Annons:
Etikettvardagsfeminism
Läst 1872 ggr
Persifone
2016-07-07 17:42

Kvinnozoner på festivalområden

Läs hela artikeln HÄR.

"Trygga zoner framför scenerna, där bara kvinnor får vara. Det är en av åtgärderna som Göteborgs Kulturkalas överväger för att undvika sexuella övergrepp under festivalen.

– Det vore kanske en drastisk åtgärd för oss som öppen festival. Men alla ska kunna uppleva festivalen utan att känna sig otrygga, säger Stafilidis till TT.

Övergrepp mot kvinnliga festivalbesökare har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden, bland annat efter flera våldtäkter under Bråvallafestivalen och ett stort antal anmälningar om sexuella ofredanden i samband med Putte i Parken i Karlstad…."

Jag tycker att det är en bra idé, kvinnor måste få känna sig trygga och att deras rädsla blir tagen på allvar.

Så, vad tycker ni?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Rhonda]
2016-07-07 17:47
#1

Bra idé!

[Tibonnanj]
2016-07-07 17:52
#2

Jag tycker inte det låter rättvist. Men samtidigt är det svårt att få till en lösning som inte är diskriminerande för något av könen när situationen ser ut som den gör.
Men fler vakter och "trygghetspersonal" borde vara ett krav på alla festivaler, även mitt i publikhav.

Jag har diskuterat med min sambo om att alla manliga festivalbesökare borde lämna dna prov för att lättare kunna identifiera gärningsmannen när en fullbordad våldtäkt skett. Tycker det borde vara obligatoriskt även utanför festivaler. Samhället har blivit sjukt och det är definitivt inte kvinnorna som ska anpassa sig.

Accalia
2016-07-08 01:23
#3

Tycker inte det är en så bra idé, det kanske är en tillfällig lösning, men det är exakt samma sak som att ha separerade vagnar på tågen, eller speciella tider på badhus för kvinnor, vilket bara tar oss tillbaka flera år i tiden. Som #2 sa så ska inte kvinnorna anpassa sig. Det ska va fler vakter och bättre säkerhetskontroll, inte olika zoner för olika kön. Det är nästan som att säga att det skulle finnas vissa tider på kvällen kvinnor får gå ut. För att försäkra att man inte blir våldtagen eller tafsad på, det är männen som ska vet att man inte ska tafsa, inte kvinnorna som ska veta hur man anpassar sig.

[Rhonda]
2016-07-08 07:50
#4

Visst ska inte vi kvinnor behöver anpassa oss men vad gör man när samhället ser ut som det gör. Man kan inte gå omkring o vänta på att vissa män ska fatta vad det är frågan om. Det finns, har alltid funnits o kommer alltid att finnas män som ger sig på kvinnor. Det är bättre att vi får möjlighet till skydd nu peg. Det är vår rätt. Vill man inte stå i en kvinnozon behöver man inte.

Accalia
2016-07-08 14:03
#5

#4 det sänder ändå fel budskap, som att vi accepterar att det alltid kommer finnas

[Tibonnanj]
2016-07-08 14:19
#6

Jag tror att männen som håller på med sånt här vet precis vad de gör. Men straffen är för låga och i många rättsfall står det ord mot ord, för att bevis saknas.

Jag tycker att alla som anklagas för att ha begått vålds- eller sexualbrott ska vara tvingade att genomgå en psykoanalys. I dag är det frivilligt.

Socialen och polisen borde få mer resurser för att kunna rycka ut och göra något när man får in larm om barn som far illa. Då kan man förhoppningsvis motverka att barnen växer upp och begår samma brott som de själva blev utsatta för.

Något jag inte förstår är varför det verkar som att brotten ökar bland unga män. Har unga män alltid begått sexualbrott men det har inte blivit anmält eller är det dagens samhälle som bidragit till ökningen?

Annons:
Ikajo
2016-07-08 18:18
#7

#6 En kombination skulle jag säga. Antalet som anmäler har ökat. Samtidigt så ökar sannolikt antalet brott. Särskilt bland unga. Jag tror att det beror på att vi inte vågar prata om vad som faktiskt händer, hur miljön ser ut och vilka värderingar som lyfts fram i olika media format. Många avskyr när tv- och dataspels beskylls för att bidra till brott men jag tror ändå att det kan finnas en viss poäng. Men inte så direkt som verkar anta. Det handlar inte om att killarna spelar ett spel med sexism och sedan tafsar på tjejer. Det handlar om en förskjutning av ideal och värderingar som sker över tid. I kombination med förnedringstv och porr tillgängligt med en enkel sökning så tror jag att för många killar försvinner tjejernas egenvärde som människor.

Samtidigt hör vi ju historier om att killarna agerade likadant även för femtio år sedan. Därför handlar det också om att vi som vuxna inte alltid reagerar och agerar på killars beteende. Särskilt om de är barn. Vi har väl alla hört småkillar ropa "tjejbaciller", vuxna människor som försvarar pojkars agerande med att det är så pojkar är. Eller ännu värre, säger till flickan att pojken bara är kär i henne. Istället för att tala om för pojken att om han är kär får han vissa det på andra sätt än att vara elak. Vi behöver våga tala om för både tjejer och killar att de har rätt till sin egen kropp men att de inte har rätt till någon annans kropp. Att de alltid har ansvaret för att se till att den andra personen är med på noterna och att om den andra inte är det så begår de ett brott.

Men en lätt fråga är det inte.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tarantass
2016-07-08 21:06
#8

Man måste kunna tänka både kort- och långsiktigt på samma gång.

Värderingsarbetet ("hjärntvätten" kommer en del att tänka) måste intensifieras och anpassas till olika befolkningsgrupper av kunnigt folk som tycker om och är villiga att förstå personerna ifråga. Vem som nu ska ta tag i det mer än frivilliga…

Samtidigt måste folk som lever här och nu ha rimliga förutsättningar för att leva här och nu. Där kommer särskilda kvinnozoner in. Även på badhusen, #3. Att ge kvinnor (även traumatiserade kvinnor av "svenskt ursprung") som aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att gå på badhus eller lära sig simma en chans att göra det är inte att gå tillbaka i tiden – det är att gå så långt framåt i tiden det än så länge är möjligt för de personerna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Accalia
2016-07-09 01:49
#9

#8 jag kan inte hitta den nu, men jag såg på en video där de pratade om just separata badtider för män och kvinnor, då en person var för det och en emot, personen som pratade emot tycker jag hade väldigt bra argument och förklarade bra Men jo, jag tycker det är steg bakåt i tiden, för vi anpassar oss enligt dem, vi anpassar oss enligt att dem tafsar på oss, och varför ska vi göra det?

tarantass
2016-07-09 02:01
#10

#9: du offrar alltså vissa personers välfärd för att du inte litar på att samhället som helhet kan vidta tillräckligt med åtgärder för att gå framåt ändå. Nå, du är inte den enda som tycker så, men jag tycker det vore juste om ni sade detta rent ut. Stod för att ni vill offra folk. För det blir ju verkan av den hållningen.

(När det, dessutom, i själva verket är så att just de mest utsattas välfärd är ett mått på hur långt framåt samhället har kommit.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Angelfish
2016-07-09 08:02
#11

Sen när det gäller separata badtider så brukar det vara att det borde finnas några timmar per vecka eller månad endast för kvinnor, inte att det ska vara separata badtider hela tiden.

Vissa badhus brukar ha några timmar per vecka när det bara är vuxna (över 20 år) som får använda bassängen. Eller att det finns speciella pensionärs-tider.  Varför skulle man då inte kunna införa några timmar per månad när bara kvinnor får använda bassängen?

Accalia
2016-07-09 11:44
#12

#10 nej klart att man inte vill offra folk, men jag tycker inte det är den bästa lösningen på problemet

oh-la
2016-07-09 15:06
#13

jag personligen blir riktigt förbannad på sådant här. det smygs in anpassningar för att jag som kvinna ska känna mig "säker" när det i själva verket handlar om små inskränkningar i mina rättigheter att få röra mig vart som helst. vad blir resultatet? Jo, du blev antastad, men varför höll du dig inte på kvinnornas område?

och vart ska man dra gränsen? speciella tider på krogen för kvinnor? egna delar av bussen där vi får sitta ifred? segregation, uppdelning baserat på kön, är det enda jag ser. istället för krafttag på festivaler med fler poliser, enklare vägar att anmäla säger man, "ok killar, ni fixar inte det här så vi plockar bort tjejerna som frestar".

vad blir bättre? jag ser bara en kapitulation inför ett problem på bekostnad av kvinnor. flytta undan oss till egna utrymmen så slipper vi ta tag i det verkliga problemet.

separata utrymmen på festivaler och separata tider i badhuset kanske känns litet, som en liten sak för att freda kvinnor, men det är i mina ögon en farlig väg att börja vandra på…

Annons:
Skorpion76
2016-07-09 15:13
#14

Idén är bra, men jag tycker samtidigt att det är tråkigt att det verkligen ska behöva gå så långt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

tarantass
2016-07-09 15:28
#15

#12: så vad har du för lösning då? (Observera, om du inte redan visste det, det som #11 påpekade. Tack Angelfish!)

#13: Ingen (eller möjligen någon enstaka halvgalning som både jag och andra har missat) vill förbjuda kvinnor att vara med när båda könen är välkomna. Återigen detta att lita på att vi har kommit så långt som vi har.

Möjligen kan en domstol resonera så, men till det ska det ändå ytterligare ett steg bakåt mot hur de redan gör i våldtäktsmål och liknande. Där finns det utrymme för aktivism.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

oh-la
2016-07-09 15:42
#16

#15, jag säger inte att vi helt plötsligt kommer bli förbjudna att visa oss ute, men detta är i mina ögon små steg mot att acceptera att vi ska stryka lite på foten. som sagt, hur blir debatten när det införs och någon blir antastad på "blandområden"? tänker främst när man inte ens kan låta bli att skuldbelägga offer i vanliga fall a la "hur full var du och hur kort var din kjol?". "Varför var du där och snurrade när det finns områden för tjejer?". inskränkningar och segregation handlar om att plantera nya normer i samhället. man töjer långsamt på gränsen till vad som är normalt och accepterat. ju mer vi accepterar uppdelningar ju närmare har vi till nästa steg i segregation, ju mer kan vi behöva stryka på foten för vårt eget bästa. jag ser små steg av det här slaget som farliga små steg, som små dörröppnare till andra små steg. stegen skulle snarare gå i riktningen att ställa till det gör grabbarna, men det är självklart både billigare och enklare att bara kapitulera inför problemet och plocka bort offren ut ekvationen än att se till att försvåra för förövarna.

tarantass
2016-07-09 16:14
#17

#16: och vi säger att du är en tjej som redan har blivit våldtagen. Redan har hört "du hade för kort kjol, för djup urringning, var full, har legat med för många". En tjej som därför väljer bort att åka på festival någon mer gång. En tjej som helst inte ens åker buss/spårvagn/tunnelbana.

Eller en tjej som ser hur svennetjejerna runt omkring dig har det men som riskerar att familjen kastar ut, misshandlar eller till och med mördar dig om du gör likadant, och där särskilda kvinnovrår är din enda chans att få in en fot i den svenska umgängeskulturen och ett bräckjärn för din egen frigörelse.

Sätt dig nu ordentligt in i båda dessa situationer, först den ena och sedan den andra. Ta dig tid att känna efter.

Vad skulle du tycka då?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

oh-la
2016-07-09 16:41
#18

#17, och vad är det som får dig att tro att jag inte kan sätta mig in i alla fall i en av situationerna ovan? jag har nämligen personliga erfarenheter, många år av rädsla och ångest. det är med de erfarenheterna, de ärren, som jag talar och det är där jag baserar min åsikt. jag vägrar göra avkall på mig själv, stryka på foten och fösas åt sidan.

tarantass
2016-07-09 17:19
#19

#18: Med all respekt för vad du har varit med om, och tro mig, jag vet hur svårt det kan vara: vad som får mig att tro det är att du inte visar att du kan det. Det finns fler än ett sätt att hantera ärren. Alla har inte din robusthet eller hade kanske behövt åtminstone delar av ett liv medan de hade det som svårast också.  Det finns överallt i livet många som menar "har jag klarat det så klarar alla det" eller "det är svårt men man får göra som jag har gjort". Även och kanske inte minst när det gäller svåra och dyrköpta saker. Men så är det tyvärr inte.  Olika människor behöver olika mediciner. (Och sedan har vi den andra situationen.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

oh-la
2016-07-09 17:54
#20

#19, absolut kan inte alla lösningar appliceras på alla. min lösning har varit att förlåta och bestämma mig för att inte vika mig igen, ursäkta mig själv, utsätta mig för nedvärderande behandlingar. har inga problem att se att det finns situationer och öden där ute som gärna hade sett detta dras ännu längre, till sin yttersta spets där kvinnor får frizoner på fler platser, men vad skickar det för signaler ut i samhäller. jag personligen tror verkligen att det stjälper mer än det hjälper. vad ger det för signaler? ni tjejer behöver egna zoner för att freda er. vi tar inga krafttag mot förrövarna, det är upp till er att söka er till säkra platser. i förlängningen skrämmer det som sagt skiten ur mig. ansvaret läggs åter igen på oss tjejer. håll er här så råkar ni inte illa ut.

jag talar aldrig om min lösning som en opti lösning för alla. jag säger inte åt någon som råkat ut för övergrepp att "ta tag i dig själv, gör som jag och förlåt och res dig stark". jag köper heller inte känsloargument av typen "försök sätta dig in i denna situation". jag försöker se vad uppluckringar av det vi sett som självklart, alltså frihet och i alla fall en rörelse i rätt riktning för oss kvinnor, kan göra i det långa loppet. att lägga ansvaret på oss med killfria zoner känns ju harmlöst, men vad gör det med vårt sätt att se på samhället, hur flyttar det gränserna för nästa gång vi behöver anpassa oss efter förövarna. hur blir det för tjejerna som växer upp med att det här är norm, att tjejer behöver egna utrymmen för att inte bli antastade? för dem har normen redan blivit förskjuten och för dem är nästa normförskjutning lika harmlös som denna ter sig för oss. det är ett steg i helt fel riktning och det är dit jag vill komma.

Annons:
Accalia
2016-07-09 18:36
#21

#15 håller med oh-la, jag tycker inte det är rätt lösning, för det blir exakt som hen säger, att det blir kanske offrets fel om det nu skulle hända något "höll du dig på kvinno-området"? Och precis som oh-la sa så kanske det verkar som en liten grej man gör för säkerhetens skull men det är ett steg i fel riktitning. Min lösning hade vart hårdare straff, att man lägger mindre skull på offret och mer vakter

tarantass
2016-07-09 18:54
#22

#20: "jag köper heller inte känsloargument av typen "försök sätta dig in i denna situation"."

Det är inget "känsloargument" (som kan fnysas åt; det är i varje fall så det ordet brukar användas). Det är verkligheten. Människor är alltid mer olika än man anar.

Det är bra att du (för första gången i tråden om inte jag har missat något) visar förståelse för den sidan av saken. Men du har ett antingen-eller-resonemang som jag inte tror man kommer långt med. Jag kan se de faror du tar upp, men man kommer fortfarande ingen vart med att bara hjälpa vissa och strunta i alla andra, eller bara hjälpa långsiktigt men inte här och nu. För det är det ditt (ert) sätt att antingen-eller-resonera leder till.

Man kan inte sätta in en långfristig behandling och strunta i de patienter som riskerar att dö eller få varaktiga men här och nu, när det finns mediciner åt dem också. Lika litet som motsatsen faktiskt. Tar man inte ett helhetsgrepp, utan väljer att offra den ena gruppen, måste man åtminstone föra ett väldigt trovärdigt resonemang om varför.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

oh-la
2016-07-09 19:39
#23

#22, jag läser vad du skriver men jag håller inte med dig och det tror jag är ömsesidigt. jag tror inte heller vi kommer någon vart. du ser faror i mitt resonemang och jag ser faror i ditt. att mina tankar i den här tråden skulle vara någon form av måttstock för min empatiska förmåga har jag däremot svårt att se, men är det vad du kan utläsa ur några få inlägg på ett forum är det inget jag tänker argumentera emot. jag känner att det inte hör hit heller. jag ser helst inte heller att jag klumpas ihop med andra människor tankar och åsikter eftersom jag enbart kan argumentera för mina egna tanka.

medan du ser personer idag offras, vilket jag inte heller håller med om, ser jag framtid tjejer offras tjejer som får bära ansvaret för killars handlande. jag ser normer som flyttas där förövarnas brott blir tjejernas ansvar. du menar att man inte kan strunta i de patienter som kräver akut vård och bara behandla de som kräver längre behandling. jag menar att man inte kan bota alla med Alvedon akut och tro at det inte har konsekvenser i det långa loppet. man kan försöka dölja symptomet hur mycket som helst, sjukdomen finns fortfarande kvar. jag ser att det finns andra sätt som inte inskränker på tjejers utrymmen, kortsiktigt och långsiktigt, och som inte lägger ansvaret på offret. det krävs tidigare krafttag, fler poliser, lättare vägar att anmäla och en större insikt i problemet hos allmänheten. för att känna sig trygg måste vi kunna ingripa och förstå och stå upp för varandra, inte skuffa undan tjejer i ett eget hörn och säg att problemet är löst.

tarantass
2016-07-09 19:50
#24

#23: tyvärr kan jag inte se mer empatisk förmåga hos en medskribent på nätet än vad hen visar i det hen skriver. Nu kom du med några alternativa idéer och då blev det genast lättare.

Men antingen-eller-tänkandet finns där fortfarande. Och du tillskriver mig och andra väldigt mycket som vi inte har sagt när du skriver "skuffa undan tjejer i ett eget hörn och säg att problemet är löst". Så mycket att det får mig att undra om det är lönt att argumentera med dig mer.

Jag tror det är mycket få som förnekar att det behövs "tidigare krafttag, fler poliser, lättare vägar att anmäla och en större insikt i problemet hos allmänheten". Särskilt om man ger "krafttag" en vidare definition än bara "fler biffar i uniform och hårdare straff utan minsta försök att göra brottslingarna till bättre människor".

Men, som jag skrev, de som dör (bokstavligt eller bildligt) innan dess då, eller inte mentalt befinner sig där det hjälper? Är Saudiarabien och liknande länder (nu tar jag i men du förstår kanske vad jag menar) det enda vi kan jämföra med? Är de insikter vi har lyckats upparbeta i vårt hörn av världen de senaste par hundra åren ömtåliga? Är det omöjligt att jämföra med handikapparkeringar, hemtjänst, SFI och sådant istället?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-07-09 23:43
#25

… är vi tvungna att vara så snåla? Efter alla framsteg vi har gjort de senaste årtiondena i insikter i hur människor kan fungera? Så gammaldags "en storlek passar alla, och passar den inte dig så är det taskigt fall"? Är inte det att blockera vägen framåt?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ikajo
2016-07-10 12:04
#26

Jag tror att frågan inte är så enkel som det gärna ter sig alla gånger. I det här fallet så finns det två problem. Det ena problemet är ett akut problem, tjejer utsätts för sexuellt våld på festivaler, det andra är ett strukturellt problem, synen på kvinnor och sexuellt våld. Två problem som handlar om samma sak men som inte har samma lösning. Att skapa kvinnozoner är en lösning på ett akut problem. Ser man det det på så sätt är det en ganska vettig lösning. Det strukturella problemet är så pass mycket större och kräver så pass mycket mer tid och arbete. Därför att det viktigt göra både och.

Om vi använder en liknelse. Säg att din bil har problem med bromsarna. Det är ett akut problem. Orsaken till att du har problem med bromsarna är att tillverkaren inte gör tillräckligt bra bromsar. Givetvis borde därför tillverkaren göra bättre bromsar men det hjälper inte dig just då. Du behöver nya bromsar oavsett om tillverkaren gör bättre bromsar eller inte.
(Ja, jag vet att kvinnor inte är bilar och jag jämför inte kvinnor med bilar. Jag vill lyfta idén med akuta och strukturella problem)

Som en akut åtgärd är kvinnozoner och badtider för kvinnor inte ett problem. Så länge det inte stannar där. Värderingsarbetet behövs också och får inte stå still. Men för de kvinnor som riskerar att drabbas är de akuta åtgärderna förmodligen välkomna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
2016-08-18 09:26
#27

#19 "Med all respekt för vad du har varit med om[…]"

Som oftast när någon börjar ett inlägg på det sättet så visar du en påtaglig brist på respekt. 

#24 "Och du tillskriver mig och andra väldigt mycket som vi inte har sagt […]"

Uttrycket "kasta sten i glashus" har sällan passat bättre. 

Till exempel ditt snack i #19 om  "har jag klarat det så klarar alla det" och "det är svårt men man får göra som jag har gjort" och så vidare, var kom det ifrån?

Annons:
JonasDuregard
2016-08-18 09:29
#28

#26 Det argumentet om långsiktighet kontra kortsiktighet har varit uppe tidigare. En sak som framfördes som motargument är att det även kortsiktigt kan ha negativa konsekvenser genom att kvinnor skuldbeläggs mer när de drabbas, ifall de vistas utanför säkra zoner.

JonasDuregard
2016-08-18 09:30
#29

Personligen är jag kluven. Det är tråkigt att det behövs, men jag tror ändå att det är så att det behövs. Om man tar bort allt det buffliga i tarantass inlägg så finns det en poäng i att det är svårt att avfärda en pragmatisk lösning som gör läget bättre för många.

hankans91
2016-08-19 21:45
#30

Åt helvete med kvinnozoner eller säkerhetszoner det är ett slag mot jämställdheten i Sverige. Man ska inte behöva sånt kvinnor ska kunna röra sig fritt och känna sig säkra. Men ska vi nu tala klartext så hade vi inte detta problemet för en 10-tals årsedan. Vad kan då ligga bakom detta? Sverige har haft ett stort flyktingmottagande/invandring och många av dom förstår inte jämställdhet eller att kvinnor har samma rättigheter som männen i Sverige. Sen tror jag även att föräldrar/skolor bär ett stort ansvar i detta hur vi uppfostrar våra barn till att förstå jämställdhet, moral och etik mm.

[Tibonnanj]
2016-08-20 09:42
#31

Min erfarenhet av jämnåriga killar som inte respekterar gränser är endast av killar med vad jag upplevt icke svensk bakgrund. Nu va det ett antal år sen jag va ute på krogen/nattklubb utan att va omringad av min pojkvän och div manliga vänner som dansar med mig eller håller mig sällskap men när jag va singel och va ute med tjejkompisar så va det alltid minst 2 killar av icke svensk ursprung som tex gned sina kön mot mitt ben eller tog mig på rumpan.

Jag har varit med om svenska killar som tagit mitt småprat som en invit att pussa mig men när jag sagt ifrån har de respekterat det.

Lång text för att få fram min mening men jag håller med det #30 skriver. Media går oftast inte ut med etniciteten på de skyldiga men jag tror att det finns män från vissa kulturer som tror att de kan ta sig friheter bara för att en tjej ser ut och klär sig på ett visst sätt.

Nu är det oftast några 100 människor som rör sig  på en nattklubb och det är en liten del av dessa som inte kan respektera gränser oavsett bakgrund. Det jag skrev här va min egen erfarenhet och den erfarenheten har gjort att jag är vaksam och inte litar på icke svenska män.

Ber om ursäkt för fumligt val av ord och benämning och hoppas ni har överseende med det.

Ikajo
2016-08-20 11:52
#32

#30 och #31 Ni bör vara medvetna om att vi på sajten ser allvarligt på försök att adressera frågor utifrån ett rasistiskt ställningstagande. Idén om att media skulle mörka sanningen ingår i högerextrem retorik och är därför inte välkommen här. Anekdotiska erfarenheter är inte heller tillräckligt för att rättfärdiga ett rasistiskt uttalande. Det ni bör komma ihåg är att de finns tre olika kategorier att ta hänsyn till i fall av sexuella övergrepp: 1) antalet brott som begås 2) antalet brott som anmäls 3) antalet brott som leder till fällande dom. För varje kategori blir det totala antalet mindre. Majoriteten av alla sexuella övergrepp sker inomhus och av personer offret redan känner.

Att anta att antalet våldtäkter beror på ökat flyktingmottagande är att förminska de kvinnor, och män, som blir utsatta av ursprungssvenskar. Antalet våldtäkter har egentligen inte ökat, men antalet som anmäler har blivit flera och media uppmärksammar flera fall.

Om jag ser fler fall av rasism kommer jag att vidta åtgärder. Feminism iFokus är antirasistiskt och accepterar inga former av rasism.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Tibonnanj]
2016-08-20 12:30
#33

#32 Ska inte rättfärdiga det jag skrev. Vill bara förklara mig.

Jag skrev aldrig att media mörkar något men de väljer att inte gå ut med all information för att vissa grupper inte ska bli utsatta och för att undvika att skapa fördomar. Vilket är förståeligt. Så det va ett fel antagande av dig och jag skulle varit tydligare.

Men det #30 skriver om att vi inte hade samma problem för 10-tal år sen kan jag inte stå bakom.  Vilket jag också skulle klargjort i det jag skrev.

Jag blev utnyttjad under flera år av min barndom och hotat till tystnad för att jag inte skulle berätta. Jag är väl medveten om vad som kan hända i ett hem bakom stängda dörrar och att majoriteten av alla sexualbrott och våldtäkter händer i hemmet av en person som offret känner.

Jag tror att antalet anmälda fall som skett i offentligenheten beror mer på att kvinnor blir mer stöttade att anmäla och känner mindre skam i vad de blivit utsatta för.

Tyvärr så för att diskutera en lösning så måste man också diskutera grunden till problemet. Vilket va det #30 hade en teori om vad jag förstår. Men hen tog också upp föräldrarnas och skolan ansvar.

Det va dumt av mig att berätta om mina erfarenheter för det är lätta att tolkas som rasistiska och främlingsfientliga, jag är varken rasist eller främlingsfientlig.

Ikajo
2016-08-20 13:03
#34

#33 Problemet är inte att du berättade om dina erfarenheter. Ingen kan ifrågasätta någon annans erfarenheter. Problemet uppstår om du utifrån dina erfarenheter gör generella slutsatser om en stor och mycket blandad grupp människor.

När man skriver på internet måste man komma ihåg att den som läser inte kan se mer än vad som står och som i alla sammanhang där man läser kommer man att tolka vad som står. Därför är det viktigt att vara tydlig när man uttrycker sig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
hankans91
2016-08-20 15:21
#35

#34 Jag förstår inte hur du kan tolka våra inlägg 30# eller 31# för rasistiska ingen av oss har dragit generella slutsatser vi dömmer inte alla över en kam. Men världen är tyvärr inte likadan överallt. Att växa upp i tex Afrika, mellanöstern, Indien eller i en favella i Brasilien mm. Man får helt andra perspektiv och värderingar där än man får i Sverige som är ett av världens mest jämställda länder. Jämställdhet och kvinnliga rättigheter på sådana ställen är många gånger ett vitt främmande ord och är ingen självklarhet. Ingen människa föds ond men vår uppväxt avspeglar vilka värderingar vi får.

Ikajo
2016-08-20 17:03
#36

#35 Som jag skrev. Att lägga skulden på flyktingströmmarna är en högerextremistisk retorik. Sverige har haft ungefär samma inströmning under flera år, först förra året blev antalet asylsökande så enormt många. Ändå har inte antalet våldtäkter ökat i samma grad. Majoriteten av alla på svenska musikfestivaler är infödda svenskar, med kanske några enstaka utlandsfödda som vid den punkten haft tid att lära sig hur det svenska samhället fungerar. Det går dessutom inte längre att se på hudfärgen om någon är född i Sverige eller inte. Varje gång någon lägger skulden på invandrare så gör man ett avståndstagande från tanken att svenska män är kapabla till sexuellt våld. Det är en retorik som är oerhört skadlig men som också ignorerar det sexuella våld som svenska män faktiskt står för.

Den svenska kulturen har ett problem med våldtäktskultur. Det är svenska killar som ropar hora i korridoren och tafsar på sina kvinnliga klasskompisar på skoltoaletten. Det är svenska män som skickar våldtäktshot mot offentliga svenska kvinnor och det är samma män som skickar dödshot mot samma kvinnor. Samma män som ropar högljutt om kultur när våldtäktsmannen är utlandsfödd är samma män som inte säger ett knäpp när våldtäktsmannen är vit, om de inte försöker försvara våldtäkten istället. Bara i sommar kunde våldtäktskulturen bevittnas när en ung kvinna hade anmält sin chef för sexuella trakasserier, männen i kommentarsfälten var inte sena med att lägga skulden på tjejen och försvara chefen, som för övrigt var mer än dubbelt så gammal som henne.

Problemet med övergrepp på festivalerna är komplext. Det är så många olika komponenter. Kultur och samhälle påverkar men även alkohol. Vem vet, kanske antalet övergrepp skulle minska om man förbjöd försäljning av alkohol på festivalområden och att alla som ville titta på en konsert skulle vara tvungna att blåsa alktest innan de fick titta på konserten.

För alkohol är en större bov än all invandring någonsin skulle kunna vara.

Till sist. De människor som kommer består till en majoritet av flyktingar. De flyr undan död och förföljelse. Inbördeskriget i Syrien har pågått nästan sex år. De som kommer hit är de högutbildade som hade gått om pengar. Att saker händer på asylboenden är tråkigt men inte förvånande, PTSD är en allvarlig psykisk kondition. Men människor på ett asylboende går inte på konsert eller en festival.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Tibonnanj]
2016-08-20 21:49
#37

Jag har en teori.

De vanligaste våldsbrotten som sker offentligt är mellan män. En man som går ensam ute om natten har större risk att bli attackerad av en eller flera andra män än en kvinna som går ensam. Det här är fakta men jag har tyvärr ingen länk att hänvisa till.

När kvinnorna började bli mer jämställda med män och ses som starkare, smartare och krävde mer respekt så "blev vi också män" i vissa mäns ögon. Det blev ok att behandla oss som män dvs att vi är starkare, vi kan försvara oss i samma grad som en man kan försvara sig från en annan man. Vi är inte längre söta, naiva och oskyldiga.

Det är inte "normala" män som antastar och våldtar. Jag tror att det går att mäta att de som gör sådana saker har en avvikande kemi i hjärnan, något hormon i för hög eller för låg dos eller en inaktiv eller överaktiv del av hjärnan för att fungera normalt.

De har ansett det vara ok att gå på män och nu även kvinnor men eftersom kvinnor också är av motsatta könet så blir effekten av störningen i hjärnan mer sexuell än aggressiv.

Jag tror inte att det är hela grunden till vissa mäns beteende. Det finns säkert många andra orsaker men det va något jag började fundera på.

Men skulle det här stämma så skulle kvinnozoner ev stärka synen på kvinnan ännu mer hos dessa män eftersom vi blir placerade i speciella zoner bara för oss men det kan också sänka deras syn på kvinnan för att kvinnozoner visar på att vi behöver bli skyddade.

Kvinnozoner kan vara en Quick-fix men pengar och energi borde läggas på att ta reda på varför vissa män är kapabla till oacceptabla handlingar och andra inte.

oh-la
2016-08-21 13:15
#38

Läste en debattartikel idag om just det här med tjejzoner som jag tyckte var bra. Eller egentligen handlade den om killar som tar sig friheter i allmänhet och avslutades med några rader om dessa zoner. Debattören belyste andra situationer där män oftare drabbas, i detta fall fotbollsmatcher där huligankulturen har ökat riskerna för män. Skapar man då manszoner för lugna supportrar? Uppmanar man män att hålla sig hemma? Nej, istället ökar man insatser från polisen. Helikoptrar sätts in, hästar används för att kunna separera grupper snabbt. Man pratar om att utesluta personer som tidigare misskött sig, man funderar på att ställa högre krav på arrangörerna och lagen. Ingenstans är det de skötsamma som ska behöva stryka på foten och flytta på sig. Gäller det fotboll satsar man istället och ökar närvaron av poliser. Varför ska vi tjejer flytta på oss? Tycker det alltid slutar så, att när det är tjejer är det enklare att satsa på att flytta dem istället för att öka närvaron av polis… Enklaste lösningen, tjejerna får ta ansvaret själva. Lite avspärrningsband, problemet löst.

JonasDuregard
2016-08-21 14:34
#39

#38 Jag tycker jämförelsen haltar lite eftersom både bråkstakarna och offren (i regel) är män i det fallet, så en manszon skulle knappast hjälpa. En särskild läktare för de som håller sig lugna vore en bättre jämförelse, och en del sådant finns så vitt jag förstår (går aldrig på fotboll). Det finns väl typ "familjesektion" till exempel där det bland annat är tänkt att man ska slippa klacken, främst avsett för barnfamiljer antar jag.

[Hayabusa]
2016-08-21 14:52
#40

#39 Ja, på flera arenor (hockey såväl som fotboll) finns det sektioner för barn & ungdom. I regel bemannade med ledare som ser till att det inte händer olämpliga saker. Sektioner avsedda för familjer dvs vuxna + barn finns också.  (inte överallt, så klart). 

Dessutom har det förts diskussioner som går i stil med att "de skötsamma" ska ta "de icke skötsamma" i örat (bildligt talat). Man lägger över en hel del ansvar på supportergrupper, men det allra viktigaste (anser jag) är dialogen mellan alla inblandade.

Ikajo
2016-08-21 17:23
#41

#38 Det finns inget sådant som en gen som gör att vissa män begår våldtäkt. Inte heller beror det på att jämställdheten har ökat. I så fall skulle antalet våldtäkter också gjort det. Det handlar i grunden om samhälle och synen på sex. Vanliga människor kan begå övergrepp, ibland utan att ens inse det. Våldtäkt behöver inte innefatta våld, tvång är mycket vanligare. Det är idén om att kvinnor är tillgängliga för män, att de finns för män, att män kan göra vissa handlingar för att få sex. Det handlar om makt, makten över en annan människa. Det handlar om berusning och bristande undervisning. Men inte om ökande jämställdhet. Det handlar inte om män som är sjuka i huvudet. Det är inte begränsat till människor som har svårt med gränser eller har sjukliga tendenser. Problemet genomsyrar hela samhället och kan inte bortförklaras till att enbart sadister, invandringen eller galningar. Sexuellt tvång kan ske varsomhelst och begås av vem som helst mot vem som helst.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
DoktorVinter
2017-12-26 12:48
#42

Jag väcker nu denna tråden genom att skrika ut: DET BLIR EN MANSFRI FESTIVAL I SOMMAR I GÖTEBORG! Jag är överlycklig!

Upp till toppen
Annons: