakt på sakfrågan. :) För övrigt tror jag inte att uppdelade grupper på ex. simhus är en långsiktig lösning, jag tror att det bara kommer bli en ännu större klyfta mellan pojkar och flickor. Ett problem tas inte bort bara för att man flyttar på det, man måste istället motarbeta problemet. Precis som du säger, är det viktigt med information. Jag är inte bekväm med att bada med killar på samma sätt som jag är bekväm med att bada med tjejer, anledningen till det är bland annat att lärarna tillät killarna bete sig som de gjorde när jag var yngre - vilket fick de tro att det var okej. Jag tror absolut att situationen hade sett annorlunda ut idag om lärarna varit mycket mer skärpta. Så, förbättring av skolan är prioritet. Samtidigt måste ju varje individ kunna välja själv.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Ikajo
12/20/15, 5:45 PM
#7

#6 En orsak till att jag tror att vissa tillfällen med uppdelning kan gynna både pojkar och flickor är att när man gjorde ett jämställdhetsförsök på en förskola (vilket blev Sveriges första jämställdhetsdagis) så var det en av åtgärderna. I de olika grupperna fick pojkarna och flickorna öva på olika saker som olika sätt stärkte det som de annars kunde vara svaga i. Det handlar inte om uppdelning varje gång eller hela tiden, samkönade grupper kan också orsaka problem, utan då och då. På så sätt kan tjejerna få öka tryggheten, man kan komma åt gruppdynamik och så vidare. Det är inte heller enbart simundervisningen. Vanlig idrott och vanliga lektioner kanske också skulle gynnas av att man ibland delar upp sig. Det kräver som sagt känslighet för de som inte definierar sig som sitt biologiska kön och att man släpper in dem i den grupp de känner att de hör hemma.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Hayabusa]
12/22/15, 9:23 AM
#8

Heidi Avellan (Helsingborgs Dagblad):

"En utmaning i dessa dagar av rekordstor invandring är att hålla fast vid det som är Sverige. Inte ”svenskheten”, den hopplöst svårfångade, utan den kärna av normer som gäller alla i landet: respekt för lagarna och demokratin, för jämlikhet och jämställdhet, för yttrandefrihet och religionsfrihet och allas rätt att välja sitt liv.

Det svåra är inte att omfatta värderingarna, utan praktiken.

Idag har 54 procent av Malmös skolelever minst en förälder med ett annat modersmål än svenska. Det är inte djärvt att anta att somliga kommer från hem där jämlikhet och allas rätt att välja sitt liv själv inte är självklara.

Det är inte heller djärvt att anta att den lärare som tar strid för att också en muslimsk flicka ska få lära sig simma – helt enligt läroplanen – oavsett vad hennes föräldrar anser, kan skapa dålig stämning. Då gäller det att inte böja sig. Kulturrelativism är inte humant och samhället får inte svika flickan."

[postmortum91]
12/27/15, 12:33 AM
#9

#8 Håller med

Upp till toppen
Annons: