Annons:
Etikettallmänt
Läst 1401 ggr
tlover
3/3/16, 9:20 AM

Mannen som testade bindor på sig själv

Arunachalam Muruganantham märkte som nygift att hans fru använde gamla trasor eftersom hon inte hade råd att köpa bindor.

Han ville imponera på sin fru och försökte att göra en binda som var billigare än de man köpte i affären, hans första försök var ett totalt misslyckande men han gav inte upp.

I brist på personer som ville testa hans prototyper (kvinnor menstruerar som känt en gång i månaden och ingen annan än hans fru vågade ge honom feedback) så testade han det på sig själv.

Hans experiment var inte uppskattade av alla däremot men tillslut så lcykades han hitta något som funkade.

Nu säljer han bindor som är mycket billigare än andra märken över hela Indien vilket ger flickor möjlighet att klara skolan och liknande (1 av 5 Indiska flickor slutar skolan pga mens).

http://interactive.aljazeera.com/aje/shorts/india-menstruation-man/index.html

Väldigt imponerande vad han stod ut med för kvinnors skull.

l'm back

Annons:
Sommarek
3/3/16, 9:22 AM
#1

Se där - en riktig man.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zepp
3/23/16, 8:34 PM
#2

En riktig entreprenör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Elsaharr
3/24/16, 5:34 PM
#3

Jättefint gjort tycker jag

Zingo ;D

catcult
4/14/16, 5:22 AM
#4

Fruktansvärt att hans fru lämnade honom för att sedan komma krypande tillbaka 5 år senare efter att hon sett hur framgångsrik han blivit på TV. Gold digger! Synd att han tog tillbaka henne.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zyperior
4/23/16, 6:23 PM
#5

#1 Passar sån där sexism in på ett feministiskt forum?
Måste man uppfinna saker för kvinnor och "lida" för kvinnor för att vara en riktig man?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ikajo
4/23/16, 7:07 PM
#6

#5 Jag varnar dig. Om inte du skärper dig så kommer jag att ge dig skrivförbud på den här sajten. Att debattera är okej men just nu använder du härskartekniker. Det är inte okej. Hela din kommentar är en halmgubbe och avser bara att attackera istället för att argumentera. Vi har högt i taket på sajten men du närmar dig gränsen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Zyperior
4/23/16, 8:16 PM
#7

#6 Öh, nej, det är ingen halmgubbe. Jag ser seriöst #1 som en rent sexistisk kommentar. Ta i jämförelse att tråden handlar om en kvinna som uppfunnit en rakhyvel som inte gör att man skär sig i ansiktet, och testar den på sig själv och jag kommer in i tråden och skriver "Se där - en riktig kvinna". Jag hade ju blivit lynchad i den tråden.

Feminister talar ju hela tiden om normbrytningar och så vidare. Att kalla någon en "riktig"-whatever är ju motsatsen till att bryta normer, det är ju att befästa sådana.

Hota du med att blocka mig från sajten. Jag inbillar mig inte för en sekund att detta skiljer från andra feministiska forum, där man inte tål motstånd utan bara vill ha bekräftelse och medhåll. Eller så kan du bevisa att jag har fel i det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ikajo
4/23/16, 8:56 PM
#8

#7 Med tanke på att både kvinnor och män använder rakhyvel har jag svårt att se en sådan kommentar. Vad som åsyftades i #1 är upp till den personen att fylla i om den väljer att göra så.

Om du påstår att vi på den här sajten bara tål att få bekräftelse och medhåll får du allt ta att komma med exempel. Det går inte an att komma med tomma påståenden och sedan kräva att motsatsen skall bevisas. Det har förekommit många olika diskussionen med flera olika sidor. Att man inte håller med dig gör inte sajten dålig.
Alla får vara med att diskutera men då är det sakfrågan som gäller. Vilket du inte lyckats hålla dig till flera gånger.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Zyperior
4/23/16, 9:26 PM
#9

#8 Du har PM =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
4/24/16, 12:44 AM
#10

En aningens förvirrande måste jag säg för du påstår att jag inte kan hålla mig till sakfrågan flertalet gånger och när jag då, även om jag tycker det va en falsk anklagelse, respekterar att du vill hålla trådarna städade och istället försöker ta denna ot-diskussion via PM, så förklarar du för mig att du vill att vi diskuterar det öppet på forumet?

Här är iaf mitt svar jag skickade i PM till dig;

(Tog bort inledande stycket då det inte är relevant för denna diskussionen)
_Om det är upp till #1 att besvara min kommentar, varför besvarar du den i #6 då? Så länge #1 inte fyller i "vad som åsyftades", är det öppet för tolkning. Min tolkning är att det är sexistiskt. Du borde väl vara glad att jag uppmärksammar sådant? Eller är det för att det handlar om sexism mot män kanske som denna uppmärksamhet ogillas?

Jag har inte påstått att din sajt bara tål att få bekräftelse och medhåll, jag får ju skriva där för tillfället så det är ju ganska motsägelsefullt. Jag kommer inte med tomma påståenden, det är det du som gör. Det jag syftar på är att jag inte är förvånad över ditt hot om att blocka mig, för att jag skriver anti-feministiska kommentarer. Det är typiskt för feministiska forum att blockera och visa intolerans för motstånd istället för att bemöta det. Det betyder inte att detta är ett sådant forum och jag behöver därför inte komma med exempel på det.
Det är upp till dig som Sajtvärd att visa vilket typ av forum detta är.

Sen drar du dig inte heller från att hota med blockering, du varnar mig i två trådar direkt. Du ger mig inte chansen att läsa den ena varningen innan jag får hotelser om blockering i denna tråden. Pistolen va redan laddad och osäkrad innan jag skrev något, du väntade bara på en möjlighet att få dra den ur hölstret. Det känns lite som att du inte kan ta att jag är feministmotståndare helt enkelt. Svårt att tolka det på något annat sätt iaf.

Sen det där med tomma påståenden, du gör samma misstag själv som du felaktigt anklagar mig för att göra. Dvs kommer med det tomma påståendet att jag inte hållit mig till sakfrågan "flera gånger". Exempel på detta?_

I ditt svar på detta du skrev kom du inte med ett enda sådant exempel utan bara mer tomma anklagelser. Bland annat att jag skulle ha "attackerat medlemmar" och er som jobbar med siten här? What? Du skriver också att falska anklagelser inte är tillåtet. Om det inte är det ber jag dig komma med exempel på när jag attackerat medlemmar här. Annars bryter du mot dina egna regler. Du har många anklagelser att svara upp till nu, jag har inga.
Det enda jag vet jag attackerar här är feminism. Men jag använder mig aldrig av ad hominem.
I ditt svar ber du mig också efterfråga vad #1 menar med det innan jag kommer med anklagelser, visst det skulle jag kunna göra om det va det jag va ute efter. Men oavsett vilken förklaring jag skulle få, är kommentaren i #1 fortfarande sexistisk.

Skulle jag i vilket sammanhang som helst, misskreditera andra kvinnor som "falska" genom att hävda att en specifik typ av kvinna var den "riktiga", precis så som #1 gör om män, så tror jag inte för en sekund på att folk kommer fråga "va menar du med det" innan de påpekar att det handlar om sexism, och med rätta också, för en sådan kommentar, oavsett kön är sexistisk.
Det går mer än en månad, kommentaren får 6 "bra inlägg" och inte en tillstymmelse till reaktion på sexismen. Så fort någon reagerar, i detta fallet jag, så kommer varningen. Inser du inte själv hur illa det ser ut, när någon som påstår sig vara för jämställdhet agerar så?

Om du vill posta ditt svar är upp till dig. Gör gärna det så kan jag bemöta det mer i detalj.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Sommarek
4/24/16, 12:23 PM
#11

Jag tror visst du har lite tråkigt, Zyperior.   😂

Hur min kommentar var menad behöver jag inte alls förklara för dig, och framför allt inte eftersom du redan har bestämt dig vad jag avsåg med mitt inlägg (vilket alltid är roande). 

Gå ut och njut av våren istället för att, som man säger på danska, "knulla flugor".  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zyperior
4/24/16, 12:52 PM
#12

#11 Nja, på natten är det svårt att gå ut och njuta av vårsolen.
Som sagt, behöver ingen förklaring av dig. Din kommentar är sexistisk, det kommer du inte ifrån oavsett om du förklarar eller inte. Men bra att veta vid fortsatta diskussioner här att du ställer dig bakom sexism. Blir svårt för dig att motivera i framtiden att påpeka sexism i andra sammanhang utan att framstå som en hycklare. =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Inkanyezi
4/26/16, 9:54 AM
#13

Jag tror att vi är rätt nära kärnan i könsmaktsordningen här, och det är ganska tydligt att det handlar om en "riktig man", som blir förskjuten för att han gör något som faktiskt är ganska typiskt för män. Kvinnan respekterar inte hans envetna försök att göra något som han tror på, något han tror också ska vara bra för den kvinna han lever med; något som hade ett upphov i en önskan att göra något för att hon skulle få det bättre. 

Jag känner igen mig, kanske för att jag har varit i en liknande situation. 

Och jag är också nu i ett förhållande där mina strävanden mot det jag uppfattar som bättre inte respekteras av kvinnan jag lever ihop med.

Här kan vi faktiskt se lite av "feminismens" janusansikte, dubbelmoralen och bristen på strävan mot jämlikhet.

Jag kräver inte av min fru att hon ska förstå alla mina nycker. Hon kommer från en annan kultur, och i hennes värld är det inte viktigt att sätta så litet avtryck som möjligt i vår omgivande miljö. Hon har hellre en köpt varmvattenberedare för att värma vattnet i duschen än en solvärmare för vattnet, eftersom den elektriska finns färdig att köpa och solvärmaren kräver ett annat sätt att tänka.

På samma sätt är hon envetet emot att ha förmultningstoalett, då hon ser det enklare att skiten helt enkelt "försvinner" när man spolar. Sedan blir den någon annans problem, så det behöver jag inte fundera över. Att spara skiten i en behållare där den ska multna är ju "äckligt".

Precis på samma sätt är det med solspisen, där jag faktiskt har visat att det går alldeles utmärkt att laga maten med solstrålningen, att man inte behöver bränna någonting eller använda elektricitet för att få maten varm.

Det ska bli intressant att se om hon lämnar mig för att jag genomför eller försöker genomföra någon av alla idéer jag har.

Annons:
Inkanyezi
6/16/16, 11:01 PM
#14

Jag kommer tillbaka till den här tråden eftersom det har aktualiserats i pressen nu, och ligger nära kärnan i vad som den "riktige mannen" egentligen gjorde. Han tog ansvar, och han backade inte för det som många ser som lite "äckligt" och möter med hysj-hysj.

Mänskliga utsöndringar, och för i stort sett alla kvinnor finns en period från ungdomen fram till menopaus, en period av omkring fyrtio år, då de månadsvis stöter bort en slemhinna som har förberetts för att ta emot ett nytt liv, en ny liten människa. Om ägget inte befruktas stöts den ju bort, och det är besvärligt på ett eller annat sätt, så som Arunachalam Muruganantham märkte och faktiskt också agerade på.

Ett par år i början av det här nya seklet hade jag en damorkester, precis som Kurtan. Min var till och med lite större, sju tjejer, alla i fertil ålder. Det var i Santiago de Cuba, och bland alla saker som är svåra att få tag på är också mensskydd. De bindor som finns är också av den typ som var vanlig här på femtiotalet, tjocka grejer av vadd, som trots sin storlek ändå inte suger särskilt bra. Dessutom är de dyra, när en månadslön ligger på ungefär en hundring till två i svenska pengar.

Så när jag reste till Santiago hade jag med mig massor med bindor och tamponger, för att tjejerna skulle kunna jobba också de där dagarna. Jag tog med mig till min styvdotter också, och jag hade säkert tagit ännu mer om jag hade haft mer plats i bagaget. Men jag behövde ju faktiskt ha med lite kläder till mig själv och en eller annan grej av annat slag - exempelvis musikinstrument.

Och den som har dragit upp det här i Dagens Nyheter nu är Lia Bergstrand, som också har en blogg/vlogg om lite av varje, fast just nu aktualiserade hon frågan om mens, att börja prata öppet om mens: 
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/vi-maste-borja-prata-oppet-om-mens/

http://nouw.com/liabergstrand/category/debatt

Och det handlar faktiskt om en av de frågor som jag ser som viktiga för jämlikhet mellan kvinnor och män. Att underlätta för den som besväras av det här en gång i månaden (eller oftare), och att kunna hantera det och prata öppet om det. För mig var det lika självklart som för Arunachalam Muruganantham att göra det lättare för de kvinnor som stod mig nära och som faktiskt hade besvär av att inte få tag på vettiga bindor eller tamponger. Jag såg det som en del av att driva bandet. Med sju kvinnor såg jag det som nödvändigt att underlätta deras arbete; inte bara att hjälpa till med arr och kritik av jobbet, utan också att se till att de skulle kunna jobba utan onödiga inskränkningar. 

Också där är det mycket hysj-hysj kring mensen, så jag möttes av en viss förvåning när jag kom med sju paket dambindor och lika många med tamponger till repetitionen. (Paket med hundra från Apoteket) Men jag blev i alla fall inte utkastad från bandet. Även om de inte visade solklar uppskattning, tog de emot dem, och jag vet att de behövde dem.

Och min styvdotter påminner mig varje år om att se till att hon får Apotekets bindor, som hon säger är de allra bästa.

Så jag håller med Lia, vi måste kunna prata öppet om mens. Det är ju ändå en del av livet här på planeten, och jag ser det som orealistiskt att det inte skulle beröra män lika mycket som kvinnor. Och inte ska de behöva smyga med mensskydden.

Upp till toppen
Annons: