Annons:
Etikettfeministiska-frågor
Läst 1537 ggr
Ikajo
2016-06-07 17:34

Aftonbladets artikelserie om kvinnors utsatthet

Den här veckan har Aftonbladet en artikelserie om kvinnors utsatthet i Sverige. Det handlar om sexuella trakasserier, våldtäkter och våldtäktsförsök. Människor delar med sig av sina erfarenheter och forskare ser ett tydligt problem.

Citat från en av artiklarna: Vad är det då som får män att bete sig så här? Forskning visar att det rör sig om patriarkala strukturer, ett sätt att visa sin manlighet. En man berättar: När jag gick i skolan drog vi in tjejerna på toaletten och tafsade. Lärarna brydde sig inte. Men om vi slogs på skolgården åkte vi in till rektorn.

Länk 1

Länk 2

Länk 3

En påminnelse: Håll god ton i tråden och undvik påhopp. Det är heller inte okej att använda härskartekniker eller att ifrågasätta någon personligen. Välj inte ut delar av ett resonemang och argumentera emot det. Acceptera att det är en del av ett helt resonemang och ska bemötas på så sätt. Om någon bryter mot detta kommer vi att utdela skrivförbud i en vecka, icke-medlemmar kommer att bedömas hårdare än medlemmar. Ingen kan bli avstängd på grund av en åsikt, det är helt baserat på HUR man debatterar, inte VAD. På grund av det känsliga ämnet kommer alla inlägg som inte adresserar trådens ämne att plockas bort. Detta på grund av att det är ett ämne som väcker många känslor och som har rätt till utrymme utan avledas.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
[Klave]
2016-06-08 13:53
#1

Kan hålla med om att skolornas bemötande till sådant här är helt sjukt. Själv blev jag sexuellt trakasserad och misshandlad av flera men speciellt en kille i högstadiet. Efter något år fick jag mod att berätta för en lärare som sedan gick direkt till den killen och bad honom sluta. Detta resulterade i att jag blev nerpackad och mordhotad. Det var sista första och sista gången jag så något sådant till en vuxen på skolan. Jag tror mycket varför VISSA män beter sig så ibland är för att samhället ursäktar det. Tex. "Det är så män är", "Han vet inte bättre " osv. Jag tror på enkel psykologi. Behandlar du någon som en våldtäktsman/kvinna så kommer de vara just det. Därför kan jag bli väldigt ledsen när jag ser inlägg, artiklar eller liknande där kvinnor (framförallt) säger att det är deras rätt att anta att alla män är våldtäktsmän. Med den logiken tänker jag då "är det okej att anta att alla muslimer är islamister?". Personligen tror jag det har och göra mycket med kultur krockar. Vi har många dels första generationens invandrare men också andra, tredje osv och deras kultur och värderingar stannar ofta kvar trotts att man kanske bott i Sverige hela sitt liv. Tex. Verkar vissa muslimer tro att bara för man inte täcker sig med slöja är det okej att tafsa och ibland även våldta. Är jag förvånad? Nej, kolla bara på deras lagar när det kommer till otrohet och våldtäkt. Sherialagarna är enligt mig mycket nedvärderande mot kvinnor och ger männen ett "get-out-of-jail-card" när det kommer till att ta ansvar i ens kvinnas närvaro. Självklart kommer deras värderingar följa med dem. Har man sedan i Sverige inte resurser för att utbilda om de Svenska värderingarna och lagarna blir det ofta en för stor kulturkrock och ett recept för dålig kvinnosyn.

Ikajo
2016-06-08 18:43
#2

#1 Jag tycker det är ytterst problematiskt att du lägger skulden på muslimer och invandrare. Detta är rasism och är inte acceptabelt på sajten. Antalet våldtäkter har inte ökat i samband med flyktingströmningarna. Framför allt har de inte ökat märkbart mot svenska kvinnor. Liksom i majoriteten av alla våldtäkter är förövaren bekant med offret. Här handlar det om kulturkrock och okunskap av lagar. Alltså innebär det att majoriteten av alla muslimska män som blir dömda för våldtäkt döms för våldtäkt inom äktenskapet. Är det ett problem? Givetvis. Men det är ett annat problem än det du försöker måla upp.

Låt mig förklara våldtäktskultur med en ganska nytt exempel: Förra veckan stod det i tidningarna om en 19-åring som hade blivit sexuellt trakasserad av sin chef och nu fått skadestånd efter att chefen hade blivit dömd. Inget konstigt där. Alla kan förstå att som chef så får man faktiskt inte be sin personal att sitta i sitt knä, man får inte heller krama eller pussa på dem medan de sitter i chefens knä.
Problemet är att alla kan inte förstå. I Metros kommentarsfält var det man efter man (ja, enbart män. Enbart!) som försvarade chefens beteende och lade skulden på 19-åringen. Hon borde ha sagt nej, hon borde visat att hon inte vill, hon borde ha sopat till honom. Hon gjorde lika mycket fel som hennes chef. Det fanns män som bokstavligen sade att de skulle fortsätta ha sex med en kvinna så länge hon inte säger nej.

Detta är våldtäktskultur. Skuldbeläggande av offret. Lägga ansvaret på offret. Männen behöver inte ta ansvar för sina handlingar. Många män är delaktiga i våldtäktskulturen. På grund av att offret skuldbeläggs och tvingas ta ansvar för förövarens handlingar skapas alltså devisen om den potentielle våldtäktsmannen. Eftersom det är offret som beläggs med allt ansvar och all skuld MÅSTE kvinnor anta att alla män de interagerar med är potentiella våldtäktsmän. För om de inte gör det och något händer, då är det deras fel. För att de inte kunde se att killen de snackar med är en våldtäktsman. För att det är deras fel om de blir överfallna, drogade, utnyttjade, för att de flörtade "för mycket" eller klädde sig utmanande.
Därför är det också alla mäns ansvar. Det duger inte att säga "Inte alla män". Det går inte att se på en person om hen är en potentiell våldsverkare. Det går inte att se på en man att han inte är en våldtäktsman. I värsta fall, så har han redan begått en. Mot en kvinna som inte vågade säga nej.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Klave]
2016-06-08 18:58
#3

#2 Först och främst så skyller jag inte på invandrare eller muslimer utan olika kulturer och hur man integrerar invandrare i Sverige så det är snarare hur vi som land hanterar det som jag skyller på. Att du anser det vara rasism är din personliga tolkning.

[Klave]
2016-06-08 19:06
#4

#2 Denna våldtäktskultur du pratar om håller jag inte med om. Att alla kvinnor "måste" anta att alla män är våldtäktsmän tycker jag är galet. Ska man anta att alla är mördare, rånare blir man galen. Det är dessutom väldigt sorgligt att man känner att man måste vänta sig det värsta ifrån alla. Att anta att alla män är våldtäktsmän är enligt mig oerhört sexistiskt på samma sätt som att anta att alla invandrare är brottslingar är oerhört rasistiskt.

Ikajo
2016-06-08 19:39
#5

#3 Du använder exakt samma retorik som rasister gör. Så snart ämnet våldtäkt kommer på tal så ska man genast börja prata om invandringen. Vilket antyder att bara invandrare kan våldta.

#4 Tror du att det är något jag har hittat på? Tyvärr är det så verkligheten ser ut. Våldtäktskultur är något som existerar och är på riktigt. Om du inte vill att kvinnor ska behöva undra om männen hon ser är våldtäktsmän måste du själv jobba med problemen. Däribland erkänna att det finns problem som inte försvinner bara för att man säger "inte alla män". Nej, det är inte alla män. Men en typisk våldtäktsman är något som inte finns. Därför måste kvinnor anta att alla män är våldtäktsmän. Annars får de skylla sig själv om något händer. I en våldtäktskultur bär kvinnorna ansvaret för mäns sexualitet. Du kan inte både ha kakan och äta kakan. Kvinnor får lära sig att betrakta alla män som våldtäktsmän och att vidta skyddsåtgärder om de är ute ensamma. Annars får de skylla sig själva om något händer. Och ibland även om de vidtagit åtgärder, för då skulle de ha skrikit ännu högre, sprungit ännu fortare och klätt sig mer täckande.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
KimE
2016-06-12 11:29
#8

2# Det är en grundförutsättning när man har sex att kvinnan inte säger nej, om hon säger nej är det inte ok att fortsätta.

[NeferNefer]
2016-06-15 13:45
#9

#8: Om hon inte säger nej för att hon: är avsvimmad, är drogad, har en av förövarnas händer över munnen, är för rädd, eller vad som helst annat, är det alltså okej att ha sex med henne då?

En grundförutsättning är att hon är med på noterna och vill det själv. Inget annat.

Denna kommentar har tagits bort.
Persifone
2016-06-19 00:41
#11

#10 Nu är jag inte Sajtvärd men skriver ändå.

Detta är ingen fråga om etnicitet, det är en fråga om kön.

98% av allt sexuellt våld utövas av män, alltså är män problemet. Att försöka få det att låta som att det endast är män med invandrarbakgrund som våldtar är rasistiskt och passar mycket bättre in på en viss annan sajt där du säkert får medhåll.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
2016-06-20 05:43
#13

#11 av: Persifone: "98% av allt sexuellt våld utövas av män, alltså är män problemet."

#2 av: Ikajo: "Därför är det också alla mäns ansvar."

Nej, det är inte män som är problemet, och det är inte alla mäns ansvar. 

För den låga andel män som våldtar är det inte rimligt att alla andra män också ska få bära hundhuvudet för övergreppen. Strängt taget har jag inte större ansvar för "våldtäktskulturen" än alla kvinnor.

Att se det som alla mäns ansvar är inte väldigt långt från att se det som alla muslimers ansvar att ta itu med islamismen som har sharialagar och stenar kvinnor för att de har blivit våldtagna. Det handlar inte om rasism när jag kritiserar islam för sharia. Däremot att ensidigt hävda att invandringen av muslimer skulle ha ökat frekvensen av våldtäkter markant är så klart fel och bör korrigeras.

Det är faktiskt lika mycket alla kvinnors ansvar, som alla mäns, att ta itu med problematiken kring övergrepp av alla slag. Det gör man inte genom att till exempel bygga halmgubbar om mäns sätt att sitta. Hur man gör det? Jag är öppen för förslag.

Annons:
Persifone
2016-06-20 17:10
#14

#13 Alla män våldtar inte men i princip är det bara män som våldtar.

Med ditt resonemang skulle det vara lika mycket svartas problem och ansvar att ta itu med rasism och hatbrott. 

Jag har inte sagt att det är alla män som bär ansvaret, vi alla har ett ansvar gentemot varandra. Att se till att ens kompisar kommer hem tryggt på kvällen, att inte tafsa på en tjej på krogen osv.

Eftersom du inte "tror på" att det finns ett patriarkat och strukturer som missgynnar kvinnor är jag dessvärre inte särskilt intresserad utav att fortsätta diskussionen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Inkanyezi
2016-06-20 18:41
#15

#14 av: Persifone: 'Eftersom du inte "tror på" att det finns ett patriarkat och strukturer som missgynnar kvinnor är jag dessvärre inte särskilt intresserad utav att fortsätta diskussionen.'

Intressant. När du inte har några vettiga argument, tar du till härskarteknik.

Ikajo
2016-06-20 18:48
#16

#15 Du är väldigt snabb med att anklaga folk för att använda härskartekniker. Att välja att stiga ur en diskussion är inte en härskarteknik. Du har även anklagat mig dussintals gånger för att använda härskartekniker. Oftast utan att förklara varför eller ge exempel. Om du fortsätter med det så ser jag inget annat val än att stänga av dig från sajten. Den här sajten skapades för att vara en trygg zon för feminister som annars behöver hantera hat och påhopp bara för att de har åsikter. Jag har velat ha högt i tak men människor som du och Zyperior tvingar mig nu att ändra mitt förhållningssätt. För många vågar inte delta i samtalet på grund av vad ni gör. Vill du inte bidra till ett vettigt debattklimat, vill du inte lyssna eller vara beredd att acceptera andras åsikter - då är du heller inte välkommen här. Det är tråkigt att jag måste ta till sådana metoder men jag ser inte att du ger mig något annat val.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Inkanyezi
2016-06-20 18:59
#17

Ikajo, jag har tydligt pekat på exempel för härskartekniken, både nu och tidigare. Det är inte frågan om att kliva av som är det, utan sättet att presentera varför man kliver av.

Jag har inte sett ett enda argument för att de män som inte är del av våldtäktskulturen ska ta ansvar för den. Vad menar du att vi ska göra?

[NeferNefer]
2016-06-20 19:20
#18

#16: Skönt. Jag har själv nästan helt slutat skriva här eftersom jag inte vill mötas av "argumentation" av den stilen som de två nämnda personerna kör med. Så tröttsamt. Jag menar, sajten heter ändå "Feminism", inte "Fri diskussionssajt om att alla feminister hatar män och drar dem över en kam, och alla feminister som säger emot de påståendena kör med härskarteknik".

Inkanyezi
2016-06-20 19:39
#19

#18 Var det där ett argument, och i så fall vad slags argument.

Ingenting i presentationen av sajten pekar mot det hot som sajtvärden har presenterat här nu. 

Jag kan inte se annat än att jag mobbas här och nu, för att jag inte håller med vissa argument. Jag skulle hellre se att diskussionen fördes om ämnet i stället för att kritisera dem som kommer med obekväma argument.

Den här tråden har inte startats med utgångspunkten att hata män, och jag tycker att den kan hållas fri från den typen av argumentation. Men jag saknar ett tydligt skäl till att så som har sagts här "alla män" - just alla, och bara män - ska ta ansvar för den våldtäktskultur som hävdas.

Ser man till den akademiska feminismen, tycks jag inte ha någon talan, då jag är för absolut jämställdhet, och därmed definieras som feminist. Jag har inte uttryckt hat mot någon grupp; inte heller mot någon person. Jag är för en öppen debatt, och jag tar avstånd ifrån att utpekas, såsom man, som skyldig till våldtäktskultur. Det enda jag gjorde här var att peka på det orimliga i att lägga det oket på de män som inte är del av våldtäktskultur.

Angelfish
2016-06-20 20:13
#20

#16 Tack.  🌺

Annons:
Ikajo
2016-06-20 20:25
#21

#19 Jag skulle kunna förklara varför utifrån makt, diskurser och sociologisk teori om strukturer. Men eftersom du inte tror på det så känns inte meningsfullt att försöka diskutera saken med dig. Jag har försökt. Många många gånger har jag försökt att förklara saken. Men jag gör ett försök till, så får vi se om du är beredd att lyssna. Och nej, det är ingen härskarteknik att påpeka att jag inte tycker att du lyssnar.

Alla män är del av våldtäktskulturen. Kvinnor är också en del av våldtäktskulturen. Alla kvinnor. Skillnaden är vilken roll vi spelar i den kulturen. Du nämnde tidigare att du tycker det är orättvist att oskyldiga män drabbas på grund av några rötägg. Det är sant. Det är synd att schyssta män drabbas. Men för de kvinnor som drabbats och de som riskerar att drabbas är det rötäggen vi måste se upp för.
Låt oss använda en liknelse. Om du fick höra hela tiden att du måste akta dig för människor med blå mössa eftersom du människor med blå mössa inte kan kontroller sin instinkt att råna människor. Och om du skulle bli rånad av någon med blå mössa så har du på något vis orsakat det själv. Du har ansvaret för att en person med blå mössa inte ska råna dig. Men inte alla människor med blå mössa rånar andra, faktum är att den stora majoriteten av människor med blå mössa skulle aldrig få för sig att råna någon. Det spelar dock ingen roll, för du måste förutsätta att alla med blå mössa skulle råna dig. Annars har du dig själv att skylla. Men även om inte alla med blå mössa rånar så händer det att de skämtar om att råna en utan blå mössa. Eller så lägger de skulden på offret som blev rånat. Eller så ursäktar de rånet med att det verkade som offret ville bli rånat.

Det kan låta absurt men det är ungefär så det låter när det kommer till våldtäkt. Du kan bära heltäckande, skrika för full hals och slåss som ett djur. Ändå bär du skulden för att ha blivit våldtagen. Ändå kan våldtäktsmannen gå fri. Ingen kvinna vill leva i rädsla. Men så är vår vardag. Lika lite som vi kan se om någon är en rånare för att hen har blå mössa kan kvinnor se om en någon är en våldtäktsman. Eftersom vi vet att vi får skulden om något händer måste vi betrakta alla män som potentiella våldtäktsmän. Då kanske vi kan få rättvisa om något händer. Kanske.

Just därför kritiseras de strukturer som skapar våldtäktskulturen. Du vägrar acceptera tanken på att sociala strukturer existerar. Vilket går emot den samlade vetenskapen. Det finns ingen sociolog som skulle påstå att strukturer inte existerar, det är alla rörande överens om. Sociala strukturer är ett faktum. Som medskapare av dessa strukturer har vi ett ansvar. När det kommer till våldtäktskulturen har män ett större ansvar eftersom män står för 98% av allt sexuellt våld. Märk väl att det är 98% av allt sexuellt våld, inte 98% av alla män. Men män har ett kollektivt ansvar. Ett ansvar för vilka värderingar som förekommer inom manliga grupper. Där finns det rätt mycket män kan förändra, även de män som inte själva skulle begå sexuella övergrepp. Till exempel inte hålla på att kommentera kvinnors utseende. Eller använda glåpord som hora. Inte använda fitta som svordom, inte tycka att det är okej med en klapp på rumpan. Att respektera kvinnors utrymme och åsikter.

Att använda sig att uttrycket "inte alla män" är en patriarkal strategi. Patriarkal är också ett begrepp du inte tror på som också existerar vare sig du tror så eller inte. "Inte alla män" används för att vända fokus från den aktuella frågan tillbaka till män. Det är ett utestängande av diskussion. Något du som alltid gapar om härskartekniker borde känna igen som just en härskarteknik. Ingen tror att det handlar om alla män. Man vet att inte alla män begår brott även om de har ett ansvar för sociala strukturer. Men det handlar om alla kvinnor. Även de kvinnor som aldrig utsatts för brott måste förhålla sig till risken. Du går inte ut på gatan eller träffar någon ny och oroar dig för att bli rånad. En kvinna går ut på gatan eller träffar någon ny och oroar sig för att bli våldtagen.
Därför blir du en del av problemet när du säger "inte alla män". Du vänder frågan från att handla om kvinnors utsatthet till att handla om män. Om mäns rätt att inte bli kränkta, mäns rätt att inte bli anklagade, om mäns rätt att inte behöva ta socialt ansvar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2016-06-21 15:25
#24

#21: Mycket bra skrivet. 🌺

Upp till toppen
Annons: