Annons:
Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 1507 ggr
Inkanyezi
2016-04-02 14:12

Sexistisk ironi, sexism eller inte?

Jag kör som en kärring, det har jag fått höra mer än en gång, och jag kan inte mer än hålla med. Därför säger jag det själv ibland, senast i samband med en radiointervju, där jag kommenterade att grabbarna som åkte med mig ner till Frankrike påpekade att jag körde som en kärring; till skillnad från en angiven person, som hade orsakat att hans pappa därefter var rullstolsburen. Själv har jag lyckats köra i mer än femtio år utan att krocka på annat sätt än att jag några gånger har blivit påkörd bakifrån när jag har stannat för rött ljus.

Och faktiskt är det alldeles sant. Jag lärde mig köra bil av en kvinna, och jag har senare också varit instruktör på bussbolaget där jag jobbade. Det är en iakttagelse, som jag gissar också har lite större underlag än mitt anekdotiska, att kvinnor i regel är mer avvaktande i trafiken, inte tar lika stora risker lika ofta som män. Kanske det är på sin plats att nämna att också en del av männen på den arbetsplatsen var mycket bra förare (min bedömning; bra är ju ett värdeord).

När man kör buss med passagerare har man alla möjliga olika människor i bussen. En del av dem kan nättopp stå själva, och ofta har man folk på ståplats. När man ska lätta från hållplatsen är det inte alla som satt sig, och de som har svårast att ta sig till en sittplats är ofta de som också har svårast att stå i bussen. Man måste ta det försiktigt, och även sedan folk har satt sig är det som jag ser det bättre att smyga igång än att starta med ett ryck. Likadant när man ska stanna. Folk reser sig för att gå av innan man har kommit ända fram till hållplatsen, och därför måste man bromsa in mjukt, så att det inte blir något ryck, smyga in till hållplatsen.

Ibland hade jag en mugg med blommor på instrumentbrädan strax innanför vindrutan. Någon gång hände det att en passagerare lyfte på den där muggen för att kolla om den satt fast. Blommorna var såna som jag plockade när det var ett uppehåll vid ändhållplatsen ute i bushen och jag kunde ta en promenad. Den där muggen, med vatten i och blommor, var en rätt bra indikator på att körningen inte välte vare sig folk som åkte eller min lilla blomvas.

Och så är jag tillbaka vid den där intervjun. Jag sa faktiskt till henne att jag kör som en kärring, men förklarade det också, eftersom det var relevant i sammanhanget. Grabbarna sade så, och det stör mig inte ett dugg. Jag kör faktiskt som en kärring, och det tänker jag fortsätta med, för det har funkat bra i över femtio år. Jag inser att det skulle kunna tolkas som sexism att uttrycka det, men som jag ser det stämmer det med mina iakttagelser.

Men är det sexistiskt att jag säger att jag kör som en kärring?

Annons:
Ikajo
2016-04-02 14:42
#1

Uttrycket i sig är ju nedvärderande och syftar till att kvinnor skulle vara dåliga på att köra bil. Så i sig är det ju ett sexistiskt påstående. Det väl bättre att du säger att du kör respektfullt? Att du tar hänsyn till övriga i trafiken, till passagerarna på bussen och så vidare. Eller om du nu ska hänvisa till kvinnlig bilkörning alls säga: "Jag skulle säga att jag har en körstil som normalt uppfattas som kvinnlig, det vilja säga att inte leka racing på vägarna utan köra säkert och välplanerat. Vilket i sig inte borde uppfattas som en kvinnlig körstil och istället vara en norm i samhället att alltid köra säkert och välplanerat."

Kärring i sig används som en skällsord mot kvinnor i dagens svenska, så har det inte alltid vart men är så nu. Så jag skulle rekommendera att inte använda ordet alls.

Men en busschaufför som inte låtsas att han kör ett race är ovanligt nog så en eloge för det.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Zepp
2016-04-03 01:18
#2

Samtidigt så går det att använda så som det var från början.. dvs kär ing. dvs käresta.. då sagt av en man om sin kvinna vad jag förstår?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-04-03 13:48
#3

#2 Adjektivet kär betyder nära. Det är av den betydelsen ordet vråkäring är bildat, och det har ingenting alls med den andra betydelsen av käring att göra.

Kär(l)ing är en avledning av karl. Vi har ju tappat dess L i uttalet sedan länge, och i många dialekter uttalas karl som kär (med hårt k).

Men det jag lite grann belyser här är att vad någon ser som sexistiskt språkbruk inte alls behöver innebära sexism, och att det kan finnas faktiska skillnader mellan könen utöver de alldeles uppenbara. Likställdhet, likaberättigande, lika villkor behöver ju inte innebära att vi måste vara lika. Jag tycker mer att det handlar om att man respekterar varandras olikheter utan att göra mycket affär av dem, och att vi framför allt inte ska nedvärdera någondera könet. 

Jag är självklart medveten om att när jag sades köra som en kärring var det avsett att vara nedvärderande, och det jag egentligen vänder mig emot är att man likt sajtvärden i #1 syns godta att det feminint klingande ordet är nedvärderande. Jag vände ju på det. Jag tycker att det är alldeles okej att köra som en kärring, det har funkat jättefint i ett halvsekel, och de enda som har klagat är en eller annan som har trott att det går långsammare.

Att bara godta att en del ord är nedvärderande, och kanske som feminist godta att de nedvärderar på grund av kön eller genus, tycker jag är att ge slaget förlorat. Hur man än vänder det, så nedvärderar jag ju inte alls kvinnor - eller kärringar, och jag visar det genom att axla den manteln. Jag är faktiskt väldigt nöjd med, man kanske skulle kunna säga stolt över, att jag kör så som jag lärde mig av Kerstin, som lärde mig köra bil. Jag tänker mig inte att det skulle behöva ändras, och jag störs alldeles självklart inte av att någon påpekar det. Om den personen avser att det ska vara nedvärderande, så gör ju ändå inte jag det. 

Och jag tycker att svaret också lite grann belyser något som jag ser som ett stort problem i samband med trafik - att "köra ett race". Av någon anledning utgår tävlande i diverse olika "sporter", dit också framförande av fordon räknas, från att man ska göra det så fort som möjligt. Resultatet kan faktiskt bli att den sämsta föraren vinner, och tävlandet leder väldigt ofta till att inte bara maskinerna går sönder, utan att också folk skadas eller dör - inte bara de som kör.

Och jag tror att det kan vara läge att återta en del ord, i stället för att bara slappt godta att ord om exempelvis kvinnor anses nedvärderande.

Ikajo
2016-04-03 21:40
#4

Det handlar inte om att godta, det handlar om hur ett ord används och vilka konnotationer ett visst ord har. Eftersom kärring används som ett skällsord mot kvinnor är det inte särskilt lämpligt att använda i andra sammanhang. Särskilt inte när det finns bättre alternativ. Det spelar ingen roll om du som ensam person försöker vända på det. Faktum kvarstår att det används som ett nedvärderande ord, i flera olika sammanhang, och då är det bättre att jobba för att det inte ska vara okej att använda nedvärderande ord som riktar sig mot kvinnor än att slösa energi på ett enda ord. Det är bara ett i en sjö av sexistiska tillmälen framförallt män använder mot kvinnor. Tror du att kvinnor inte kommer få höra andra tillmälen, även om just kärring slutar vara ett skällsord? Just därför är det varken slapphet eller lathet att fokusera på att kvinnor ska slippa sexistiska tillmälen alls framför att försöka ändra innebörden i ett enda specifikt tillmäle.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[postmortum91]
2016-04-05 06:08
#5

Håller med. Det är väldigt tröttsamt att som kvinna få höra folk använda uttrycket då det varit med och definierat mig och mitt kön i uppväxten, vilket inte är positivt. Att bli ilurad sedan barnsben att man tillhör det sämre könet. Jag är dömd att köra dåligt då jag är kvinna, speciellt att fickparkera. Även dömd att kasta dåligt eller spela brändboll dåligt. Det är ju svårt som man att faktiskt förstå hur det är att bli påmind om detta om och om igen och att säga att någon gör något som "en kärring" bidrar till det.

[postmortum91]
2016-04-05 06:11
#6

#0 ska du inte börja kalla mörkhyade för negrer också? Och sedan säga: "vadå, blir du upprörd för att jag kallar dig neger? Jag återtar bara ordet och försöker göra det positivt"

Annons:
hankans91
2016-04-06 18:04
#7

Intressant diskussion. Min syn på det hela är att män generellt är mer offensivtlagda än vad kvinnor är och kvinnor generellt är mer passiva av sig än vad män är. Därför tror jag att man använder detta uttryket "du kör som en kärring" pga att kvinnor generellt är mer passiva än män.

Män ska oftast vara modiga för att du ska bli sedda som en riktig man. Men när vi inte är det så blir ofta ord valet ifrån en annan man va inte sådan kärring. Dessa män som säger såhär tycker givetvis inte illa om kvinnor men de har nog ett sterotypiskt tänkande kring de flesta kvinnor. Men det är också ett problem då det inte är roligt för killar att höra någon säga såhär mot en för det är den här kravbilden att alla män ska vara modiga för att bli accepterade.

Ikajo
2016-04-06 23:43
#8

#7 Och på vilket sätt definierar du offensivt respektive passivt. De är inte varandras motsatser. Motsatsen till offensiv är defensiv och motsatsen till passiv är aktiv.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

hankans91
2016-04-07 20:47
#9

#8 Jag använde dessa två orden för jag tyckte de passade bättre till en generell beskrivning. Vi kan byta ut passiv mot avvaktande istället. Men jag gav min förklaring till varför män just använder sådan här ord som tex "du kör som en kärring" och detta säger män till varandra och inte till kvinnor. Men jag tror att män säger såhär till varandra är för att våran kravbild är att vi ska visa att vi är modiga, duktiga och starka på olika sätt för att bli accepterad som en riktig man. För avviker vi lite så får vi ofta höra sådant som kärring eller fjolla. Så jag tycker inte det är direkt sexistiskt att män säger såhär. Däremot är det ett större problem att män säger såhär till varandra.

Ikajo
2016-04-07 23:30
#10

#9 Fast det är ju ett jättestort problem att man använder ord som riktas mot kvinnor som ett sätt att kritisera män. Det gör att kvinnliga egenskaper, så som de traditionellt beskrivits, värderas lägre. Det i sin tur gör att kvinnors arbetsinsatser, på jobbet och i hemmet, i sig värderas lägre. Dessutom är kärring definitivt sexistiskt emedan fjolla är att betrakta som homofobiskt. Manlig homosexualitet beskrivs ofta som ett hot mot den allmänna manligheten på grund av att den stereotypa bilden av manlig homosexualitet är män som använder sig av traditionellt kvinnliga könsuttryck. Det finns ytterligare dimensioner kring hur manlig homosexualitet är ett hot mot manligheten (enligt maskulinitetsforskning) men det är inte aktuellt i det här specifika samtalet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

hankans91
2016-04-08 00:03
#11

#10 Nej män värderar inte kvinnliga egenskaper sämre men om en kille dvs har mer kvinnliga drag i sin personlighet så blir han nedvärderad. Tycker detta är mer ett mansproblem än vad det är kvinnoproblem för det är vi män som drabbas när vi har det beteendet mot varandra.

Ikajo
2016-04-08 01:08
#12

#11 Givetvis drabbas män av en restriktiv manlighetskultur. Däremot har du fel om du påstår att traditionellt kvinnliga egenskaper inte värderas lägre än traditionellt manliga egenskaper. Finns en lång radda med forskning i just det ämnet. Allt från hur kvinnliga författarskap värderas lägre till hur kvinnodominerade yrken har haft en sämre löneutveckling än mansdominerade.

Men när män använder tillmälen mot andra män som syftar till kvinnlighet blir det per automatik en nedvärdering av kvinnor i stort. Vilket drabbar kvinnor och är ett problem. Att män använder feminiserade tillmälen mot andra män är givetvis ett beteende som drabbar män, men de underliggande värderingarna i den typen av tillmälen drabbar i slutändan de kvinnor som kommer i kontakt med den typen av män.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Inkanyezi
2016-04-08 12:15
#13

#11 av: hankans91  Jag läser ditt inlägg om och om igen och undrar hur du tänkte när du skrev det. Du beskriver, som jag ser det, väldigt tydligt, en sexism som nedvärderar egenskaper som framställs som typiskt kvinnliga, samtidigt som du förnekar det.

Annons:
hankans91
2016-04-08 14:41
#14

#13 Du missuppfattar mig lite tror jag. Män nedvärderar inte en kvinna som beteer sig så att säga som en kvinna. Men om en "man" beteer sig lite kvinnligt så får denna skit ifrån andra män. Så kontentan blir då att män tycker inte kvinnliga egenskaper är fel så länge du är kvinna. Men felet i det hela är mer att män överlag är dåliga på att acceptera en man som beteer sig lite annorlunda och män ska då klanka ner på varandra. Jag ser inte det som sexism för det är inte menat som det. Men det är ett dumt och onödigt ord att använda.

Inkanyezi
2016-04-08 17:24
#15

Nej, jag missuppfattar inte alls. Det du beskriver är väldigt tydlig sexism.

Ikajo
2016-04-08 19:24
#16

#14 Själva kärnan i sexism är att egenskaper som tillskrivs ett visst kön har ett mindre värde. När "kvinnliga" egenskaper är egenskaper som står i strid men en acceptabel manlighet så är det per definition sexism. Om det inte handlade om sexism så skulle det inte vara ett problem att män har egenskaper som är traditionellt kvinnligt kodade. I jämförelse så är det inte negativt för en kvinna att ha traditionellt manligt kodade egenskaper, i lagom nivå. Men det är negativt för en man att ha traditionellt kvinnligt kodade egenskaper, hur låg nivån än är.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Denna kommentar har tagits bort.
hankans91
2016-04-08 22:18
#18

#15 Det hörs kanske sexistiskt när män säger såhär men de menar inget illa mot att kvinnor är kvinnor och de tycker lika mycket om kvinnor som de flesta män anser jag. Men om nu en "man" har lite mer kvinnliga egenskaper/tänkande i sig varför ska andra män vara elaka mot denna mannen då. Varför kan inte andra män acceptera att en man beteer sig lite mer kvinnligt det är där jag tycker är själv problemet är i det hela.

Men det är klart det ska ju alltid handla om att  det är värst för kvinnor. Det säger en del om jämställdheten man försöker diskutera på denna sajten enögdheten är slående.

Ikajo
2016-04-09 00:06
#19

#18 Jag finner det beklagligt att du är så ovillig att lyssna på vad det är vi säger. Givetvis är det ett problem att traditionellt kvinnligt kodade egenskaper är otillgängliga för män. Det är det inget som sagts annat än.

MEN! Det är ett faktum att kvinnligt kodade egenskaper har ett mindre värde i samhället än manligt kodade egenskaper. Därför är det sexism mot kvinnor när män blir straffade för att de uppvisar dessa kvinnligt kodade egenskaper. För vad de egentligen säger är att kvinnligt kodade egenskaper inte är önskvärda. Det är inte önskvärt att vara kvinna. Kvinnan blir det avvikande, kvinnlighet blir något felaktigt. I jämförelse så kan en kvinna uppvisa manligt kodade egenskaper utan att bli straffad. Manligt kodade egenskaper är nämligen önskvärda, de värderas högre. En kvinna som antar för hög mängd manliga attribut straffas också eftersom hon då inte är tillräckligt kvinnlig. Men en man kan inte uppvisa minsta kvinnliga attribut utan att bli straffad. Det är ett problem och drabbar givetvis män utan undantag. Men det som straffas är inte en brist på manliga attribut, det är innehavet av kvinnliga attribut. Därför blir det sexistiskt mot kvinnor när män straffar andra män för att de beter sig på ett "kvinnligt" sätt.

Ett råd. Om du vill försöka övertyga någon om din egen ståndpunkt. Undvik att komma med anklagelser. Undvik att komma med påhopp. Attackera aldrig din meningsmotståndare, om du ska attackera, attackera själva argumentationen och gör det på ett snyggt, välinformerat sätt. Annars förlorar du automatiskt ett samtal du kan delta i.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Kalli
2016-04-09 20:02
#20

När man tar exemplet i tråden: "Att köra en en kärring" blir det ju inte heller något positivt om det sägs om en kvinnas bilkörning även om det säkert används flitigare för att nervärdera män. Att köra som en kärring betyder inte, enligt gängse uppfattning, enbart att köra som en kvinna (vad det ens skulle betyda) utan där finns en negativ klang, att man kör fegt, inte vågar och en underliggande uppfattning att män kör bättre än kvinnor.

Always reklamen har kommit upp i flera trådar på detta forumet, men den är bra och den belyser samma problem. Att göra saker "lika a girl" är inte något positivt, oavsett om det görs av flickor eller pojkar. Och ja, det är solklar sexism.

Annons:
Inkanyezi
2016-04-09 21:01
#21

#20 Och Always-reklamen utmanar ju den sexistiska tanken att det skulle vara något sämre med att springa, slåss eller kasta som en tjej.

På samma sätt är det inte negativt för mig att jag kör som den kvinna som en gång lärde mig. Det killarna (femton och sextonåriga "värstingar" från Rinkeby) ansåg var att köra som en käring handlade ju om mitt körsätt, där jag inte överträder fartgränser, saktar in ordentligt och kör genom rondeller och runt gathörn med låg fart, att jag inte lägger mig nära bilen framför om jag hinner upp någon och det inte är lämpligt att köra om. Sträckan jag körde dem var cirka tvåhundra mil, och det avverkade vi genom flera länder och många städer utan några som helst incidenter.

Vi hade blivit rådda att inte åka in i Paris eftersom trafiken skulle vara svår och det ansågs "svårt att hitta", men jag har varit där förr, och också på många andra ställen i Frankrike, så jag bjöd grabbarna på lite sightseeing, eftersom de ville se triumfbågen, Eiffeltornet och Notre Dame. Jo, jag hittar, och trafiken i Paris är i många avseenden lugnare än i Stockholm, men annorlunda.

Så visst är det tveeggat. Och för mig är det inte negativt.

XxKimxX
2016-04-20 20:18
#22

Du frågar om det kan uppfattas som sexistiskt och när du får svar så vill du inte lyssna på det. Bara köp vad hon säger. 
"okej, det kan uppfattas som det, då vet jag."

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Inkanyezi
2016-04-22 09:59
#23

#22 av: XxKimxX

Nja, om man skriver det på ett nätforum kan det säkert uppfattas så, men när man för ett samtal är det ju en helt annan sak. Det fanns en del små detaljer som kanske inte kom fram här - att någon påstod att jag kör som en kärring, och att jag faktiskt inte är det minsta störd av det, att jag snarare ser det som en komplimang.

Inte desto mindre blir ju resultatet, en uppvärdering av den föregivet kvinnliga egenskapen, ett sätt att sortera egenskaper i typiskt manliga eller kvinnliga, och det gäller självklart även om man bygger det på iakttagelser och erfarenhet.

Så det finns många bottnar där, och det pekar också på diskrepansen i begreppet feminism och att den sägs sträva mot jämlikhet. Jag kan köpa jämlikhet, men inser också att kvinnor och män är olika, dock inte mer olika än individer, oavsett kön. Det finns så klart också en del likheter mellan kvinnor, liksom mellan män.

Men jämlikhet och strävan mot jämlikhet är också en helt annan sak än frågan om likhet och likabehandling. Det senare kanske tarvar förklaring. Man har ju konstaterat att det finns skillnader mellan kvinnor och män som kräver olika behandling, exempelvis olika könsrelaterade mediciniska frågor.

Som grupp kanske kvinnor oftare är lämpade för vissa uppgifter, till exempel att köra fordon av olika slag eller annat. Det betyder ju inte att det inte skulle kunna finnas män som också är lämpliga. Men när man faktiskt kan konstatera skillnader mellan manligt och kvinnligt, är det då sexism att erkänna det?

Det kanske inte är så enkelt som "köp det".

Inkanyezi
2016-04-26 08:39
#24

Såg just att Ronnie Sandahl har gjort ett inlägg i samma fråga:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article22525536.ab

Och när jag läser den funderar jag lite över det där med cyklisterna. Jag cyklar ju själv för det mesta numera, ser ingen anledning att ha bil, även om jag skulle ha råd. Sant att jag inte har råd, eftersom jag numera är en "fattigpensionär", vilket jag tänker ändra på snart genom att sälja lägenheten och flytta utomlands.

Och jag flyttar till ett land med mer uttalad machism än Sverige, vilket inte på något sätt antyder att den skulle vara obefintlig här. Men eftersom jag har sett olika representationer av "machismo" på olika håll är min bild av den kanske lite annorlunda än den vanligaste missuppfattningen som framhävs av feminister här.

Skillnaden mellan Latinamerika och Sverige med avseende på könsmakt är inte jättestor, och det är inte entydigt så att män sätts före kvinnor av machismen, snarare handlar det om en mer tydlig uppdelning, där kvinnor främst agerar inom kvinnliga nätverk, medan männen behandlas lite som arbetshästar. Makten inom hushållet tillhör odelat kvinnan.

Och jag flyttar dit främst för att ha råd att leva drägligt under den tid jag har kvar. På så sätt bidrar jag med en lägenhet till att täcka den enorma bostadsbrist som samhället inte tycks förmå bygga bort. Klart win-win.

Och jag kan knappast förneka att jag genom valet av cykel i stället för bil lever upp till det jag anklagades för av "värstingarna". Men jag har nog kört både min sista buss, såväl som taxi.
Det får någon annan göra, jag är pensionär.

[Hayabusa]
2016-04-26 12:00
#25

Möjligen ett sidospår, men själv har jag hört uttryck som "Kör som en j-a gubbe med keps" om någon som inte "kör-som-andra-vill".

[eliinmeyer]
2016-04-26 13:54
#26

#25 det har jag aldrig hört haha Men kör som en kärring är nog ett uttryck som används flera gånger per dag här i sverige

[Hayabusa]
2016-04-26 14:01
#27

#25 Aldrig? Verkligen? Vill nog påstå att det är ett ett vedertaget uttryck (om man byter ut keps mot hatt):

"Om någon kör 70 km/tim på en 90-väg, gubbe med hatt. 50 km/tim på 70-väg, gubbe med hatt. Man ligger bakom och flänger fram och tillbaks som en flipperkula för att hitta en raksträcka att glida förbi och när det äntligen går bekräftas misstanken nio gånger av tio, gubbe med hatt.

En äldre man i lodenrock och pepitarutig hatt med sammanbitet ansikte, stint stirrande framåt. Tanken att någonsin kasta ett öga i backspegeln existerar inte. Simultankapaciteten räckte inte till för att ta av sig hatten, än mindre titta bakåt. När man kör om och ser det spända ansiktet inser man att det hade kunnat passera en isbjörn på motorcykel utan att gubben hade märkt något."

Hela texten här:

http://www.vibilagare.se/opinion/kronika/vi-kommer-alla-att-bli-gubbe-med-hatt-3033

Annons:
Inkanyezi
2016-04-26 16:34
#28

Nä, gubbe med hatt är jag knappast. Jag kör visserligen inte fortare än fartgränsen annat än när jag har bråttom, men då kan det gå undan. Sist det hände erbjöds poliseskort, men de hann inte med. Jag var nog framme vid sjukhuset innan de hade fått ut tummen.

[eliinmeyer]
2016-04-26 17:31
#29

#27 Nepp aldrig hört, men hört uttrycket "kör som en gammal gubbe" mer

[Hayabusa]
2016-04-26 20:35
#30

#29 Nä, nå´n gång är väl den första för allt 😉 Här kommer mer läsning om "Gubbe i hatt":

http://www.blt.se/ledare-blt/gubbe-i-hatt-irriterar-manga/

Inkanyezi
2016-04-26 21:10
#31

Jag lär väl inte bli den där gubben i hatt. Hatt har jag aldrig använt här i Sverige, men på Kuba brukar jag ta på mig en sombrero för att det behövs. Solen bränner rätt hårt där. Det finns ingen åldersgräns neråt för att skydda sig för solen.

Jag kan väl fylla på med lite mer blaj när nu tråden inte handlar om mycket mer än hur jag kör.

Jag nämnde att jag inte kör fortare än fartgränsen utom när jag har bråttom, så det kanske finns skäl till att nämna vad det betyder. Det jag nämnde om senaste gången jag hade bråttom (sommaren 1992) gällde en taxiresa från Hallunda till Södermalm, en sträcka på ungefär arton kilometer. Jag fick körningen via växeln utan att något särskilt nämndes. Lotta i växeln gav mig bara en adress på Tomtbergavägen i Hallunda, och jag körde dit och ställde mig utanför för att vänta på kunden.

Så kommer en mamma bärande på en liten flicka. Flickan är blek och verkar nämnvärt tagen. Det rinner saliv ur hennes mun. Mamman säger att hon har fått i sig någonting i tvättstugan och att de ska åka till Huddinge sjukhus. Jag säger till henne att mottagningen för barn på Huddinge är stängt, så vi åker till Sachska, och så kör jag, samtidigt som jag ropar till Lotta på radion att jag har bråttom till Sachska med ett barn som har fått i sig något olämpligt i tvättstugan. Vid Hallundavägen är det rött ljus, men jag har bråttom, så jag ser mig för och kör. Ute på motorvägen trampar jag gasen i botten på femte växeln, och hastighetsmätaren visar ungefär hundranittio när vi passerar Fittja.

Vid Gyllene Ratten får jag en gubbe i hatt framför mig i en Amazon, och jag blinkar för att han ska flytta sig, men inte. Jag blir tvungen att bromsa, och hattgubben kör inte fortare än hundrafyrtio, så jag kör om när jag kan och fortsätter. Då ropar Lotta på radion och säger att polisen erbjuder sig att eskortera mig, så hon frågar var jag är - Västberga - så säger hon att då hinner dom inte, och i samma veva "hur kom du dit, flyger du", och jag svarar att det inte är bromsen jag står på.

Vid Årstabergsvägen, f.d. Sockenvägen, har jag rött, och det är en buss och en taxi som kommer från motsatt håll och ska svänga vänster. Jag blinkar med helljuset och kör förbi rödlyset, och båda stannar och släpper förbi. När jag kommer in på Hornsgatan är det rött ljus på några ställen till, och bilar framför, så jag tar det på vänster sida. Sedan kör jag ganska lugnt resten av vägen upp till Sachska.

När jag har lämnat av säger jag det till Lotta, som undrar om jag kan ta en körning, men jag svarar att jag behöver en rast, och hon svarar att hon förstår det. När jag kollar taxameterkvittot visar det sig att jag körde arton kilometer på åtta minuter.

Det gick bra för flickan.

Och när jag inte har bråttom håller jag fartgränserna.

[Hayabusa]
2016-04-27 07:12
#32

#31 En fråga: Bor du i Stockholm?

Inkanyezi
2016-04-27 07:56
#33

Jag bor strax utanför Stockholm och körde för Botkyrka Taxi.

[Hayabusa]
2016-04-27 08:08
#34

#33 Kunde tro det. Referenser som gatunamn i Stockholm känns tämligen typiskt för Stockholmare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: